Allt är energi?

Moderator: Moderatorgruppen

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Allt är energi?

Inläggav naturaleeduco » 06 jun 2019 09:57

Allt är energi. Vilket svammel! Jag vet att det finns vackra rosor och mörkgröna skogar och de är defintivt inte energi.
:)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allt är energi?

Inläggav Anders » 06 jun 2019 11:06

Spela roll vad saker är, bara de funkar som önskat. Nu kan det ju vara bra att veta hur saker är för att förstå hur de funkar. Men det är för mycket tittande i munnen på vinnande hästar. Inte minst i filosofin.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Allt är energi?

Inläggav Smisk » 06 jun 2019 13:35

naturaleeduco skrev:Allt är energi. Vilket svammel! Jag vet att det finns vackra rosor och mörkgröna skogar och de är defintivt inte energi.


Allt är inte energi :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allt är energi?

Inläggav klorofyll » 06 jun 2019 18:27

Konsumenter.... konsumerar.... energi.

swe33jack
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jun 2019 17:18

Re: Allt är energi?

Inläggav swe33jack » 11 jun 2019 18:44

naturaleeduco skrev:Allt är energi. Vilket svammel! Jag vet att det finns vackra rosor och mörkgröna skogar och de är defintivt inte energi.

Det är alltid lika underhållande att läsa vad folk utan någon som helst vetenskaplig förståelse "tycker".
Åsikter utan insikter, helt på nivå med typ att inte vaccinera sina barn för att det är "farligt" eller homeopatiska läkemedel mot cancer m m.
Varför skulle vackra rosor och mörkgröna skogar inte vara energi? Finns det ett hemligt motsatsförhållande?
Ok sorry om jag var elak.
Och jag är definitivt öppen för diskussioner idéer och tankar. Men jag måste få lov att påpeka påståenden som helt enkelt inte är sanna.

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Allt är energi?

Inläggav naturaleeduco » 11 jun 2019 22:18

swe33jack skrev:
naturaleeduco skrev:Allt är energi. Vilket svammel! Jag vet att det finns vackra rosor och mörkgröna skogar och de är defintivt inte energi.

Det är alltid lika underhållande att läsa vad folk utan någon som helst vetenskaplig förståelse "tycker".
Åsikter utan insikter, helt på nivå med typ att inte vaccinera sina barn för att det är "farligt" eller homeopatiska läkemedel mot cancer m m.
Varför skulle vackra rosor och mörkgröna skogar inte vara energi? Finns det ett hemligt motsatsförhållande?
Ok sorry om jag var elak.
Och jag är definitivt öppen för diskussioner idéer och tankar. Men jag måste få lov att påpeka påståenden som helt enkelt inte är sanna.


Energi är så vitt jag vet inget vi kan se däremot ett äpple ser man. Kvarkar kan man se om man tittar i ett microskop men de är inte gröna som äpplen. Om äpplen var energi skulle vi inte kunna se dom.
:)

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Allt är energi?

Inläggav Vertumnus » 12 jun 2019 09:33

swe33jack skrev:
naturaleeduco skrev:Allt är energi. Vilket svammel! Jag vet att det finns vackra rosor och mörkgröna skogar och de är defintivt inte energi.

Det är alltid lika underhållande att läsa vad folk utan någon som helst vetenskaplig förståelse "tycker".
Åsikter utan insikter, helt på nivå med typ att inte vaccinera sina barn för att det är "farligt" eller homeopatiska läkemedel mot cancer m m.
Varför skulle vackra rosor och mörkgröna skogar inte vara energi? Finns det ett hemligt motsatsförhållande?
Ok sorry om jag var elak.
Och jag är definitivt öppen för diskussioner idéer och tankar. Men jag måste få lov att påpeka påståenden som helt enkelt inte är sanna.


Allt är ett stort anspråk. Hur är det med med skönheten, vår uppfattning om färg, matematiken, metafysiken?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allt är energi?

Inläggav Pilatus » 12 jun 2019 09:48

naturaleeduco skrev:Energi är så vitt jag vet inget vi kan se däremot ett äpple ser man. Kvarkar kan man se om man tittar i ett microskop men de är inte gröna som äpplen. Om äpplen var energi skulle vi inte kunna se dom.

Äpplen svarar ur energisynpunkt mot en viss mängd energi. Vi kan tillgodogöra oss en del av äpplets energi genom att äta det, 100 gram av äpplet motsvarar ca 52 kalorier (kcal).

Det går att svara på frågan om Allt är energi? Ja, allt materiellt är ekvivalent med energi.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allt är energi?

Inläggav Anders » 12 jun 2019 11:43

Pilatus skrev:
naturaleeduco skrev:Energi är så vitt jag vet inget vi kan se däremot ett äpple ser man. Kvarkar kan man se om man tittar i ett microskop men de är inte gröna som äpplen. Om äpplen var energi skulle vi inte kunna se dom.

Äpplen svarar ur energisynpunkt mot en viss mängd energi. Vi kan tillgodogöra oss en del av äpplets energi genom att äta det, 100 gram av äpplet motsvarar ca 52 kalorier (kcal).

Det går att svara på frågan om Allt är energi? Ja, allt materiellt är ekvivalent med energi.


Man kan ju säga så här, att om en person äter äpplen och visar sig kunna tillgodogöra sig energin genom att t.ex. springa så har man "sett" energin i äpplet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allt är energi?

Inläggav Pilatus » 12 jun 2019 12:52

Anders skrev:
Pilatus skrev:Äpplen svarar ur energisynpunkt mot en viss mängd energi. Vi kan tillgodogöra oss en del av äpplets energi genom att äta det, 100 gram av äpplet motsvarar ca 52 kalorier (kcal).

Det går att svara på frågan om Allt är energi? Ja, allt materiellt är ekvivalent med energi.

Man kan ju säga så här, att om en person äter äpplen och visar sig kunna tillgodogöra sig energin genom att t.ex. springa så har man "sett" energin i äpplet.

Man skulle även teoretiskt kunna beräkna den värme som alstras genom metabolismen.
Moderator

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Allt är energi?

Inläggav naturaleeduco » 12 jun 2019 15:08

Det är bra med diskussion. Tackar. De som är emot vetenskapen och tolkar t.ex allt Bibliskt kanske har nytta av mina argument men resten verkar må bra av vetenskapen. Det är därför jag ska sluta besvära er. :D
:)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allt är energi?

Inläggav Pilatus » 12 jun 2019 15:55

naturaleeduco skrev:Det är bra med diskussion. Tackar. De som är emot vetenskapen och tolkar t.ex allt Bibliskt kanske har nytta av mina argument men resten verkar må bra av vetenskapen. Det är därför jag ska sluta besvära er. :D

Här på forumet är vi alla jämlikar.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Allt är energi?

Inläggav Algotezza » 12 jun 2019 19:41

Smisk skrev:
naturaleeduco skrev:Allt är energi. Vilket svammel! Jag vet att det finns vackra rosor och mörkgröna skogar och de är defintivt inte energi.


Allt är inte energi :)


Vad är det då? Allt upplevbart har en energisida. Annars hade vi inte kunnat uppleva det.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Allt är energi?

Inläggav Vertumnus » 12 jun 2019 20:45

Algotezza skrev:
Smisk skrev:
naturaleeduco skrev:Allt är energi. Vilket svammel! Jag vet att det finns vackra rosor och mörkgröna skogar och de är defintivt inte energi.


Allt är inte energi :)


Vad är det då? Allt upplevbart har en energisida. Annars hade vi inte kunnat uppleva det.


Vilken energimängd motsvarar siffran två eller cirkeln som ide?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Allt är energi?

Inläggav hakkapeliitta » 13 jun 2019 01:32

naturaleeduco skrev:Allt är energi. Vilket svammel! Jag vet att det finns vackra rosor och mörkgröna skogar och de är defintivt inte energi.

Energi är ett abstrakt begrepp därför inget konkret du kan ta tag i eller känna.

Varför abstrakt?
Det finns en tendens inom vetenskapen att utgå från det konkret och om möjligt abstrahera ur varje konkret det gemensamma och därigenom få något allmängiltigt.
Energi har förmåga att utgöra arbete, arbete som begrepp är tysk uppfinning, själva arbetet som begrepp är väldigt diffust.
Men sånt struntar vi i och kör; energi har en (potentiell) förmåga att utgöra arbete.

Energi i konkret form uppträder i olika former,


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster