jag skulle säga såhär

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

jag skulle säga såhär

Inläggav klorofyll » 23 jan 2019 17:18

Människor, majoriteten...

Vi är väldigt rädda, vi har på oss mentala tvångströjor. Varför???

Nu ska jag inte säga att man behöver vara rik för att vara orädd, men man blir placerad i olika världar.

Vissa blir rika, mäktiga, med det kommer kunskap om hur man enklare fuskar, man kanske inte löper lika stor risk att behöva be om ursäkt.

Jag använder inte droger, men kan tänka mig att det ger vissa kortare upplevelser av framgång...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: jag skulle säga såhär

Inläggav Esther » 23 jan 2019 20:06

klorofyll skrev:Människor, majoriteten...

Vi är väldigt rädda, vi har på oss mentala tvångströjor. Varför???

Nu ska jag inte säga att man behöver vara rik för att vara orädd, men man blir placerad i olika världar.

Vissa blir rika, mäktiga, med det kommer kunskap om hur man enklare fuskar, man kanske inte löper lika stor risk att behöva be om ursäkt.

Jag använder inte droger, men kan tänka mig att det ger vissa kortare upplevelser av framgång...



Ok - så vad är den filosofiska tanken här? Vilken relevans har det med filosofi? Var är ingången?
OM du vill tänka fritt och säga vad som du har i ditt huvud - lägg det i trådarna kring "vad tänker du på". För det passar där.
Veritas vos liberabit

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: jag skulle säga såhär

Inläggav naturaleeduco » 24 jan 2019 04:15

klorofyll skrev:Människor, majoriteten...

Vi är väldigt rädda, vi har på oss mentala tvångströjor. Varför???

Nu ska jag inte säga att man behöver vara rik för att vara orädd, men man blir placerad i olika världar.

Vissa blir rika, mäktiga, med det kommer kunskap om hur man enklare fuskar, man kanske inte löper lika stor risk att behöva be om ursäkt.

Jag använder inte droger, men kan tänka mig att det ger vissa kortare upplevelser av framgång...


Du vill förstå dom rika. Har du träffat en person som tjänar 1.000.000 sek per månad lika lätt/svårt som en som tjänar 30.000 sek per månad (och denna nu rika person brukade förr tjäna kanske 20.000 sek per månad från början)?

Tänk på att dom rika har blandat sig i allt som är influensrikt men drar sig lite undan Sverige nu. Jag argumenterar för detta typ aldrig för jag förstår dom rika inte fullt ut men ganska väl.
:)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: jag skulle säga såhär

Inläggav klorofyll » 24 jan 2019 09:50

Esther skrev:Ok - så vad är den filosofiska tanken här? Vilken relevans har det med filosofi? Var är ingången?
OM du vill tänka fritt och säga vad som du har i ditt huvud - lägg det i trådarna kring "vad tänker du på". För det passar där.

Jag tror att allt som sker är mycket genomtänk, det är ingen slump att människor är rädda, någon (många) tjänar på det.
Samtidigt så rår vi inte för vår rädsla. Men om man reser till något annat land så märker man viss skillnad på det ena eller andra sättet.
Jag vet inte så noga, men jag tror att överklassen är enormt mycket mer medvedveten om socialt spel.

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: jag skulle säga såhär

Inläggav naturaleeduco » 24 jan 2019 09:58

Klorofyll

Ursäkta om jag var lite aggressiv tidigare. Grejen är den att du kan inte komma åt de storm rika och skall inte heller försöka men vad du kan göra är förstå vad dom gör gentemot dig och på så vis befria dig från att bli utnyttjad. De är precis som du bara att de har av någon anledning sådana storm rika liv och klart ju mer influens man har desto större utrymme för fel. Jag är ganska förstående gentemot de storm rika och har egentligen inga problem med dom och egentligen vill dom också ha mindre makt men det är inte lätt.

Vad kan du göra? Du kan köpa mindre nya saker och ta vara på dina ägodelar. Du kan också spara lite pengar och investera. Du kan också satsa lite mer på enkel näringsrik kost. Du kan också höja din självkänsla genom att förstå saker såsom vad vi egentligen är värda (klart idag säger alla vi är alla lika värda, men hur mycket värda?). Du kan typ köpa dig lyx parfymer och ja egentligen kan du göra din egen SPA och även om du har en partner massage. Känner du till vad man menar med sextransmutation? Jag tror det är ganska ovanligt prata om men jag tror inte Napoleon Hill skrev om det i onödan. Du kan undvika ha sex två veckor per månad typ alltså 14 dagar avhålla dig från sex och även för många sexuella tankar (det är på ett liknande sätt många rika gör). Har du läst boken Tänk Rätt (Think & Grow Rich)?

Önskar dig en bra dag.
:)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: jag skulle säga såhär

Inläggav klorofyll » 24 jan 2019 10:26

Det viktigaste som jag ser är att man övar upp sin förmåga till att göra pengar. En stor del av det positiva med att bli rik är väl att man skänker bort hälften, sedan spelar det inte så stor roll när man ändå har bra förmåga att göra nya pengar. Som du säger, att spara är viktigt.

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: jag skulle säga såhär

Inläggav naturaleeduco » 24 jan 2019 10:30

klorofyll skrev:Det viktigaste som jag ser är att man övar upp sin förmåga till att göra pengar. En stor del av det positiva med att bli rik är väl att man skänker bort hälften, sedan spelar det inte så stor roll när man ändå har bra förmåga att göra nya pengar. Som du säger, att spara är viktigt.


Enligt Napoleon Hill är att bli rik precis som att bli en elit idrottare. Du måste ha en stark brinnande vilja. Det är typ grunden men var inte en person som jagar pengar utan hänsyn till andra för sådana karaktärsdrag brukar inte löna sig för en själv heller.

Ja, men en filosof i Business i Amerika sa att det är svårt att ge bort 50.000kr när man har svårt att ge bort 500kr. Han rekommenderar att spara 10% av överskott att ge bort 10% av överskott och investera 10% av överskott. Själv gör jag inte det. Jag har typ svårt med det vardagliga men annars har jag inga ekonomiska problem trots lite pengar och det går alltid runt (samt inga skulder).
:)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: jag skulle säga såhär

Inläggav klorofyll » 25 jan 2019 01:01

Kanske är det bara 1/3 av de som vinner (eller hur som) stora summor pengar som i efterhand inte är besvikna på den förstorade upplevelsen.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster