Algotezza skrev:Pilatus skrev:Anders skrev:Ingenting tyder på motsatsen
Vi har ju empirisk kunskap om ting, t ex äpplen, vad de är för slags frukter och vilka egenskaper de har. Vi har sinnlig erfarenhet av äpplen, deras form och smak. Vi har sinnlig kunskap om fenomenvärlden.
Objekten finns i tid och rum, men om föremålen i sig själva kan vi inte säga något, enligt Kant.
Vad kan man mena med ""tingen-i-sig-själva" eller "tinget-i-sig"?
Det tinget är bortom vårt gemensamma förnimmande/upplevande av detsamma, alltså vad tinget är i sig bortom vad tinget är för mig?
Om vi definierar tinget-i-sig som det tinget är bortom vår upplevelse av det kan vi rent definitionsmässigt utesluta att vi kan uppleva det,
men det bevisar väl inte att det finns?
Vi kan inte genom definitioner bevisa existensen av något som vi i princip inte kan uppleva, eller...
Vi kan förstås mena att det måste finnas något bortom vår egen upplevelse av det men då är det väl någon annans upplevelse vi talar om.
Kanske är tinget-i-sig summan av alla perspektiv på det, summan av allas upplevande av det.
Välkommen hem Algot!
Min avsikt är inte att störa diskussionen, men det du skriver här är bra, så vill inflika att du enligt min åsikt är på rätt spår.
Genom att tillämpa olika referenser (MP och DRP) erhålls olika ”referens-perspektiv”, så som beskrivs i mitt koncept.
"Tinget-i-sig" kan på så sätt tilldelas olika referensberoende skepnader (varav förnimmelsen är en, refererande till förankrande MP).
Det går inte att bevisa detta, vilket du redan insett, men det går att ”bakvägen”, via balanskriteriet, visa att det sannolikt är
ett korrekt antagande. Det förefaller alltså som att jag inte längre sitter ensam i båten, utan har Kant med ombord som fint sällskap.
Detta får bli båtbyggarens sista inlägg i den här tråden.
/ Illusionen
Pax vobiscum.
https://www.youtube.com/watch?v=nkbuUvZblQQ