Filosofins traditionella huvudfrågor

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Filosofins traditionella huvudfrågor

Inläggav klorofyll » 26 jul 2018 00:08

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Om premissen är att Jan har alla svar på varje tänkbar fråga, så medför det inte logiskt någonting om hans eventuella oförmåga att lära ut något.

Jan kanske kan koka tevatten åt sig och lära dottern att vattna pelargonian regelbundet så den blommar vackert. Det är inte så illa, klorofyll.

Varför skulle Jan svara på frågor? Han vet ju redan innan du öppnat munnen vad du tänker fråga...

Pelargonian skulle ju dö om han inte lärde sin dotter att vattna den regelbundet. Han tyckte ju om att se den blomma då han drack sitt te.

Jan vet - på sekunden - när blomman dör, det har han alltid gjort.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Filosofins traditionella huvudfrågor

Inläggav Esther » 26 jul 2018 06:15

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Varför skulle Jan svara på frågor? Han vet ju redan innan du öppnat munnen vad du tänker fråga...

Pelargonian skulle ju dö om han inte lärde sin dotter att vattna den regelbundet. Han tyckte ju om att se den blomma då han drack sitt te.

Jan vet - på sekunden - när blomman dör, det har han alltid gjort.



Det märkliga med demonerna (de som enligt den Indiska kulturens vishet) och deras lögner, perversitet därmed, (sadism som någon kallade detta) är tron att man har makt - makt över andra genom att man själv har något som denne begär eller vill ha. Då blir man en "siare" - sierska som tror sig till och med kunna se framtiden - och döma allt. Vilket är illusoriskt --- totalt och fullständigt nonsens :).

Sanningen däremot som gudarna har (enligt den Indiska visheten) är.
Den ligger där oavsett - och den som äger denna - äger också bestånd.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Filosofins traditionella huvudfrågor

Inläggav klorofyll » 26 jul 2018 08:19

Vad är en demon?? Kan du förklara mer utförligt?

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Filosofins traditionella huvudfrågor

Inläggav sökandesjäl » 26 jul 2018 09:32

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Pelargonian skulle ju dö om han inte lärde sin dotter att vattna den regelbundet. Han tyckte ju om att se den blomma då han drack sitt te.

Jan vet - på sekunden - när blomman dör, det har han alltid gjort.



Det märkliga med demonerna (de som enligt den Indiska kulturens vishet) och deras lögner, perversitet därmed, (sadism som någon kallade detta) är tron att man har makt - makt över andra genom att man själv har något som denne begär eller vill ha. Då blir man en "siare" - sierska som tror sig till och med kunna se framtiden - och döma allt. Vilket är illusoriskt --- totalt och fullständigt nonsens :).

Sanningen däremot som gudarna har (enligt den Indiska visheten) är.
Den ligger där oavsett - och den som äger denna - äger också bestånd.


Det där tycker jag var fint skrivet, men det är ju faktiskt så att man också har makt på ett plan ( inom det materiella ) ifall både är fångna i den köttsliga lusten. Däremot så tvingar man ju samtidigt kvar denna andra i köttet samt sig själv och det kan också ens motpart göra på samma gång, så det blir en evig rundgång inom det köttsliga, materiella. Primitivt och ingen på förskräckelsen.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Filosofins traditionella huvudfrågor

Inläggav sökandesjäl » 26 jul 2018 09:34

Så tex. sexualitet överhuvudtaget oavsett hur långt man drar den är barbarisk. Såfort man är fångad inom detta så har man förlorat.

redigering. Jo, vad jag menar är, att såfort man är fångad inom det materiella så är man det på ett absolut sätt. Det finns då ingen säkerhet överhuvudtaget, och det vi människor är arga på varandra för, är egentligen endast små, obetydliga variationer, graderingar.

D.v.s. den som anklagar en annan anklagar också sig själv.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Filosofins traditionella huvudfrågor

Inläggav xion » 26 jul 2018 10:21

Esther skrev:
xion skrev:1. ORIGIN

Where did we come from? --HERE
Where are we going? --NOWHER
-


Den som redan har alla svar - kan omöjligt lära sig något alls. Han behöver det inte.


Ibland efter en intervju brukar man ställa några frågor som "offret" ska besvara med bara ett ord.
Jag tyckte jag kunde offra tio minuter på det här.
Skulle man besvara det utförligt så fick man skriva en bok.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Filosofins traditionella huvudfrågor

Inläggav klorofyll » 26 jul 2018 10:35

Esther skrev:Då blir man en "siare" - sierska som tror sig till och med kunna se framtiden - och döma allt. Vilket är illusoriskt --- totalt och fullständigt nonsens :).

Det är ju inget märkvärdigt att förutsäga framtiden, men, jag tror på orsak verkan. Är man uppfylld av ilska så möter man ilska. Eller varför inte, den som är ensam tappar lättare bort sig själv (ibland).

Som jag ser det så är många väldigt rädda för folk som har makt eller säger sig ha makt... Jag bryr mig inte om makt över huvud taget. Det är därför som jag slipper befatta mig med den...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Filosofins traditionella huvudfrågor

Inläggav Esther » 26 jul 2018 13:47

klorofyll skrev:Vad är en demon?? Kan du förklara mer utförligt?


