Existentiell/vetenskaplig ångest

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav Anders » 09 jan 2019 17:49

lynx skrev:Varför svarar du inte? Det här är ju inte en värdeladdad fråga.

Därför att jag är på mitt retsamma humör idag :wink:
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav Anne » 09 jan 2019 18:01

Ooo, så kikar någon sorts sadism fram [-X
Någon dag när du känner dig snäll kan du väl säga som det är?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav Pilatus » 09 jan 2019 18:11

lynx skrev:Varför svarar du inte? Det här är ju inte en värdeladdad fråga.

Där jag arbetade var det inte korrekt att säga att golf inte hörde till det man sysslade med. Man kunde svara att man just börjat och hade ett handicap på 18. Man behövde några lektioner ytterligare. :)
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav Anne » 09 jan 2019 18:11

Och så loggar han ut! Jag blir kanske galen på riktigt snart gaaah - en så enkel fråga!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav Anne » 09 jan 2019 18:14

Pilatus skrev:
lynx skrev:Varför svarar du inte? Det här är ju inte en värdeladdad fråga.

Där jag arbetade var det inte korrekt att säga att golf inte hörde till det man sysslade med. Man kunde svara att man just börjat och hade ett handicap på 18. Man behövde några lektioner ytterligare. :)

Nämen?! Jag trodde inte att det var värdeladdat.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav Anne » 09 jan 2019 18:19

Spelar Anders golf, Pilatus?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav Anne » 09 jan 2019 18:27

Nu tycker jag att du är lite väl brutal, Anders. Blir svårt att somna om du inte säger som det är.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav Pilatus » 09 jan 2019 18:44

lynx skrev:Spelar Anders golf, Pilatus?

Antagligen inte.

Jag har ju jobbat med litet av varje, så när jag var ung var jag med och anlade en golfbana. Från 9 till 18 hål. Det var på den tiden Martin Ljung kom med sin svarta Jaguar, parkerade och tog fram sina fina klubbor. Själv tränade jag att slå raka slag från tee. Men bollarna jag spelade med var ofta skadade och kunde med ett lustigt surr sticka iväg ut i ruffen. Min golfkarriär blev kort, trots att jag erbjöds att köpa en golfbag med klubbor billigt. Golfbanan blev klar och mycket bra, men jag hade inte pengar till golfspel. Och när jag hade råd så visste jag litet vad det innebar att spela golf. Men det är förträfflig motion och jag hann att träffa några som blivit ordentligt bitna av sporten.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav Anne » 09 jan 2019 19:05

Vadå "Antagligen inte"?! Vad grundar du det på? Jag har inte mycket pengar, men jag skulle kunna betta en tusing på att han är det. Så säker känner jag mig. Jag kan förstås ha fel.

Jag har praktiskt nog en minigolbana i närheten. Hundra spänn för ett årskort. Som hittat. Tycker mycket om gammeldansken som sköter om banorna. Jag mötte honom inför jul. Han hade med sig ett flådigt legopaket. "Jaså, handlar julklappar åt barnbarnen?" log jag frågande. Jag förstår inte danska så han anstränger sig verkligen när han pratar med mig " Nej, skatt. Jag får inga begivelser. Lite roligt kan väl en gammal man ha innan säsongen begynner?"

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav Anders » 09 jan 2019 19:10

Okej då
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav Anne » 09 jan 2019 19:15

Konkret. Ja Eller nej? Schyssta, säg bara som det är!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav Anne » 09 jan 2019 19:23

Han är det. Han är en golfare. 110% säker. Tydligen är det svårt att säga. Förstod inte att det skulle ses som något värdeladdat. Förlåt om du upplevde det så, Anders.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav Esther » 09 jan 2019 22:01

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Så om man ställer sig på israels sida skall man lämna Filosofiforum? Låter väldigt konstigt. Jag tycker INTE det är klockrent med hur staten Israel bildades och hur det hela kom igång. Men efter det har det varit state of war och har svårt att se att någon skulle vara mer skyldig än den andre.



Oh vet du Anders, sådana statshemligheter är det inte. Det är en av världens i särklass mest välkända historia. Hur Israel blev Israel.The Top 10 Most Read Books in the World
The Bible.
Quotations From Chairman Mao.
Harry Potter Series.
The Lord of the Rings.
The Alchemist.
The Da Vinci Code.
The Twilight Saga (Stephenie Meyer)
Gone With the Wind.
Fler objekt ...

Sedan - när man dessutom konstaterar att den första i särklass mest lästa boken funnits i över 2000 år och de andra böckerna som nämnts inte funnits så länge - inser man att man är en dåre som inte vet det de flesta i världen vet. Israels begynnelse och vara finns till och med beskrivet i Koranen som kom 600 år efter kristendomens Bibel.
VI VET med andra ord.
VI VET att judarna fördrevs ut till andra länder och deras land blev ockuperat --- VI VET hur det gick för dem överallt de kom och mördades och fördrevs. VI VET att de skulle tillbaka - det står också i Bibeln tillsammans med hur de från början blev ett folk och fick sitt land.
Det står också i Koranen.
VI VET att de köpte landet där av de som bodde i öknen som de skapat, VI VET att de efter att de började köpa landet tillbaka också blev tilldelade landet av Churchill efter att nassarna försökt exterminera dem.
VI VET att de blev angripna av sina grannar. VI VET att de röstade för att dela landet med palestinierna och de sista sa NEJ.
VI VET ALLT DETTA.

Varför ställer du detta i fråga?
För att du inte vet?
The Margot vet inget heller... det kan man inte lasta folk för - men när man sitter i hennes position borde man veta hut och lära sig.
SKÄMS Margot!!!

Vad jag vet är hur Churchill gick in och lekte allsmäktig i Mellanöstern och ångrade sig bittert efteråt. Han var också mycket angelägen om att den palestinska befolkningen skulle känna att det var juste vad det gäller Israel. Jag säger inte att någon var vare sig ond eller dum (Fast man önskar sig att Churchill tidigare hade lyssnat lite på Lawrence of Arabia då han bildade Irak) i vad som hände efter 1945. Judiska folket var naturligtvis i en desperat situation och vad som uppdagats av vad Nazisterna hade haft för sig gjorde naturligtvis sitt till. Det är mänskligt att man ville ha en snabb lösning. Men det var INGEN bra ide med en omröstning i FN för att besluta detta. Skapa en "vinnar" och en "förlorarsida". Har ju dragit denna förut. Jag kan bara inte tro annat, än om man ägnat, säg 4-5 år av förhandlingar och gärna lite utbetalningar till den inte oräknerliga mängd araber som befann sig i området hade man kunnat åstadkomma betydligt mindre blodsspillan. Och som jag sagt förut, jag har hört israeler med hemska krigsupplevelser från Yom Kippur och 6-dagar säga samma sak. Om man inbillar sig att Israel är ett samlat folk som är emot alla araber och att alla araber kräks på alla israeler så har man inte läst på.
De tidigare historiska data du refererar till kan jag inte direkt understödja eller dementera. Jag refererar främst till processen efter krigsslutet. Och återigen, det var en galen tid, svårt att klandra någon.



Ja det är ju inte lätt att vara historielös. Sverige bildades på 1900talet enligt din tidsräkning då?!?
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2352
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav hakkapeliitta » 09 jan 2019 22:35

Jag är överjävlig i minigolf. De gånger jag har spelat kan räknas på ena handens fingrar. Men vad grym jag var! Någon utbrast "hur fan kan han vara så bra?".
Satte dit bollarna klockrent.
Nu till analysen.
Bollkänsla, vet inte om detta är medfött, morsan berättade en gång att jag kunde gå redan som sexmånaders. Detta är ovanligt. Morsan berättade vidare att jag var full med blåmärken när jag klättrade överallt. Inte konstigt att jag var bra i gymnastik i skolan, hade ett utvecklat balanssinne.
Jag var väldigt atletisk i skolan och fick representera skolan (möjligen klassen?) i tävlan mellan skolorna.
Som elvaåring hoppade jag 4,24 i längdhopp, otränad, såg en gång många år efteråt att det resultatet hade räckt till 10 i topp i åldersklassen räknat över hela Finland.

Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Existentiell/vetenskaplig ångest

Inläggav Anders » 10 jan 2019 00:38

lynx skrev:Han är det. Han är en golfare. 110% säker. Tydligen är det svårt att säga. Förstod inte att det skulle ses som något värdeladdat. Förlåt om du upplevde det så, Anders.

Ingen fara
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster