En ny planet.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

En ny planet.

Inläggav scirocco » 20 sep 2018 07:55

Vi strävar efter en ny planet. Vi kallar oss ingenting. Frihet för människor djur och växter,är målet. Jag lägger denna tråd i filosofi,därför att den är värd att tänkas kring. Jag vill vara den skapelse jag är. Du vill vara den skapelse du är. Djuren,hästarna,växterna vill vara där de är. De multinationella bolagen,kapitalismen och brottslighetens svarta konton som vill tvätta pengar står emot. Nature och dess fredliga invånare av alla slag. What's your opinion? Vad tror du?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: En ny planet.

Inläggav Anne » 20 sep 2018 08:00

Vi siktar på det. Jag har inte gett upp drömmen att det kan bli verkligt.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En ny planet.

Inläggav Esther » 20 sep 2018 08:43

scirocco skrev:Vi strävar efter en ny planet. Vi kallar oss ingenting. Frihet för människor djur och växter,är målet. Jag lägger denna tråd i filosofi,därför att den är värd att tänkas kring. Jag vill vara den skapelse jag är. Du vill vara den skapelse du är. Djuren,hästarna,växterna vill vara där de är. De multinationella bolagen,kapitalismen och brottslighetens svarta konton som vill tvätta pengar står emot. Nature och dess fredliga invånare av alla slag. What's your opinion? Vad tror du?


Jag :) tror på Gud.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: En ny planet.

Inläggav Algotezza » 20 sep 2018 08:45

Esther skrev:
scirocco skrev:Vi strävar efter en ny planet. Vi kallar oss ingenting. Frihet för människor djur och växter,är målet. Jag lägger denna tråd i filosofi,därför att den är värd att tänkas kring. Jag vill vara den skapelse jag är. Du vill vara den skapelse du är. Djuren,hästarna,växterna vill vara där de är. De multinationella bolagen,kapitalismen och brottslighetens svarta konton som vill tvätta pengar står emot. Nature och dess fredliga invånare av alla slag. What's your opinion? Vad tror du?


Jag :) tror på Gud.


Gud syns mer via naturen än kulturen idag.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En ny planet.

Inläggav Esther » 20 sep 2018 08:50

Algotezza skrev:
Esther skrev:
scirocco skrev:Vi strävar efter en ny planet. Vi kallar oss ingenting. Frihet för människor djur och växter,är målet. Jag lägger denna tråd i filosofi,därför att den är värd att tänkas kring. Jag vill vara den skapelse jag är. Du vill vara den skapelse du är. Djuren,hästarna,växterna vill vara där de är. De multinationella bolagen,kapitalismen och brottslighetens svarta konton som vill tvätta pengar står emot. Nature och dess fredliga invånare av alla slag. What's your opinion? Vad tror du?


Jag :) tror på Gud.


Gud syns mer via naturen än kulturen idag.


Nja, jag "ser Gud" i människor som valt sanningen och som därför vet vad som är gott för både andra och sig själv.
Guds synlighet i människor är hoppingivande.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: En ny planet.

Inläggav Algotezza » 20 sep 2018 08:53

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:
Jag :) tror på Gud.


Gud syns mer via naturen än kulturen idag.


Nja, jag "ser Gud" i människor som valt sanningen och som därför vet vad som är gott för både andra och sig själv.
Guds synlighet i människor är hoppingivande.


Ja, i enskilda människor kan finnas en glimt av Gud. Men finns Gud i dagens populärkultur också? Hur då?

För mig är Guds närvaro tydlig i naturen, i synnerhet vid havet. På Österlen. Vågornas andning. Vit mås mot mörk himmel. Ett par segel vid horisonten. En stilla höstdag.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En ny planet.

Inläggav Esther » 20 sep 2018 09:00

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Gud syns mer via naturen än kulturen idag.


Nja, jag "ser Gud" i människor som valt sanningen och som därför vet vad som är gott för både andra och sig själv.
Guds synlighet i människor är hoppingivande.


Ja, i enskilda människor kan finnas en glimt av Gud. Men finns Gud i dagens populärkultur också? Hur då?

För mig är Guds närvaro tydlig i naturen, i synnerhet vid havet. På Österlen. Vågornas andning. Vit mås mot mörk himmel. Ett par segel vid horisonten. En stilla höstdag.


Jag har fått förmånen att träffa (både män och kvinnor) där Guds närvaro i Kristus varit patent.
Detta är mäktigt.
Påtagligt.
Naturens harmoni och logiska uppbyggnad är självklart ett gott bevis på att Gud finns.
Visst... Men att träffa människor där Gud är direkt påtaglig... Är något annat.
De jag träffat är inte gråtmilda snällgulliga valpögda personer som framhäver sig som goda.
De är solida i sin fasta rättfärdighet.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: En ny planet.

Inläggav Anne » 20 sep 2018 09:32

Så där talar en person som inte är stark nog att våga känna det sköra, vackra och heliga inom sig.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En ny planet.

Inläggav Esther » 20 sep 2018 09:38

lynx skrev:Så där talar en person som inte är stark nog att våga känna det sköra, vackra och heliga inom sig.



Få se om jag förstår dig rätt här... du känner de samma människor som jag känner där man möter Guds ansikte i Kristus?
Eller talar du om dig själv?
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: En ny planet.

Inläggav Anne » 20 sep 2018 10:10

Nej, jag pratar om ditt uttalande.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En ny planet.

Inläggav Esther » 25 sep 2018 15:30

scirocco skrev:Vi strävar efter en ny planet. Vi kallar oss ingenting. Frihet för människor djur och växter,är målet. Jag lägger denna tråd i filosofi,därför att den är värd att tänkas kring. Jag vill vara den skapelse jag är. Du vill vara den skapelse du är. Djuren,hästarna,växterna vill vara där de är. De multinationella bolagen,kapitalismen och brottslighetens svarta konton som vill tvätta pengar står emot. Nature och dess fredliga invånare av alla slag. What's your opinion? Vad tror du?



Jag tror att det är komplext med oss människor --- vi kan inom oss bejaka det goda eller det onda.
Såg filmen 1922 igår.
Mannen, en snygg trevlig karl, bonde, välväxt och allt --- mördar sin fru. Av skäl som han kallar för "inom varje man bor den andre "mannen" som kan utvecklas och ta över". Han lät den "andre mannen" - den beräknande, onde - ta över. Han förlorade allt.
Allt går honom ur händerna.
Hans son dödar sig själv, hans gård förfaller, han super - råttor överallt...han är avundsjuk på sin granne, hans fru, hans gård allt --- det är som en sammanslagning av budorden... - grannen säger: din mark är fördömd, sonen säger : vi är fördömda.

Så - jag tror att det är micro-perspektivet som gäller.
Vi kan undfly allt - UTOM oss själva. Den vi valt att bli och vara - är den som kommer att förfölja oss och vi drar med oss alla i fallet. Hela familjen.
Detta innebär - att vi måste förstå att det "hänger på vem vi vill vara" - ond eller god --- för ljummen är inget.
Det är bättre att vara ond än inget - för den som är ljummen är inget alls.

Vad har de stora bolagen och de giriga, de som älskar pengar för relevans? OM blicken ständigt är riktad mot alla andra - glömmer man den viktigaste personen som måste ändras ---- först.
Man själv.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: En ny planet.

Inläggav Anders » 27 sep 2018 07:42

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:
Jag :) tror på Gud.


Gud syns mer via naturen än kulturen idag.


Nja, jag "ser Gud" i människor som valt sanningen och som därför vet vad som är gott för både andra och sig själv.
Guds synlighet i människor är hoppingivande.

I Sam Harris har du ju ett exempel på en som valt sanningen. Liksom Jordan Peterson. Liksom min farfar den kristne socialdemokraten. Liksom en del av de katoliker jag kännner, men sanningssökandet är inte det starkaste draget hos den katolicism jag känner. Snarare diplomatin. En stark kyrka. Lite som hos de politiskt engagerade människor jag känner. Ett starkt parti.

Sanningen är inte det som jag skulle känneteckna tron. Det ligger ju liksom i sakens natur. Och heller inte praktiskt. Jag tror nog att du Esther är en sanningssökare, liksom de flesta här, men jag har ju lite koll, och en majoritet av de påstått religiösa väljer religion för att få ett tryggt paket att leva med - snarare än dödsrädsla. Och i det ligger en stor portion av att köpa paketet och inte ifrågasätta detaljerna.

De människor som valt sanningen vet att det är helt hopplöst att överblicka vad som är gott, så länge det inte rör sig om rena trivialiteter. Var det gott att släppa in 150.000 pers år 2015? Ingen vet. Sannolikheten spöar sanningen alla dagar i veckan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En ny planet.

Inläggav Esther » 27 sep 2018 07:49

Anders skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Gud syns mer via naturen än kulturen idag.


Nja, jag "ser Gud" i människor som valt sanningen och som därför vet vad som är gott för både andra och sig själv.
Guds synlighet i människor är hoppingivande.

I Sam Harris har du ju ett exempel på en som valt sanningen. Liksom Jordan Peterson. Liksom min farfar den kristne socialdemokraten. Liksom en del av de katoliker jag kännner, men sanningssökandet är inte det starkaste draget hos den katolicism jag känner. Snarare diplomatin. En stark kyrka. Lite som hos de politiskt engagerade människor jag känner. Ett starkt parti.

Sanningen är inte det som jag skulle känneteckna tron. Det ligger ju liksom i sakens natur. Och heller inte praktiskt. Jag tror nog att du Esther är en sanningssökare, liksom de flesta här, men jag har ju lite koll, och en majoritet av de påstått religiösa väljer religion för att få ett tryggt paket att leva med - snarare än dödsrädsla. Och i det ligger en stor portion av att köpa paketet och inte ifrågasätta detaljerna.

De människor som valt sanningen vet att det är helt hopplöst att överblicka vad som är gott, så länge det inte rör sig om rena trivialiteter. Var det gott att släppa in 150.000 pers år 2015? Ingen vet. Sannolikheten spöar sanningen alla dagar i veckan.


:) det är fint att du har så höga tankar om människor som valt bort Gud... för när Jesus säger: JAG ÄR sanningen, livet och vägen.
Vad tror du att Han sa - egentligen... eller menade?
Vore ju roligt att höra din version ...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: En ny planet.

Inläggav Anders » 27 sep 2018 08:05

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:
Nja, jag "ser Gud" i människor som valt sanningen och som därför vet vad som är gott för både andra och sig själv.
Guds synlighet i människor är hoppingivande.

I Sam Harris har du ju ett exempel på en som valt sanningen. Liksom Jordan Peterson. Liksom min farfar den kristne socialdemokraten. Liksom en del av de katoliker jag kännner, men sanningssökandet är inte det starkaste draget hos den katolicism jag känner. Snarare diplomatin. En stark kyrka. Lite som hos de politiskt engagerade människor jag känner. Ett starkt parti.

Sanningen är inte det som jag skulle känneteckna tron. Det ligger ju liksom i sakens natur. Och heller inte praktiskt. Jag tror nog att du Esther är en sanningssökare, liksom de flesta här, men jag har ju lite koll, och en majoritet av de påstått religiösa väljer religion för att få ett tryggt paket att leva med - snarare än dödsrädsla. Och i det ligger en stor portion av att köpa paketet och inte ifrågasätta detaljerna.

De människor som valt sanningen vet att det är helt hopplöst att överblicka vad som är gott, så länge det inte rör sig om rena trivialiteter. Var det gott att släppa in 150.000 pers år 2015? Ingen vet. Sannolikheten spöar sanningen alla dagar i veckan.


:) det är fint att du har så höga tankar om människor som valt bort Gud... för när Jesus säger: JAG ÄR sanningen, livet och vägen.
Vad tror du att Han sa - egentligen... eller menade?
Vore ju roligt att höra din version ...

Jag har ingen aning om vad han kan ha menat med det, har hört det sen jag låg i vaggan och det har gjort lite intryck på mig som historierna då han gick på vattnet eller utfordrade folk med fisk. Det finns andra formuleringar jag tar till mig från nya testamentet och vad Jesus skall ha sagt, men den där om att han är sanningen sa han inte för att få efterföljare bland de med hyfsade förståndsgåvor. Har alltid låtit som håll käften och gör som jag säger för mej.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En ny planet.

Inläggav Esther » 27 sep 2018 08:14

Anders skrev:
Jag har ingen aning om vad han kan ha menat med det, har hört det sen jag låg i vaggan och det har gjort lite intryck på mig som historierna då han gick på vattnet eller utfordrade folk med fisk. Det finns andra formuleringar jag tar till mig från nya testamentet och vad Jesus skall ha sagt, men den där om att han är sanningen sa han inte för att få efterföljare bland de med hyfsade förståndsgåvor. Har alltid låtit som håll käften och gör som jag säger för mej.



Se på de två meningarna jag markerade i svart i det du skrev där uppe... :) kan människor tolka något negativt och fult så gör vi detta... varför? Det vi tolkar reflekterar de delar i oss som vi själva bär.
Du är inte ensam Anders - vi är alla så. Utan undantag dessutom.
Vi misstänker alla utsträckta händer, vi misstänker alla om ont när de säger sanningen eller menar väl - varför? Det är vad vi har fått erfara att människor gör med oss - vi springer som barn med vidöppna armar mot och fälls redan innan vi kom fram.... med en FET SMÄLL.
Där ligger vi och samlar oss och funderar på vad som hände - och lär oss.

Du vet inte.
MEN tolkar detta som negativt och despotiskt.
:)
Fundera på detta ett tag i ljuset av vad HAN gjorde.... som ingen annan gjort för någon annan... fast Han hade kunnat låta bli.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 32 och 0 gäster