Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Esther » 20 sep 2018 05:36

scirocco skrev:Beroende och misbruk är nästan allting som inkräktar på vardagen och ett normalt liv. Sex och samlevnad som också kan missbrukas är väl ändå det som ingenting får inkräkta på. Därför att det är det finaste som finns i livet.


Såg dokumentärer igår, samt sedan Schindlers List.
Det som var tydligt i dessa var hur kvinnor säljer sex. De säljer sina kroppar för att få ett bekvämt liv.
Inte alla. För det finns de som har integritet - men de är färre än de som säljer.
Den ena dokumentärer handlade om en dansk (fyrbarnsfar) som jobbade i Afrika - alla kvinnor där säljer sig till en vit man. De gör ju inte det för att han är snygg - utan för att han kan ge dem ett bekvämt liv. Så mao pengar.
Samma sak avspelade sig med Schindler... - själv var han omättlig på sex och pengar - de kvinnor han hade - hade inte gjort det med en fattig man.

Så vad är missbruk?
Att man har en aldrig sinande ström av kvinnor som alla erbjuder sig - oavsett man är gift med barn eller inte (eftersom de själva inte har skrupler och tänker på sitt eget bästa och ingen annans?) eller att man utnyttjar detta?

Sex&samlevnad... är inte Kärlek&Enhet.
Detta är två skilda saker. För det första kan man ha med vem som helst som erbjuder sig.
Det sista är mycket unikt.
Det är inte samma sak att ha sex - som att älska med en motpart.

Men man kan inte veta det sista - om man bara haft sex.
Det är som att förklara för någon hur något är - som de inte vet VAD det är.
En falsk Rollex, är en falsk Rollex (från Kina).... och även om den ser lika ut - är det inte originalet. Hur mycket man än låssas.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Anne » 20 sep 2018 07:35

Ja, står det Rollex på den så... Rolex.
Jag spelar ibland. Men är beredd att tippa på att du, Esther, skulle må bra av lite av sciroccos närhet. Din eländiga energi som du dras med kan han nog skaka av sig.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Antic » 20 sep 2018 12:26

Skapar du, eller skaffar du ny kunskap?

Så är det vinst, varje gång.

Det är inte vad du håller i handen utan vad du har inom dig som gör dig rik eller fattig.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Esther » 20 sep 2018 13:07

lynx skrev: Din eländiga energi som du dras med kan han nog skaka av sig.



Vad du vet om min energi är lika med noll.... du tror dig - på fullt allvar vara en person som via dator och utan att ens känna en individ veta något om dennes "energi"... det är så totalt befängt och dumt --- så det är rent av tragiskt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Algotezza » 20 sep 2018 13:14

Antic skrev:Skapar du, eller skaffar du ny kunskap?

Så är det vinst, varje gång.

Det är inte vad du håller i handen utan vad du har inom dig som gör dig rik eller fattig.


Skatter i himlen... Potentialitet för skapande och upplevande...
Göran Egevad egevad@gmail.com

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav sökandesjäl » 20 sep 2018 14:04

Det kanske inte heller är så bra med varken spel eller våldsamma filmer. Men nu har vi ju en sådan kultur och vi människor verkar ju inte vilja avstå detta.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Antic » 22 sep 2018 14:57

Man tar ut det man saknar i livet genom droger, spel etc.

Många lever ett totalt fantasilöst och enkelspårigt liv som bara består av jobb och "normalt vardagsliv". Dessa har aldrig någon spänning i livet där de lever i sitt ekonomiska ekorrhjul. Tvärtom, de är fastkedjade av lån under lång tid, de är fastkedjade av arbete och vad samhället kräver av dem. De skall vara "normala", "vanliga" och uttrycka saker som "Jo tack, det knallar och går", "Det är som vanligt", när de blir tillfrågade. Och deras liv ser precis likadant ut år efter år.

Den enda utvägen de har för att få någon spänning, är en lottokupong. Andra tar droger för att ens orka med livet i ekorrhjulet. Andra blir utbrända på rekordtid, ger upp allt de har och skaffar sig en husvagn att bo i. Det samhälle vi skapat är rena monstret. Det som folk är slavar under är inte lagar, utan oskrivna lagar. Du skall vara på det sättet och det sättet, du skall svara på det sättet, du skall tycka så, göra så, annars är du inte "normal".

Resultatet är ett helt folk av endimensionella, okreativa, icketänkande människor som tappat allt vad fantasi och nyfikenhet innebär.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav klorofyll » 23 sep 2018 17:10

Rotkiv skrev:För mig är det här intressant då det är med oss genom hela historien. Och att vi idag har det så nära inpå.

Det måste göra något med oss människor. Jag håller med er ovan. Att kicken i utforskning, kreativitet är större. Men ändå har detta följt med i all utveckling.

Folk har drömmar, de förstår värdet i den livsstil de eftersträvar. I en militär-parad finns ingen frihet, inte i ett kontorslandskap, inte på bussen, inte på restaurangen, inte på läktaren under en fotbollsmatch. Ordning skall man ha i huvudet, det är vad folk eftersträvar. Jag känner frihet när jag städar och sorterar bland mina grejer.
Jag tror inte man kan finna större frihet än i en grupp människor som söker det okända. Frihet är frånvaro av hierarki. Man tillåts göra misstag. Ingen ser ned på dig, ingen konkurrerar mer än att de kan förklara något nytt.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster