Har vetenskapen förstört tänkandet?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Har vetenskapen förstört tänkandet?

Inläggav Anders » 09 dec 2018 09:08

Eller har den förbättrat det - hos människor vare sig de är inom vetenskapen eller inte?

Platons dialoger innehåller rått tänkande. Man kan faktiskt känna i maggropen hur sokrates anstränger de små grå då man läser dem. För att förstå värld. Sen kom empirikerna, sen såg man i mikroskop att vad sjukdomar var. Allt grubbel om det innan visade sig vara onödigt. Så nu står det ”att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större” ovanför ingången till universitetsaulan.

Börjar där. Spontana tankar?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Har vetenskapen förstört tänkandet?

Inläggav Smisk » 12 dec 2018 12:14

Anders skrev:Eller har den förbättrat det - hos människor vare sig de är inom vetenskapen eller inte?


En komplex fråga men jag tänker mig att det vetenskapliga perspektivet påverkat vår syn på världen, livet och vår relation till dessa saker. Den vetenskapliga realismen bygger på att vi tänker oss att vår värld består av helt igenom fysiska objekt och detta har påverkat hur vi tänker kring oss själva, naturen, livet och vår roll i det.

Därför har det delvis påverkat vår relation till naturen och oss i dess relation negativt då vi utesluter andra och mer komplexa förhållanden inom den som mening och värdeförhållanden. Bilden att naturen inte har någon mening eller värde anser jag vara snäv och den bygger på skiftet från att se dess värde till att se den som en naturresurs där den endast har ett instrumentellt "värde för mig och mitt".

Filosofin har ALDRIG förstört tänkandet men det vetenskapliga perspektivet har gjort det snävt och vi tappar kontakt helheten hos saken.

Vad tycker du själv?

Det är ju inte vetenskapen som förstör något utan oförmågan att värdera öppet och klart tänkande högre än ytliga saker som pengar, att passa in i kulturen eller söka makt och status. Ett snävt tänkande kommer förbli snävt oavsett.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har vetenskapen förstört tänkandet?

Inläggav Pilatus » 15 jan 2019 20:02

Smisk skrev:Filosofin har ALDRIG förstört tänkandet men det vetenskapliga perspektivet har gjort det snävt och vi tappar kontakt helheten hos saken.

Njea, kan man verkligen dra så generella slutsatser om allt tänkande, all vetenskap? Det har jag svårt att tro. Möjligheterna att granska vetenskapliga arbeten är ju numera öppen om man orkar anpassa sig till tidskrifternas petiga formkrav. Även filosofin har blivit mer sträng och torr om något skall bli publicerat.

Har någon på forumet publicerat något i en vetenskaplig tidskrift, eller facktidskrift? Det kunde ju vara intressant att veta.

Och rubriken då, har vetenskaperna blivit något för enbart ett tunt avsnitt i något större? Är det någon som skriver samman den större syntesen av alla uppsatser och vetenskapliga artiklar?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Har vetenskapen förstört tänkandet?

Inläggav Algotezza » 15 jan 2019 20:14

Framförallt har språket utvecklat tänkandet. Men tyvärr började minnet försämras i och med skriftspråket. Och när vi via mobilen idag alltmer har minnet utanför hjärnan försämras minnet ytterligare. Minneskunskap föraktas av den svenska skolan idag, men utan sådan kunskap är det svårt att utveckla den logiska förmågan, då denna kräver att material att arbeta med som minnet kan tillhandahålla. Det enda som vi får belasta minnet med är glosor. Allt annat "finns ett knapptryck bort".

Uppfinningar som baseras på vetenskap kan på sikt fördärva tänkandet, det tänkande som baseras på minnet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har vetenskapen förstört tänkandet?

Inläggav Pilatus » 15 jan 2019 20:49

Algotezza skrev:Framförallt har språket utvecklat tänkandet. Men tyvärr började minnet försämras i och med skriftspråket. Och när vi via mobilen idag alltmer har minnet utanför hjärnan försämras minnet ytterligare. Minneskunskap föraktas av den svenska skolan idag, men utan sådan kunskap är det svårt att utveckla den logiska förmågan, då denna kräver att material att arbeta med som minnet kan tillhandahålla. Det enda som vi får belasta minnet med är glosor. Allt annat "finns ett knapptryck bort".

Uppfinningar som baseras på vetenskap kan på sikt fördärva tänkandet, det tänkande som baseras på minnet.

Intressant, vissa schackspelare (stormästare) har alla sina partier i minnet som de spelat i turneringar. Jag tror det var Michail Tal som kunde dragföljden om han fick starta från första draget.

Själv har jag svårt att känna mig motiverad att lära mig saker utantill. Jag kunde en fotokatalog en gång, kameror, förstoringsapparater, modeller. Intresset gav motivationen utan att man behöver anstränga sig.

Antagligen är det så med frimärkssamlande också. Man lär sig historia, kulturer, politiska förhållanden, geografi, trycktekniker, gravörernas namn mm.

Eller följ en bil som kör Northsleife Nurburgring och fundera på att förarna vet exakt när de skall växla ner och bromsa för att kunna köra genom kurvans optimala spår och kunna vinna fart få de lämnar kurvans apex.

Eller pianister som lär sig hela Frederic Chopins repertoar. Lyssnar just på Arthur Rubinstein som spelar Fantaisie Impromptu, Op. 66.

Kanske är vi alltför bekväma? Det händer att jag glömmer mina password, det är irriterande och lockar till alltför enkla idéer. Ett slag använde jag Roms kejsare, men det är säkert alldeles för enkelt att hacka.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Har vetenskapen förstört tänkandet?

Inläggav Esther » 16 jan 2019 10:43

Algotezza skrev:Framförallt har språket utvecklat tänkandet. Men tyvärr började minnet försämras i och med skriftspråket. Och när vi via mobilen idag alltmer har minnet utanför hjärnan försämras minnet ytterligare. Minneskunskap föraktas av den svenska skolan idag, men utan sådan kunskap är det svårt att utveckla den logiska förmågan, då denna kräver att material att arbeta med som minnet kan tillhandahålla. Det enda som vi får belasta minnet med är glosor. Allt annat "finns ett knapptryck bort".

Uppfinningar som baseras på vetenskap kan på sikt fördärva tänkandet, det tänkande som baseras på minnet.



Din poäng här är ovedersäglig!!!
Det är Sanningen med stort S --- människorna lever utanför sig själva.
OCH - vilket är det värsta - LÄRS UPP att göra detta.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har vetenskapen förstört tänkandet?

Inläggav klorofyll » 16 jan 2019 11:48

Pilatus skrev:Eller följ en bil som kör Northsleife Nurburgring och fundera på att förarna vet exakt när de skall växla ner och bromsa för att kunna köra genom kurvans optimala spår och kunna vinna fart få de lämnar kurvans apex.

Fint formulerat!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Har vetenskapen förstört tänkandet?

Inläggav Anders » 16 jan 2019 12:32

Om vi kopplar tillbaka den senare delen av tråden till trådstarten, Minne, att minnas mycket utantill, jo det har definitivt fortfarande en funktion, i dessa tider av eviga diskussioner och argumenterande, uppkopplade eller IRL. Och jag ser här en klar koppling till vetenskapen.

Man måste ha alla argument för saker i huvudet eftersom alla diskussioner har en tendens att bli detaljerade. Vetenskapen gillar visshet, har svårt för sannolikheter, vilket är det som styr människornas värld (den nya regeringens politiska hemvist är definitivt inget visst...). Och det genomsyrar det mesta. Diskussioner har en tendens att söka falsifiering i allt för hög grad. Det är utmärkt för vetenskapen, där en utsaga skall testas, men i mindre tjusiga världar än naturvetenskapens är det ofta så, att metafysiken är ett alldeles utmärkt verktyg. Begåvade människors maggrop då de ärligt och medvetenhet om egna biasen är något som kan ge bra beslut då man kommer upp på en nivå där beslut behöver tas, där man i en vänskaplig diskussion skall uttala sig om t.ex. abortens bu eller bä(för att provocera herrarna och damerna lite). Det är väldigt populärt att bryta ned problem som till sin karaktär är fluffiga i småbitar, där bu och bä är lättare att säga och från denna piecemeal "seger" dra slutsatser om det större, men mycket mer grötiga problemet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Har vetenskapen förstört tänkandet?

Inläggav naturaleeduco » 20 jan 2019 09:35

Anders skrev:Eller har den förbättrat det - hos människor vare sig de är inom vetenskapen eller inte?

Platons dialoger innehåller rått tänkande. Man kan faktiskt känna i maggropen hur sokrates anstränger de små grå då man läser dem. För att förstå värld. Sen kom empirikerna, sen såg man i mikroskop att vad sjukdomar var. Allt grubbel om det innan visade sig vara onödigt. Så nu står det ”att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större” ovanför ingången till universitetsaulan.

Börjar där. Spontana tankar?


Vetenskapen är bra i och med att vi använder oss mer av vår hjärna än förut för mer komplexa saker så inget har förstörts egentligen. Vi borde satsa mer på kvalitets vatten och luft och mat.
:)

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Har vetenskapen förstört tänkandet?

Inläggav Smisk » 22 jan 2019 11:37

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Filosofin har ALDRIG förstört tänkandet men det vetenskapliga perspektivet har gjort det snävt och vi tappar kontakt helheten hos saken.

Njea, kan man verkligen dra så generella slutsatser om allt tänkande, all vetenskap? Det har jag svårt att tro. Möjligheterna att granska vetenskapliga arbeten är ju numera öppen om man orkar anpassa sig till tidskrifternas petiga formkrav. Även filosofin har blivit mer sträng och torr om något skall bli publicerat.

Har någon på forumet publicerat något i en vetenskaplig tidskrift, eller facktidskrift? Det kunde ju vara intressant att veta.

Och rubriken då, har vetenskaperna blivit något för enbart ett tunt avsnitt i något större? Är det någon som skriver samman den större syntesen av alla uppsatser och vetenskapliga artiklar?


Det jag menade här, som inte framgick, va att vetenskapen alltså inte förstört tänkandet. Istället menar jag att vi som människor fått en övertro på vetenskapens perspektiv och vad det kan ge oss. Helheten vi missar är att livet inte är något som kan förklaras av vetenskapens snävare perspektiv. I livet, som helhet, finns mycket mer än enbart en fysisk scen av händelser som endast står förklarade av händelserna i sig själv SOM fysiska.

Ett exempel är att naturen och allt liv inom den är meningsfullt och värdefullt. Tänker vi att det snävare vetenskapliga perspektivet ger oss hela verkligheten får vi att naturen saknar dessa egenskaper. Världen blir framställd som något den inte helt och hållet är för att det vetenskapliga perspektivet inte hanterar dessa aspekter.

Naturen saknar inte mening bara för att vi inte kan förnimma mening genom enbart våra 5 sinnen. De är designade för att den fysiska aspekten av vår omvärld men den "i sig" kan inte förnimma allt i sin helhet.

Filosofin som inte har några gränser får ge vika för ett snävt perspektiv det vetenskapliga perspektivet bidragit till att forma. Det är inte vetenskapens fel dock utan gränser människor satt genom filosofi om nått :)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Har vetenskapen förstört tänkandet?

Inläggav Esther » 23 jan 2019 20:12

Smisk skrev:
Det jag menade här, som inte framgick, va att vetenskapen alltså inte förstört tänkandet. Istället menar jag att vi som människor fått en övertro på vetenskapens perspektiv och vad det kan ge oss. Helheten vi missar är att livet inte är något som kan förklaras av vetenskapens snävare perspektiv. I livet, som helhet, finns mycket mer än enbart en fysisk scen av händelser som endast står förklarade av händelserna i sig själv SOM fysiska.

Ett exempel är att naturen och allt liv inom den är meningsfullt och värdefullt. Tänker vi att det snävare vetenskapliga perspektivet ger oss hela verkligheten får vi att naturen saknar dessa egenskaper. Världen blir framställd som något den inte helt och hållet är för att det vetenskapliga perspektivet inte hanterar dessa aspekter.

Naturen saknar inte mening bara för att vi inte kan förnimma mening genom enbart våra 5 sinnen. De är designade för att den fysiska aspekten av vår omvärld men den "i sig" kan inte förnimma allt i sin helhet.

Filosofin som inte har några gränser får ge vika för ett snävt perspektiv det vetenskapliga perspektivet bidragit till att forma. Det är inte vetenskapens fel dock utan gränser människor satt genom filosofi om nått :)


För att se på det du skriver (där jag håller med om mycket) utifrån värde - kan man säga att filosofins bredd och djup är intrinsikalt och vetenskapens instrumentellt.
Det är ju filosofins tankar som skapat både politiska, etiska och vetenskapliga teorier samt definierat begrepp, metoder och förklaringar till kunskapens gränser mm... inte vetenskapen.
Veritas vos liberabit

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Har vetenskapen förstört tänkandet?

Inläggav naturaleeduco » 24 jan 2019 04:08

Anders skrev:Eller har den förbättrat det - hos människor vare sig de är inom vetenskapen eller inte?

Platons dialoger innehåller rått tänkande. Man kan faktiskt känna i maggropen hur sokrates anstränger de små grå då man läser dem. För att förstå värld. Sen kom empirikerna, sen såg man i mikroskop att vad sjukdomar var. Allt grubbel om det innan visade sig vara onödigt. Så nu står det ”att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större” ovanför ingången till universitetsaulan.

Börjar där. Spontana tankar?


Hej Esther.

Jag har faktiskt aldrig studerat Platon men om vi skall vara lite ärliga och objektiva om det är filosofiskt fel på vetenskapen då blir det fel för människan också annars är det inte vetenskapens fel utan människans. Vad anser du själv? Är det fel filosofiskt på vetenskapen? Själv vet jag inte ens vad vetenskaps-filosofi är för något. Jag är duktig på att filosofera om makthavarnas inblandning i typ allt och hur de beter sig men dom argumenten och förklara varför jag påstår som jag påstår är typ ytterst privata så jag vill inte direkt upplysa någon direkt om detta utan ställer öppna frågor ibland och låter andra förstå själva (om de orkar och har tid att förstå eller ens kan förstå). Själv är jag starkt emot kriminalitet.

Med vänlig hälsning
Sefket Ramovic (imorgon har jag blodprov och kan inte sova)
:)

axioms
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 jan 2019 15:48

Re: Har vetenskapen förstört tänkandet?

Inläggav axioms » 24 jan 2019 22:45

Anders skrev:Eller har den förbättrat det - hos människor vare sig de är inom vetenskapen eller inte?

Platons dialoger innehåller rått tänkande. Man kan faktiskt känna i maggropen hur sokrates anstränger de små grå då man läser dem. För att förstå värld. Sen kom empirikerna, sen såg man i mikroskop att vad sjukdomar var. Allt grubbel om det innan visade sig vara onödigt. Så nu står det ”att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större” ovanför ingången till universitetsaulan.

Börjar där. Spontana tankar?




Philosophy (from Greek φιλοσοφία, philosophia, literally "love of wisdom"

Jag älskade när jag hörde detta första gången. The love of wisdom. Kärleken till kunskap. Jag som aldrig ens tänkt på någon tatuering i hela mitt liv ville bara ha ordet filosofi in tatuerat på mig. (nej jag har inte gjort det så klart.....än. hahaha)

Jag har börjat läsa filosofi och lyssnar på en podd om hela filosofins historia och jag älskar det !! Hur människan upptäckte kunskap och älskade att klura kring och om kunskap. Hur man kan nå kunskap och vilken kunskap som är viktig och varför inom massa områden.

Jag bara älskar att lära mig saker själv och sedan lära sig om människor som ägnar hela sina liv åt just kunskap är magiskt. Hur mänskligheten gått framåt i utvecklingen tack vara filosofin och dess kunskaper. Hur allt ställs på sin spets om och om igen när nya kunskaper upptäcks och prövas. Jag ryser i själen av sådant.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Har vetenskapen förstört tänkandet?

Inläggav Smisk » 29 jan 2019 11:31

Esther skrev:För att se på det du skriver (där jag håller med om mycket) utifrån värde - kan man säga att filosofins bredd och djup är intrinsikalt och vetenskapens instrumentellt.
Det är ju filosofins tankar som skapat både politiska, etiska och vetenskapliga teorier samt definierat begrepp, metoder och förklaringar till kunskapens gränser mm... inte vetenskapen.


Ja det är vårat sätt att förstå och hantera intrycken vi får i vår erfarenhet som skapar vår karta och kompass vi måste använda för att förhålla oss till världen. Intrycken är multidimensionella och komplexa då hjärnan och världen är komplex. Våra 5 fysiska sinnen ger 5 aspekter från det vi fysiskt kan erfara och våra tankar, känslor, behov och kunskap och annat ger fler möjligheter att förhålla våra liv till detta som en helhet.

Vetenskapens perspektiv är en förlängning av hur vi kan betrakta saker och händelser i världen som en objektiv scen. Den är dock så komplex att vi har svårt att se helheten. En hjärna ÄR inte vad vi är, den är en fysisk aspekt av en del av ett fenomen som hänger ihop med massa annat som INTE är fysiskt. Vår insida är inte fysisk, tankar, känslor, värden, personlighet, beteende och liv som en levande process är inte fysiska. Det finns fysiska korrelationer men helheten är i sig inte fysisk.

Allt liv på jorden är mer än atomerna och molekylerna som är en viss typ av ingredienser hos det. Ingredienserna och sambanden som gör maträtten är inte maträtten. Maträtten finns inte som den är utan dem, men den är inte dem. En levande cell är inte atomer och atomer inte celler.

Bara för att vi inte kan se syfte, mening och värde hos atomer betyder det inte att allt liv som har dessa som ingredienser inte har dessa egenskaper. Inte heller betyder det att liv saknar mening även om jag känner meningslöshet som varelse.


Så vad det vetenskapliga perspektivet delvis kan göra är att stimulera en reduktionistisk hållning till världen, livet och oss själva. Det är inte vetenskapens fel direkt men en effekt av perspektivet och hur det påverkar oss. Det är helt enkelt så användbart att värdet av det gör att vi använder det. De behov vi har och de personliga begär kan uppfyllas genom vetenskaplig kunskap om saker som berör dem.

Men vi har även behov av mening. Vetenskapen har inte svarat oss på detta :)

Frågan om vi ens har en Själ eller om livet är något mer än fysik blir till och med något vi inte ens ställer oss. Det blir tabu.

Kontentan är att det finns en benägenhet för oss att använda det vetenskapliga perspektivet för att avfärda andra perspektiv som sysslar med mening. Detta är något vetenskapen "förstör" för oss till viss del.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Har vetenskapen förstört tänkandet?

Inläggav Anders » 31 jan 2019 11:11

axioms skrev:
Anders skrev:Eller har den förbättrat det - hos människor vare sig de är inom vetenskapen eller inte?

Platons dialoger innehåller rått tänkande. Man kan faktiskt känna i maggropen hur sokrates anstränger de små grå då man läser dem. För att förstå värld. Sen kom empirikerna, sen såg man i mikroskop att vad sjukdomar var. Allt grubbel om det innan visade sig vara onödigt. Så nu står det ”att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större” ovanför ingången till universitetsaulan.

Börjar där. Spontana tankar?




Philosophy (from Greek φιλοσοφία, philosophia, literally "love of wisdom"

Jag älskade när jag hörde detta första gången. The love of wisdom. Kärleken till kunskap. Jag som aldrig ens tänkt på någon tatuering i hela mitt liv ville bara ha ordet filosofi in tatuerat på mig. (nej jag har inte gjort det så klart.....än. hahaha)

Jag har börjat läsa filosofi och lyssnar på en podd om hela filosofins historia och jag älskar det !! Hur människan upptäckte kunskap och älskade att klura kring och om kunskap. Hur man kan nå kunskap och vilken kunskap som är viktig och varför inom massa områden.

Jag bara älskar att lära mig saker själv och sedan lära sig om människor som ägnar hela sina liv åt just kunskap är magiskt. Hur mänskligheten gått framåt i utvecklingen tack vara filosofin och dess kunskaper. Hur allt ställs på sin spets om och om igen när nya kunskaper upptäcks och prövas. Jag ryser i själen av sådant.


Välkommen i klubben... :)
Skulle påstå att alla här delar den lust du ger uttryck för, men på lite olika sätt. Eller väldigt olika sätt.

För mej finns det ett väldigt intressant spänningsfält mellan "kunskap" och "sanning". Lite i det att vi har rätt skapliga "sanningar" om hur den fysikaliska världen fungerar, lägg märke till fnuttarna. Men däremot vet väldigt lite om mer komplexa system, Människokroppen, Miljön, hur korrekt hantera flyktingsituationer. Och min fråga i länkstarten rör väl kanske mest huruvida vetenskapliga tänket för mycket påverkat saker som ligger utanför vetenskapens härad. Lite som då man drog en massa långtgående slutsatser om "survival of the fittest" efter Darwins Origin of species...

Det går ju så långt att professorer både på höger och vänsterkanten (Jordan Peterson, Åsa Wikforss) uttalar sig väldigt bestämt om politiska spörsmål som ligger långt utan för deras fakulteter, mer eller mindre med stöd av att de rent allmänt är "professorer". Jag respekterar båda väldigt mycket, men gillar inte riktigt den pondus som forskarämbetet de har ger dem mer allmänt.

Skulle i så fall föredra om universitetens fakulteter hade så pass stake att de vågade ge mer officiella rekommendationer i stora, icke forskningsresultatsstyrda frågor. Som flyktingmottagning, integration och miljö.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster