Stanford skrev:Anders skrev: Låt oss säga att jag har en pragmatisk syn på det här. De här krystade exemplen som skall sänka generella principer sänker inte på något sätt reglernas tillämplighet mer generellt. Gettier är ett liknande försök att ”sänka” något som generellt gäller. Visst, vad frankfurts exempel kanske praktiskt säger är att det kan vara mer eller mindre uppenbart att en valsituation råder. Men på vilket sätt är frankfurts exempel intressant annat än som spetsfundighet? Varför måste en regel vara gällande i alla upptänkliga fall för att den skall vara användbar?
Igen: om det finns scenarion i vilka alternativa möjligheter inte fordas för moraliskt ansvar, kan inte heller alternativa möjligheter vara ett nödvändigt villkor för moraliskt ansvar. Vad du sedan uppfattar som användbart i ditt vardagliga liv, är ju en helt annan fråga.
Moraliskt ansvar kan inte läggas på den som inte har en fri vilja - därmed kan välja olika alternativ att agera av vilka vissa är goda för både en själv och andra - och andra alternativ inte är det. OM det finns scenario som avser djur tex som inte har fri vilja utan bara kan lyda eller gå på instinkt - så kan dessa inte hållas ansvariga för de kan inte agera på annat sätt.
En icke tänkande individ som inte klarar av att agera utifrån fri vilja - är inte moralisk eller icke moralisk. Därmed är det så att moralen inte ens är tänkbar i sådana fall.
Detta innebär att den fria viljans beslut ligger till grund för moraliskt ansvar.