Google....
När du hittar något... Lägg upp det ska vi prata om det.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Filosofins traditionella huvudfrågor

Inläggav Esther » 26 jul 2018 13:50

sökandesjäl skrev:Så tex. sexualitet överhuvudtaget oavsett hur långt man drar den är barbarisk. Såfort man är fångad inom detta så har man förlorat.

redigering. Jo, vad jag menar är, att såfort man är fångad inom det materiella så är man det på ett absolut sätt. Det finns då ingen säkerhet överhuvudtaget, och det vi människor är arga på varandra för, är egentligen endast små, obetydliga variationer, graderingar.

D.v.s. den som anklagar en annan anklagar också sig själv.


Sexualitet är den största och vackraste delen av utlevd och upplevd kärlek mellan man och kvinna.
Alla som aldrig upplevt detta - för att de aldrig verkligen älskat en annan - vet detta.
De har inte upplevt kärleken förverkligad - bara sex = kroppslig utlösning.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Filosofins traditionella huvudfrågor

Inläggav sökandesjäl » 26 jul 2018 13:56

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Så tex. sexualitet överhuvudtaget oavsett hur långt man drar den är barbarisk. Såfort man är fångad inom detta så har man förlorat.

redigering. Jo, vad jag menar är, att såfort man är fångad inom det materiella så är man det på ett absolut sätt. Det finns då ingen säkerhet överhuvudtaget, och det vi människor är arga på varandra för, är egentligen endast små, obetydliga variationer, graderingar.

D.v.s. den som anklagar en annan anklagar också sig själv.


Sexualitet är den största och vackraste delen av utlevd och upplevd kärlek mellan man och kvinna.
Alla som aldrig upplevt detta - för att de aldrig verkligen älskat en annan - vet detta.
De har inte upplevt det - bara sex.


Det beror ju på skulle jag säga. Det krävs en oerhörd aggressivitet hos människan för att uppnå extas. Så om du som kristen anser detta vackert så undrar jag över detta.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Filosofins traditionella huvudfrågor

Inläggav Esther » 26 jul 2018 14:03

klorofyll skrev:
Esther skrev:Då blir man en "siare" - sierska som tror sig till och med kunna se framtiden - och döma allt. Vilket är illusoriskt --- totalt och fullständigt nonsens :).

Det är ju inget märkvärdigt att förutsäga framtiden, men, jag tror på orsak verkan. Är man uppfylld av ilska så möter man ilska. Eller varför inte, den som är ensam tappar lättare bort sig själv (ibland).

Som jag ser det så är många väldigt rädda för folk som har makt eller säger sig ha makt... Jag bryr mig inte om makt över huvud taget. Det är därför som jag slipper befatta mig med den...


Ah... Makt är banal. Den kan handla om att du vet något om någon och utnyttjar det till dennes nackdel, tar ifrån någon något de vet att denne önskar.. Om du älskar i ett förhållande men motparten gör inte det kan denne plåga dig med allt möjligt : tystnad, inte låssas den andre finns etc.
....
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Filosofins traditionella huvudfrågor

Inläggav klorofyll » 26 jul 2018 14:49

Esther skrev:
klorofyll skrev:Vad är en demon?? Kan du förklara mer utförligt?


Google....
När du hittar något... Lägg upp det ska vi prata om det.

Okej, fallna änglar som satan drog med sig.

Det får mig att tänka på människor som utger sig för att vara Jesus... Det skulle Jesus aldrig göra, enligt skriften, eller hur?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Filosofins traditionella huvudfrågor

Inläggav Pilatus » 26 jul 2018 15:10

klorofyll skrev:Vad är en demon?

demon = ett slags gudaväsen av lägre ordning, se Homeros

den vandrande ande, som tagit säte i människan och utgjorde personens själ, se Platon
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Filosofins traditionella huvudfrågor

Inläggav Esther » 26 jul 2018 17:19

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Vad är en demon?? Kan du förklara mer utförligt?


Google....
När du hittar något... Lägg upp det ska vi prata om det.

Okej, fallna änglar som satan drog med sig.

Det får mig att tänka på människor som utger sig för att vara Jesus... Det skulle Jesus aldrig göra, enligt skriften, eller hur?



Två saker... Demoner är de änglar som skapades goda men valde - frivilligt - att avsäga sig Gud och Guds rike = Ödmjukhet, Tjänande, Kärlek, Godhet, Värme, Sanning och Rättvisa - de valde - högmod, ha/äga/få, sex, ondska, kyla, lögn och orättvisa.

Deras synd kunde förlåtas - men de valde att inte känna ånger, ingen som helst önskan att erkänna - därmed finns det ingen som helst återvändo för dem. Eller människor där de lever i - och som valt att tjäna detta...

Sedan - Jesus behöver inte säga att Han är det Han är --- däremot att människor på fullt allvar tror sig vara någon som de inte är - är just ett tecken på det första --- det demoniska --- det som är ett återsken som tror sig vara upphovet...
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Filosofins traditionella huvudfrågor

Inläggav sökandesjäl » 26 jul 2018 17:41

En del s.k. visdomsfulla har jag hört sagt, att det är endast den vise själv som får kalla sig för jag.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster