Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Pilatus » 24 jul 2018 11:30

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Men som sagt, fattiga och sjuka människor kan kanske lättare än rika och friska finna en mening i livet, och ofta är denna mening väldigt enkel att ta till sig eftersom den för dom är så överhängande och ger ett praktisk mål att sträva mot.

Jag har inte varit (och är trots att jag inte har pengar) fattig - har aldrig varit - inte heller sjuk - (har inte ens hål i tänderna...) - VARFÖR kunde jag då få denna djupa sanna verkliga allt uppfyllande Kärlek och närhet till Gud - Fader Son och Ande?

Förklara detta för mig?

Kan du inte flytta över denna diskussion till Religion?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Esther » 24 jul 2018 11:31

Pilatus skrev:
Esther skrev:Naturligtvis är det samma sak - då filosofin KOMMER UR gudstron ...

Nu tror jag du är ute på hal is. Det är längesedan man började skilja dessa discipliner åt.



Nej älskling --- ABSOLUT ingen hal is --- till och med de gamla sekulära grekerna hade Gud med i allt :)... eller Gudarna ---
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Esther » 24 jul 2018 11:32

Pilatus skrev:
Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Men som sagt, fattiga och sjuka människor kan kanske lättare än rika och friska finna en mening i livet, och ofta är denna mening väldigt enkel att ta till sig eftersom den för dom är så överhängande och ger ett praktisk mål att sträva mot.

Jag har inte varit (och är trots att jag inte har pengar) fattig - har aldrig varit - inte heller sjuk - (har inte ens hål i tänderna...) - VARFÖR kunde jag då få denna djupa sanna verkliga allt uppfyllande Kärlek och närhet till Gud - Fader Son och Ande?

Förklara detta för mig?

Kan du inte flytta över denna diskussion till Religion?



Varför det? Den hör hemma här. --- Bevisa för mig vishet utan Gud!
VISA MIG VISHETEN --- UTAN GUD.
Visa mig vad Gud står för --- för dig förutom din märkliga inbillade tanke att det är tillbedjan och underkastelse - JAG ÄR VÄL INTE MUSLIM!!!
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav sökandesjäl » 24 jul 2018 11:38

Sålänge ej Esther gömmer sig bakom Gud i diskussioner utan istället talar igenom Gud så att säga, så blir det svårt att kalla detta något annat än filosofi. Hon kan ju mycket väl ha rätt, men samtidigt kan det vara svårt för oss att veta ifall, Esther, ibland gömmer sig bakom begreppet Gud eller om hon istället talar igenom densamme.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Pilatus » 24 jul 2018 11:40

Esther skrev:Varför det? Den hör hemma här. --- Bevisa för mig vishet utan Gud!

Varför är du så angelägen om att tala om Gud i precis varje tråd? Lider du av någon slags personlighetsstörning som tvingar dig att till ett evigt tjatande om Gud?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Esther » 24 jul 2018 11:40

Pilatus skrev:
Esther skrev:Naturligtvis är det samma sak - då filosofin KOMMER UR gudstron ...

Nu tror jag du är ute på hal is. Det är längesedan man började skilja dessa discipliner åt.



Att det var längesedan --. vad mer exakt innebär det?
Att det var rätt?
Att på grund av att det var länge sedan så kan tiden bidra med något i frågan?
Att man skilt dem åt - har att göra med analysen -- inte SYNTESEN.

Jag pratar om syntes - enhet, samling, inte separation...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Esther » 24 jul 2018 11:41

sökandesjäl skrev:Sålänge ej Esther gömmer sig bakom Gud i diskussioner utan istället talar igenom Gud så att säga, så blir det svårt att kalla detta något annat än filosofi. Hon kan ju mycket väl ha rätt, men samtidigt kan det vara svårt för oss att veta ifall, Esther, ibland gömmer sig bakom begreppet Gud eller om hon istället talar igenom densamme.



Du kallade Namnet för Mening.
Jag har kallat Namnet för : Sanning, Kärlek, Rättvisa, Godhet.... Enhet, Gemenskap... mm
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Pilatus » 24 jul 2018 11:42

sökandesjäl skrev:Sålänge ej Esther gömmer sig bakom Gud i diskussioner utan istället talar igenom Gud så att säga, så blir det svårt att kalla detta något annat än filosofi. Hon kan ju mycket väl ha rätt, men samtidigt kan det vara svårt för oss att veta ifall, Esther, ibland gömmer sig bakom begreppet Gud eller om hon istället talar igenom densamme.

Jag har inte uttalat mig om vad som är rätt. Jag säger att ämnet religion hör inte hemma här under Filosofi. Det finns en struktur i detta forum som vi bör respektera.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Esther » 24 jul 2018 11:43

Pilatus skrev:
Esther skrev:Varför det? Den hör hemma här. --- Bevisa för mig vishet utan Gud!

Varför är du så angelägen om att tala om Gud i precis varje tråd? Lider du av någon slags personlighetsstörning som tvingar dig att till ett evigt tjatande om Gud?


:) du som inte gör det... vad lider du av?
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav sökandesjäl » 24 jul 2018 11:45

Skulle dock vara roligt att höra vad skillnaden inom det rent filosofiska hade blivit för dig Esther ifall Gud ej funnits. Konkreta exempel om möjligt. Tex. om 1+1 hade blivit 3 osv.

För om det ej hade blivit någon skillnad så behöver du ju ej nämna Gud, speciellt inte som det försvårar diskussionen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Pilatus » 24 jul 2018 11:45

Esther skrev:Jag pratar om syntes - enhet, samling, inte separation...

Forumet har en struktur Esther. Det är inte ditt privata forum!
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav sökandesjäl » 24 jul 2018 11:47

Pilatus skrev:
sökandesjäl skrev:Sålänge ej Esther gömmer sig bakom Gud i diskussioner utan istället talar igenom Gud så att säga, så blir det svårt att kalla detta något annat än filosofi. Hon kan ju mycket väl ha rätt, men samtidigt kan det vara svårt för oss att veta ifall, Esther, ibland gömmer sig bakom begreppet Gud eller om hon istället talar igenom densamme.

Jag har inte uttalat mig om vad som är rätt. Jag säger att ämnet religion hör inte hemma här under Filosofi. Det finns en struktur i detta forum som vi bör respektera.


Jo, men den gränsen är relativ. Ska en diskussion tex. flyttas bara för att någon nämner ordet Gud eller var ska man dra den gränsen, och om Esther ej kan utelämna Gud ifrån sina filosofiska diskussioner, så är det kanske vi andra som av respekt för, Esther, tvingas bita i det sura äpplet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Pilatus » 24 jul 2018 11:47

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Varför det? Den hör hemma här. --- Bevisa för mig vishet utan Gud!

Varför är du så angelägen om att tala om Gud i precis varje tråd? Lider du av någon slags personlighetsstörning som tvingar dig att till ett evigt tjatande om Gud?

:) du som inte gör det... vad lider du av?

Diskussionen har spårat ur, igen. Jag lämnar nu denna tråd.
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav sökandesjäl » 26 jul 2018 21:32

Å andra sidan, jorden är väl kanske platt. Bara för att den ser rund ut för ögat så ligger den ju platt för oss. Kanske att det vi kallar atmosfären omkring jorden i själva verket ska räknas med, annars blir den ju rund endast för att vi bestämt jordens början och slut.

Nej, svaret får kanske bli att den synliga jorden mätt med diverse instrument upplevs
av oss människor vad vi kallar rund.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns det anledning att vilja tro att jorden är platt

Inläggav Pilatus » 26 jul 2018 21:41

sökandesjäl skrev:Å andra sidan, jorden är väl kanske platt. Bara för att den ser rund ut för ögat så ligger den ju platt för oss. Kanske att det vi kallar atmosfären omkring jorden i själva verket ska räknas med, annars blir den ju rund endast för att vi bestämt jordens början och slut.

Nej, svaret får kanske bli att den synliga jorden mätt med diverse instrument upplevs
av oss människor vad vi kallar rund.

Eller sfärisk. Det är möjligt att bevisa, inte bara något vi tycker.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 127 och 0 gäster