Din fantastiska hjärna

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Din fantastiska hjärna

Inläggav Anders » 04 feb 2019 16:56

Ja, tänk då hjärnforskningen nått så långt att man kan identifera en hjärna som ljuger. Kan man sätta ett chip nånstans i folk och ge dem stötar om de inte kör med rent mjöl i påsen. Allihop. Skulle nog faktiskt välkomna det. Inga val, man scannar helt enkelt av vilket parti folk ärligt sympatiserar med.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Din fantastiska hjärna

Inläggav Esther » 04 feb 2019 19:48

Anders skrev:Ja, tänk då hjärnforskningen nått så långt att man kan identifera en hjärna som ljuger. Kan man sätta ett chip nånstans i folk och ge dem stötar om de inte kör med rent mjöl i påsen. Allihop. Skulle nog faktiskt välkomna det. Inga val, man scannar helt enkelt av vilket parti folk ärligt sympatiserar med.


Vad finns det för vits med det?
Förstår inte alls din tanke.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Din fantastiska hjärna

Inläggav Anders » 05 feb 2019 13:38

Esther skrev:
Anders skrev:Ja, tänk då hjärnforskningen nått så långt att man kan identifera en hjärna som ljuger. Kan man sätta ett chip nånstans i folk och ge dem stötar om de inte kör med rent mjöl i påsen. Allihop. Skulle nog faktiskt välkomna det. Inga val, man scannar helt enkelt av vilket parti folk ärligt sympatiserar med.


Vad finns det för vits med det?
Förstår inte alls din tanke.

Det var på väg dit förra sidan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Din fantastiska hjärna

Inläggav klorofyll » 05 feb 2019 15:32

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
Wow... hade ingen aning om detta?
Hur tänker du då?

Exempelvis berättade min vän att han hade någon som hängde efter honom... En vän som var jobbig, men snäll, de gick samma utbildning. Min vän liksom frågade mig om råd.

Jag sa: Man kan inte umgås med människor som man inte vill umgås med, jag skulle aldrig göra det.

Och det var sista gången vi träffades...


OK så detta innebär då att man har förmågan att förstå fördolda meningar i tredje nivå? Alla människor gör inte detta. De talar inte ens så. De är rakt på sak. Vilket ju är oerhört kränkande för människor som alltid talar fördolt och med undermeningar som inte sägs rakt ut.
Men för mig är avskalade kommunikationer inte mindre avancerade eller sämre - bara ärligare. En individ som bryr sig om dig - dvs har förmågan att bry sig om (vilket inte alla kan fast de påstår ofta detta - men visar sedan i handlingar och ord att de ändå inte kan :) ) någon annan - inte bara sig själv - den individen skulle förmodligen ha sagt till dig: Det känns som du hänger efter mig - hur ska jag tolka det. Hjälp mig förstå denna situation vi befinner oss i så att jag kan ta ställning till detta.


Jag tror inte att jag gillar ärlighet så mycket, vad vill man uppnå med det? (Inser hur korkat detta låter). :D

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Din fantastiska hjärna

Inläggav klorofyll » 05 feb 2019 15:46

Eller, jag gillar ärlighet som är frivillig, utan krav, ja det gör jag!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Din fantastiska hjärna

Inläggav Esther » 05 feb 2019 17:42

klorofyll skrev:Eller, jag gillar ärlighet som är frivillig, utan krav, ja det gör jag!


Ok så du gillar när alla ljuger för dig... fine --- du må få tycka om att leva hur du vill. Det är väl en individs rättighet.
Jag personligen avskyr lögn.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18564
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Din fantastiska hjärna

Inläggav Algotezza » 05 feb 2019 19:17

Esther skrev:
klorofyll skrev:Eller, jag gillar ärlighet som är frivillig, utan krav, ja det gör jag!


Ok så du gillar när alla ljuger för dig... fine --- du må få tycka om att leva hur du vill. Det är väl en individs rättighet.
Jag personligen avskyr lögn.


Lögn är ett mentalt gift.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Din fantastiska hjärna

Inläggav klorofyll » 05 feb 2019 19:21

Esther skrev:
klorofyll skrev:Eller, jag gillar ärlighet som är frivillig, utan krav, ja det gör jag!


Ok så du gillar när alla ljuger för dig... fine --- du må få tycka om att leva hur du vill. Det är väl en individs rättighet.
Jag personligen avskyr lögn.

Kanske har jag levt för länge i en illusion.

(Det jag ogillar allra mest med sanningen är att den aldrig är ett skämt!)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18564
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Din fantastiska hjärna

Inläggav Algotezza » 05 feb 2019 19:23

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Eller, jag gillar ärlighet som är frivillig, utan krav, ja det gör jag!


Ok så du gillar när alla ljuger för dig... fine --- du må få tycka om att leva hur du vill. Det är väl en individs rättighet.
Jag personligen avskyr lögn.

Kanske har jag levt för länge i en illusion.

(Det jag ogillar allra mest med sanningen är att den aldrig är ett skämt!)


När man väl insupit den bittra kalken - kan man bli ståuppare med eländet på ironisk distans...
Algotezza aka Algotezza

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Din fantastiska hjärna

Inläggav klorofyll » 06 feb 2019 21:26

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
Ok så du gillar när alla ljuger för dig... fine --- du må få tycka om att leva hur du vill. Det är väl en individs rättighet.
Jag personligen avskyr lögn.

Kanske har jag levt för länge i en illusion.

(Det jag ogillar allra mest med sanningen är att den aldrig är ett skämt!)


När man väl insupit den bittra kalken - kan man bli ståuppare med eländet på ironisk distans...

Jag är INT bitter. Bara trött på att bli missuppfattad. Men jag tar mig inte av det heller nu... Om människor ser mig som en maskin... Jag älskar livet likt en val som kommer upp till ytan efter en lång tid nere i djupet. Ibland gör människor dumma saker. Alla gör något dumt ibland. Men man har inget att skylla på. Min bästa förklaring är att jag levde i en illusion. Nu är jag fri.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Din fantastiska hjärna

Inläggav Esther » 06 feb 2019 22:24

klorofyll skrev:Kanske har jag levt för länge i en illusion.

(Det jag ogillar allra mest med sanningen är att den aldrig är ett skämt!)


Vad är det för en illusion? Den om dig själv (den vanligaste av alla) eller den om andra (den är inte lika vanlig :) )
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Din fantastiska hjärna

Inläggav klorofyll » 06 feb 2019 22:35

Esther skrev:
klorofyll skrev:Kanske har jag levt för länge i en illusion.

(Det jag ogillar allra mest med sanningen är att den aldrig är ett skämt!)


Vad är det för en illusion? Den om dig själv (den vanligaste av alla) eller den om andra (den är inte lika vanlig :) )

"Kärleken togs ifrån mig..." Jag överlevde, inte kärleken. Nej nu ska jag inte låta tragisk. Nu känner jag kärlek för alla, inte bara någon specifik.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Din fantastiska hjärna

Inläggav Esther » 06 feb 2019 22:57

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Kanske har jag levt för länge i en illusion.

(Det jag ogillar allra mest med sanningen är att den aldrig är ett skämt!)


Vad är det för en illusion? Den om dig själv (den vanligaste av alla) eller den om andra (den är inte lika vanlig :) )

"Kärleken togs ifrån mig..." Jag överlevde, inte kärleken. Nej nu ska jag inte låta tragisk. Nu känner jag kärlek för alla, inte bara någon specifik.


Vilken kärlek togs ifrån dig? Din egen inre eller att du trodde du älskade någon - eller att du älskade någon?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Din fantastiska hjärna

Inläggav klorofyll » 07 feb 2019 02:42

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
Vad är det för en illusion? Den om dig själv (den vanligaste av alla) eller den om andra (den är inte lika vanlig :) )

"Kärleken togs ifrån mig..." Jag överlevde, inte kärleken. Nej nu ska jag inte låta tragisk. Nu känner jag kärlek för alla, inte bara någon specifik.


Vilken kärlek togs ifrån dig? Din egen inre eller att du trodde du älskade någon - eller att du älskade någon?

Våran kärlek. Du vet, kärlek finns, om än sällsynt, ofta i vindpinade karga landskap, visst? Som jag sagt tidigare, min kärlek är vänskap (nuförtiden). Jag tror faktiskt att man tvunget måste leva i en - övergående - illusion om man blir förälskad...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Din fantastiska hjärna

Inläggav Esther » 07 feb 2019 09:40

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:"Kärleken togs ifrån mig..." Jag överlevde, inte kärleken. Nej nu ska jag inte låta tragisk. Nu känner jag kärlek för alla, inte bara någon specifik.


Vilken kärlek togs ifrån dig? Din egen inre eller att du trodde du älskade någon - eller att du älskade någon?

Våran kärlek. Du vet, kärlek finns, om än sällsynt, ofta i vindpinade karga landskap, visst? Som jag sagt tidigare, min kärlek är vänskap (nuförtiden). Jag tror faktiskt att man tvunget måste leva i en - övergående - illusion om man blir förälskad...


Våran kärlek... dvs den kärlek du har till din livspartner. Och nu lever ni bara bredvid varandra?
Jaha - det är väl så... vänskap är också grund till kärlek och att få den att ständigt blomma är en konst. Att köpa en blomma som blommar i affären är ingen konst - men när de vissnat ner att med mycket möda och mycket omtanke och mycket tid och vilja få den att blomma åter och åter igen - det är bara för de som verkligen anstränger sig och vill få den att blomma. De som inte orkar och inte bryr sig utan bara vill ha - konstaterar att den blommande och slänger den. Köper en ny eller ingen alls...
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster