Esther skrev:Esther skrev:Immanuel Kant kritiserade beviset med utgångspunkt i att det är felaktigt att betrakta existens som ett predikat. En person som föreställer sig något icke-existerande, till exempel 100 daler i en tom byxficka, kan ge en uttömmande beskrivning av detta icke-existerande objekts egenskaper trots att objektet inte existerar. Uppfattningen om de 100 dalerna, alltså prediceringen om dem, har ingenting att göra med deras existens, och analogt har uppfattningen om Gud ingenting att göra med Guds existens eller icke-existens.
Och min personliga kritik av Kants kritik (:) ) är den att: det är felaktigt att anta att prediceringen av något ickeexisterande (momentant) eller exakt såsom man predicerat det eller föreställer sig det - inte också därmed ÄR de facto avhängigt av att detta i verkligheten existerar (om än i annan form eller på annat sätt än det föreställda) eftersom människan inte besitter förmåga att föreställa sig något som de facto inte också har ett likande eller annat objekt som existerar i verkligheten.
Varför?
Jo därför att alla abstrakta entiteter har abstraherats av något konkret som varit dess förebild och därmed fått stå modell för detta föreställda eller predicerade. Inget kan gripas ur luften ur intet som inte också finns = existerar i någon form och därmed benämnas begreppsligt och beskrivas.
Det upplevda har består av olika delar. Fåglar finns och de har har vingar. Hästar finns och de har en hästkropp. Kombinerar vi dem får vi Pegasus. Pegasus finns som begrepp eller idé i vår begreppsvärld. I vår värld finns emellertid inget sådant djur - vad vi vet just nu. Begreppets omfång realiseras ej här i vår värld. Begreppet Gud och de egenskaper vi tilldelar Gud har också dehydrerats fram ur vår erfarenhet; kärleksfullhet, allsmäktighet, godhet, vara fader - härrör ur vår erfarenhet av t.ex. föräldrar och äldre goda släktingar. Begreppet evig tror jag härrör ur upplevsler av att tiden kan stå stilla, t.ex. när man förnimmer något med stor skönhet, musik ,konst, naturen. Begreppet Gud finns alltså i vår begreppsvärld.
Där vi saknar direkta empiriska bevis kan vi inte sällan ur empiriska premisser logiskt-matematiskt resonera oss fram till sådant vi ej här direkt verifierande empiri för. Ur spår i partikelaccelaratorer drar vi slutsatser både om partiklars existens och egenskaper, partiklar vars spår vi kan notera men inget mer.
Den troende kan göra på samma sätt. Ser spår i världen som kan nyttjas som premisser i en slutledning där slutsatsen kan bli att Gud existerar. Den icke troende tolka dessa spår på annat sätt och kommer till motsatt slutsats.
Om allt vi ser kräver en skapare frågar sig många, vem har då skapat Gud. Men Gud ser vi inte, bara Guds skapelse. Om det i begreppet Gud ingår att Gud är evig till sin natur, har Gud ingen skapare. Skaparen har alltid funnits men ej hans skapelse. Det eviga och oskapade behöver per definition ingen skapare. Begreppet Gud har däremot människorna skapat.