Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Pilatus » 12 okt 2018 23:56

Esther skrev:
Algotezza skrev:Vem har bestämt kriterier för objektvitet? Eller dessa kriterier kan man upptäcka genom forskning?

ja du...

Det är ämnesberoende, Bergströms bok Objektivitet innehåller ett stort antal referenser som avser samhällsvetenskaperna. Tidskriften Sociologisk forskning har säkert ett sökregister. Inom rättsvetenskap är det förstås ett stort ämne, liksom inom historia och journalistik.

Johan Galtung säger exempelvis att reliabilitet och intersubjektivitet "kan tillsammans användas som definiens till den oklara termen 'objektivitet'" s. 28, Theory and Methods of Research, 1967
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav hakkapeliitta » 14 okt 2018 09:27

Som alltid måste den praktiska nyttan vara vägledande. Det går liksom inte att älta Kants "tinget i sig".
Kant var en osäker herre och darrade för mycket, barnsligt av honom att ständigt reservera sej för en utopisk möjlighet.

Rent konkret, i verkligheten, objektivitet är vad vi gemensamt kommer överens om. Min brorsa disputerade i fysik, disputation är en offentlig tillställning där vem som helt kan kritisera och doktoranden försvarar sin avhandling. Detta är höjden av objetivism.

Är ju fantastiskt att vi har tillgång till all den kunskap som genom årtusenden har silats fram och är det bästa vi förmår. Vi borde lyfta på hatten för alla dessa fantastiska människor som genom blod och tårar gav oss dessa verktyg som vetenskapen är idag.

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav xion » 14 okt 2018 09:41

hakkapeliitta skrev:Som alltid måste den praktiska nyttan vara vägledande. Det går liksom inte att älta Kants "tinget i sig".
Kant var en osäker herre och darrade för mycket, barnsligt av honom att ständigt reservera sej för en utopisk möjlighet.

Rent konkret, i verkligheten, objektivitet är vad vi gemensamt kommer överens om. Min brorsa disputerade i fysik, disputation är en offentlig tillställning där vem som helt kan kritisera och doktoranden försvarar sin avhandling. Detta är höjden av objetivism.

Är ju fantastiskt att vi har tillgång till all den kunskap som genom årtusenden har silats fram och är det bästa vi förmår. Vi borde lyfta på hatten för alla dessa fantastiska människor som genom blod och tårar gav oss dessa verktyg som vetenskapen är idag.

Ja, vi kan ju komma överens om vad objektiv betyder
Objektiv är bara ett ord i vårt språk.
Vi kan komma överens om att objektiv är samma som ostsmörgås.
Språket är själva utgångspunkten för filosofin.
Håller man inte på bestämda regler inom språket så blir allt godtyckligt tyckande som någon sa.
Därför måste man knyta subjekt och objekt till subjektivt och objektivt, annars blir det bara en jävla röra.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Pilatus » 14 okt 2018 10:02

xion skrev:Objektiv är bara ett ord i vårt språk.

Nej, inte bara. Språket har historia och ofta är orden väl definierade. Så även objekt (lat. objectus) beteckning för allt som är givet eller tillgängligt för ett subjekt uppfattad sak; tänkt sakförhållande.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav hakkapeliitta » 14 okt 2018 10:06

Objektiv är mer än ett ord.
Ordet har en innebörd, "jag är objektiv" betyder jag är neutral observatör.

:)

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav xion » 14 okt 2018 10:16

hakkapeliitta skrev:Objektiv är mer än ett ord.
Ordet har en innebörd, "jag är objektiv" betyder jag är neutral observatör.

:)

Om du är en observatör är du samtidigt subjekt och därmed subjektiv.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Anders » 14 okt 2018 10:19

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:Vem har bestämt kriterier för objektvitet? Eller dessa kriterier kan man upptäcka genom forskning?

ja du...

Det är ämnesberoende, Bergströms bok Objektivitet innehåller ett stort antal referenser som avser samhällsvetenskaperna. Tidskriften Sociologisk forskning har säkert ett sökregister. Inom rättsvetenskap är det förstås ett stort ämne, liksom inom historia och journalistik.

Johan Galtung säger exempelvis att reliabilitet och intersubjektivitet "kan tillsammans användas som definiens till den oklara termen 'objektivitet'" s. 28, Theory and Methods of Research, 1967

Inte bara jag, alltså. skönt. Men det är bara halvvägs. Saken-i-sig är helvetes intressant även om vi aldrig når dit.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Anders » 14 okt 2018 10:22

xion skrev:
hakkapeliitta skrev:Objektiv är mer än ett ord.
Ordet har en innebörd, "jag är objektiv" betyder jag är neutral observatör.

:)

Om du är en observatör är du samtidigt subjekt och därmed subjektiv.

Fast vi kan göra annat än att observera. Vi kan tänka. Och vi kan - i och för sig med våra sinnen om man vill vara spetsfundig - ta del av vad andra tänkt. Med mina sinnen ser jag solen snurra runt jorden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav hakkapeliitta » 14 okt 2018 10:41

xion skrev:
hakkapeliitta skrev:Objektiv är mer än ett ord.
Ordet har en innebörd, "jag är objektiv" betyder jag är neutral observatör.

:)

Om du är en observatör är du samtidigt subjekt och därmed subjektiv.

Subjekt kan vara objektiv utan att vara subjektiv. Grejen med objektiv är att inte ta ställning utan endast registrera vad det nu är.

Vi alla är subjekt i viss mening men kan lösgöra från våran subjektivitet genom att förlita oss på andra subjekt som alla pekar åt samma håll. På så sätt frigörs våran subjektivitet som i bästa fall blir en objektiv sanning.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Pilatus » 14 okt 2018 10:51

Anders skrev:Fast vi kan göra annat än att observera. Vi kan tänka. Och vi kan - i och för sig med våra sinnen om man vill vara spetsfundig - ta del av vad andra tänkt. Med mina sinnen ser jag solen snurra runt jorden.

Vad som kan göras är att väl beskriva hur vi gör våra observationer. Därmed blir det möjligt för andra att upprepa experimentet. Om resultatet av observationen blir som i det förra fallet är metoden reliabel, detta tillsammans med att observationerna leder till samma resultat gör att man kan tala om objektivitet.
Moderator

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav xion » 14 okt 2018 11:01

Vad det handlar om är existensers inbördes förhållande.
Ordens innebörd är avsett att klargöra detta.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Pilatus » 14 okt 2018 11:06

hakkapeliitta skrev:Subjekt kan vara objektiv utan att vara subjektiv. Grejen med objektiv är att inte ta ställning utan endast registrera vad det nu är.

Men det är det ju få som vill numera, t ex klimatforskarna har en tendens att skrämmas med planetens undergång för att politikerna skall dra in mer skattepengar som kommer forskarna till del. Det blir lätt så att om det finns mycket pengar inblandade, det blir svårt att förhålla sig neutral, alla vill få en plats nära köttgrytan.

Forskare kan säkert vara objektiva, men i de rapporter de presenterar för press och politiker pepprar de gärna med att vi har fem år på oss att ställa om hela vår livsstil.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav hakkapeliitta » 14 okt 2018 11:36

Tyvärr är det så i dagens forskning ju fetare tidningsrubriker desto mer pengar till egna forskningen.
Ena dagen är kaffe hälsosamt andra dagen ohälsosamt. Själv har jag slutat bry mej och dricker mina fem koppar i lugn och ro.
Sen är det viktigt att i skrivelse till politiker använda framgooglade ord som "folkhälsan", "nationens intresse", etc alla politiker håller med av rädsla att bli stämplade som byfåne.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav scirocco » 14 okt 2018 22:58

Jag har inte forskat. Jag har arbetat med biologi. Svaret ligger handlingen. Nä vi.inte kan göra nåt mer. När även de unga har blivit för trötta. Går jorden sin gång..

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Algotezza » 15 okt 2018 16:31

hakkapeliitta skrev:Objektiv är mer än ett ord.
Ordet har en innebörd, "jag är objektiv" betyder jag är neutral observatör.

:)


Är det ens egen observation av hur man observerar som ligger till grund för den utsagan? Man värderar sitt observerande som objektivt?
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 76 och 0 gäster