Mina sanningar

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Mina sanningar

Inläggav Algotezza » 12 sep 2018 19:08

När jag undervisade i filosofi på Vipan i Lund lät jag alltid eleverna i var kurs göra en lista med deras tyngsta eller viktigaste tio sanningar som de absolut inte kunde betvivla. Det blev en mix av empiriska och logiskt-matematiska sanningar.

Vilka är era sanningar som ni absolut inte kan betvivla? Gör en egen sanningslista! En sådan kan avslöja mer än man tror!

Jag upplever att jag är/har en fysisk kropp och den behöver energi för sin fortlevnad och jag är omgiven av en fysisk omvärld. Närmast finns familjen, sedan släkt och övriga vänner, bekanta, arbetskamrater och i allt vidare cirklar resten av mänskligheten. Denna omvärld i form av medmänniskor kan jag delvis kommunicera med. Lära något av. Jag har en röst, armar och fingrar. Med röst och fingrar kan jag alltså kommunicera med andra. Jag kan skapa med deras hjälp. Jag tänker. Känner. Har alltså ett medvetande vilket behöver stimulans för att fortleva. Jag har ben att förflytta mig med. Könsorgan för släktets fortlevnad och förnöjes skull. Jag andas. Jag har vissa förmågor och kunskaper. Jag upplever att det är så här när jag är vaken. Just nu är jag det. Drömmar har ett annat modus. Allt detta som nämns i detta stycke ser jag som sanningskärnan. Utan kärnan faller allt annat. Och utan kärleken som genomsyrar allt, även jordelivets mörker och mitt eget mörker, blir tillvaron meningslös. Tomhet råder.

Allt annat är en följd av ovanstående: livåskådning, kunskaper, världsbild, gudsbild, tidssyn, politik.
Göran Egevad egevad@gmail.com

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Mina sanningar

Inläggav sökandesjäl » 13 sep 2018 03:30

Då börjar jag med att svara att jag ej kan ( eller vill ) finna några personliga sanningar, men ifall jag så gjorde så låter Algotezzas expanderbara cirkel med ett tomrum i sig själv för att sedan stråla utåt, som någonting troligt att leva efter.

Men jag är allergisk mot själva frågeställningen, för mig skulle detta kännas som ett tvång ifall jag fick denna frågan som student under dig Algotezza :)

Och varför jag säger detta, jo det är just därför att dessa typer av tankar håller oss kvar i oss själva, fångar in våra egon och stärker dom. Om man behöver fundera på detta för att stärka upp, lista ut sig själv för att sedan rasera sig själv så är det ok, men annars så tycker jag att dessa typer av spekulationer är frågor som härskare skulle kunna tänkas ställa till sina undersåtar.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Mina sanningar

Inläggav Anders » 13 sep 2018 08:19

sökandesjäl skrev:Då börjar jag med att svara att jag ej kan ( eller vill ) finna några personliga sanningar, men ifall jag så gjorde så låter Algotezzas expanderbara cirkel med ett tomrum i sig själv för att sedan stråla utåt, som någonting troligt att leva efter.

Men jag är allergisk mot själva frågeställningen, för mig skulle detta kännas som ett tvång ifall jag fick denna frågan som student under dig Algotezza :)

Och varför jag säger detta, jo det är just därför att dessa typer av tankar håller oss kvar i oss själva, fångar in våra egon och stärker dom. Om man behöver fundera på detta för att stärka upp, lista ut sig själv för att sedan rasera sig själv så är det ok, men annars så tycker jag att dessa typer av spekulationer är frågor som härskare skulle kunna tänkas ställa till sina undersåtar.

Skulle säga att det "Om" du har i andra stycket är själva grejen, ta tag i sina livslögner.

Jag vet mina kan jag säga, och en del av dem försöker jag rasera. Men det är helvetes svårt med vissa.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Mina sanningar

Inläggav sökandesjäl » 13 sep 2018 08:38

Anders skrev:
sökandesjäl skrev:Då börjar jag med att svara att jag ej kan ( eller vill ) finna några personliga sanningar, men ifall jag så gjorde så låter Algotezzas expanderbara cirkel med ett tomrum i sig själv för att sedan stråla utåt, som någonting troligt att leva efter.

Men jag är allergisk mot själva frågeställningen, för mig skulle detta kännas som ett tvång ifall jag fick denna frågan som student under dig Algotezza :)

Och varför jag säger detta, jo det är just därför att dessa typer av tankar håller oss kvar i oss själva, fångar in våra egon och stärker dom. Om man behöver fundera på detta för att stärka upp, lista ut sig själv för att sedan rasera sig själv så är det ok, men annars så tycker jag att dessa typer av spekulationer är frågor som härskare skulle kunna tänkas ställa till sina undersåtar.

Skulle säga att det "Om" du har i andra stycket är själva grejen, ta tag i sina livslögner.

Jag vet mina kan jag säga, och en del av dem försöker jag rasera. Men det är helvetes svårt med vissa.



Själv är jag ju egosvag så då tjänar jag inget på att ytterligare konfirmera mig själv om jag ändå hamnar sist i kön så att säga. Men jag tycker också att det objektivt är väldigt tveksamt att ytterligare förstärka personers inre struktur, för har vi inte redan gjort det för mycket här i västerlandet?

Kanske att vi istället är menade att leva inom ett kontinuum som vi klarar av och som alla hänger med på, så då hjälpte du mig Anders med mitt svar till Algotezza, d.v.s. att min sanning på samtliga 10 punkter är den att vi människor kanske bör stanna upp och leva inom en mer begränsad sfär, i harmoni, se Kontinuumbegreppet av Jean Liedloff.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mina sanningar

Inläggav Algotezza » 13 sep 2018 11:01

sökandesjäl skrev:Då börjar jag med att svara att jag ej kan ( eller vill ) finna några personliga sanningar, men ifall jag så gjorde så låter Algotezzas expanderbara cirkel med ett tomrum i sig själv för att sedan stråla utåt, som någonting troligt att leva efter.

Men jag är allergisk mot själva frågeställningen, för mig skulle detta kännas som ett tvång ifall jag fick denna frågan som student under dig Algotezza :)

Och varför jag säger detta, jo det är just därför att dessa typer av tankar håller oss kvar i oss själva, fångar in våra egon och stärker dom. Om man behöver fundera på detta för att stärka upp, lista ut sig själv för att sedan rasera sig själv så är det ok, men annars så tycker jag att dessa typer av spekulationer är frågor som härskare skulle kunna tänkas ställa till sina undersåtar.


Men i ärlighetens namn finns det väl ändå sådant du håller för sant i din vardag? Det är ju ett sätt att komma underfund med hur man själv tänker och fungerar. Blir detta synligt kan man också ifrågasätta det. Om dessa ens sanningar förblir omedvetna/outtalade och icke-verbaliserade förmodar jag att man inte heller kommer att ifrågasätta dem. Det som kläs i ord blir ju tydligt. Uppenbarat för en.

Vad menar du med att det rör sig om spekulationer?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mina sanningar

Inläggav Algotezza » 13 sep 2018 11:02

sökandesjäl skrev:
Anders skrev:
sökandesjäl skrev:Då börjar jag med att svara att jag ej kan ( eller vill ) finna några personliga sanningar, men ifall jag så gjorde så låter Algotezzas expanderbara cirkel med ett tomrum i sig själv för att sedan stråla utåt, som någonting troligt att leva efter.

Men jag är allergisk mot själva frågeställningen, för mig skulle detta kännas som ett tvång ifall jag fick denna frågan som student under dig Algotezza :)

Och varför jag säger detta, jo det är just därför att dessa typer av tankar håller oss kvar i oss själva, fångar in våra egon och stärker dom. Om man behöver fundera på detta för att stärka upp, lista ut sig själv för att sedan rasera sig själv så är det ok, men annars så tycker jag att dessa typer av spekulationer är frågor som härskare skulle kunna tänkas ställa till sina undersåtar.

Skulle säga att det "Om" du har i andra stycket är själva grejen, ta tag i sina livslögner.

Jag vet mina kan jag säga, och en del av dem försöker jag rasera. Men det är helvetes svårt med vissa.



Själv är jag ju egosvag så då tjänar jag inget på att ytterligare konfirmera mig själv om jag ändå hamnar sist i kön så att säga. Men jag tycker också att det objektivt är väldigt tveksamt att ytterligare förstärka personers inre struktur, för har vi inte redan gjort det för mycket här i västerlandet?

Kanske att vi istället är menade att leva inom ett kontinuum som vi klarar av och som alla hänger med på, så då hjälpte du mig Anders med mitt svar till Algotezza, d.v.s. att min sanning på samtliga 10 punkter är den att vi människor kanske bör stanna upp och leva inom en mer begränsad sfär, i harmoni, se Kontinuumbegreppet av Jean Liedloff.


Det kan ju mynna ut i motsatsen till konfirmering också.
Göran Egevad egevad@gmail.com

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Mina sanningar

Inläggav sökandesjäl » 13 sep 2018 11:10

Algotezza skrev:
sökandesjäl skrev:Då börjar jag med att svara att jag ej kan ( eller vill ) finna några personliga sanningar, men ifall jag så gjorde så låter Algotezzas expanderbara cirkel med ett tomrum i sig själv för att sedan stråla utåt, som någonting troligt att leva efter.

Men jag är allergisk mot själva frågeställningen, för mig skulle detta kännas som ett tvång ifall jag fick denna frågan som student under dig Algotezza :)

Och varför jag säger detta, jo det är just därför att dessa typer av tankar håller oss kvar i oss själva, fångar in våra egon och stärker dom. Om man behöver fundera på detta för att stärka upp, lista ut sig själv för att sedan rasera sig själv så är det ok, men annars så tycker jag att dessa typer av spekulationer är frågor som härskare skulle kunna tänkas ställa till sina undersåtar.


Men i ärlighetens namn finns det väl ändå sådant du håller för sant i din vardag? Det är ju ett sätt att komma underfund med hur man själv tänker och fungerar. Blir detta synligt kan man också ifrågasätta det. Om dessa ens sanningar förblir omedvetna/outtalade och icke-verbaliserade förmodar jag att man inte heller kommer att ifrågasätta dem. Det som kläs i ord blir ju tydligt. Uppenbarat för en.

Vad menar du med att det rör sig om spekulationer?


Det är lite svårt, för om man tex. anger sover, vakenhet, äter som sanningar. Sover kan jag inte säga är en sanning, för vakenhet och sömn vill jag inte dela på. Men äter, är det en sanning? Vad tycker ni andra?

Med spekulationer så menade jag ju att dom i bestämmandepositioner tjänar på att tydliggöra sina undersåtar. Jag har överhuvudtaget svårt att tala om människor mer än om man har makt över en annan eller är i underläge, för om man utreder detta tillräckligt subtilt så hamnar jag alltid tillbaks makttänkande.

Ska bli roligt att se ifall någon kan komma upp med sina sanningar.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Mina sanningar

Inläggav Anders » 13 sep 2018 13:21

Algotezza skrev:
Det kan ju mynna ut i motsatsen till konfirmering också.


Det är dessa som är läskiga.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Mina sanningar

Inläggav sökandesjäl » 13 sep 2018 13:25

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Det kan ju mynna ut i motsatsen till konfirmering också.


Det är dessa som är läskiga.


Blir det inte tvärtom? Han sa ju detta för att lugna mig och visst kan man se det så, att man först måste bygga för att sedan rasera. Det beror väl på lite hur man menar.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Mina sanningar

Inläggav sökandesjäl » 13 sep 2018 13:29

Osho Rajneesh 10 budord kan ju också vara en så att säga aktiv sanning, aktiva sanningar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mina sanningar

Inläggav Algotezza » 13 sep 2018 13:32

sökandesjäl skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:
Det kan ju mynna ut i motsatsen till konfirmering också.


Det är dessa som är läskiga.


Blir det inte tvärtom? Han sa ju detta för att lugna mig och visst kan man se det så, att man först måste bygga för att sedan rasera. Det beror väl på lite hur man menar.


Dina sanningar eller självklarheter har du redan byggt. Du ska bara se eller inse dem tydligare. Tror för övrigt jag kallade "Mitt livs självklarheter" från början. Det finns ju en fara med det vi tar för givet och som självklart eftersom vi blir blinda för det. Att de bli medveten om det för en själv förgivettagna och självklara är första steget mot att utvecklas från det invanda. Om man nu vill det. Men filosofi är väl ofta att inte det självklara för givet...?

Sedan förstår jag inte varför du tar in maktperspektivet... Det sista makthavarna vill är ju att folket ska bli mer medvetet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Mina sanningar

Inläggav sökandesjäl » 13 sep 2018 13:44

Algotezza skrev:
sökandesjäl skrev:
Anders skrev:
Det är dessa som är läskiga.


Blir det inte tvärtom? Han sa ju detta för att lugna mig och visst kan man se det så, att man först måste bygga för att sedan rasera. Det beror väl på lite hur man menar.


Dina sanningar eller självklarheter har du redan byggt. Du ska bara se eller inre dem tydligare. Tror för övrigt jag kallade "Mitt livs självklarheter" från början. Det finns ju en fara med det vi tar för givet och som självklart eftersom vi blir blinda för det. Att de bli medveten om det för en själv förgivettagna och självklara är första steget mot att utvecklas från det invanda. Om man nu vill det. Men filosofi är väl ofta att inte det självklara för givet...?

Sedan förstår jag inte varför du tar in maktperspektivet... Det sista makthavarna vill 'är ju att folket ska bli medvetet.


Jag håller med om att man måste erkänna dom sanningarna man har ( ifall man har några ), för först då kan man ju förändra, d.v.s. förändra en sanning. Om man inte erkänner sina sanningar korrekt, så kan man ju som mest förändra en lögn och då kanske man går vilse totalt och till slut inte alls vet vilka trådar man ska dra i. Detta kan också vara ett problem inom östliga religioner. Jiddu Kridhnamurti säger att man först måste ha
Your house in order
innan man då ev. kan gå vidare.

Jag menar medveten om sin plats, för ifall man så att säga går ut i ett nästan psykotisk tillstånd så blir man ju svår-regerad.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mina sanningar

Inläggav Algotezza » 13 sep 2018 15:06

sökandesjäl skrev:
Algotezza skrev:
sökandesjäl skrev:
Blir det inte tvärtom? Han sa ju detta för att lugna mig och visst kan man se det så, att man först måste bygga för att sedan rasera. Det beror väl på lite hur man menar.


Dina sanningar eller självklarheter har du redan byggt. Du ska bara se eller inre dem tydligare. Tror för övrigt jag kallade "Mitt livs självklarheter" från början. Det finns ju en fara med det vi tar för givet och som självklart eftersom vi blir blinda för det. Att de bli medveten om det för en själv förgivettagna och självklara är första steget mot att utvecklas från det invanda. Om man nu vill det. Men filosofi är väl ofta att inte det självklara för givet...?

Sedan förstår jag inte varför du tar in maktperspektivet... Det sista makthavarna vill 'är ju att folket ska bli medvetet.


Jag håller med om att man måste erkänna dom sanningarna man har ( ifall man har några ), för först då kan man ju förändra, d.v.s. förändra en sanning. Om man inte erkänner sina sanningar korrekt, så kan man ju som mest förändra en lögn och då kanske man går vilse totalt och till slut inte alls vet vilka trådar man ska dra i. Detta kan också vara ett problem inom östliga religioner. Jiddu Kridhnamurti säger att man först måste ha
Your house in order
innan man då ev. kan gå vidare.

Jag menar medveten om sin plats, för ifall man så att säga går ut i ett nästan psykotisk tillstånd så blir man ju svår-regerad.



Det jag beskriver handlar inte om att bli medveten om sin plats utan om sig själv och sina möjligheter. Det finns väl dessutom fler möjligheter här i livet än att antingen vara en lydig undersåte och veta sin plats och att vara en svårregerad psykotiker.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Mina sanningar

Inläggav Esther » 13 sep 2018 15:26

sökandesjäl skrev:Osho Rajneesh 10 budord kan ju också vara en så att säga aktiv sanning, aktiva sanningar.


Bhagwanrörelsen har 10 stycken budord som de lever efter. Bhagwan Rajneesh sade att nummer 3, 7, 9 och 10 var de viktigaste.[3]

Lyd aldrig någons kommando om det inte kommer inifrån dig själv
Det finns ingen annan Gud än livet självt
Sanningen finns inom dig, sök inte efter den någon annanstans
Kärlek är bön
Att bli en tomhet är vägen till sanningen. Tomheten självt är medlet, målet och förverkligandet
Livet är här och nu
Lev i vaket tillstånd
Simma inte - Flyt
Dö i varje ögonblick, så att du kan vara ny i varje ögonblick.
Sök inte. Det som är, är. Stanna och se.

Wiki
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mina sanningar

Inläggav Algotezza » 13 sep 2018 17:50

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Osho Rajneesh 10 budord kan ju också vara en så att säga aktiv sanning, aktiva sanningar.


Bhagwanrörelsen har 10 stycken budord som de lever efter. Bhagwan Rajneesh sade att nummer 3, 7, 9 och 10 var de viktigaste.[3]

Lyd aldrig någons kommando om det inte kommer inifrån dig själv
Det finns ingen annan Gud än livet självt
Sanningen finns inom dig, sök inte efter den någon annanstans
Kärlek är bön
Att bli en tomhet är vägen till sanningen. Tomheten självt är medlet, målet och förverkligandet
Livet är här och nu
Lev i vaket tillstånd
Simma inte - Flyt
Dö i varje ögonblick, så att du kan vara ny i varje ögonblick.
Sök inte. Det som är, är. Stanna och se.

Wiki


11. Skit i alla budord!
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster