Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Pilatus » 01 nov 2018 17:53

Esther skrev:Mer kring idéhistoria --- Skolastiken var under en period förhärskande, Aquino kom med sin femfaldig väg (tanke), Antropologin och etik/moral - fick sin grund här.

Vad du kan! Bara du slipper åren mellan ett och tusen. :)
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Esther » 01 nov 2018 17:54

Pilatus skrev:
Esther skrev:Mer kring idéhistoria --- Skolastiken var under en period förhärskande, Aquino kom med sin femfaldig väg (tanke), Antropologin och etik/moral - fick sin grund här.

Vad du kan! Bara du slipper åren mellan ett och tusen. :)


Nu retas du med mig... :)...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Pilatus » 01 nov 2018 18:10

Esther skrev:
Pilatus skrev:Vad du kan! Bara du slipper åren mellan ett och tusen. :)

Nu retas du med mig... :)...

Egentligen inte, man borde kunnat uträtta litet mer på tusen år, anser jag. Nedgången utnyttjade både vandalerna under folkvandringstiden och även islam hann att breda ut sig och inta och en lång rad länder.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Esther » 01 nov 2018 18:13

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Vad du kan! Bara du slipper åren mellan ett och tusen. :)

Nu retas du med mig... :)...

Egentligen inte, man borde kunnat uträtta litet mer på tusen år, anser jag. Nedgången utnyttjade både vandalerna under folkvandringstiden och även islam hann att breda ut sig och inta och en lång rad länder.



Nej då, inte alls. Bara för att fröet är i jorden och bidar tid - innebär det inte att det ploppar upp och tjoff : en skog.
:lol:
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Pilatus » 01 nov 2018 18:18

Esther skrev:
Pilatus skrev:Egentligen inte, man borde kunnat uträtta litet mer på tusen år, anser jag. Nedgången utnyttjade både vandalerna under folkvandringstiden och även islam hann att breda ut sig och inta och en lång rad länder.

Nej då, inte alls. Bara för att fröet är i jorden och bidar tid - innebär det inte att det ploppar upp och tjoff : en skog. :lol:

Se där, nu kastas historien överbord, litet agrikultur får ersätta. :D
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Esther » 04 nov 2018 08:46

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Egentligen inte, man borde kunnat uträtta litet mer på tusen år, anser jag. Nedgången utnyttjade både vandalerna under folkvandringstiden och även islam hann att breda ut sig och inta och en lång rad länder.

Nej då, inte alls. Bara för att fröet är i jorden och bidar tid - innebär det inte att det ploppar upp och tjoff : en skog. :lol:

Se där, nu kastas historien överbord, litet agrikultur får ersätta. :D


Jag kan väl inte påstå att jag helt kommit underfund med meningen bakom dina ord (ibland) - jag kan säga att jag uppfattar att du skämtar och att du ofta förmodligen (förutom när du VILL ha rätt och det inte helt lyckas för dig... :) och blir arg på mig för att jag sätter fingret på den ömma punkten och då försöker dra dig ur diskussioner) skriver saker lite med glimten i ögat (jag tolkar dig så, förmodligen för att jag själv är sådan) --- detta sagt. Kommer jag nu till det jag tänker i avseende till din kommentar.

Du verkar se saker linjärt och avgränsat i olika områden som inte verkar ha samröre med andra helt och fullt.
Jag å min sida ser inga motsatser där. Motsättningar....
Utan det jag uppfattar är ofta helheter - ser var olika delar hör samman, konvergerar, bildar enheter som kanske inte är självklara.

Varför säger jag detta?
Det är saker som hör samman med trådens ämne. Ingen människa förmår (som xion och Antic tjatat om - fast felaktigt eftersom de applicerar detta på allt och kan inte förstå att det även finns en totalt objektiv verklighet som vi tar emot utan ser det tvärtom - att vi skapar denna verkligheten bara och endast) se andra varelser (som människan är, men även djuren) UTAN att utifrån sin egen personlighet tolka in saker i dessas beteende, sägande eller handlande.
De värsta exemplen är när människor extrapolerar utifrån sina egna tankar och applicerar dem på apor eller hundar eller andra icke sapiens-sapiens varelser - som vore de som oss. Har läst massor med sådana sagor - som det verkar människor älskar att tro på - hellre än vetenskapen.

Detta hände också här i forumet. Där det friskt applicerades olika egna inre böjelser/tankemönster/tolkningar (på mig) men även andras skriftliga utsagor. Människan gör så - tills hon slutar med detta.
Kan vi sluta vara fullt ut subjektiva? Nja --- relativt väl går när man ökar sin egen medvetenhet om att - så är fallet.
Att vi speglar vårt eget inre i andra och applicerar på dem våra egna känslor och tankar - och samtidigt tror att andra ÄR såsom vi tolkar dem utifrån vårt eget inre.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster