sökandesjäl skrev:https://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_LibetMan får en input ( snygg dam, god mat osv. ), och
detta sägs då först bearbetas i det s.k. undermedvetna,
och även kunna förutsägas av forskaren redan innan
det hunnit bli medvetet för försökspersonen, som
blir medveten först när denne utför responsen
på stimulit.
Säger detta rent praktiskt någonting överhuvudtaget?
Man kan ju lika gärna bredda det undermedvetnas princip
att gälla inputen som sådan. D.v.s. ifall inputen skulle
gå direkt in i ens medvetande, så kommer man att utsättas
för samma press till beslut ifrån sin omgivning ( där
inputen befinner sig ) som man i
Libets experiment pressas
av sitt undermedvetna till att agera.
Det säger inte så mycket tänker jag.
Man kan tänka sig att vi har en samling faktorer som bidrar till att utveckla det vi är och gör som kropp+psyke. Det vi är/gör som personlighet som är kopplat till psyket är mest automatiska faktorer som utvecklats fysiskt+psykiskt genom vår utveckling.
Men för de flesta finns hela tiden samtidigt en potential att tillföra medvetenhet. En potential till förmågan att delta. Denna kan och måste vi själva utveckla men den kan givetvis även ingå i en kultur där man sätter värde på medvetenhet och därför kommer den utvecklas genom världens påverkan.
Jag håller inte med dig om du anser att "fri vilja" inte existerar. Potentialen till att tillföra medvetna val kan utvecklas och den viljan är helt fri. Den är fri på så sätt att vi kan reflektera över input och påverka den input vi har helt fritt på ett levande och medvetet sätt. Ett medvetet val mellan A och B är möjligt helt enkelt.
Får jag en input av "god mat" kommer jag få ett svar som drivs av kropp-omedvetet-psyke från mig själv och samtidigt kommer medvetenhet finnas som faktor. Medvetenheten fungerar som så att den reglerar faktorerna/instruktionerna psyket fylls med.
Tanken "jag är sugen på god mat" uppstår inte i ett vakum men heller inte i frånvaro av medveten påverkan tänker jag. Den är inte helt omedveten och inte helt medveten. Men utfallet är medvetet reglerat om medvetandet reglerar det.
Jag kan inte se att det där låtsasvetenskapliga påståendet att vi gör "val innan vi vet om det" har något stöd alls faktiskt.
Alla faktorer måste ingå inklusive medveten reflektion oavsett var den kommer från