Allt är energi?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allt är energi?

Inläggav Pilatus » 03 okt 2019 19:43

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Varför bananen plötsligt blev holistisk har jag ingen aning om, jag har aldrig träffat på någon.

Har du träffat en energibanan då? :)

Naturligtvis har jag det, en banan innehåller ca 97 kalorier per 100 gram. Det betyder att en banan som väger omkring 150 gram innehåller cirka 145 kalorier. Utan energi orkar vi inte arbeta. :)
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Allt är energi?

Inläggav Smisk » 04 okt 2019 08:11

Pilatus skrev:
Smisk skrev:
Pilatus skrev:Varför bananen plötsligt blev holistisk har jag ingen aning om, jag har aldrig träffat på någon.

Har du träffat en energibanan då? :)

Naturligtvis har jag det, en banan innehåller ca 97 kalorier per 100 gram. Det betyder att en banan som väger omkring 150 gram innehåller cirka 145 kalorier. Utan energi orkar vi inte arbeta. :)


Onaturligtvis säger jag då :) Det är i dina tankar bananen är energi. I verkligheten är det en banan. Det fascinerar mig att detta är så lurigt att tänka sig.

Skillnaden mellan hur vi tänker oss detta är att jag tänker mig att bananen har existens även "som banan" och inte endast "som energi". Det ligger närmre verkligheten att bananen är en banan och att energin är energi och att bägge existerar och samverkar som existens tänker jag.

Vad har du för argument för att någontings innehåll enbart är vad det är?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allt är energi?

Inläggav Pilatus » 04 okt 2019 09:29

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Naturligtvis har jag det, en banan innehåller ca 97 kalorier per 100 gram. Det betyder att en banan som väger omkring 150 gram innehåller cirka 145 kalorier. Utan energi orkar vi inte arbeta. :)

Onaturligtvis säger jag då :) Det är i dina tankar bananen är energi.

Ja, och jag äter en banan för att få energi. Det är just energiaspekten som är trådens ämne. Det finns naturligtvis andra aspekter på hur vi betraktar bananer. Att en banan är en banan, som du säger. Men det är för mig djupsinnigheter som jag väljer att inte kommentera. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Allt är energi?

Inläggav Algotezza » 04 okt 2019 09:53

Det finns kanske olika perspektiv på energi - fysiskt, psykiskt, vardagsspråkligt, fackspråkligt...

Men en banan är en banan är en banan, för att travestera "en ros är en ros är en ros", som Gertrude Stein skrev en gång.

En banan är vad man gör den till men man ska inte behöva göra sig till för att äta en banan.

Ingenting är kanske vad det i förstone ser ut att vara men att det är vad det är, kan man kanske vara överens om, oavsett vad det är...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allt är energi?

Inläggav Pilatus » 04 okt 2019 10:08

Algotezza skrev:Det finns kanske olika perspektiv på energi - fysiskt, psykiskt, vardagsspråkligt, fackspråkligt...

Ja, så är det förstås. En banan är inte alltid bara en banal banan.

Den är vid sidan av allt annat vi berört radioaktiv. Bananer innehåller mycket kalium, i kalium finns den naturligt radioaktiva isotopen kalium-40. Bananer är alltså mer radioaktiva än de flesta födoämnen. Om du tar några bananer och ger dem en undersökning med en geigermätare så skulle deras naturliga radioaktivitet på 18,5 becquerel utlösa ett strålningslarm.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Allt är energi?

Inläggav Smisk » 04 okt 2019 10:39

lynx skrev:Om du inte är det borde du överväga att bli lärare :) Så tjusigt pedagogiskt. Tack så mycket! Men om något pulserar för sig själv, låt gå om du inte tror att det är möjligt, skulle det vara energi? Varför är förändringen nödvändig? Ja, jag har förstått så pass att energi omvandlas, men är det en nödvändig faktor?


Vad menar du med pulserar för sig själv?

Om något pulserar förändras det och om det förändras innehåller förändringen tillstånd av energi i relation till varandra. Energi är ett mått på förändringskraft så för att energi skall kunna finnas måste förändring finnas. För att förändring skall finnas måste saker som inte förändras finnas relativt sätt. Något måste vara still för att kunna börja röra på sig helt enkelt så både stillhet och förändring måste finnas för att energi skall finnas.

Har vi en lampa som tänds och släcks har vi en puls som kräver en kraft. Saknas kraft kommer det inte aktivera någon puls.

Inom fysiken har vi en naturlag som säger att energi inte kan skapas eller förstöras. (Den första termodynamiska huvudsatsen).
Detta gäller för alla slutna system, alltså alla existens inom ett givet område. Tänker vi oss en planet som inte påverkas eller påverkar något annat så är det ett slutet system. Universum är ett slutet system sägs det men det är en gissning tänker jag och jag tror den är felaktig.

Inom det systemet kommer all aktivitet till slut leda till att allt sprider ut sig. Entropin ökar, alltså utspriddheten. Entropi betyder att existensen där i blir svårare att omvandla till användbar aktivitet. En kraft som kan skapa arbete blir till slut omöjlig att generera inom det och ny kraft utanför systemet krävs enligt fysiklagen.

Man kan alltså inte omvandla ett tillstånd till ett annat då ingen kraft finns tillgänglig att göra det med.

Man verkar mena att energin ändå finns som potentiell energi även om den inte kan aktiveras. Här blir det lite förvirrande tycker jag dock :)
Även om inte potentialen för energi kan förgöras så kan den ju försvinna då kraften att aktivera den inte finns inom ett system om jag tolkat det rätt.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Allt är energi?

Inläggav Smisk » 04 okt 2019 10:59

Pilatus skrev:
Smisk skrev:
Pilatus skrev:Naturligtvis har jag det, en banan innehåller ca 97 kalorier per 100 gram. Det betyder att en banan som väger omkring 150 gram innehåller cirka 145 kalorier. Utan energi orkar vi inte arbeta. :)

Onaturligtvis säger jag då :) Det är i dina tankar bananen är energi.

Ja, och jag äter en banan för att få energi. Det är just energiaspekten som är trådens ämne. Det finns naturligtvis andra aspekter på hur vi betraktar bananer. Att en banan är en banan, som du säger. Men det är för mig djupsinnigheter som jag väljer att inte kommentera. :)


Trådens ämne handlar om allt är energi och exemplet att en banan skulle vara enbart energi har med det att göra. Den är dock en banan då och inte energi, de är två olika saker. Man kan få energi av att äta en banan det är jag med på. Detta är vetenskapligt grundade djupsinnigheter jag tycker det verkar som en del har svårt att förstå och undviker kommentera på då det leder till att det visar sig att man har fel? :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allt är energi?

Inläggav Pilatus » 04 okt 2019 12:40

Omedelbart efter big bang existerade bara ett kondensat av extremt hör energi. I takt med att det expanderade och började svalna blev enskilda partiklar möjliga att observera. När de första partiklarna blev observerbara fanns det plötsligt avstånd mellan dem och det gick att mäta, läge, rörelse m m. Det ögonblicket kallas geometrogenesis och det är då rymdtiden uppstår och blir observerbar. Erik Hörnfeldt
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Allt är energi?

Inläggav Smisk » 04 okt 2019 15:07

Pilatus skrev:
Smisk skrev:... vetenskapligt grundade djupsinnigheter ...

Bild
Ja du har rätt, en banan kan vara så mycket mer än en banan, här en avvikande banan.


Banan är gott :)


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster