Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Moderator: Moderatorgruppen

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Rotkiv » 15 sep 2018 12:31

Hej,

Detta är på många sätt högaktuellt i vår tid. Fast det har väl egentligen varit högaktuellt genom historien.

Att slå vad och spela.

Vad tror ni spelandet säger om oss människor?
För spel är lika naturligt som att föröka sig?
En till fråga hur reagerar ni på bilden?

IMG_20180915_122824_450.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Rotkiv » 15 sep 2018 12:39

Verkar som jag behöver vara inloggad för att se bilden...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Anders » 15 sep 2018 21:40

Det där är jag märkvärdigt opåverkad av, spel om pengar. Tippade på 70-80-talet. Men bara nån rad för att få lite spice på tipsextra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Esther » 15 sep 2018 22:22

SomAnders... :) - noll
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav scirocco » 16 sep 2018 09:37

Jag är alltid rik. Jag lockas inte och finner ingen spänning i att spela om pengar. Min egen rädsla är mer spännande att utmana men jag avstår till en del. Ifråga om farliga ställen eller farliga personer så är jag inte rädd. Och därmed inte modig. Jag kan hantera djur och människor,därför att jag vet deras inre.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Antic » 16 sep 2018 12:50

scirocco skrev:Jag är alltid rik. Jag lockas inte och finner ingen spänning i att spela om pengar. Min egen rädsla är mer spännande att utmana men jag avstår till en del. Ifråga om farliga ställen eller farliga personer så är jag inte rädd. Och därmed inte modig. Jag kan hantera djur och människor,därför att jag vet deras inre.


Låter lite som mig.

Själv är jag tokig i att skaffa ny kunskap hela tiden, varje dag vill jag lära mig en massa nya spännande saker. "Vanligt och normalt" tråkar ut mig på nolltid. Nej, det skall vara spännande och varje ny dag skall vara julafton av spännande upptäkter. Jag är stor djurvän, helt gränslös när det gäller musik, har gott om skapandekraft och fantasi, älskar dokumentärer och djuptänkande. ;) :)

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav sökandesjäl » 17 sep 2018 05:29

Det säger att vi har tråkigt och vill få upp adrenalinet.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Anders » 17 sep 2018 06:27

sökandesjäl skrev:Det säger att vi har tråkigt och vill få upp adrenalinet.

Lite OT, du skriver på udda tider konstaterar jag. Sover lite, sömnproblem, skiftjobb eller bosatt i annan tidszon?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Anders » 17 sep 2018 06:29

Jag tävlar i och för sig väldigt mycket mot mig själv, vill slå mitt personliga rekord på det och det, bänkpress, sudoku eller vad det nu kan vara.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav sökandesjäl » 17 sep 2018 09:47

Anders skrev:
sökandesjäl skrev:Det säger att vi har tråkigt och vill få upp adrenalinet.

Lite OT, du skriver på udda tider konstaterar jag. Sover lite, sömnproblem, skiftjobb eller bosatt i annan tidszon?



PM

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Algotezza » 17 sep 2018 18:40

Köper trisslotter då och då. Inte för spänningens skull. Ger ingen adrenalinkick. Kanske nåt litet. Mest för att se om det blir en slant. Att förgylla tillvaron med. Vann 10000 förra sommaren.

Kickar för jag av wordfeud och quizkampaen. När jag vinner. Uppåtkick då. Nedåt när jag förlorar.

Annars gillar jag mer att cykla i nerförsbacke utan att bromsa. På grusväg. Kan ge en kick.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Algotezza » 17 sep 2018 18:45

Antic skrev:
scirocco skrev:Jag är alltid rik. Jag lockas inte och finner ingen spänning i att spela om pengar. Min egen rädsla är mer spännande att utmana men jag avstår till en del. Ifråga om farliga ställen eller farliga personer så är jag inte rädd. Och därmed inte modig. Jag kan hantera djur och människor,därför att jag vet deras inre.


Låter lite som mig.

Själv är jag tokig i att skaffa ny kunskap hela tiden, varje dag vill jag lära mig en massa nya spännande saker. "Vanligt och normalt" tråkar ut mig på nolltid. Nej, det skall vara spännande och varje ny dag skall vara julafton av spännande upptäkter. Jag är stor djurvän, helt gränslös när det gäller musik, har gott om skapandekraft och fantasi, älskar dokumentärer och djuptänkande. ;) :)


Gillar också lära mig nya saker. Lite manisk när det gäller göra musik. Haha. Kolla mitt Soundcloud...

Sedan gillar jag att sjunka in i tristessen. Fördjupa den genom att diska eller städa toaletter. Samtidigt blir det nåt vettigt gjort. Och andra slipper det.

Ibland blir jag trött på omväxling. Sluter ögonen och sjunker in i mina undermedvetna tablåer. Den inre friden. På nåt vis. Det inre rummet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Antic » 18 sep 2018 17:15

Har märkt att kunskap är egentligen allt. Utan den ser man ingenting. Och utan den är det svårt att bli imponerad eller fascinerad av någonting.

Sen behöver man ha en stor dos föreställningsförmåga, att kunna leva sig in i saker och riktig känna vad det handlar om. Tänk om det hade varit jag? Hur kändes det att stå där 1942? Och liknande.

Och inte minst fantasi. Som när man skapar...sedan sitter man där och tänker...Hmmm, om jag skulle testa det här? Hur skulle det låta? Att sitta och spåna och experimentera är 98% av nöjet. Jag har lika mycket fantasi nu som när jag var barn, men mycket mer att fantisera om. Det är ju så man skapar.

Jag kan till exempel sitta och läsa om Krakatoas utbrott 1873 där smällarna hördes 4800 km bort när vulkanen exploderade och skapade 48 meter höga tsunamivågor, häpna och låta mig imponeras medan de flesta inte alls har den föreställningsförmågan och bara läser en text de inte kan relatera till alls.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Krakataus_utbrott_1883

Därför är jag inte någon större fan av varken lotto eller tipskuponger.

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav Rotkiv » 19 sep 2018 17:29

För mig är det här intressant då det är med oss genom hela historien. Och att vi idag har det så nära inpå.

Det måste göra något med oss människor. Jag håller med er ovan. Att kicken i utforskning, kreativitet är större. Men ändå har detta följt med i all utveckling.

Vi har vetenskapsmän, filosofer, konstnärer och spelbanan.

Vi har framstående personligheter och vi har hästar, roulette, kortspel, tärning.

Skulle vi dela upp spel som en del av kakan. Kakan som står för "människan och individen". Så är spel lika stor som sex och samlevnad, kreativitet och uppfinnigrikedom (stavning)

Det blir lite provokativt på något sätt att lägga in den kupongen. För vi låser oss själva. Fast det är ett så mörkt och betydelsefullt inslag i att vara människa.

Är det fult att spela? Blir jag en sämre människa av detta? Kanske om min del av kakan är större än sex och samlevnad eller jakten på information och personlig utveckling.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Speldjävulen vad väcker för tankar kring bilden?

Inläggav scirocco » 19 sep 2018 19:23

Beroende och misbruk är nästan allting som inkräktar på vardagen och ett normalt liv. Sex och samlevnad som också kan missbrukas är väl ändå det som ingenting får inkräkta på. Därför att det är det finaste som finns i livet.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster