Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Anne » 08 jul 2018 12:59

Jaha, då ber jag om ursäkt om jag misstolkade. Jag ser frågeställningen och exemplet med t ex om Gud finns. Lägg gärna märke till att sanningen skrevs "sanningen".

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Anne » 08 jul 2018 13:34

Inte mår vi bättre av att veta att det kryllar av kvalster i våra sängar, för att nämna något de flesta känner till.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Pilatus » 08 jul 2018 13:54

Esther skrev:
Pilatus skrev:Vad jag säger är att det du skriver om inte har med trådens ämne att göra. Inte heller är min brist på intelligens en fråga för denna tråd. Du får öppna en ny tråd om det som engagerar dina tankar.

Varför är det så svårt att respektera några få enkla regler för forumet?

Åh vet du.... Det är bara att gå till den första post i denna tråd och finna frågan : finns Gud?
Sedan kan du funderat på om mitt svar håller sig inom ämnet för tråden.

Så du tog chansen att bryta vad som pågick för att gå tillbaks till en av delfrågorna? Men diskutera då den frågan då!

Som om frågan om Guds existens inte har ältats nog på forumet.

Tror du dig kunna bidraga med något, så kom loss då! Finns det något som kan kallas Gud? Vad skulle det vara? En demiurg eller upphovsman? Någon som för bok över dina syndiga tankar?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Esther » 08 jul 2018 14:00

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Vad jag säger är att det du skriver om inte har med trådens ämne att göra. Inte heller är min brist på intelligens en fråga för denna tråd. Du får öppna en ny tråd om det som engagerar dina tankar.

Varför är det så svårt att respektera några få enkla regler för forumet?

Åh vet du.... Det är bara att gå till den första post i denna tråd och finna frågan : finns Gud?
Sedan kan du funderat på om mitt svar håller sig inom ämnet för tråden.

Så du tog chansen att bryta vad som pågick för att gå tillbaks till en av delfrågorna? Men diskutera då den frågan då!

Som om frågan om Guds existens inte har ältats nog på forumet.

Tror du dig kunna bidraga med något, så kom loss då! Finns det något som kan kallas Gud? Vad skulle det vara? En demiurg eller upphovsman? Någon som för bok över dina syndiga tankar?


Finns det situationer/sammanhang där vi mår bättre av att inte förstå eller veta ”sanningen”?


OM du hade varit både nyfiken och intelligent :) hade du frågat dig "varför skriver hon detta svar på ett konstaterande som jag gjort "att man upptäcker på stor höjd (med egna ögon) att jorden har en rundning" --- var är relevansen?
Men det gjorde du inte - du avfärdade, du ber inte ens om ursäkt för att du inte begrep samt anklagade mig (som vanligt felaktigt) för att inte följa forumets regler... men dina kommentarer om mig eller vilken storlek på skrift jag använder eller den konstiga tanten som tror hon är en lokatt - som bara skriver nonsens och ALDRIG bidrar med något i sak --- det klagar du inte på... eller hur?
Tänk på det du - ... innan du spottar dig i nävarna och tror du ska ha rätt ---
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Anne » 08 jul 2018 14:13

Har du någon som helst antydan till ryggrad bemöter jag din syn på saken under tankar och känslor. Annars kan du skicka mig ett PM. För övrigt tycks det mig betydligt vanligare att kristna som uppger sig ha haft en Gudsupplevelse har haft det under en svacka.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Pilatus » 08 jul 2018 14:28

Esther skrev:OM du hade varit både nyfiken och intelligent :) hade du frågat dig "varför skriver hon detta svar på ett konstaterande som jag gjort "att man upptäcker på stor höjd (med egna ögon) att jorden har en rundning" --- var är relevansen?

Du väcker inte min nyfikenhet med ditt sätt att bemöta vad som skrivs här på forumet.
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav scirocco » 08 jul 2018 15:39

Endast när det är platt just där man skall gå. Om det är små ojämnheter kan man snubbla på dem utifall man tror att det är platt. Det här är det vi ser närmast oss. Marken. Frågan rör sig ju om hela jorden. Ytan ser inte helt platt ut någonstans. Överskriften tar inte upp jordklotet om det nu är ett klot.Själv tror jag att jorden är ett runt klot fast den är så stor att det inte går att överblicka :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Anne » 08 jul 2018 16:20

Finns ens en perfekt cirkel? En liten stund kanske med vissa kemiska föreningar?http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/hur-rund-ar-jorden
Det sägs att Aristoteles ("rubba inte mina cirklar") vägrade fly genom ett bönfält. Lite smålustig parantes.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav scirocco » 08 jul 2018 16:44

Jo,de olika himlakropparna kan säkert vara ovala eller ha andra oregelbundna former. I universum finns det väl gasformationer som har en mer platt form sett från håll eller.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Anne » 08 jul 2018 16:46

Jag är inte astronom, även om jag kört visningar på ett planetarium :) Fråga Esther.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav scirocco » 08 jul 2018 16:50

Gud är nog rund om magen.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Anne » 08 jul 2018 16:53

Ständigt gravid? Nu låter jag som Algot :shock:

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav scirocco » 08 jul 2018 16:55

Välmående och pompös. Jesus var å andra sidan mager och lidande. Detta är bara bilder jag fått i mitt huvud från skolan.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Anne » 08 jul 2018 16:59

*Host, host* Det där kan vi kanske prata om under religion? Scirocco! Jag anstränger mig för att hålla mig till ämnet!

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav scirocco » 08 jul 2018 17:00

Just nu är jorden torr.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster