Motsatsen till metafysik

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Motsatsen till metafysik

Inläggav klorofyll » 22 jan 2019 13:10

Esther skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Japp!


Det är som är saken här är att - som jag redan sagt - det är inte andras utsagor om individer som räknas (för de kan bara utgå ifrån det de själva är) eller de egna utsagorna om vem eller hur man är (för det är ofta ett önsketänkande) utan de tester som är utformade för att se vad en individ är - inte tror man är eller andra tror man är...
Vilket inte i alla lägen slår rätt även om de föregås med intervjuer av psykologer mm --- DETTA visar om inte annat Katolska Kyrkans noga urval till prästerskapet :).... vilket är en tragik.


Här kan man också väga in en del som är den mest talande delen om de referensramar andra människor utgör till en individs VERKLIGA personlighet.

Vi tar för att kunna förstå det jag säger nu EN enda individ som vi VET (utan alla tvivel dessutom) genomgod individ: JESUS.

Utsagor om honom: besatt, tjänar satan, galen (enligt familj), dåre och misslyckad (enligt de närmsta - apostlarna som alla flydde), ond och mot den rätta tron (prästerskapet) --- osv osv osv.

VEM av dem alla kände honom och gav den rätta bilden av hans individ och person? Hans familj och nära vänner som hade känt honom sedan barn? Hans apostlar som spenderat varje dag vid hans sida och lär av honom? De som lyssnade på honom och sedan skrek : korsfäst?
De som träffade honom som Pilatus och var makt som såg honom som ett hot mot deras egen existens och görande?
Alla såg något negativt och ont i honom.
Var han det?
Vem hade den rätta bilden?

Förmodligen Petrus, då man kan anta att han kan ha gjort samma misstag, mot Gud. Detta är då en ganska obetydlig synd.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Motsatsen till metafysik

Inläggav Pilatus » 22 jan 2019 13:11

Esther skrev:Alla såg något negativt och ont i honom.

Även Maria från Magdala? "Alla" är ett farligt ord.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Motsatsen till metafysik

Inläggav Pilatus » 22 jan 2019 13:14

klorofyll skrev:Förmodligen Petrus, då man kan anta att han kan ha gjort samma misstag, mot Gud. Detta är då en ganska obetydlig synd.

Innan tuppen har galt två gånger skall du tre gånger ha förnekat mig.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Motsatsen till metafysik

Inläggav klorofyll » 22 jan 2019 13:25

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Förmodligen Petrus, då man kan anta att han kan ha gjort samma misstag, mot Gud. Detta är då en ganska obetydlig synd.

Innan tuppen har galt två gånger skall du tre gånger ha förnekat mig.

Jag skrev fel. Jesus kan ja gjort detsamma mot Gud...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Motsatsen till metafysik

Inläggav Esther » 22 jan 2019 13:27

klorofyll skrev:
Esther skrev:
Esther skrev:
Det är som är saken här är att - som jag redan sagt - det är inte andras utsagor om individer som räknas (för de kan bara utgå ifrån det de själva är) eller de egna utsagorna om vem eller hur man är (för det är ofta ett önsketänkande) utan de tester som är utformade för att se vad en individ är - inte tror man är eller andra tror man är...
Vilket inte i alla lägen slår rätt även om de föregås med intervjuer av psykologer mm --- DETTA visar om inte annat Katolska Kyrkans noga urval till prästerskapet :).... vilket är en tragik.


Här kan man också väga in en del som är den mest talande delen om de referensramar andra människor utgör till en individs VERKLIGA personlighet.

Vi tar för att kunna förstå det jag säger nu EN enda individ som vi VET (utan alla tvivel dessutom) genomgod individ: JESUS.

Utsagor om honom: besatt, tjänar satan, galen (enligt familj), dåre och misslyckad (enligt de närmsta - apostlarna som alla flydde), ond och mot den rätta tron (prästerskapet) --- osv osv osv.

VEM av dem alla kände honom och gav den rätta bilden av hans individ och person? Hans familj och nära vänner som hade känt honom sedan barn? Hans apostlar som spenderat varje dag vid hans sida och lär av honom? De som lyssnade på honom och sedan skrek : korsfäst?
De som träffade honom som Pilatus och var makt som såg honom som ett hot mot deras egen existens och görande?
Alla såg något negativt och ont i honom.
Var han det?
Vem hade den rätta bilden?

Förmodligen Petrus, då man kan anta att han kan ha gjort samma misstag, mot Gud. Detta är då en ganska obetydlig synd.


Samma misstag?
Du menar att tro att Jesus var självisk, egocentrisk och satte sig själv (som alla andra) före alla andra?
Ja det gjorde ju Petrus - därmed och därför sa Herren . gå bakom mig satan = ta plats!!
Eller som man säger till hunden. SITT, PLATS!
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Motsatsen till metafysik

Inläggav Esther » 22 jan 2019 13:29

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
Här kan man också väga in en del som är den mest talande delen om de referensramar andra människor utgör till en individs VERKLIGA personlighet.

Vi tar för att kunna förstå det jag säger nu EN enda individ som vi VET (utan alla tvivel dessutom) genomgod individ: JESUS.

Utsagor om honom: besatt, tjänar satan, galen (enligt familj), dåre och misslyckad (enligt de närmsta - apostlarna som alla flydde), ond och mot den rätta tron (prästerskapet) --- osv osv osv.

VEM av dem alla kände honom och gav den rätta bilden av hans individ och person? Hans familj och nära vänner som hade känt honom sedan barn? Hans apostlar som spenderat varje dag vid hans sida och lär av honom? De som lyssnade på honom och sedan skrek : korsfäst?
De som träffade honom som Pilatus och var makt som såg honom som ett hot mot deras egen existens och görande?
Alla såg något negativt och ont i honom.
Var han det?
Vem hade den rätta bilden?

Förmodligen Petrus, då man kan anta att han kan ha gjort samma misstag, mot Gud. Detta är då en ganska obetydlig synd.


Samma misstag?
Du menar att tro att Jesus var självisk, egocentrisk och satte sig själv (som alla andra) före alla andra?
Ja det gjorde ju Petrus - därmed och därför sa Herren . gå bakom mig satan = ta plats!!
Eller som man säger till hunden. SITT, PLATS!


Syftar självklart på när Petrus menade att Herren inte alls skulle lida och dö - utan Han skulle "bevaras" från detta.
Matteus 16
…22Då tog Petrus honom avsides och begynte ivrigt motsäga honom och sade: »Bevare dig Gud, Herre! Ingalunda får detta vederfaras dig.» 23Men han vände sig om och sade till Petrus: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.»
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Motsatsen till metafysik

Inläggav klorofyll » 22 jan 2019 13:34

Jag vet inte vad jag pratar om. Men hursomhelst. Jag tror att det enda onda "han" gjorde var mot sig själv, han offra sig själv.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Motsatsen till metafysik

Inläggav Esther » 22 jan 2019 13:37

Pilatus skrev:
Esther skrev:Alla såg något negativt och ont i honom.

Även Maria från Magdala? "Alla" är ett farligt ord.


Fint - rätt av dig...alla är ett farligt ord. Eftersom åtminstone två DOKUMENTERADE personer inte såg honom som ond. Johannes (lärjungen som stod under korset och inte sprang sin väg som de andra) samt hans mor: Maria.
Dessa två (förmodligen hans styvfar och många andra) såg inte i honom det som de själva projicerade på honom av sin egen natur.
Frågan :) är då... varför de inte projicerade på Gud det som de själva innerst inne är men vägrar att erkänna ens för sig själva?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Motsatsen till metafysik

Inläggav Esther » 22 jan 2019 13:38

klorofyll skrev:Jag vet inte vad jag pratar om. Men hursomhelst. Jag tror att det enda onda "han" gjorde var mot sig själv, han offra sig själv.


Det var inget ont - han visste att hans kropp och hela han skulle leva. Inga problem - ... han tog på sig för att vi ska kunna få livet mitt i livet (så att säga).
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Motsatsen till metafysik

Inläggav klorofyll » 22 jan 2019 14:06

Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag vet inte vad jag pratar om. Men hursomhelst. Jag tror att det enda onda "han" gjorde var mot sig själv, han offra sig själv.


Det var inget ont - han visste att hans kropp och hela han skulle leva. Inga problem - ... han tog på sig för att vi ska kunna få livet mitt i livet (så att säga).

Nej. Men man brukar iaf säga så, att man är snäll/taskig mot sig själv.
Kan inte Petrus förnekelser liknas vid Jesus tvivel?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Motsatsen till metafysik

Inläggav Esther » 22 jan 2019 14:29

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag vet inte vad jag pratar om. Men hursomhelst. Jag tror att det enda onda "han" gjorde var mot sig själv, han offra sig själv.


Det var inget ont - han visste att hans kropp och hela han skulle leva. Inga problem - ... han tog på sig för att vi ska kunna få livet mitt i livet (så att säga).

Nej. Men man brukar iaf säga så, att man är snäll/taskig mot sig själv.
Kan inte Petrus förnekelser liknas vid Jesus tvivel?


Tvivlade Jesus? Berätta...
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Motsatsen till metafysik

Inläggav klorofyll » 22 jan 2019 15:11

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
Det var inget ont - han visste att hans kropp och hela han skulle leva. Inga problem - ... han tog på sig för att vi ska kunna få livet mitt i livet (så att säga).

Nej. Men man brukar iaf säga så, att man är snäll/taskig mot sig själv.
Kan inte Petrus förnekelser liknas vid Jesus tvivel?


Tvivlade Jesus? Berätta...

Gjorde han inte det på korset?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Motsatsen till metafysik

Inläggav Esther » 22 jan 2019 15:16

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Nej. Men man brukar iaf säga så, att man är snäll/taskig mot sig själv.
Kan inte Petrus förnekelser liknas vid Jesus tvivel?


Tvivlade Jesus? Berätta...

Gjorde han inte det på korset?


:) aha... det var detta du tänkte på.... nja tvivel är en definition på (vi tar Wiki) : Tvivel är osäkerhet i sammanhang som tillit (vari det antar formen otillit), uppträdande, beslut eller tro. Uttrycket 'att tvivla', betyder ungefär 'att ifrågasätta ens omgivning och livserfarenheter'

Och om du nu menar att hans "Eli, Eli lema sabachani --- skulle uttrycka något sådant - har du fel.
Dödsprocessen som var på väg in i sitt slutskede gör att Anden (Guds) måste lämna kroppen... ;) - inget annat.
Det han sa var därmed mer eller mindre (det är en psalm som uttrycker detta när människan är också mitt i livet i en liknande situation) - vad man måste läsa detta TILLSAMMANS MED är: I dina händer, fader, överlämnar jag nu min ande.

;)
det är inte lätt med Bibeln...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Motsatsen till metafysik

Inläggav Pilatus » 22 jan 2019 15:54

Esther skrev:
klorofyll skrev:Kan inte Petrus förnekelser liknas vid Jesus tvivel?

Tvivlade Jesus? Berätta...

Kanske inte tvivel, det skulle strida mot Matteus syfte med texten. Men avsnittet om Getsemane är värt att nämnas, Sorg och ängs­lan kom över ho­nom, Matt 26:37.

Få läsare har funderat över hur vi kan ha någon kunskap om vad Jesus yttrade. De övriga sov, det omtalas flera gånger. Alltså Jesus är ensam. Ingen tror ju att han noterade vad han talade om i sin bön. Men Matteus är inkännande och finner den ensammes ord i väntan på vad som skulle komma.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Motsatsen till metafysik

Inläggav klorofyll » 22 jan 2019 16:38

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
Tvivlade Jesus? Berätta...

Gjorde han inte det på korset?


:) aha... det var detta du tänkte på.... nja tvivel är en definition på (vi tar Wiki) : Tvivel är osäkerhet i sammanhang som tillit (vari det antar formen otillit), uppträdande, beslut eller tro. Uttrycket 'att tvivla', betyder ungefär 'att ifrågasätta ens omgivning och livserfarenheter'

Och om du nu menar att hans "Eli, Eli lema sabachani --- skulle uttrycka något sådant - har du fel.
Dödsprocessen som var på väg in i sitt slutskede gör att Anden (Guds) måste lämna kroppen... ;) - inget annat.
Det han sa var därmed mer eller mindre (det är en psalm som uttrycker detta när människan är också mitt i livet i en liknande situation) - vad man måste läsa detta TILLSAMMANS MED är: I dina händer, fader, överlämnar jag nu min ande.

;)
det är inte lätt med Bibeln...

Detta är ju faktiskt ganska märkligt...

Menar du att Guds ande bara fanns i Jesus eller i oss alla?


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster