Överskattade filosofer..

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav Algotezza » 10 apr 2019 06:51

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Men jag har kommit på en poäng här, att säga att filosofi är tråkigt är ungefär som att säga att det är tråkigt att begränsa matematik till addition och subtraktion, det är väl så att ju mer grundläggande ämnet är, destom mer komplicerad operationer kan man hitta på. Filosofi är så basic det kan bli. Kärlek till kunskap. Då har vi klargjort det.


Basic i relation till vad?

Om man ser filosofi som något tråkigt så är man trångsynt, i andra ämnen kan man ha en ursäkt för att tycka att det är tråkigt. Ekonomi kan vara ganska avancerat, men det går ut på att tjäna pengar, inget annat, är det inte så?


Så du menar inte basic = enkelt? Utan just grundläggande - för alla andra vetenskaper, eller...?
Algotezza aka Algotezza

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav klorofyll » 10 apr 2019 09:29

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:

Det enda som är överskattat på detta forum är de tjattande deltagarnas tilltro till sin egen filosofiska förmåga... samt inbillning att de vet något om individer de inte känner :lol:


Jag har inga problem med att erkänna när jag har fel. Och jag tycker inte att jag skriver särskilt intressanta saker här på forumet. Men att tvivla på sin förmåga är ungefär som att ha en god man. Du klagar en del. Du skriver ofta smarta saker men det är sällan (minns det inte) saker jag inte förstår. Sedan kan man alltid förstå på "fel" sätt.


Jag klagar inte, jag konstaterar. Det är skillnad.
Den rättvisa som kommer nu - är just detta... rättvisa.

Gillar du inte rättvisa?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav klorofyll » 10 apr 2019 09:30

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
Basic i relation till vad?

Om man ser filosofi som något tråkigt så är man trångsynt, i andra ämnen kan man ha en ursäkt för att tycka att det är tråkigt. Ekonomi kan vara ganska avancerat, men det går ut på att tjäna pengar, inget annat, är det inte så?


Så du menar inte basic = enkelt? Utan just grundläggande - för alla andra vetenskaper, eller...?

Ja, antagligen? Varför undrar du?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav klorofyll » 10 apr 2019 09:41

Om man gillar rättvisa, så vet man inte vad rättvisa är...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav klorofyll » 10 apr 2019 09:43

klorofyll skrev:Om man gillar rättvisa, så vet man inte vad rättvisa är...

Man kan fråga vilken kriminell som helst, efter en stunds fundering så älskar de alla rättvisan.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav klorofyll » 10 apr 2019 09:46

Skrev visst fel, ska stå: om man INTE gillar rättvisa så vet man inte vad det är

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav klorofyll » 10 apr 2019 10:09

Rättvisa är inte ett vapen utan en duva, haha, alla mår bra av rättvisa, tro det eller ej, bara fördelar

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav Anders » 10 apr 2019 10:39

klorofyll skrev:Rättvisa är inte ett vapen utan en duva, haha, alla mår bra av rättvisa, tro det eller ej, bara fördelar

Säg det till en ambitiös, välutbildad kvinna då hon skall uppfostra sina barn.
"Det vore orättvist om jag uppmuntrade dej, det finns barn som inte får uppmuntran".
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav Anders » 10 apr 2019 10:52

hakkapeliitta skrev:
Anders skrev:Psykologiprofessorn Jordan Peterson skall ju i ordbatalj möta Slavoj Zizek,vänsters dito, vilken liksom Peterson också är mycket intresserad av psykologin, tillbaka till Jung.

När möts de? Har mötet redan ägt rum?
Blir intressant, Jordan Peterson upplever jag som tompratare vars fanboys är obildade wt:s, all bildning utöver grundskola är fantastiskt, Zizek är en gedigen marxist som lätt rör sej mellan olika fält från marxistisk ekonomiteori till Jungs psykologi i en äkta tvärvetenskaplig anda.


19 April, lär definitivt hamna på YT efteråt. Kan nog vara värt en tråd, startar en i så fall. Under politik eller psykologi.

Har följt Zizek sen länge, otroligt enerverande/underhållande att höra och se, han sliter sig i tröjan och näsan hela tiden och har en helt fantastisk engelska. Peterson är demoniskt verserad och i princip iskall, det blir en intressant diskussion bara på det sättet.

Vad det gäller rent politiska frågor så JA, jag håller med dig Hakka. Jag är Peterson-Fan, men mest därför att han håller väldigt bra föreläsningar, och kan säga bra saker om Psykologi, personlig utveckling och liknande. Då han skall jaga PK blir han inte vass. Han är ju bara en månad yngre än mej, kan relatera mycket till hans sovjetskräck,men det känns som om Kanada är för långt ifrån. Hoppas de kommer prata mycket typ psykoanalys, Zizek är ju lika intresserad som Peterson. Men blir det politikprat kommer väl i princip Zizek såga Peterson vid fotknölarna. Men förhoppningsvis inte. Zizek själv är mycket kritiskt mot "PK-människor", vänsterflummare på universitet och liknande. Vi får se.

Lite missvisande dock att Zizek skulle vara så vänster och Peterson skulle vara så höger. Deras respektive entourage och de själva underhåller denna bild. Men Peterson är långt ifrån en libertarian, pratar väl om Equal Opportunity och liknande. Och Zizek langar en hel del knivar vänsterut. Det kan bli en jävligt bra diskussion, jag hoppas verkligen det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav klorofyll » 10 apr 2019 10:58

Anders skrev:
klorofyll skrev:Rättvisa är inte ett vapen utan en duva, haha, alla mår bra av rättvisa, tro det eller ej, bara fördelar

Säg det till en ambitiös, välutbildad kvinna då hon skall uppfostra sina barn.
"Det vore orättvist om jag uppmuntrade dej, det finns barn som inte får uppmuntran".

Vad menar du? Jag förstår inte? Jag vill gärna diskutera detta!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav Anders » 10 apr 2019 11:13

klorofyll skrev:
Anders skrev:
klorofyll skrev:Rättvisa är inte ett vapen utan en duva, haha, alla mår bra av rättvisa, tro det eller ej, bara fördelar

Säg det till en ambitiös, välutbildad kvinna då hon skall uppfostra sina barn.
"Det vore orättvist om jag uppmuntrade dej, det finns barn som inte får uppmuntran".

Vad menar du? Jag förstår inte? Jag vill gärna diskutera detta!


Om man skall uppnå en global rättvisa skulle en kvinna från en fördelaktig miljö behöva säga så här. Och inte ge sitt barn kärlek. Det är ju orättvist att vissa skall få en gynnad uppfostran och andra inte.
Rättvisan har inte bara fördelar. Jag är en rättvisejunkie, men okomplicerad är definitivt inte rättvisan, och jag kan se fördelar med orättvisa, även om jag älskar rättvisan.

John Rawls uttryckte det ungefär så här : Orättvisa kan godkännas om orättvisan gynnar de som sämst gynnas av rådande system.
Inget som en genuin högermänniska älskar, men en rätt matnyttig definition. Newton, Einstein, Darwin och Fleming hade inte stampat jordgolv där de växte upp direkt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav klorofyll » 10 apr 2019 11:57

Anders skrev:Om man skall uppnå en global rättvisa skulle en kvinna från en fördelaktig miljö behöva säga så här. Och inte ge sitt barn kärlek. Det är ju orättvist att vissa skall få en gynnad uppfostran och andra inte.

Det är fel tänkt. Kärlek måste ta vägen någonstans. Om man behåller kärlek för sig själv så blir man sjuk. Jag kan säga såhär: När dina barn, eller någons barn i din närhet, blir framgångsrika så kommer du ändra uppfattning! Visst är det så?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav Anders » 10 apr 2019 12:33

klorofyll skrev:
Anders skrev:Om man skall uppnå en global rättvisa skulle en kvinna från en fördelaktig miljö behöva säga så här. Och inte ge sitt barn kärlek. Det är ju orättvist att vissa skall få en gynnad uppfostran och andra inte.

Det är fel tänkt. Kärlek måste ta vägen någonstans. Om man behåller kärlek för sig själv så blir man sjuk. Jag kan säga såhär: När dina barn, eller någons barn i din närhet, blir framgångsrika så kommer du ändra uppfattning! Visst är det så?

Alltså, du öser kärlek och hybris över dina barn, de blir framgångsrika, orättvist och bra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav klorofyll » 10 apr 2019 12:55

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Om man skall uppnå en global rättvisa skulle en kvinna från en fördelaktig miljö behöva säga så här. Och inte ge sitt barn kärlek. Det är ju orättvist att vissa skall få en gynnad uppfostran och andra inte.

Det är fel tänkt. Kärlek måste ta vägen någonstans. Om man behåller kärlek för sig själv så blir man sjuk. Jag kan säga såhär: När dina barn, eller någons barn i din närhet, blir framgångsrika så kommer du ändra uppfattning! Visst är det så?

Alltså, du öser kärlek och hybris över dina barn, de blir framgångsrika, orättvist och bra.

Jag är inte framgångsrik. Jag har inga barn. Känner inte att livet skulle vara orättvist. Men man har en framtid och man kan ju inte utvärdera sitt liv - i sin helhet - innan det är slut.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Överskattade filosofer..

Inläggav Algotezza » 10 apr 2019 13:20

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Om man ser filosofi som något tråkigt så är man trångsynt, i andra ämnen kan man ha en ursäkt för att tycka att det är tråkigt. Ekonomi kan vara ganska avancerat, men det går ut på att tjäna pengar, inget annat, är det inte så?


Så du menar inte basic = enkelt? Utan just grundläggande - för alla andra vetenskaper, eller...?

Ja, antagligen? Varför undrar du?


Därför att jag vill veta vad du menar så vi kan föra ett filosofiskt samtal. Men det kanske du inte är intresserad av?
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster