Ernst Mach

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Ernst Mach

Inläggav Pilatus » 29 sep 2018 23:26

Vi får väl ägna den gode Ernst Mach (1838-1916) en egen tråd. Jag har nämnt honom ett antal gånger under fliken Filosofi. Mach fattar både yttervärlden och den inre erfarenheten som komplex av sensationer och förnekar att kunskapen innehåller aprioriska beståndsdelar. Han utgår från Richard Avenarius (1843-1896) empiriokriticism, en strängt positivistisk ståndpunkt. Han tog avstånd från sådana begrepp som substans och kausalitet. Han förkastar uppdelningen mellan jaget och yttervärlden, verkligheten är något annat än psykisk-fysisk. Även William James påverkades av Avenarius.

Ernst Mach hade det goda med sig att Einstein och andra fysiker kom vidare från Newtons uppfattningar om världen. Säkert fanns det även andra faktorer, men Mach hade säkert ett visst inflytande i sin samtid.

Och vår gode vän Lenin, som jag tidigare nämnt, skrev en hel bok i ämnet. Den blev naturligtvis obligatorisk för var och en som ville få äran att kalla sig marxist-leninist. Tiderna förändras. :)
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ernst Mach

Inläggav Esther » 30 sep 2018 08:37

Pilatus skrev:Vi får väl ägna den gode Ernst Mach (1838-1916) en egen tråd. Jag har nämnt honom ett antal gånger under fliken Filosofi. Mach fattar både yttervärlden och den inre erfarenheten som komplex av sensationer och förnekar att kunskapen innehåller aprioriska beståndsdelar. Han utgår från Richard Avenarius (1843-1896) empiriokriticism, en strängt positivistisk ståndpunkt. Han tog avstånd från sådana begrepp som substans och kausalitet. Han förkastar uppdelningen mellan jaget och yttervärlden, verkligheten är något annat än psykisk-fysisk. Även William James påverkades av Avenarius.

Ernst Mach hade det goda med sig att Einstein och andra fysiker kom vidare från Newtons uppfattningar om världen. Säkert fanns det även andra faktorer, men Mach hade säkert ett visst inflytande i sin samtid.

Och vår gode vän Lenin, som jag tidigare nämnt, skrev en hel bok i ämnet. Den blev naturligtvis obligatorisk för var och en som ville få äran att kalla sig marxist-leninist. Tiderna förändras. :)


Aha - där har vi varför jag inte läst honom. :) --- jag satsade hellre på Riemann och hans tankar då när jag sökte förstå Kants tankar kring matematiken och Prolegomena - samt även Einsteins tankar...
Det är lite märkligt med mig - för jag vägrade instinktivt att läsa Russell redan innan jag visste vem han var och vad han gjort - valde Frege. Mina skäl på den tiden var att Russells tankar var konfysa/barnsliga och inte alls tänkvärda - medans Freges precisa och klara tankar, hans förmåga att klargöra saker av vikt - tilltalade mig. Detta har varit något jag alltid tagit fasta på.
Att tankar ska vara klara, fasta och att man kan följa (hur komplext det än är) för att jag vet att jag då når fram till det jag söker.

Därmed inte sagt att jag inte kan läsa personer som av ena eller andra anledningen levt depraverade liv - eller har åsikter som är direkt onda för mänskligheten --- jag läser dem för att lära mig hur de tänker... inte för att lära mig själv något.
Det sistnämnda gör jag helst i klara vattenkällor där vattnet inte är grumligt och man inte ser botten.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ernst Mach

Inläggav Esther » 30 sep 2018 08:46

Hittade detta under psykologi angående Ernst Mach:

(1838-1916), österrikisk fysiker och filosof, professor i fysik i Prag 1867-1985 och därefter professor i filosofi i Wien från 1895.
Mach är av betydelse i psykologin genom att en av behaviorismens huvudgestalter, B. F. Skinner (1904-1990) i hög grad byggde sin teori på den form av positivism, så kallad "radikal empirism", som Ernst Mach företrädde: att det som man uppfattar med sinnena, sinnesförnimmelserna, är den enda verklighet som vi människor känner, att det som man uppfattar som sitt jag i själva verket är en samling, mer eller mindre välordnade, sinnesintryck, föreställningar, motiv, känsloreaktioner, fantasier och så vidare, att det som vi uppfattar som orsak till något, till exempel jagets inverkan på våra handlingar, är ett sätt att uppfatta sekvenser, att något brukar hända efter det att något visst hänt innan, beträffande jaget en viljeupplevelse.

Med denna utgångspunkt kunde Skinner studera människors vad han kallade verbala beteende om egna tankar, motiv och känslor som lika legitimt för en behaviorist att undersöka som yttre beteende.
Han kom också fram till sin nya modell av betingning som han gav namnet operant betingning. Som han beskrev den i början av sin vetenskapliga karriär på 1930-talet bygger den inte på orsaksbegreppet utan på sannolikhetsbegreppet.
Något sker, som Mach förklarat det, med viss sannolikhet i anslutning till något annat: "To say that a reinforcement is contingent upon a response may mean nothing more than that it follows the response.” (Att säga att en förstärkning är beroende av en respons behöver inte betyda mer än att den följer på responsen.)
Skinner modifierade dock denna extrema ståndpunkt i sina senare skrifter och medgav att det är fråga om "a kind of causality", "en sorts kausalitet" och gjorde på det sättet en avvikelse från Machs uppfattning.

Relaterade sökord: empirism, kovert beteende, deduktiv-nomologisk förklaring, Christian von Ehrenfels, gestaltpsykologi, operant, positivism, radikal behaviorism, utvidgade jaget (2), vetenskapsteori.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ernst Mach

Inläggav Esther » 30 sep 2018 08:50

Ernst Mach föddes den artonde februari år 1838 i Chirlitz, Österrike (utanför Brno i nuvarande Tjeckien). Han gick inte i allmän skola utan grundutbildades hemma, något som inte var helt ovanligt i Wien under denna tid. Han började därefter vid universitetet i Wien där han blev intresserad av fysik och hur människor intar intryck från omgivningen. Under hela sin karriär var Machs övertygelse att vetenskap, speciellt av historiska skäl, innehåller abstrakta begrepp och modeller som inte går att testa och att vetenskapen skall ta avstånd ifrån allt som inte går att observera. Denna syn fick påverkade under 1920-talet kvantmekanikens utvecklande som skiljer starkt mellan observerbara storheter och den abstrakta matematiska vågfunktionen. Han var även övertygad om att upptäckter inte alltid görs efter ett strikt vetenskapligt mönster utan ofta genom intuition eller rena slumpen. År 1863 kom boken "Mechanics" ut som skulle komma att påverka Albert Einsteins (1879-1955) tänkande mycket. Machs princip, som presenterades i denna bok, säger att en kropp i ett universum utan massor inte har någon rörelsemängd. Einstein skulle komma att utveckla Machs princip till den speciella relativitetsteorin, något som Mach tog avstånd ifrån och ogillade. Machs första professur var i Graz år 1864 i matematik. År 1867 flyttade han till Prag där han blev professor i experimentiell fysik. Här undersökte han bl a optik och vågfenomen. År 1887 publicerade han fotografier av projektiler som visade chockvågorna som de skapade. Detta ledde till att den s k Machvinkeln som ljudfronten utbreder sig med från projektilens bana är uppkallad efter honom. År 1929 uppkallades även hastigheten som projektiler har i ett medium i förhållande till mediets ljudhastighet efter honom och kallas numera för Machtalet. Till slut så fick han år 1895 en professur i filosofi i Wien. År 1897 fick han en hjärnblödning som ledde till en partiell förlamning och att han pensionerade sig från tjänsten år 1901. Efter det var han med i den övre kammaren av det österrikiska parlamentet. Ernst Mach dog den nittonde februari år 1916.

Tillbaka till Kosmologikas hemsida

http://www.kosmologika.net/Scientists/Mach.html
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Ernst Mach

Inläggav Anders » 01 okt 2018 23:41

Pilatus skrev:Vi får väl ägna den gode Ernst Mach (1838-1916) en egen tråd. Jag har nämnt honom ett antal gånger under fliken Filosofi. Mach fattar både yttervärlden och den inre erfarenheten som komplex av sensationer och förnekar att kunskapen innehåller aprioriska beståndsdelar. Han utgår från Richard Avenarius (1843-1896) empiriokriticism, en strängt positivistisk ståndpunkt. Han tog avstånd från sådana begrepp som substans och kausalitet. Han förkastar uppdelningen mellan jaget och yttervärlden, verkligheten är något annat än psykisk-fysisk. Även William James påverkades av Avenarius.

Ernst Mach hade det goda med sig att Einstein och andra fysiker kom vidare från Newtons uppfattningar om världen. Säkert fanns det även andra faktorer, men Mach hade säkert ett visst inflytande i sin samtid.

Och vår gode vän Lenin, som jag tidigare nämnt, skrev en hel bok i ämnet. Den blev naturligtvis obligatorisk för var och en som ville få äran att kalla sig marxist-leninist. Tiderna förändras. :)

Vad var det för uppfattningar Newton hade som var hämsko? Hänger första och andra stycket ihop?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Ernst Mach

Inläggav Pilatus » 02 okt 2018 00:12

Anders skrev:Vad var det för uppfattningar Newton hade som var hämsko? Hänger första och andra stycket ihop?

Machs princip:



Mach's principle. Mach's principle, in cosmology, hypothesis that the inertial forces experienced by a body in nonuniform motion are determined by the quantity and distribution of matter in the universe. It was so called by Albert Einstein after the 19th-century Austrian physicist and philosopher Ernst Mach.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Ernst Mach

Inläggav Anders » 02 okt 2018 14:31

Pilatus skrev:
Anders skrev:Vad var det för uppfattningar Newton hade som var hämsko? Hänger första och andra stycket ihop?

Machs princip:



Mach's principle. Mach's principle, in cosmology, hypothesis that the inertial forces experienced by a body in nonuniform motion are determined by the quantity and distribution of matter in the universe. It was so called by Albert Einstein after the 19th-century Austrian physicist and philosopher Ernst Mach.

Jasså den. Men ingen koppling till jaget/yttervärlden, dualism själ/materia och så i den?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Ernst Mach

Inläggav Pilatus » 02 okt 2018 15:01

Anders skrev:Jasså den. Men ingen koppling till jaget/yttervärlden, dualism själ/materia och så i den?

Ernst Mach är närmast monistisk då han inte ser dualism (ande/materia) som en god grund för vetenskapen. Han är strikt positivistisk, begränsar världen till vad sinnena erfar. Ingen metafysik eller ontologi. Förnimmelserna är vare sig psykiska eller fysiska. Han betonade starkt värdet av en god tankeekonomi. Det gäller att med hjälp av så enkla och effektiva begrepp som möjligt konstruera vetenskapliga teorier med vars hjälp framtida sinnesintryck kan förutsägas.

Samtida ryska marxister nappade på "machismen" för att kunna utveckla den marxistiska filosofin, därav Lenins motangrepp, Materialismen och empiriokriticismen (1909).
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster