Existerar vi?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar vi?

Inläggav Pilatus » 13 mar 2019 17:06

xion skrev:Mycket vill ha mer, brukar man säga. Istället för att försöka glädjas åt det liv man har oroar man sig för att dö och fantiserar därför om flera liv.(eller att komma till himlen/paradiset)

"Kvinnan föder grensle över en grav, dagen glänser till ett ögonblick, och sen är det natt igen" Skriver Samuel Beckett, I väntan på Godot

Ett andetag djupt är livet skriver Paul Andersson.

Det är inte så enkelt att vara glad och tacksam. Och vi vill gärna förstå de stora sammanhangen innan det är dags. Och vi sjunger stilla Bellmans Måltidssång

Tycker du att graven är för djup,
nå välan, så tag dig då en sup,
tag dig sen dito en, dito två, dito tre,
så dör du nöjdare.

Visst är det litet larvigt alltsamman, men vi kan inte låta bli att oja oss litet.
Moderator

hypotermi
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 feb 2019 19:38

Re: Existerar vi?

Inläggav hypotermi » 13 mar 2019 18:19

Pilatus skrev:Om någon verkligen tvivlar på sin existens som subjekt, kan man snarare undra vad detta refererar till. Vi utgår väl alla från att vi existerar, och att det finns en värld utanför det egna jagets sfär. Det kan knappast vara någon av filosofins svårare frågor.


Det är just det, det refererade till ingenting. Så man kan säga att referens saknades.

Pilatus skrev:Mer märklig är känslan av att vara just den person som vi föddes till. Jag har ibland önskat att jag hade varit en annan person. Man kan känna sig lätt uttråkad som den person man blev. Och varför föddes vi just i detta århundrade? Varför föddes vi inte år 2219, eller 1819? Och varför just här av alla platser? Det skulle kanske varit mer spännande om vi fötts i Combray (och blivit bjudna på madeleinekakor), Chicago (under förbudstiden), eller Koursk (och jobbat på en stor atom-ubåt)?

Bild


Fast om man hade varit någon annan hade man ju inte funnits som den person man är. Jag tror att svaret på frågan om varför är ganska enkelspårig många gånger. Svaret är att det finns olika utfall och därmed möjligheter att det blev som det blev, därför blev det så.

hypotermi
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 feb 2019 19:38

Re: Existerar vi?

Inläggav hypotermi » 13 mar 2019 18:25

Algotezza skrev:Om denna min tillvaro skulle vara ivke-existens undrar jag hur det skulle vara att existera pa:h rikti:gt. Nirvana? Moksha? Kosmiskt medvetande?


Upprinnelsen till den här tråden grundar sig på en upplevelse jag inte så gärna talar eller skriver om. Det blev att försök att rationalisera bort upplevelsen tror jag. Den ter sig redan långt borta och dimmig, som att det inte var jag som hade upplevt det, vilket i sin tur kan kännas obehagligt. Så att så var det.

xion skrev:Varje subjekt är unikt och existerar bara en gång.(fantastisk tanke)
(Såvida man inte tror på återfödelse och reinkarnation)
Även denna enda existens är oerhört osannolik.


Fast även en reinkarnation existerar väl bara en gång. Om jag skriver en sekvens som upprepar sig så är det likadana symboler som används i sekvensen, men inte samma symboler. Exemelvis abc, bca, cab och abc igen. En återkommande sekvens med likadana, men inte samma symboler, även om resultatet spontant borde bli likadant.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar vi?

Inläggav Pilatus » 13 mar 2019 19:40

hypotermi skrev:Jag tror att svaret på frågan om varför är ganska enkelspårig många gånger. Svaret är att det finns olika utfall och därmed möjligheter att det blev som det blev, därför blev det så.

Vi får acceptera att våra gener deltog i ett stort lotteri. Då kan man fråga sig om det blivit en helt annan person om den spermie som stod närmast i tur att befrukta äggcellen, hade vunnit racet? Är det så att vårt medvetande är ett resultat av just den kombination av spermie och äggcell som blev fallet? Tanken svindlar, det går cirka 100 miljoner spermier per milliliter.

Anonym spermiedonation har en filosofisk och mänsklig frågeställning som man nog ignorerat. Det handlar uteslutande om mödrarnas rätt att producera barn. Inte om barnets rätt att lära känna sin far. Man fråntar barnet dess rätt (mänskligt sett) att känna sin far. Mycket egoistiskt tänkt, i alla fall som jag föreställer mig att barnet tänker då det (så småningom) frågar om vem som är fadern.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Existerar vi?

Inläggav Algotezza » 13 mar 2019 21:37

Pilatus skrev:
hypotermi skrev:Jag tror att svaret på frågan om varför är ganska enkelspårig många gånger. Svaret är att det finns olika utfall och därmed möjligheter att det blev som det blev, därför blev det så.

Vi får acceptera att våra gener deltog i ett stort lotteri. Då kan man fråga sig om det blivit en helt annan person om den spermie som stod närmast i tur att befrukta äggcellen, hade vunnit racet? Är det så att vårt medvetande är ett resultat av just den kombination av spermie och äggcell som blev fallet? Tanken svindlar, det går cirka 100 miljoner spermier per milliliter.

Anonym spermiedonation har en filosofisk och mänsklig frågeställning som man nog ignorerat. Det handlar uteslutande om mödrarnas rätt att producera barn. Inte om barnets rätt att lära känna sin far. Man fråntar barnet dess rätt (mänskligt sett) att känna sin far. Mycket egoistiskt tänkt, i alla fall som jag föreställer mig att barnet tänker då det (så småningom) frågar om vem som är fadern.


Egoistiskt - eller feministiskt tänkt kanske...
Göran Egevad egevad@gmail.com

hypotermi
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 feb 2019 19:38

Re: Existerar vi?

Inläggav hypotermi » 13 mar 2019 23:45

Pilatus skrev:Vi får acceptera att våra gener deltog i ett stort lotteri. Då kan man fråga sig om det blivit en helt annan person om den spermie som stod närmast i tur att befrukta äggcellen, hade vunnit racet? Är det så att vårt medvetande är ett resultat av just den kombination av spermie och äggcell som blev fallet? Tanken svindlar, det går cirka 100 miljoner spermier per milliliter.


Ja, vi är ett resultat av ett antal olika utfall, hur det sedan är mellan olika spermier som kommer från samma man vet jag inte hur olika det är faktiskt. Jag är inte beläst på genetik så hur det varierar mellan olika spermier vet jag inte.

Pilatus skrev:Anonym spermiedonation har en filosofisk och mänsklig frågeställning som man nog ignorerat. Det handlar uteslutande om mödrarnas rätt att producera barn. Inte om barnets rätt att lära känna sin far. Man fråntar barnet dess rätt (mänskligt sett) att känna sin far. Mycket egoistiskt tänkt, i alla fall som jag föreställer mig att barnet tänker då det (så småningom) frågar om vem som är fadern.


Ja det är ingen lätt fråga, som jag ser det är det ingen mänsklig rättighet att skaffa barn. Här står en del intressant, jag valde bara att citera en del av texten: "Samtal till hjälptelefoner för barn visar tydligt den utsatthet och identitetskris det kan innebära för barn, som inte känt till sanningen om sitt genetiska ursprung, när det uppdagas mycket sent eller av misstag."

"Det är ännu bara Sverige och Österrike som hävt sekretessen om spermadonatorns identitet."

https://www.barnombudsmannen.se/barnomb ... ot-barnen/

hypotermi
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 feb 2019 19:38

Re: Existerar vi?

Inläggav hypotermi » 13 mar 2019 23:48

Algotezza skrev:Egoistiskt - eller feministiskt tänkt kanske...


Det är det nog till viss del. Jan har inte tillgång till hela artikeln, men jag tycker rubriken berättar rätt mycket: "Ensamstående kvinnor har höga krav på donator" https://www.sydsvenskan.se/2016-06-01/e ... pa-donator

Här är en debatt som också berättar ganska mycket: "Ska singelkvinnor få rätt till insemination?"

https://www.svd.se/ska-singelkvinnor-fa ... semination

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar vi?

Inläggav Pilatus » 14 mar 2019 00:20

hypotermi skrev:
Algotezza skrev:Egoistiskt - eller feministiskt tänkt kanske...

Det är det nog till viss del.

Jag är mer kategorisk i fallet om att alla barn har rätt till sina föräldrars identitet och möjlighet att lära känna dem.

Det är inte bara militanta feminister som vill ha kontroll. Även muslimer har krav på familjer med fler personer inblandade än det kristna samhällets parförhållande. Alltså att mannen skall få ha flera hustrur och barnen ha flera (tre?) vårdnadshavare. Vi skall tillbaks till 700-talet, då blir allt bra. Det jävliga är att jag tror att flera politiska partier (i alla fall delvis) låter sig påverkas av dessa idéer. Man skall ju bejaka mångkultur, blanda och röra till.
Moderator

hypotermi
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 feb 2019 19:38

Re: Existerar vi?

Inläggav hypotermi » 14 mar 2019 00:45

Pilatus skrev:
hypotermi skrev:
Algotezza skrev:Egoistiskt - eller feministiskt tänkt kanske...

Det är det nog till viss del.

Jag är mer kategorisk i fallet om att alla barn har rätt till sina föräldrars identitet och möjlighet att lära känna dem.

Det är inte bara militanta feminister som vill ha kontroll. Även muslimer har krav på familjer med fler personer inblandade än det kristna samhällets parförhållande. Alltså att mannen skall få ha flera hustrur och barnen ha flera (tre?) vårdnadshavare. Vi skall tillbaks till 700-talet, då blir allt bra. Det jävliga är att jag tror att flera politiska partier (i alla fall delvis) låter sig påverkas av dessa idéer. Man skall ju bejaka mångkultur, blanda och röra till.


Jag har i och för sig föräldrar från två olika länder och lite olika kulturer, men skillnaden är ju att feminister verkar försöka styra och ställa över allt och alla medan muslimer mest verkar bry sig det muslimska och islam. Visst, det i sin tur skulle kunna leda till så kallad juridisk pluralism. Det skulle vara ganska illa om det blev så, att basera ett samhälle och dess lagar på religion blir lätt lite konstigt.

Rent biologiskt kan jag förstå varför en man tillåts ha flera hustrur men inte tvärtom. Det hade förmodligen slutat väldigt mycket mer våldsamt skulle jag tippa på. Det där med flera vårdnadshavare är väl på gång ändå. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... e_H5022677

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Existerar vi?

Inläggav naturaleeduco » 06 jun 2019 09:54

Klart vi existerar men vi förändras hela tiden (vi förändrar oss själva).
:)


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster