Surrealism utanför konsten? Som livsåskådning eller filosofi?

Moderator: Moderatorgruppen

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Surrealism utanför konsten? Som livsåskådning eller filosofi?

Inläggav naturaleeduco » 24 jan 2019 05:13

kennyk skrev:Jag har ett par funderingar kring surrealismen bortom konsten. Existerar surrealism som livsåskådning, eller rentav som en sorts filosofi? Enligt författaren till Surrealismens manifest, André Breton, så verkar det som, åtminstone i första manifestet, att man ska sträva efter tankens verkliga funktion, som han kallade den: "Ren psykisk automatism genom vilken man i tal, skrift eller på annat sätt avser att uttrycka tankens verkliga funktion. En tankens diktamen befriad från varje förnuftsmässig kontroll och från varje estetisk eller moralisk beräkning"
Min andra fundering är, att manifestet på sitt sätt är gäckande, då den verkar vara ganska tillrättalagd och man kan till och med få små ledtrådar om det här och var har jag mig tyckt se. Det vill säga, den efterlever inte ovanstående citat. Det kan ju ha att göra med att det annars hade blivit obegriplig eller mycket svårbegriplig läsning, eller kanske helt enkelt för att surrealismen i sig är en paradox? För att sammanfatta frågorna.

1. Finns surrealism utanför konsten, så som en livsåskådning eller filosofi?
2. Är surrealismen i sig en sorts paradox?
Vore intressant att ta del av andra funderingar kring det här.


Alltså om surrealistisk konst existerar så finns säkert sådana drag hos vissa människor också. Räcker det som argument? I mitt fall har du psykotiska utlopp i konst så du kan säkert räkna ut massor utifrån bara det. :wink:
:)


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster