Nuets beståndsdelar

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Algotezza » 24 mar 2019 17:19

hakkapeliitta skrev:Stavas korrekt infinitesimalkalkyl (språkpolisen äro framme)

Ditt exempel på deriverbar funktion förstår jag inte riktigt vad har detta har med tiden att göra.


Deriverbar är en egenskap hos matematiska funktioner.


Infinitesimalkalkylen från början (Newton, Leipniz) brottades med gränsvärdesproblematiken, båda Newton och Leipniz var spontant rätt ute men hade ingen matematisk stringent definition på "area". Löstes först iom gränsvärdesdefinitionen på andra hälften 1800 tal.


Språkpolisen är ett subjekt som står i singularis. Äro används för subjekt i pluralis.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Anne » 24 mar 2019 18:01

Delaktig i en yrkeskår...

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Vertumnus » 24 mar 2019 18:22

Algotezza skrev:
Nuet har en viss tidsmässig bredd. Nuet är inte detsamma som tidlöshet.


Ordet kommer väl rimligtvis ur behovet av att språkligt kunna hantera upplevelsen nu. Samtidigt säger oss förnuftet att det bör finnas en skarp gräns mellan slutet på sekund nr1 och början på sekund nr2. Ett tidlöst ögonblick som vi ser både komma och försvinna i ett upplevt nu.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Vertumnus » 24 mar 2019 18:27

felpost

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Algotezza » 24 mar 2019 18:30

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:
Nuet har en viss tidsmässig bredd. Nuet är inte detsamma som tidlöshet.


Begreppet kommer väl rimligtvis ur behovet av ett ord för det vi upplever som nu. Samtidigt säger oss förnuftet att det bör finnas en skarp gräns mellan slutet på sekund nr1 och början på sekund nr2. Ett tidlöst ögonblick som vi ser både komma och försvinna i ett upplevt nu.


Det upplevda blir ju minnen kontinuerligt men för att förstå det vi upplever i nuet krävs tidigare minen att jämföra med. Snabbt och automatiserat...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Vertumnus » 24 mar 2019 18:41

Algotezza skrev:
Det upplevda blir ju minnen kontinuerligt men för att förstå det vi upplever i nuet krävs tidigare minen att jämföra med. Snabbt och automatiserat...


Ja, vissa situationer kräver att vi samtidigt befinner oss såväl före som efter den faktiska händelseutvecklingen.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav xion » 24 mar 2019 19:38

Nuet består av minnen och förväntningar men medvetandet kan röra sig fritt mellan dessa element.
Nuets bredd avgörs bland annat av graden av koncentration.
Om jag inte är fokuserad på vad jag håller på med riskerar jag t.ex. att missa att stiga av vid rätt hållplats.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Algotezza » 24 mar 2019 19:49

xion skrev:Nuet består av minnen och förväntningar men medvetandet kan röra sig fritt mellan dessa element.
Nuets bredd avgörs bland annat av graden av koncentration.
Om jag inte är fokuserad på vad jag håller på med riskerar jag t.ex. att missa att stiga av vid rätt hållplats.


Medvetandets bandbredd avgör hur pass mentalt och emotionellt utvecklad man är. Antar jag.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Esther » 24 mar 2019 20:24

xion skrev:Nuet består av minnen och förväntningar men medvetandet kan röra sig fritt mellan dessa element.
Nuets bredd avgörs bland annat av graden av koncentration.
Om jag inte är fokuserad på vad jag håller på med riskerar jag t.ex. att missa att stiga av vid rätt hållplats.


Finns det studier som visar att detta du säger - är ett faktum?
För om vi bara tar det sista påståendet - så kan det bero likaväl på att man har fel information om vart man ska gå av. Därmed är man helt koncentrerad på var man ska av och stiger av vid fel hållplats på grund av fel information om vart man ska av. Det är två olika orsaker och SAMMA verkan.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Anne » 24 mar 2019 21:04

Nuet är ingenting. Mer än ljus.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav hakkapeliitta » 25 mar 2019 01:37

Vertumnus skrev:Att Riemannintegralen ger exakta värden innebär att att de adderade areorna eller om man så vill tidsrymderna i princip saknar utsträckning samt att gränserna - här inledande och aslutande nu - är väl definierade

Förstår inte snacket om "tidsrymder". I matematik finns ingen "tid".

Areamätning har varit central i utvecklingen av integralkalkylen. Speciellt cirkelns area, redan de gamle grekerna försökte med att bestämma cirkelns area med att extrahera, "tömma ut" cirkeln med trianglar. Ju fler och ju mindre trianglar desto närmare rätta värdet.

Riemannintegralen bygger på gränsvärdetsbegreppet. Alla areor är inte enkla kvadrater eller rektanglar. En yta som begränsas av xy-axeln och en funktionskurva har ingen enkelt uträknad area. (f.ö. hela areabegreppet bygger på avancerad måtteori i matematik). Nåväl, Riemann & Co förstod att area mätt som enkla rektanglar, som summeras har problemet med under/översumma. En enkel areamätning, som grekernas, ger aldrig rätta svaret. Istället måste man "klämma in" arean från två håll, en översumma som är större en arean, sen dito undersumma. Sen måste gränsvärdet till, översumman och undersumman har samma gränsvärde!

Måste inflika här att integralkalkylen inte alls i huvudsak sysslar med areamätning, fast den har sitt ursprung där, utan är ett kraffullt verktyg i alla naturvetenskapliga sammanhang.

Ha, rätt kul redan Newton använde sej av integralkalkyl när han förstod att jorden utövar påverkan på månens omloppsbana. Han räknade ut med "areaberäkning" storleken på jordens påverkan. Hur då? Helt enkelt jämförde han en triangelns yta med påverkan och sedan rent hypotetiska ytan där månen utan jordens påverkan åker i tangentriktning ut i rymden, med tidsangivelser kunde han sen fastställa storleken på jordens dragningskraft.'

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Esther » 25 mar 2019 08:26

hakkapeliitta skrev:
Ha, rätt kul redan Newton använde sej av integralkalkyl när han förstod att jorden utövar påverkan på månens omloppsbana. Han räknade ut med "areaberäkning" storleken på jordens påverkan. Hur då? Helt enkelt jämförde han en triangelns yta med påverkan och sedan rent hypotetiska ytan där månen utan jordens påverkan åker i tangentriktning ut i rymden, med tidsangivelser kunde han sen fastställa storleken på jordens dragningskraft.'


Det som jag tycker är intressant här är att någon överhuvudtaget tänker ut hur man ska beräkna något som ännu inte finns uträknat, gör det med korrekta egna utvalda "hjälpmedel" och sedan bidrar till kunskapen som människorna får. Och en fråga jag ställer mig i samband är: hur hade denna uträkning sett ut om månen rört sig kring sin egen axel? Påverkar den rörelsen? Och om ja - hur? Och nästa följdfråga blir då: varför roterar inte månen kring sin egen axel - vad för slags mekanism gör att den inte gör det?
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav xion » 25 mar 2019 08:55

xion skrev:Nuet består av minnen och förväntningar men medvetandet kan röra sig fritt mellan dessa element.
Nuets bredd avgörs bland annat av graden av koncentration.
Om jag inte är fokuserad på vad jag håller på med riskerar jag t.ex. att missa att stiga av vid rätt hållplats.

Om jag sitter där på bussen och tänker på något som hände förra veckan så är ju detta en del av nuet.
Och om jag tänker på det jag ska göra när jag kommer fram så är detta också en del av nuet.
Om jag istället tänker på var bussen befinner sig och hur långt det är till rätt hållplats så är det större chans att jag stiger av vid rätt hållplats.
Tankarna är en del av nuet, vad jag än tänker på.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav Anne » 25 mar 2019 09:18

Men nu pratar ni ju om mindfulness och medveten närvaro. I det egentliga nuet finns varken dåtid eller framtid. Lämna allt, sägs det väl att Jesus har sagt. Jag vet att det går.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Nuets beståndsdelar

Inläggav xion » 25 mar 2019 09:47

lynx skrev:Men nu pratar ni ju om mindfulness och medveten närvaro. I det egentliga nuet finns varken dåtid eller framtid. Lämna allt, sägs det väl att Jesus har sagt. Jag vet att det går.

Ett nu utan dåtid eller framtid är väl närmast ett sjukdomstillstånd. Vad pågår då i medvetandet?
Genom koncentration kan nuet snävas av men inte utplånas.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster