Frankfurtfallen och moraliskt ansvar

Moderator: Moderatorgruppen

Stanford
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 jul 2018 13:20

Re: Frankfurtfallen och moraliskt ansvar

Inläggav Stanford » 27 jul 2018 16:43

Esther skrev: Anti-svar är också ett val "där inga" val" finns.... Förstår inte du detta?


Nej, jag förstår tyvärr inte vad du menar när du skriver att ett anti-svar också är ett val "där inga" val finns. Vad betyder det?

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Frankfurtfallen och moraliskt ansvar

Inläggav xion » 27 jul 2018 17:17

Esther skrev:

Svarade ovan... redan...Pliktetiken --- säger den mycket KORREKT att man bara kan bedöma den personliga sedligheten (moralen) i en handling utifrån den vilja som styrt den --- handlingen som sådan kan inte bestämma den moraliska halten.

För en gångs skull måste jag ge dig rätt.
En handling har ingen moral "i sig".

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Frankfurtfallen och moraliskt ansvar

Inläggav sökandesjäl » 27 jul 2018 17:59

xion skrev:
Esther skrev:

Svarade ovan... redan...Pliktetiken --- säger den mycket KORREKT att man bara kan bedöma den personliga sedligheten (moralen) i en handling utifrån den vilja som styrt den --- handlingen som sådan kan inte bestämma den moraliska halten.

För en gångs skull måste jag ge dig rätt.
En handling har ingen moral "i sig".


Det har ju inte den den s.k. anledningen till aktionen heller, det man gör heller.

Det är väl ingen som tror att uppsåtet är det som är moral, för då får man leta ihjäl sig.


Redigerat. Skrev som en drucken gris

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Re: Frankfurtfallen och moraliskt ansvar

Inläggav Rotkiv » 27 jul 2018 18:21

Stanford skrev:
Rotkiv skrev: Vet inte om det är så att detta är på en annan nivå än jag faktiskt förstår. Men känns som det saknas något i frankfurts tankeexpriment.

Om du byter ut ett micro chip till ett beroende istället. John är grav alkolist och vet att han måste till sitt möte på stranden för att få sin sprit från sin leverantör. Får han den inte så, ja det får helt enkelt inte ske. Så ser han denna flicka som han vet att han kan rädda men då gå miste om sin sprit. Han väljer att försöka rädda flicka. Men det blir ”för” svårt. Så han avbryter och hinner precis rädda sin sprit.

Beroende personlighet hamnar och möter detta med moraliskt ansvar dagligen. Bryter det lika ofta såklart. En del säger men han är ju beroende. Medans andra hävdar väl, moraliskt ansvar! Han visste att han kan välja en annan väg i det specifika fallet.

Om jag har missuppfattat frågan. Så får du gärna förklara mer så jag förstår bättre :)


Tanken är ju att Jones inte skall ha någon som helst möjlighet att inte rädda flickan. Kan han fortfarande vara moraliskt ansvarig för att ha räddat flickan, trots att det aldrig fanns någon som helst möjlighet för honom att inte rädda flickan? :) Det är den frågan Frankfurt vill försöka svara på med hjälp av sitt tankeexperiment. Vad tror du?


Haha ok, då är jag med... men är inte det som att ta bort något ur en ekvation och det då blir ett helt annat svar samtidigt se om samma svar dyker upp?

Antingen blir det för enkelt, nej det har inget med moraliskt ansvar att göra. alternativt för komplext där det redan finns uttalade filosofiska formler för detta. Då lär jag mig hellre av de som kanske är med i tankeexperimentet från grund.

Ställer en fråga om mina tankar kring beroende. Hur Ser du på beroende och dess kraft att få oss att göra dessa omoraliska handlingar. Som på många sätt snubblar över ditt tankeexpriment. ”Beroendet var så starkt att det inte famnas någon annan utväg”

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Frankfurtfallen och moraliskt ansvar

Inläggav Esther » 28 jul 2018 06:05

Stanford skrev:
Esther skrev: Anti-svar är också ett val "där inga" val" finns.... Förstår inte du detta?


Nej, jag förstår tyvärr inte vad du menar när du skriver att ett anti-svar också är ett val "där inga" val finns. Vad betyder det?



Ett anti-svar : jag väljer att bli militär, (att välja detta fritt innebär att jag väljer att - i varje situation lyda mitt befäl och därmed lyda order- mao har jag fritt - av egen vilja valt att alltid i alla situationer lyda mitt befäl)
mitt befäl ger mig en order att skjuta ett barn (oskyldig) "eller så dödar han mig.( det jag ska göra är att skjuta barnet - straffet att inte lyda innebär min död)
Jag väljer det sista för att jag vet han håller ord. (jag lyder inte order - går emot det jag själv valt av fri vilja = alltid lyda order av mitt befäl)
Mitt liv mot barnets, istället för barnets.
Är jag moralisk?


HUR kan du be mig vara i sak? HELA filosofin består av motexempel... alltid. Detta är norm inom filosofin - att ge motexempel!
Filosofi - såsom jag studerade detta innebär just att ge motexempel --- när då någon ber en att inte göra det, inte förstår dessa, inte kan ens utläsa dem.... eller sätta dem i kontext....

Blir jag mycket fundersam.
Men - det är väl som det brukar här --- ingen känner till detta - ... ??!!
Veritas vos liberabit

Stanford
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 jul 2018 13:20

Re: Frankfurtfallen och moraliskt ansvar

Inläggav Stanford » 28 jul 2018 10:43

Esther skrev: Men - det är väl som det brukar här --- ingen känner till detta - ... ??!!


Jag har tyvärr fortsatt väldigt svårt att förstå hur du menar. Jag får passa på att önska dig en trevlig sommar istället.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster