Allt är energi?

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Allt är energi?

Inläggav Smisk » 01 jul 2019 09:44

Vertumnus skrev:Nyckeln till förståelse ligger i det att energi alltid är potentiell. Det är därför jag alltid återvänder till den saken. När du väl gjort klart för dig vad det innebär har du också genomgått den synvända som får bitarna att falla på plats.


Varför är allt potentiell energi menar du? Vad har du fått det ifrån?

Jag återkommer till dessa frågor då du inte ger belägg. Jag har givit grunder till mina saker men du ger mig inga.
Jag har beskrivit varför allt INTE är potentiell energi i nästan varje svar. :)

"Allt är x" ser jag ingen grund för.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allt är energi?

Inläggav Pilatus » 01 jul 2019 15:30

Smisk skrev:Varför är allt potentiell energi menar du? Vad har du fått det ifrån?

Atomernas (om vi väljer att betrakta den formen) bindningar kan i alla fall till en del frigöras och omvandlas till arbete. Slår vi loss en proton, eller klyver hela kärnan så händer det saker! Vi släpper loss materiens potentiella energi som är bunden. Den starka kärnkraften.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Allt är energi?

Inläggav Smisk » 01 jul 2019 16:24

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Varför är allt potentiell energi menar du? Vad har du fått det ifrån?

Atomernas (om vi väljer att betrakta den formen) bindningar kan i alla fall till en del frigöras och omvandlas till arbete. Slår vi loss en proton, eller klyver hela kärnan så händer det saker! Vi släpper loss materiens potentiella energi som är bunden. Den starka kärnkraften.


Ja det står klart :)

Materia existerar i olika tillstånd. Eftersom materia kan existera i olika tillstånd kan den omformas och eftersom den kan omformas existerar den i olika tillstånd. E=mc^2 säger detta.

Ett bra sätt att tänka sig det är att tänka sig att massa och energi är två dimensioner hos materia. (två aspekter som Einstein uttryckte det).
På samma sätt som höjd och bredd är två dimensioner som möjliggör ett tvådimensionellt objekt att existera så möjliggör relationen mellan E och m att materia existerar som den gör.

Det betyder inte att "allt är energi" eller att "allt är materia" eller att "allt är x".

Om någon av er menar att det är vad detta betyder undrar jag varför ni tänker er detta isf?

Formeln E=mc^2 säger inte något om vad "allt är" faktiskt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Allt är energi?

Inläggav Algotezza » 10 jul 2019 07:28

Allt är det som finns. Everything is all there is.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Allt är energi?

Inläggav Smisk » 10 jul 2019 07:59

Algotezza skrev:Allt är det som finns. Everything is all there is.


“Anything that happens, happens.

Anything that, in happening, causes something else to happen, causes something else to happen.

Anything that, in happening, causes itself to happen again, happens again.

It doesn’t necessarily do it in chronological order, though.”

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Allt är energi?

Inläggav Algotezza » 10 jul 2019 08:11

Förnimmelser, tänkande, kännande, har väl en objektiv (i någon ening), materiell och mät- och vägbar energisida och en immateriell, subjektiv upplevelsesida.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Allt är energi?

Inläggav Algotezza » 10 jul 2019 08:12

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Allt är det som finns. Everything is all there is.


“Anything that happens, happens.

Anything that, in happening, causes something else to happen, causes something else to happen.

Anything that, in happening, causes itself to happen again, happens again.

It doesn’t necessarily do it in chronological order, though.”


Shit happens. More than once.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Allt är energi?

Inläggav Smisk » 10 jul 2019 08:36

Algotezza skrev:Förnimmelser, tänkande, kännande, har väl en objektiv (i någon ening), materiell och mät- och vägbar energisida och en immateriell, subjektiv upplevelsesida.


Insidan och utsidan är två sidor av myntet kan man tänka. Det är ett tydligt exempel där vi ser att man inte kan beskriva ena sidan av något med den andra. Tankar är inte atomer och atomer är inte tankar.

Nypådetta
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 sep 2019 20:16

Re: Allt är energi?

Inläggav Nypådetta » 12 sep 2019 21:09

För mig är energi bara en storhet som sätter grundläggande saker och ting i relation till varandra. Energi har exempelvis enheten Joule, men egentligen är det en produkt av grundenheterna (kg * meter*meter/sekund^2)

Potentiell energi är energi som kan användas för att skapa arbete eller förändring. Exempelvis så har vi potentiell lägesenergi som kan omvandlas till rörelseenergi. Formeln för potentiell energi är acceleration*massa*höjd vilket har samma enhet som energi (meter per sekund^2) * kg* meter. Med andra ord är energi ett påhittat begrepp och inget grundläggande.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allt är energi?

Inläggav Pilatus » 12 sep 2019 21:17

Nypådetta skrev:För mig är energi bara en storhet

Jag ser energi i all rörelse, och eftersom allt är i rörelse så är all materia energi. Även en foton är energi, inte speciellt mycket, men ljus av tillräckligt kort våglängd kan alstra elektricitet om det bombarderar en metall. Det kan utnyttjas.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Allt är energi?

Inläggav Smisk » 13 sep 2019 08:10

Pilatus skrev:Jag ser energi i all rörelse, och eftersom allt är i rörelse så är all materia energi. Även en foton är energi, inte speciellt mycket, men ljus av tillräckligt kort våglängd kan alstra elektricitet om det bombarderar en metall. Det kan utnyttjas.


Jag ser ett argument här.

Rörelse innefattar energi.
Materia är i rörelse.
= allt är energi.

Detta är ett felslut.

Att det finns energi i rörelse leder inte till att fenomenet enbart är energi. Att allt är i rörelse leder inte till att allt är energi.

Istället är det så att rörelse kan uppstå som energi för att två olika tillstånd kan existera. Rörelse och icke rörelse måste finnas i relation till varandra. Tillstånden hos massa är potentiell energi för att något annat än energi kan existera och göra att energi kan existera. Massa A och Massa B kan ge energi för att skillnaden mellan dem ger potentialen för energin/händelsen att ske.

E=mc^2 säger att olika saker förhåller sig till varandra enligt givna regler. E, m och c är olika saker, alltså är inte allt en sak.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allt är energi?

Inläggav klorofyll » 13 sep 2019 13:48

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Jag ser energi i all rörelse, och eftersom allt är i rörelse så är all materia energi. Även en foton är energi, inte speciellt mycket, men ljus av tillräckligt kort våglängd kan alstra elektricitet om det bombarderar en metall. Det kan utnyttjas.


Jag ser ett argument här.

Rörelse innefattar energi.
Materia är i rörelse.
= allt är energi.


Rörelse kräver energi.
All materia är i rörelse.
Materia = Energi.

Bättre?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allt är energi?

Inläggav klorofyll » 13 sep 2019 13:52

Man kan dela materia i oändligt små delar och alla skulle röra på sig, därför materia till 100% energi... Äh jag vet inte.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allt är energi?

Inläggav Pilatus » 13 sep 2019 14:11

klorofyll skrev:Man kan dela materia i oändligt små delar och alla skulle röra på sig, därför materia till 100% energi... Äh jag vet inte.

Det är inte så säkert att det går att dela materien i oändligt små delar. För hur litet är något som är oändligt litet? Något sådant kan inte existera. Om det skulle vara så att strängar verkligen existerar, så skulle du fortfarande stå och hacka dessa i allt mindre delar.

Det kan ju vara så att naturen till sin natur är diskret. T ex att tid har ett minsta inkrement, liksom rummets dimensioner. Energi kan delas ner i kvanta, ett exempel är fotonen som är ett kvantum av elektromagnetisk strålning. Ett litet paket av energi med en viss frekvens.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allt är energi?

Inläggav Pilatus » 13 sep 2019 14:35

Smisk skrev:Rörelse innefattar energi.
Materia är i rörelse.
= allt är energi.

Detta är ett felslut.

Att det finns energi i rörelse leder inte till att fenomenet enbart är energi. Att allt är i rörelse leder inte till att allt är energi.

Det finns ett antal former för energi, den lägsta i hierarkin är värme.
Smisk skrev:Istället är det så att rörelse kan uppstå som energi för att två olika tillstånd kan existera.

Enklaste formen representerar fotonen som är en svängningsrörelse rörelse (kvanta) med en viss frekvens (som är avgörande för energiinnehållet). En foton som är helt avstannad borde inte ha någon energi och inte heller någon massa. Kort uttryckt så existerar den inte i detta tillstånd.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 57 och 0 gäster