Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav klorofyll » 01 mar 2019 12:53

Esther skrev:De som tror att de är Napoleon är förmodligen övertygade om att de är det fast de födde som Nisse Karlsson. Detta tillstånd kallar vi för en sjukdom i sinnet.

Fantasin är en behaglig tillflyktsort för de som hade varit Napoleon under de rätta omständigheterna! :wink:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav Pilatus » 01 mar 2019 13:07

klorofyll skrev:Om jag skänker bort en ritning eller ett glas så betyder inte det att jag ger dig ett hus eller alkohol. Det jag ger är symboler som kan användas i vissa sammanhang.

Alkohol, - ingen vill väl ha träsprit! Vad symboliserar din gåva? Och vad menar du med "vissa sammanhang"?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav klorofyll » 01 mar 2019 13:15

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Om jag skänker bort en ritning eller ett glas så betyder inte det att jag ger dig ett hus eller alkohol. Det jag ger är symboler som kan användas i vissa sammanhang.

Alkohol, - ingen vill väl ha träsprit! Vad symboliserar din gåva? Och vad menar du med "vissa sammanhang"?

Kan det inte symbolisera vad som helst?? Är det inte människan som symboliserar?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav Pilatus » 01 mar 2019 13:31

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Vad symboliserar din gåva? Och vad menar du med "vissa sammanhang"?

Kan det inte symbolisera vad som helst?? Är det inte människan som symboliserar?

En gåva som symboliserar vad som helst?

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav klorofyll » 01 mar 2019 14:21

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Vad symboliserar din gåva? Och vad menar du med "vissa sammanhang"?

Kan det inte symbolisera vad som helst?? Är det inte människan som symboliserar?

En gåva som symboliserar vad som helst?

Bild

Jag tror att det är funktion du syftar på!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav klorofyll » 01 mar 2019 14:30

Du vet symboler är något man har gemensamt...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav Pilatus » 01 mar 2019 16:08

klorofyll skrev:Du vet symboler är något man har gemensamt...

Förbudsskyltar i trafiken?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav klorofyll » 01 mar 2019 16:17

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Du vet symboler är något man har gemensamt...

Förbudsskyltar i trafiken?

Nämn istället en symbol som bara du kan tyda! Det är inte omöjligt, kanske lyckas du lösa matematikens mysterier och ger dess symbolik.
Eller så kanske du sätter upp påminnelselappar på kylskåpet som ingen fattar...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav Pilatus » 01 mar 2019 16:54

klorofyll skrev:Nämn istället en symbol som bara du kan tyda! Det är inte omöjligt, kanske lyckas du lösa matematikens mysterier och ger dess symbolik.
Eller så kanske du sätter upp påminnelselappar på kylskåpet som ingen fattar...

Bild
Moderator

hypotermi
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 feb 2019 19:38

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav hypotermi » 01 mar 2019 18:11

Pilatus skrev:Man bör ta fasta på skillnaden mellan verklighet (den sinnligt uppfattade världen) och fantasi (det endast föreställda). Det framgår att klorofyll med fantasier menar deras brist på reell verklighet, (fantasiers bristande överensstämmelse med verkliga händelser).


Jag kanske misstolkade det, men det borde ju stämma. Det är väl en fråga i vilken form något existerar, som en tanke, en dröm, som en realitet oavsett tankar eller drömmar eller olika kobinationer av dessa.

hypotermi
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 feb 2019 19:38

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav hypotermi » 01 mar 2019 18:24

Esther skrev:Existens är verklig när och om det som existerar inte endast finns i huvudet på en individ, även om individer kan ta del av den fantasin om den tecknas och skrivs. Vissa saker som går att konstruera kan göras verkliga, genom att man konstruerar dem. De flesta människor kan skilja på fantasi och verkligheten.
De som tror att de är Napoleon är förmodligen övertygade om att de är det fast de födde som Nisse Karlsson. Detta tillstånd kallar vi för en sjukdom i sinnet.


En fantasi existerar ju, i form av en fantasi, jag vet inte speciellt mycket om hur hjärnan fungerar, men utan några yttre intryck borde fantasier inte heller finnas eller bli väldigt begränsade. De bakomliggande mekanismerna som orsakar fantasin är ju också högst verkliga. Visst är det skillnad mellan fantasi, dröm och yttre realiteter, men jag hävdar att alla är verkliga fast i olika former.

Så egentligen behövs ett annat medvetande som referens. Om det bara skulle finnas en enda individ av en livsform med medvetande kvar på jorden så skulle den inte kunna referera till något annat medvetande och kanske bara skulle finnas i den personens medvetande. Någonstans måste väl intrycken komma ifrån.

Ja precis, övertygelsen är verklig, att våra associationer till den kände historiske Napoleon inte överensstämmer med personen som hävdar sig vara Napoleon är också verkliga. De spontana intrycken och den kollektiva uppfattningen är väl den vi får gå efter och då kan väl konstatera att personen som tror sig vara Napoleon inte är det.

hypotermi
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 feb 2019 19:38

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav hypotermi » 01 mar 2019 18:29

klorofyll skrev:Om jag skänker bort en ritning eller ett glas så betyder inte det att jag ger dig ett hus eller alkohol. Det jag ger är symboler som kan användas i vissa sammanhang.


Visst, ett föremål kan ju symbolisera någonting, annars är ju symboler något som står för något abstrakt typ. Ger man bort alkohol utan att det är en speciell tanke bakom som gör det rituellt är det just alkohol. Alkohol kan i och för sig användas som lösningsmedel, rengöringsmedel och som dryck. Fast man ser på flaskan vad det är avsett för. Ettor och nollor är ju symboler vi hittat på och som går att ersätta med andra symboler.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav Anne » 01 mar 2019 18:44

Den här tanten känner så med dig, hypotermi :( Det är tunga tankar du framför och jag hoppas att du har ett element i närheten. Du får ju inte få det så eländigt som flickan med svavelstickorna.
Jag kan relatera då jag fick en psykos "Jag har hittat på det här! Allt! :shock:". Det var *host* minst sagt en chockerande upplevelse. Där och då var allt manifesterade fantasier, ja som en dröm som upplevdes verklig och hade gjort så under lång tid.
Parallella världar tror jag på.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav Pilatus » 01 mar 2019 18:57

hypotermi skrev:Jag kanske misstolkade det, men det borde ju stämma. Det är väl en fråga i vilken form något existerar, som en tanke, en dröm, som en realitet oavsett tankar eller drömmar eller olika kobinationer av dessa.

Drömmar är verkliga, men sällan innehållet. Det är bara Matteus (Matt 2:13) som spånar om Josef som drömmer om en ängel som säger: fly till Egypten. Hur Matteus kunde veta något om vad Josef drömde och gjorde är en gåta, men berättelsen är bra. Och i söndagsskolan fick vi klistermärken att sätta in i en fin bok.

Vi kan tycka att drömmar känns verkliga då de pågår, men i vaket tillstånd förstår vi att vi inte har någon koll på de aktiviteter som försiggår i hjärnans bark under drömsömnen (REM-sömn).
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav Anne » 01 mar 2019 19:06

Lucid dreamig, Pilatus. När jag har det väljer jag att inte styra drömmarna, även om jag kan. Det här sker ju under vad vi kallar sömnen, men den sovande är samtidigt medveten om att hon/ han sover.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster