Skillnad mellan dröm och vakenhet?

Moderator: Moderatorgruppen

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Skillnad mellan dröm och vakenhet?

Inläggav sökandesjäl » 02 aug 2018 01:23

Är skillnaden den, att man under drömmen ej anser sig kunna manipulera vad som kommer att hända en, utan att man bara dras med?

Undrar vilka regioner i hjärnan som används till dröm och till vakenhet?

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Skillnad mellan dröm och vakenhet?

Inläggav David H » 02 aug 2018 09:36

sökandesjäl skrev:Är skillnaden den, att man under drömmen ej anser sig kunna manipulera vad som kommer att hända en, utan att man bara dras med?

Undrar vilka regioner i hjärnan som används till dröm och till vakenhet?


Skillnad tänker jag mer handlar om hur man använder sina sinnesorgan, syn, hörsel, lukt och känsel. Det är väl något ganska uppenbart, men kanske ändå något som kan vara värt att påminnas om. Det är nog ett skäl till att jag inte upplevt det svårt att veta om jag drömmer eller inte.
Har hört andra prata om knep för att testa om man drömmer eller inte, men jag har tyckt det varit lite konstigt samtalsämne, för så svårt är det väl ändå inte att skilja dröm från verklighet? att man typ ska behöva utvecla en strategi för det? Men visst ämnet är heller inte så enkelt, försöker man fördjupa sig för att få mer klarhet, är väl risken att man bara blir mer lost.
Antar att det är personer som lever mycket i sin inre värld som mest tenderar att se likhet mellan dröm och fysisk verklighet

Edit: Ser att jag läste frågan fel - tänkte att det handlade om att hur man avgör om något är en dröm eller händer i fysisk verklighet. Skilja dröm från vakenhet är inte riktigt detsamma...där kan man väl ofta hamna i en gråzon när man halvslumrar
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Skillnad mellan dröm och vakenhet?

Inläggav klorofyll » 02 aug 2018 12:19

sökandesjäl skrev:Är skillnaden den, att man under drömmen ej anser sig kunna manipulera vad som kommer att hända en, utan att man bara dras med?

Undrar vilka regioner i hjärnan som används till dröm och till vakenhet?

Det kanske inte hör till men är inte "drömmar" mer intensiva, det är ju också därför vi minns dem...

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Skillnad mellan dröm och vakenhet?

Inläggav sökandesjäl » 02 aug 2018 12:22

Tack för svaret ialla fall.

Hursomhelst, jag tänkte mig drömsömn ( men visst, det kan ju säkert bli relativt och närmare vakenhet precis som du säger ).

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Skillnad mellan dröm och vakenhet?

Inläggav sökandesjäl » 02 aug 2018 12:25

klorofyll skrev:
sökandesjäl skrev:Är skillnaden den, att man under drömmen ej anser sig kunna manipulera vad som kommer att hända en, utan att man bara dras med?

Undrar vilka regioner i hjärnan som används till dröm och till vakenhet?

Det kanske inte hör till men är inte "drömmar" mer intensiva, det är ju också därför vi minns dem...


Jo, mardrömmarna iallafall:) Du menar kanske att man minns dom mest påtagliga drömmarna eller att drömmen nästan alltid är mer intensiv än det s.k. dagdrömmeriet?

Det kanske kopplar lite till min idé om att man ej kan styra drömmarna, för då kan man ju dras iväg riktigt dramatiskt till otroliga upplevelser.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Skillnad mellan dröm och vakenhet?

Inläggav klorofyll » 02 aug 2018 15:47

sökandesjäl skrev:
klorofyll skrev:
sökandesjäl skrev:Är skillnaden den, att man under drömmen ej anser sig kunna manipulera vad som kommer att hända en, utan att man bara dras med?

Undrar vilka regioner i hjärnan som används till dröm och till vakenhet?

Det kanske inte hör till men är inte "drömmar" mer intensiva, det är ju också därför vi minns dem...


Jo, mardrömmarna iallafall:) Du menar kanske att man minns dom mest påtagliga drömmarna eller att drömmen nästan alltid är mer intensiv än det s.k. dagdrömmeriet?

Det kanske kopplar lite till min idé om att man ej kan styra drömmarna, för då kan man ju dras iväg riktigt dramatiskt till otroliga upplevelser.


Jag menar att intensiva drömmar nästan får oss att komma till medvetande, när man är livrädd så vaknar man garanterat, vid någorlunda medvetenhet så lagras minnena lättare...

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Skillnad mellan dröm och vakenhet?

Inläggav sökandesjäl » 02 aug 2018 17:04

klorofyll skrev:
sökandesjäl skrev:
klorofyll skrev:Det kanske inte hör till men är inte "drömmar" mer intensiva, det är ju också därför vi minns dem...


Jo, mardrömmarna iallafall:) Du menar kanske att man minns dom mest påtagliga drömmarna eller att drömmen nästan alltid är mer intensiv än det s.k. dagdrömmeriet?

Det kanske kopplar lite till min idé om att man ej kan styra drömmarna, för då kan man ju dras iväg riktigt dramatiskt till otroliga upplevelser.


Jag menar att intensiva drömmar nästan får oss att komma till medvetande, när man är livrädd så vaknar man garanterat, vid någorlunda medvetenhet så lagras minnena lättare...


Att det lagras lättare bör du ha en poäng i, fast drömmer man alls i djup sömn? Så det kanske istället är som så, att ju närmare vakenhet man kommer ju mer drömmer/ tänker man och när man är vaken tänker man allra mest?

Dock så försvinner ju självmedvetandet på något sätt i drömmen och man dras med av omständigheterna. Man tänket mera utåt än inåt.

Däremot att man vaknar av en intensiv dröm, vad exakt beror det på? Att man skriker till, rör sig i sömnen? Så frågan är om en döv och helförlamad person lätt vaknar ur sina mardrömmar?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Skillnad mellan dröm och vakenhet?

Inläggav klorofyll » 02 aug 2018 17:30

sökandesjäl skrev:
klorofyll skrev:
sökandesjäl skrev:
Jo, mardrömmarna iallafall:) Du menar kanske att man minns dom mest påtagliga drömmarna eller att drömmen nästan alltid är mer intensiv än det s.k. dagdrömmeriet?

Det kanske kopplar lite till min idé om att man ej kan styra drömmarna, för då kan man ju dras iväg riktigt dramatiskt till otroliga upplevelser.


Jag menar att intensiva drömmar nästan får oss att komma till medvetande, när man är livrädd så vaknar man garanterat, vid någorlunda medvetenhet så lagras minnena lättare...


Att det lagras lättare bör du ha en poäng i, fast drömmer man alls i djup sömn? Så det kanske istället är som så, att ju närmare vakenhet man kommer ju mer drömmer/ tänker man och när man är vaken tänker man allra mest?

Dock så försvinner ju självmedvetandet på något sätt i drömmen och man dras med av omständigheterna. Man tänket mera utåt än inåt.

Däremot att man vaknar av en intensiv dröm, vad exakt beror det på? Att man skriker till, rör sig i sömnen? Så frågan är om en döv och helförlamad person lätt vaknar ur sina mardrömmar?

Bra fråga.
När vi är vakna så är vi ansvariga för handlingar.
Tänk ifall en golfare slår ut från utslagsplatsen, bollen rullar enligt minsta motståndets lag (om de finns en sådan), tillslut efter att ha passerat en bunker så stannar den i träsket.
Tänk dig detta m moraliskt!
Alla svåra situationer vi försatt andra i under dagen, får vi genomlida under natten...
Men frågan är fortfarande, varför vaknar vi?

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Skillnad mellan dröm och vakenhet?

Inläggav sökandesjäl » 02 aug 2018 17:50

För mig är man lika ansvarig oavsett, klorofyll, men du har ju rätt, att lagen är satt som du säger.

Att vi genomlider under natten vad vi inte kunnat reda ut under dagen håller jag med dig om.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Skillnad mellan dröm och vakenhet?

Inläggav klorofyll » 02 aug 2018 18:51

Kanske vaknar vi då vi inte kan förlika oss med drömmen och hyser ett hopp om framtiden?

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Skillnad mellan dröm och vakenhet?

Inläggav sökandesjäl » 02 aug 2018 20:59

klorofyll skrev:Kanske vaknar vi då vi inte kan förlika oss med drömmen och hyser ett hopp om framtiden?


Vet inte hur djupt du nu tänker. Men visst är det på det sättet, att om vi inte kan förlika oss vid en dröm och vi också är densamme som drömmen, så kan vi ej drömma denna drömmen längre.

Men ifall vi ej är drömmen ( kan vi fullt vara det? ), så är frågan om hur matchen slutar?

Det skulle vara roligt att höra ett intelligent svar på dylika frågor av tex, Esther[/i]eller Pilatus, men jag har aldrig hört det hitillls, så ev. så är IQ något annat än självkännedom.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Skillnad mellan dröm och vakenhet?

Inläggav sökandesjäl » 02 aug 2018 21:03

Det är överhuvudtaget brist på ärlighet härinne och det är det också annars, men kanske ändå mer här i diskussionerna. Det är hela min filosofi att undvika detta, annars kan vi aldrig komma fram till någonting.

Så kanske att vi endast kan komma fram till vetenskapliga resultat om ingen vill rannsaka sig.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster