Den Nikomachiska Etiken

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Den Nikomachiska Etiken

Inläggav Smisk » 23 maj 2019 16:01

hakkapeliitta skrev:
Smisk skrev:Ett Buddhistiskt perspektiv på saken om inte annat, som jag tycker är intressant. Som Buddhism alltid är ;)

Problemet är att några måste arbeta och producera i samhället.
Går liksom inte att sitta på Himalayas top och meditera och tro att allt serveras på silverfat.
Högre medvetandetillstånd börja då likna vanliga pundarnas egotripp där en själv är universums mitt.


Man behöver inte vara munk för att vara Buddhist, det finns många Buddhister som jobbar och ingår i samhället även i Sverige ;) Buddhister är nog de sista som tror att saker serveras på silverfat eller är intresserade av sånna fat.

Jag tänker inte göra reklam bör någon Buddhism eller något annat bra så det står klart. Ingen politik här inte.

Däremot delar jag gärna mina tankar kring ämnet. Längtan efter "det som saknas" är ur ett Buddhistiskt perspektiv ett symptom. Att jaga ett självförverkligande som är ett symptom på något leder till mer av samma symptom.

Jag ser inte att något av dessa är nödvändigt. Vi behöver inte Buddhism eller självförverkligande. Vi behöver heller inte undvika dem de är olika livsstil som kan fungera. Jag tror att bägge livsstilar kan innehålla både + och - och det är garanterat lidande i bägge.

Den där "finna lyckan i omständigheter utanför vår kontroll" grejen skapar troligen mer lidande än lycka dock. Att vinna en pokal som säger "lycklig" betyder att man inte va lycklig utan den och att man inte är lyckligare efter den heller.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster