Kants åskådningsformer

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kants åskådningsformer -> Einstein

Inläggav Esther » 26 okt 2018 08:28

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Ja, i den mån du godheten, kärleken, sanningen, friheten bara får mening om de kopplas till Gud och evigheten, så har du rätt, men stämmer det du påstår?


Nu är ju inte detta Mitt argument, utan du får gärna läsa själv vad Kant säger...


Varför skrev du då:

Du menar att mitt argument är cirkulärt?
:)
Nja, jag talar om en förmåga vi människor har som utan Gud och evighet är meningslöst.


Backa i tråden och läs. Du kan då se att det jag förklarade är de som tråden handlar om. Kants filosofiska syn på det som diskuteras.... Och det är jag som förklarar.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kants åskådningsformer -> Einstein

Inläggav Algotezza » 26 okt 2018 08:44

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:
Nu är ju inte detta Mitt argument, utan du får gärna läsa själv vad Kant säger...


Varför skrev du då:

Du menar att mitt argument är cirkulärt?
:)
Nja, jag talar om en förmåga vi människor har som utan Gud och evighet är meningslöst.


Backa i tråden och läs. Du kan då se att det jag förklarade är de som tråden handlar om. Kants filosofiska syn på det som diskuteras.... Och det är jag som förklarar.


Det vet jag. Men som jag förstått det håller du med Kant på den aktuella punkten. Varför du kan svara med din egen röst om du vill.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kants åskådningsformer -> Einstein

Inläggav Esther » 26 okt 2018 09:59

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Varför skrev du då:

Du menar att mitt argument är cirkulärt?
:)
Nja, jag talar om en förmåga vi människor har som utan Gud och evighet är meningslöst.


Backa i tråden och läs. Du kan då se att det jag förklarade är de som tråden handlar om. Kants filosofiska syn på det som diskuteras.... Och det är jag som förklarar.


Det vet jag. Men som jag förstått det håller du med Kant på den aktuella punkten. Varför du kan svara med din egen röst om du vill.


Vad jag känner till har ingen kunnat belägga Kant med att hans argument inte håller.
Jag har heller inte sett att jag personligen kan (sedan att jag håller med honom i sak är faktiskt en annan fråga).
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kants åskådningsformer

Inläggav Anders » 26 okt 2018 10:34

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:
....ja.... hur är det med Honom?
Vad säger du?

Vi har ingen erfarenhet av någon gud, men många föreställer sig en gud. Möjligen kan det kanske kopplas till sorgsenheten över livets förgänglighet och fysikens hårda lagar. Man skapar sig en bild av ett gott slut. Ingen har någonsin iakttagit och dokumenterat något som stöder tanken på något som skulle stå utanför fysikens lagar.


Jo, många har gjort det sistnämnda, men du väljer att varken tro på det eller säga det hänt eller händer.

https://en.wikipedia.org/wiki/One_Milli ... _Challenge
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kants åskådningsformer

Inläggav Esther » 26 okt 2018 10:49

Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 33 och 0 gäster