Det hela

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Det hela

Inläggav xion » 30 apr 2019 06:35

Kommunicerande kärl

Naturen strävar efter balans.
Försöker utjämna.
Det varma och det kalla försöker alltid att "förgöra" varandra.

Fattigdom och rikedom lika så.
De rika flyttar till fattiga länder, inte för att göra dessa rikare men samtidigt gör deras rikedom att länderna får fler rika människor och därigenom ökar den sammantagna rikedomen.
Fattiga flyttar till rikare länder för att få del av den rikedom som finns där. Därmed sker en utjämning. Fler människor får del av välståndet.

När det gäller trosfrågor finns å ena sidan de religiösa som underkastar sig sin tros dogmer, å andra sida ateisterna som tror att de själva måste ta ansvar för sina handlingar och sin moral. Förr trodde människan på många andeväsen. Övermänniskan kommer sannolikt att ha frigjort sig från mycket av detta men risken finns att man som vanligt kastar ut barnet med badvattnet.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Det hela

Inläggav Esther » 30 apr 2019 07:05

När jag läser dina små inlägg xion tänker jag på de tidiga grekiska filosoferna - som hade liknande synsätt.
Roligt...

Avseende det sista som du skriver och lite om livet i övrigt - främst slutet på livet och döden som är väsentlig i våra liv (främst för de som tror på Gud där vi ser fram emot detta och de som är ateister som helst vill slippa ofta) så lämnar jag ett litet vetenskapligt bidrag kring de djupare frågorna i livet. Han som berättar om sin långa kliniska forskning är Peter Fenwick. (Peter Brooke Cadogan Fenwick (born 25 May 1935) is a neuropsychiatrist and neurophysiologist who is known for his studies of epilepsy and end-of-life phenomena. källa Wiki)


Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Det hela

Inläggav Anders » 30 apr 2019 08:35

För att parafrasera en något yngre grekisk filosof så tycker jag att Xions inlägg speglar världen såväl som en människas inre.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Det hela

Inläggav klorofyll » 07 maj 2019 17:02

Vad handlar den här tråden om egentligen? Känns lite djup..
"Naturen strävar efter balans", det är en sådan där intressant mening, jag sticker ut hakan och säger att naturen snarare strävar efter komplexitet. Att vatten faller i ett vattenfall, på vilket sätt balanserar det naturen?

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Det hela

Inläggav xion » 08 maj 2019 11:04

klorofyll skrev:Vad handlar den här tråden om egentligen?


Jag gör som du, Jag skriver det jag tänker.
Nu tänkte jag på balans.
Om betesdjuren i Afrika blir för många så räcker inte gräset.
Men med rik tillgång på betesdjur blir lejonen också fler tills det blir balans igen.
Utan vår kunskap i medicin skulle smittosamma sjukdomar ha hållit vår egen population nere på samma sätt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Det hela

Inläggav klorofyll » 08 maj 2019 12:17

xion skrev:
klorofyll skrev:Vad handlar den här tråden om egentligen?


Jag gör som du, Jag skriver det jag tänker.
Nu tänkte jag på balans.
Om betesdjuren i Afrika blir för många så räcker inte gräset.
Men med rik tillgång på betesdjur blir lejonen också fler tills det blir balans igen.
Utan vår kunskap i medicin skulle smittosamma sjukdomar ha hållit vår egen population nere på samma sätt.

Okej, ja, men vilken balans strävar vi efter? Ingen särskild, eller hur?

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Det hela

Inläggav xion » 08 maj 2019 12:32

klorofyll skrev:
xion skrev:
klorofyll skrev:Vad handlar den här tråden om egentligen?


Jag gör som du, Jag skriver det jag tänker.
Nu tänkte jag på balans.
Om betesdjuren i Afrika blir för många så räcker inte gräset.
Men med rik tillgång på betesdjur blir lejonen också fler tills det blir balans igen.
Utan vår kunskap i medicin skulle smittosamma sjukdomar ha hållit vår egen population nere på samma sätt.

Okej, ja, men vilken balans strävar vi efter? Ingen särskild, eller hur?

Ingen enskild djurart strävar efter balans.
Balansen uppnås av "det hela".

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Det hela

Inläggav klorofyll » 08 maj 2019 12:38

xion skrev:
klorofyll skrev:
xion skrev:
Jag gör som du, Jag skriver det jag tänker.
Nu tänkte jag på balans.
Om betesdjuren i Afrika blir för många så räcker inte gräset.
Men med rik tillgång på betesdjur blir lejonen också fler tills det blir balans igen.
Utan vår kunskap i medicin skulle smittosamma sjukdomar ha hållit vår egen population nere på samma sätt.

Okej, ja, men vilken balans strävar vi efter? Ingen särskild, eller hur?

Ingen enskild djurart strävar efter balans.
Balansen uppnås av "det hela".

Det är antagligen sant! Man kan väl säga samma om valutakurser?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Det hela

Inläggav Algotezza » 08 maj 2019 14:56

Det är en andning en puls överallt. Balans - obalans - balans... vila - rörelse - vila - rörelse.. big bang - big crunch

The beat of life

En binär kod av ettor och nollor...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Det hela

Inläggav Anders » 10 maj 2019 00:19

Algotezza skrev:Det är en andning en puls överallt. Balans - obalans - balans... vila - rörelse - vila - rörelse.. big bang - big crunch

The beat of life

En binär kod av ettor och nollor...

Äh här och var är det rätt dött, som gamen sa.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Det hela

Inläggav Marksa » 15 okt 2019 17:21

klorofyll skrev:Vad handlar den här tråden om egentligen? Känns lite djup..
"Naturen strävar efter balans", det är en sådan där intressant mening, jag sticker ut hakan och säger att naturen snarare strävar efter komplexitet. Att vatten faller i ett vattenfall, på vilket sätt balanserar det naturen?


Vattensystemet i stort strävar efter utjämning med hjälp av gravitationen hamnar det till slut i havet. Under tiden har vattensystemet uttömt all tillgänglig exergi den tillägnat sig via solinstrålningen. 8)
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Det hela

Inläggav Marksa » 15 okt 2019 17:27

xion skrev:
klorofyll skrev:Vad handlar den här tråden om egentligen?

Jag gör som du, Jag skriver det jag tänker.
Nu tänkte jag på balans.
Om betesdjuren i Afrika blir för många så räcker inte gräset.
Men med rik tillgång på betesdjur blir lejonen också fler tills det blir balans igen.
Utan vår kunskap i medicin skulle smittosamma sjukdomar ha hållit vår egen population nere på samma sätt.

Xion: Vad skiljer oss från betesdjuren i Afrika är att vi har intellektet att kunna skapa dessa vaccin mm. detta för att ta oss ur misär och fattigdom. Vi lyckas rätt bra med detta. Nu är det upp till oss att använda detta intellekt till att skapa en balans för människan och jorden för en oöverskådlig framtid.
Varje dag är en resa.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Det hela

Inläggav xion » 16 okt 2019 07:57

Marksa skrev:
xion skrev:
klorofyll skrev:Vad handlar den här tråden om egentligen?

Jag gör som du, Jag skriver det jag tänker.
Nu tänkte jag på balans.
Om betesdjuren i Afrika blir för många så räcker inte gräset.
Men med rik tillgång på betesdjur blir lejonen också fler tills det blir balans igen.
Utan vår kunskap i medicin skulle smittosamma sjukdomar ha hållit vår egen population nere på samma sätt.

Xion: Vad skiljer oss från betesdjuren i Afrika är att vi har intellektet att kunna skapa dessa vaccin mm. detta för att ta oss ur misär och fattigdom. Vi lyckas rätt bra med detta. Nu är det upp till oss att använda detta intellekt till att skapa en balans för människan och jorden för en oöverskådlig framtid.

Finns det vaccin mot misär och fattigdom?
Det visste jag inte.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Det hela

Inläggav Marksa » 16 okt 2019 10:17

xion skrev:
Marksa skrev:
xion skrev:Jag gör som du, Jag skriver det jag tänker.
Nu tänkte jag på balans.
Om betesdjuren i Afrika blir för många så räcker inte gräset.
Men med rik tillgång på betesdjur blir lejonen också fler tills det blir balans igen.
Utan vår kunskap i medicin skulle smittosamma sjukdomar ha hållit vår egen population nere på samma sätt.

Xion: Vad skiljer oss från betesdjuren i Afrika är att vi har intellektet att kunna skapa dessa vaccin mm. detta för att ta oss ur misär och fattigdom. Vi lyckas rätt bra med detta. Nu är det upp till oss att använda detta intellekt till att skapa en balans för människan och jorden för en oöverskådlig framtid.

Finns det vaccin mot misär och fattigdom?
Det visste jag inte.

Hej Xion:
Ja visst vore det underbart. här har du en kombinationsspruta mot misär och fattigdom. Men nu var det ju inte det jag skrev i och för sig.
Men vi har kanske ett "Vaccin" mot "misär och fattigdom" och i den kombinationssprutan ingår utbildning, frihet, fri företagsamhet, fri sjukvård, lagar och regler lika för alla.
För inte bryter mot någon naturlig ordning när vi lyfter balanspunkten/medianen i utjämningen och utvecklar medel för att göra våra liv lättare och bättre än det liv vi som människor levde på savannen?
Varje dag är en resa.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Det hela

Inläggav xion » 16 okt 2019 11:10

Marksa skrev:
xion skrev:
Marksa skrev:Xion: Vad skiljer oss från betesdjuren i Afrika är att vi har intellektet att kunna skapa dessa vaccin mm. detta för att ta oss ur misär och fattigdom. Vi lyckas rätt bra med detta. Nu är det upp till oss att använda detta intellekt till att skapa en balans för människan och jorden för en oöverskådlig framtid.

Finns det vaccin mot misär och fattigdom?
Det visste jag inte.

Hej Xion:
Ja visst vore det underbart. här har du en kombinationsspruta mot misär och fattigdom. Men nu var det ju inte det jag skrev i och för sig.
Men vi har kanske ett "Vaccin" mot "misär och fattigdom" och i den kombinationssprutan ingår utbildning, frihet, fri företagsamhet, fri sjukvård, lagar och regler lika för alla.
För inte bryter mot någon naturlig ordning när vi lyfter balanspunkten/medianen i utjämningen och utvecklar medel för att göra våra liv lättare och bättre än det liv vi som människor levde på savannen?

Alla förbättringar kanske inte är förbättringar, de kan ha en baksida som vi inte ser i förstone.
Allt nytt är inte bättre än det gamla, det kan visa sig så småningom att det i totalen visar sig vara en försämring.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 37 och 0 gäster