Tänka utanför boxen

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Tänka utanför boxen

Inläggav Algotezza » 08 jun 2018 16:17

Tänka utanför boxen...

Vilken och vems box är det?

Betyder inte bara att tänka utanför boxen helt simpelt: Detta gillar jag verkligen!
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tänka utanför boxen

Inläggav klorofyll » 08 jun 2018 17:54

Algotezza skrev:Tänka utanför boxen...

Vilken och vems box är det?

Betyder inte bara att tänka utanför boxen helt simpelt: Detta gillar jag verkligen!

Det är den stora gruppens box, som driver grupptrycket och som ordnar så att de verkliga nytänkande aldrig nämns i historieböckerna...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tänka utanför boxen

Inläggav Esther » 08 jun 2018 19:48




Detta är mainstream idag --- inte så mycket tänkande utanför boxen. MEN - de ser sig själva så... de är de som är uppväxta i PK.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tänka utanför boxen

Inläggav Anders » 09 jun 2018 09:27

För mej är det uppenbart den box individen skaffat sig eller hamnat i. Våga tänka annorlunda. Och det kan sannerligen vara med ett ogillande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tänka utanför boxen

Inläggav Esther » 09 jun 2018 14:51

Anders skrev:För mej är det uppenbart den box individen skaffat sig eller hamnat i. Våga tänka annorlunda. Och det kan sannerligen vara med ett ogillande.


Det är intressant det du säger "skaffat sig eller hamnat i" --- det är nog det vanligaste - sedan finns "givna och valda" --- det sista tillhör mystiken men även norm inom de som är troende inom judendomen och kristendomen --- fast med en sann relation till Gud.

Det givna och valda är inte av slaget att det skaffade och hamnade i - måste lämnas - utan det blir ett slags "inlemmande" - utökande... fördjupande.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tänka utanför boxen

Inläggav klorofyll » 09 jun 2018 18:50

En gång så kom jag på en jättebra idé när vi skulle lösa ett praktiskt problem på en idrottslektion. Men jag tänkte "de kommer inte fatta/gå med/lyssna på det", så jag sa inget. Underligt nog så kom min populäre vän på samma idé och uttalade den... Han blev lektionens hjälte... Och läraren godkände det, även om det var lite fusk (utanför boxen). Så fungerar det att vara populär.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tänka utanför boxen

Inläggav klorofyll » 09 jun 2018 19:41

Regeln borde väl vara att det som är utanför boxen aldrig kan godkännas i boxen... Istället behöver man rekonstruera boxen så att allt blir logiskt i sin helhet.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tänka utanför boxen

Inläggav klorofyll » 10 jun 2018 00:43

Hade det inte varit gött med lite extra självförtroende? Antagligen hittar man det utanför boxen! Det som kallas pessimism låter oskyldigt och normalt, men är förödande.. Det handlar mycket om var man lägger sin energi. Ett exempel, när man köper aktier, om man säljer när den gått ner 10% eller när den gått upp 20% och inte handlar däremellan, så kan man ju säga att man begränsat risken...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tänka utanför boxen

Inläggav klorofyll » 10 jun 2018 00:47

Man skapar en regel så att man slipper lägga energi på velande. Förutsättningen är att man tror tillräckligt på sig själv.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tänka utanför boxen

Inläggav Anders » 10 jun 2018 11:35

klorofyll skrev:Man skapar en regel så att man slipper lägga energi på velande. Förutsättningen är att man tror tillräckligt på sig själv.

Det är väl ungefär definitionen på att inte tänka utanför boxen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tänka utanför boxen

Inläggav klorofyll » 10 jun 2018 16:17

Anders skrev:
klorofyll skrev:Man skapar en regel så att man slipper lägga energi på velande. Förutsättningen är att man tror tillräckligt på sig själv.

Det är väl ungefär definitionen på att inte tänka utanför boxen?

Att tänka utanför boxen är väl att finna en lösning som är lite oväntad...

Att välja rätt genom att begränsa valmöjligheterna är väl ganska annorlunda?

Om det fungerar vet jag inte..

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tänka utanför boxen

Inläggav Esther » 10 jun 2018 18:58

Tänka utanför boxen för mig är när linjerna av tankarna man tänker konvergerar utanför detta som finns av tankegodset och bildar nya som spinner vidare långt utanför...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tänka utanför boxen

Inläggav Algotezza » 11 jun 2018 15:30

klorofyll skrev:
Anders skrev:
klorofyll skrev:Man skapar en regel så att man slipper lägga energi på velande. Förutsättningen är att man tror tillräckligt på sig själv.

Det är väl ungefär definitionen på att inte tänka utanför boxen?

Att tänka utanför boxen är väl att finna en lösning som är lite oväntad...

Att välja rätt genom att begränsa valmöjligheterna är väl ganska annorlunda?

Om det fungerar vet jag inte..


Man kan tänka utanför boxen även när problemen formuleras, nästan viktigare då...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tänka utanför boxen

Inläggav Algotezza » 11 jun 2018 15:33

Lever man mentalt utanför boxen är det lätt att också tänka utanför den.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tänka utanför boxen

Inläggav Esther » 11 jun 2018 16:05

Personligen tror jag att varje individ tolkar verkligheten lite utifrån sitt eget inre - som sedan reflekteras ut i vad man menar sig se i andra. Ibland möter man människor som säger saker som de menar passar på den de talar med - men som den de talar med inte alls kan identifiera sig med.

Tar två exempel på saker som hänt här i forumet nyligen. En kvinna sa till mig att jag är kåtdamp - och att detta kan man läsa ut av vad jag skriver här i forumet. Jag visste inte ens vem hon talade om (hon menade mig) - i samma andetag nästan säger en man (också det till mig och om mig) att jag lever som en nunna och valt bort alla relationer (han menade mig) - ingen av de två diametralt motsatta idéer om mig kan jag anse handlar om mig.
Det är snarare sådant folk föreställer sig att de kan "läsa ut" eller som de tror sig "veta" om andra - vilket inte har en bäring när jag ser på mig själv och vem jag är.

Att jag inte ligger med alla män som ser på mig (vilket tydligen är ovanligt idag) gör mig till nunna och att jag intresserar mig för andra människor oavsett de är män eller kvinnor och vill lära känna dem, prata med dem - gör att jag är översexuell.
:)
DETTA är för mig symptomatiskt och projiceringar som har föga eller inget med varken min individ eller person att göra - men sådant människor tänker.
Var tänker de detta? Varför tänker de detta? Vad har min person, mitt privatliv (som jag inte ens talar om publikt - eller har gjort vad jag vill minnas) med andra människor att göra?
Vilken box sitter de som säger sådant i?
Varför har de behovet att sätta mig i en box de själva har uppfunnit och tycker jag ska vara i?
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster