Överskattade filosofer..

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav klorofyll » 10 apr 2019 13:27

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
Så du menar inte basic = enkelt? Utan just grundläggande - för alla andra vetenskaper, eller...?

Ja, antagligen? Varför undrar du?


Därför att jag vill veta vad du menar så vi kan föra ett filosofiskt samtal. Men det kanske du inte är intresserad av?

Nej jag är inte intresserad av det!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18566
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav Algotezza » 10 apr 2019 13:47

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Ja, antagligen? Varför undrar du?


Därför att jag vill veta vad du menar så vi kan föra ett filosofiskt samtal. Men det kanske du inte är intresserad av?

Nej jag är inte intresserad av det!



Vad är du intresserad av när du skriver på ett forum som detta?
Algotezza aka Algotezza

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav klorofyll » 10 apr 2019 13:52

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
Därför att jag vill veta vad du menar så vi kan föra ett filosofiskt samtal. Men det kanske du inte är intresserad av?

Nej jag är inte intresserad av det!



Vad är du intresserad av när du skriver på ett forum som detta?

Jag vill utvecklas.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav klorofyll » 10 apr 2019 16:29

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Säg det till en ambitiös, välutbildad kvinna då hon skall uppfostra sina barn.
"Det vore orättvist om jag uppmuntrade dej, det finns barn som inte får uppmuntran".

Vad menar du? Jag förstår inte? Jag vill gärna diskutera detta!


Om man skall uppnå en global rättvisa skulle en kvinna från en fördelaktig miljö behöva säga så här. Och inte ge sitt barn kärlek. Det är ju orättvist att vissa skall få en gynnad uppfostran och andra inte.

Det du ger till ditt barn kan ditt barn ge världen. Man ska vara osjälvisk utan att skada sig själv. Det mår man bra av. Jag fortsätter gärna den här dialogen..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav klorofyll » 10 apr 2019 16:33

Om du älskar ditt barn, så beror det på att barnet har något gott i sig som du ser, varför du som mamma måste ha varit god.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18566
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav Algotezza » 10 apr 2019 18:41

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Nej jag är inte intresserad av det!



Vad är du intresserad av när du skriver på ett forum som detta?

Jag vill utvecklas.


Om du inte vill föra ett filosofiskt samtal, hur tänker du då du ska utvecklas genom att skriva här?
Algotezza aka Algotezza

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav klorofyll » 10 apr 2019 19:14

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:

Vad är du intresserad av när du skriver på ett forum som detta?

Jag vill utvecklas.


Om du inte vill föra ett filosofiskt samtal, hur tänker du då du ska utvecklas genom att skriva här?

Det var dig jag inte ville föra en filosofisk diskussion med.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18566
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav Algotezza » 10 apr 2019 19:23

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Jag vill utvecklas.


Om du inte vill föra ett filosofiskt samtal, hur tänker du då du ska utvecklas genom att skriva här?

Det var dig jag inte ville föra en filosofisk diskussion med.


Hahaha. Välbekomme.
Algotezza aka Algotezza

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav Esther » 11 apr 2019 07:02

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Ja, antagligen? Varför undrar du?


Därför att jag vill veta vad du menar så vi kan föra ett filosofiskt samtal. Men det kanske du inte är intresserad av?

Nej jag är inte intresserad av det!


Algotezza --- klorofylls svar --- är för mig essensen av detta forum.
Det är en slags klubb av inbördes beundran där man tjatter i alla trådar och har åsikter som man framlägger som vore det sanningar när det är egna antaganden, samt där de som kan något av ämnet som detta forum ska behandla --- utesluts :).
Mycket tröttsamt och för någon som vill diskutera filosofi - föga givande.
Bara den här trådens inriktning talar om detta - för när man inget kan om något då säger människor ofta att det är : "överskattat, onödigt, dumheter, trams" eller något annat nedvärderande eller negativt för att de själva inte behärskar det. :lol:

Såg vid något tillfälle att du skrev att du var glad att någon svarade på dina inlägg. Jag läser ofta dig - men då du står bra själv (du kan det du skriver) finns det ofta inte mycket att svara dig --- annat än att föra saken vidare om detta ens behövs. Mao dina inlägg står bra själva...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav Anders » 11 apr 2019 08:13

På Flashback har filosofidelforumet ett underforum som heter Akademisk Filosofi.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav Esther » 11 apr 2019 08:46

Anders skrev:På Flashback har filosofidelforumet ett underforum som heter Akademisk Filosofi.


Har inte varit på Fb annat än att jag råkat hamna där och sett vilken slags nivå det har och avstått.
Nivån här ... är roligare :lol:
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav Anders » 11 apr 2019 08:52

Esther skrev:
Anders skrev:På Flashback har filosofidelforumet ett underforum som heter Akademisk Filosofi.


Har inte varit på Fb annat än att jag råkat hamna där och sett vilken slags nivå det har och avstått.
Nivån här ... är roligare :lol:

Jag har inte så mycket åsikter om Flashbacks filosofiforum, bara det att de har delat upp diskussionerna. Kanske vore läge här också, då jag läser den här tråden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3200
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav Smisk » 11 apr 2019 12:09

klorofyll skrev:Jag har inte studerat filosofi. Men har den tråkiga attityden att filosofi är överskattat. Filosofi betyder väl typ kärlek till kunskap. Men ändå. Det vore intressant ifall någon kunde omvända mig... Jag kan tänka mig att filosofi i kombination med psykologi kan bli kraftfullt. Är filosofi överskattat??


Filosofi är så gott som alltid underskattat. Vissa filosofer kan säkert ses som överskattade inom kontexten där filosofer jämförs med varandra av andra filosofer.

Du skriver att du vill utvecklas och det skulle jag säga är omöjligt utan att förändra sin livsfilosofi. Vi kan inte utvecklas utan att lära oss saker som påverkar vår världsuppfattning och hur vi tänker, känner och värderar saker. Alla dessa aspekter av vår tillvaro är filosofiska.

Jag tänker ofta att många verkar filosofiskt undernärda och därför omedvetna och som levandes i dvala. Filosoferande är ett krav för att vakna upp ur en sådan autopilot.

Filosofi handlar för mig om det direkta filosoferandet, reflekterandet, experimenterandet, utvecklandet och upptäckandet av nya erfarenhet, perspektiv och insikter om fundamentala saker. Det handlar inte alls om filosofer eller vem som har rätt att tänka, tycka eller göra vad.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18566
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav Algotezza » 11 apr 2019 12:32

Smisk skrev:
klorofyll skrev:Jag har inte studerat filosofi. Men har den tråkiga attityden att filosofi är överskattat. Filosofi betyder väl typ kärlek till kunskap. Men ändå. Det vore intressant ifall någon kunde omvända mig... Jag kan tänka mig att filosofi i kombination med psykologi kan bli kraftfullt. Är filosofi överskattat??


Filosofi är så gott som alltid underskattat. Vissa filosofer kan säkert ses som överskattade inom kontexten där filosofer jämförs med varandra av andra filosofer.

Du skriver att du vill utvecklas och det skulle jag säga är omöjligt utan att förändra sin livsfilosofi. Vi kan inte utvecklas utan att lära oss saker som påverkar vår världsuppfattning och hur vi tänker, känner och värderar saker. Alla dessa aspekter av vår tillvaro är filosofiska.

Jag tänker ofta att många verkar filosofiskt undernärda och därför omedvetna och som levandes i dvala. Filosoferande är ett krav för att vakna upp ur en sådan autopilot.

Filosofi handlar för mig om det direkta filosoferandet, reflekterandet, experimenterandet, utvecklandet och upptäckandet av nya erfarenhet, perspektiv och insikter om fundamentala saker. Det handlar inte alls om filosofer eller vem som har rätt att tänka, tycka eller göra vad.


Det är inte sällan smärtsamt att vara vaken i en ofta sovande värld om man dessutom tydligt ser och är medveten om sina egna brister, ofullkomligheter och tillkortakommanden. Då är det skönt att trubba av sig med en deckarserie som har både spänning och oneliners. De senare är en nödvändighet för att jag ska orka med att se en serie. Somna om går inte. Har man lämnat den letargiska dvalan så har man...
Algotezza aka Algotezza

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav klorofyll » 11 apr 2019 14:08

Smisk skrev:Filosofi handlar för mig om det direkta filosoferandet, reflekterandet, experimenterandet, utvecklandet och upptäckandet av nya erfarenhet, perspektiv och insikter om fundamentala saker.

För mig är den viktigaste insikten att allt är som jag/du vill att det ska vara. Men det löser inte direkt alla problem, man vet ju inte vad man inte vet. Men baserat på detta så vet jag att omvärlden inte kan överraska mig. Jag kan däremot vara en fara för mig själv, men det är jag inte.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster