Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 28 nov 2020 09:10

.
Är ledsen naturaleeduco, det är sannolikt redan så långt förenklat det öht är möjligt.
Kalkylera med att det är en lång startsträcka (för mig månader) innan alla bitar börjar falla på plats.
Många tror att det räcker med att läsa mina inlägg en gång för att förstå, men det är en omöjlighet för flertalet.
För att svara på Pilatus senaste frågor kan följande delkomplettering av föregående inlägg kanske vara ett
lämpligt första steg på vägen.

Reproduktionen av Ư refererar till relationen mellan A och B.
A betraktas som referens för medvetandet/förnimmelsen.
I relation till A uppfattas B som negativ (beskrivs detaljerat i konceptet).
Det innebär normerat att A-perspektiv ~ +1 och att B ur A-perspektiv ~ -1
Samma resonemang tillämpas för B-perspektivet (där B-perspektiv ~ +1)

Den normerade differensen (ej att förväxla med det som förnims) mellan
perspektiven A och B respektive B och A, kan vi betrakta som ett medelvärde, M, av A och B, m a o
M = √(+1 ∙ −1) = ± j1
Medelvärdet gäller således ömsesidigt i relationen mellan A och B.

Observera att det negativa tecknet (-) i ± j1 innebär, p g a ovan beskrivna SKIFT av pilarnas riktning
och åtföljande skalfaktorreduktion, att ovan nämnda differens mellan A och B i form av ljushastigheten, c,
beskrivs som en kvot. Detta är beskrivet i div tidigare inlägg bl a i denna tråd, t ex 06 mar 2020 citat,

Det fascinerande med naturkonstanterna, εο och μο,
är deras inneboende sfäriska ”form”, som återspeglas i ΔØ.

εο = 10ⁿ / 4 π c² ....... n=7 ... A/V ∙ s/m
μο = 4 π / 10ⁿ .......... n=7 ... V/A ∙ s/m

Jmf klotets area, 4 π r², och konsekvenserna när r ersätts med fälthastigheten c.
Tänk er sedan att εο och μο, indirekt symboliserar olika (via MP och DRP) perspektivberoende
”strukturer”, som ömsesidigt via vxv (ur resp förankringsperspektiv) balanserar varandra.
Från tidigare minns vi att,

εο ∙ μο = (10ⁿ / 4 π c²)∙ ( 4 π / 10ⁿ) = 4 π / 4 π c² = 1 / c² vilket ger, c = 1/√(εο∙ μo) m/s

Som alternativ till detta utgår vi här från den sfäriska formen och skriver,
Det iakttagna objektet, εο = 10ⁿ / 4 π c² inverteras via vxv,
1/ εο = 4 π c² / 10ⁿ V/A ∙ m/s
Det maskerande observatörsobjektet, .................μο = 4 π 1² / 10ⁿ V/A ∙ s/m

Observera att detta gäller ömsesidigt (i båda riktningarna), vilket resulterar i RUM-TID.
Den sfäriska (ΔØ), VXV-relationen mellan det ”iakttagna” och den ”observerande” erhålls då som,

4 π c² / 10ⁿ / 4 π 1 / 10ⁿ = √ c² = c m/s

/ Illusionen / Bengt

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=PvrPGO7ja3k

PS
Nu stänger jag butiken, vårt värmesystem havererade i går kväll, så har lite annat att tänka på än fysik den närmaste tiden.
Hann dock innan köpa 5 st 20 kg-säckar solrosfrö till småfåglarna, så nu har de mat fram till årsskiftet.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav naturaleeduco » 28 nov 2020 10:58

Illusionen skrev:.
Är ledsen naturaleeduco, det är sannolikt redan så långt förenklat det öht är möjligt.
Kalkylera med att det är en lång startsträcka (för mig månader) innan alla bitar börjar falla på plats.
Många tror att det räcker med att läsa mina inlägg en gång för att förstå, men det är en omöjlighet för flertalet.
För att svara på Pilatus senaste frågor kan följande delkomplettering av föregående inlägg kanske vara ett
lämpligt första steg på vägen.

Reproduktionen av Ư refererar till relationen mellan A och B.
A betraktas som referens för medvetandet/förnimmelsen.
I relation till A uppfattas B som negativ (beskrivs detaljerat i konceptet).
Det innebär normerat att A-perspektiv ~ +1 och att B ur A-perspektiv ~ -1
Samma resonemang tillämpas för B-perspektivet (där B-perspektiv ~ +1)

Den normerade differensen (ej att förväxla med det som förnims) mellan
perspektiven A och B respektive B och A, kan vi betrakta som ett medelvärde, M, av A och B, m a o
M = √(+1 ∙ −1) = ± j1
Medelvärdet gäller således ömsesidigt i relationen mellan A och B.

Observera att det negativa tecknet (-) i ± j1 innebär, p g a ovan beskrivna SKIFT av pilarnas riktning
och åtföljande skalfaktorreduktion, att ovan nämnda differens mellan A och B i form av ljushastigheten, c,
beskrivs som en kvot. Detta är beskrivet i div tidigare inlägg bl a i denna tråd, t ex 06 mar 2020 citat,

Det fascinerande med naturkonstanterna, εο och μο,
är deras inneboende sfäriska ”form”, som återspeglas i ΔØ.

εο = 10ⁿ / 4 π c² ....... n=7 ... A/V ∙ s/m
μο = 4 π / 10ⁿ .......... n=7 ... V/A ∙ s/m

Jmf klotets area, 4 π r², och konsekvenserna när r ersätts med fälthastigheten c.
Tänk er sedan att εο och μο, indirekt symboliserar olika (via MP och DRP) perspektivberoende
”strukturer”, som ömsesidigt via vxv (ur resp förankringsperspektiv) balanserar varandra.
Från tidigare minns vi att,

εο ∙ μο = (10ⁿ / 4 π c²)∙ ( 4 π / 10ⁿ) = 4 π / 4 π c² = 1 / c² vilket ger, c = 1/√(εο∙ μo) m/s

Som alternativ till detta utgår vi här från den sfäriska formen och skriver,
Det iakttagna objektet, εο = 10ⁿ / 4 π c² inverteras via vxv,
1/ εο = 4 π c² / 10ⁿ V/A ∙ m/s
Det maskerande observatörsobjektet, .................μο = 4 π 1² / 10ⁿ V/A ∙ s/m

Observera att detta gäller ömsesidigt (i båda riktningarna), vilket resulterar i RUM-TID.
Den sfäriska (ΔØ), VXV-relationen mellan det ”iakttagna” och den ”observerande” erhålls då som,

4 π c² / 10ⁿ / 4 π 1 / 10ⁿ = √ c² = c m/s

/ Illusionen / Bengt

Pax vobiscum.

PS
Nu stänger jag butiken, vårt värmesystem havererade i går kväll, så har lite annat att tänka på än fysik den närmaste tiden.
Hann dock innan köpa 5 st 20 kg-säckar solrosfrö till småfåglarna, så nu har de mat fram till årsskiftet.


Jag tror det bästa vore att du utgår ifrån vad du redan vet och det du vet att andra vet...sedan kan du genom fantasin kombinera kända fakta till ny fakta själv eller med hjälp av andra alltså arbeta som en uppfinnare! Det är däremot en fråga du kan ställa dig om du redan har nog med bevis eller behöver du fler bevis?
:)

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 28 nov 2020 15:24

naturaleeduco skrev:
Illusionen skrev:.


Jag tror det bästa vore att du utgår ifrån vad du redan vet och det du vet att andra vet...sedan kan du genom fantasin kombinera kända fakta till ny fakta själv eller med hjälp av andra alltså arbeta som en uppfinnare! Det är däremot en fråga du kan ställa dig om du redan har nog med bevis eller behöver du fler bevis?


Tack för synpunkter Naturaleeduco, men det är inte längre aktuellt att fortsätta skriva här.

En kortfattad förklaring ang bakgrund, så förstår du bättre mina motiv.

I inledningen till mitt koncept skriver jag citat,

”Den inledande frågan, inför ett resonemang av föreliggande typ, med bl a inriktning på sökandet
efter de elektromagnetiska fältens ursprung, blir då, mot ovanstående bakgrund, om hela tanken på
att skriva en uppsats i ämnet, är befängd ? Troligen förhåller det sig så, men frågeställningen är
egentligen ointressant ur mitt perspektiv, då ju målsättningen är att, av rent egenintresse, logiskt och
enkelt, försöka ge svar på aktuella frågor, inkl några existentiella frågeställningar, som ingen, trots
mina enträgna vädjanden, kunnat förklara för mig.
Om ingen har förmågan att besvara mina frågor på ett trovärdigt sätt, vad vore annars alternativet ?

Nu har jag varit aktiv här på FF under längre tid, och inget har framkommit som kullkastat det
jag hävdar. Som svar på ställda frågor har det under senare tid blivit ideliga upprepningar av sådant
jag redan förklarat vid ett flertal tillfällen. Lägg till detta att det mesta tyder på att ingen förstår det
jag skriver, vilket fått mig att misstänka att min pedagogiska förmåga är otillräcklig. Min slutsats är
därför att jag sannolikt nått vägs ände här på FF, det finns inte så mycket mer att tillägga.

Hade jag tidigt förstått vilka negativa reaktioner och känslor, inkl personangrepp, Delta-konceptet
skulle förorsaka, när jag valde att publicera konceptet här på Filosofiforum, hade jag tveklöst avstått
från att offentliggöra konceptet. Att mot denna bakgrund misskrediteras av anonyma personer som
bevisligen inte förstår det jag skriver är inget jag tolererar, så då återstår endast att lämna skutan.

Önskar dig lycka till Naturaleeduco !

/ Illusionen / Bengt / http://www.deltakonceptet.se

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=44UC6muN8KY
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Anders » 28 nov 2020 15:30

Som sagt, nån gång skall jag ta mig tid. Se om jag kommer se de här tankarna runt elektriska fält är så grundläggande och så tillämpbara. Men jag skulle tippa att ekvationerna är ganska meningslösa innan man tagit till sig det som kanske är postulaten.
Men det ligger några år i framtiden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 30 nov 2020 11:34

En båtbyggares avslutande kommentar.

Det finns skäl att anta att ett forum som Filosofiforum förväntas ha som målsättning att seriöst ägna
sig åt filosofi och närbesläktade existentiella ämnen, företrädesvis ur ett humanistiskt perspektiv.
Att mot den bakgrunden finna det angeläget att betygsätta och rangordna andra skribenter på FF,
kan tolkas som en bekräftelse på att man tillmäter sin egen kompetens och förmåga större betydelse
än andras, m a o en överskattning av den egna förmågan. Detta är givetvis extra anmärkningsvärt
om man inte själv har bidragit med något utöver Wikipedia-citat och ej förankrat godtyckligt tyckande.
Ett rimligt önskemål är därför att överlåta betygsättningen till läsarna som är ”konsumenter” här.
Att, som vissa, även ta sig friheten att respektlöst och oombedd anonymt förolämpa, betygsätta och
misskreditera andra personer, som är aktiva och respekterar gällande regelverk, är remarkabelt och
bör enligt min uppfattning föranleda omedelbar diskvalificering/uteslutning.

/ Illusionen / Bengt

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=9bXAVm7NZs8
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Pilatus » 30 nov 2020 11:47

Illusionen skrev:... att betygsätta och rangordna andra skribenter på FF, ...

Illusionen, det framgår inte vem du riktar din kritik mot, är det verkligen i rätt tråd du klagar? Och har någon verkligen rangordnat och betygsatt andra skribenter på Filosofiforum, Illusionen?
Jag kan hålla med om att Filosofiforum inte är en plats för tävlan, men jag undrar vad som hänt eftersom du verkar så upprörd?
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 30 nov 2020 14:16

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:... att betygsätta och rangordna andra skribenter på FF, ...

Illusionen, det framgår inte vem du riktar din kritik mot, är det verkligen i rätt tråd du klagar? Och har någon verkligen rangordnat och betygsatt andra skribenter på Filosofiforum, Illusionen?
Jag kan hålla med om att Filosofiforum inte är en plats för tävlan, men jag undrar vad som hänt eftersom du verkar så upprörd?


Jeppe och jag har just kommit hem efter längre skogspromenad, och vi är allt annat än upprörda. :)
Att jag skriver i den här tråden beror på att inlägget kan ses som ett avslut på min medverkan i tråden,
motiverat av att jag inte vill utsätta mig för mer obehag än nödvändigt.

Nu tycker jag du (om möjligt ?) ska försöka glömma Illusionen, i vart fall för tillfället, och i stället
försöka koncentrera dig på att som moderator få bättre stil och ordning på Filosofiforum.
Jag tror det är fullt möjligt, men då måste ni nog sluta tramsa och som alternativ agera mer
resolut mot dem som inte verkar förstå vad ett anständigt uppförande kräver.
Testa, och jag kommer hjälpa till efter förmåga.

Hälsar Bengt och Jeppe
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Anne » 30 nov 2020 16:22

Bengt, du fick ju en ursäkt av cawi som var svårt för honom att uttrycka och därmed starkt och rätt gjort av honom. Försök finna förlåtelse i ditt hjärta! Bitterhet får inte leda dig på grund. Som du vet vill jag att du stannar kvar och utvecklas mer, men jag styr inte över dig. Far väl, lova mig det, om du väljer att försvinna härifrån :( PS. Har du sett att det under fliken naturvetenskap har det startats en tråd om ditt koncept? DS.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 30 nov 2020 19:49

lynx skrev:Bengt, du fick ju en ursäkt av cawi som var svårt för honom att uttrycka och därmed starkt och rätt gjort av honom. Försök finna förlåtelse i ditt hjärta! Bitterhet får inte leda dig på grund. Som du vet vill jag att du stannar kvar och utvecklas mer, men jag styr inte över dig. Far väl, lova mig det, om du väljer att försvinna härifrån :( PS. Har du sett att det under fliken naturvetenskap har det startats en tråd om ditt koncept? DS.


Du är snäll Anne, och vill alla väl, vilket är vackra egenskaper, men problemet är inte Cawi,
vars ursäkt jag inte förstår men accepterar, utan att det gått så långt att jag tycker det är
obehagligt att figurera här på FF.
Jag är alltså varken upprörd eller bitter, men inser att mina värderingar i vissa avseenden
förefaller skilja sig så mycket från andras att jag inte passar in här.

Bästa hälsningar
Bengt och Jeppe
alias ”eterns betvingare”

https://www.youtube.com/watch?v=OOsRMECWKAE
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav förstår mig själv » 01 dec 2020 14:47

Hej Illusionen. Jag har ju varit borta ett tag. Synd att ingen har förstått dig än! Har du kommit längre i dina teorier än du hade för några år sedan?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Pilatus » 01 dec 2020 14:57

förstår mig själv skrev:Hej Illusionen. Jag har ju varit borta ett tag. Synd att ingen har förstått dig än! Har du kommit längre i dina teorier än du hade för några år sedan?

Konceptet är senast uppdaterat den 25 juni 2013. Ingenting är rättat.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 01 dec 2020 18:52

förstår mig själv skrev:Hej Illusionen. Jag har ju varit borta ett tag. Synd att ingen har förstått dig än!
Har du kommit längre i dina teorier än du hade för några år sedan?


Hej Fms, det var verkligen en positiv överraskning, välkommen åter !
Jag har tänkt på dig till och från senaste året, och undrat vart du tog vägen.
Tro mig när jag säger att du är en av de trevligaste personer jag kommit i kontakt med här på FF.
Aldrig ett ovänligt ord, och alltid positiv, du var ett föredöme, som några här kanske borde ha
anledning att ta lärdom av. :)

Vad gäller konceptet har inget väsentligt förändrats sedan du lämnade FF, och inget har framkommit
som kullkastar aktuella principer. För närvarande har jag funderingar kring ”jaget” och ”förnimmelsen”,
vilket ligger nära begreppet du efterlyste förklaring på tidigare, nämligen ”känsla”.
Följande citat ramar in problemets utgångspunkt.

”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall utforskas och
besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och komplexa relation till vår verklighets
s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas
via samband till, något materiellt. Frågeställningen om "jaget" är att betrakta som en illusion (fri från
våra atomära begrepp = ”perspektivgränsöverskridande”), alternativt verkligt (beskrivbart inom ramen
för det förnimbara), är därför fascinerande. Frågan bör då rimligen ha den dignitet som krävs för att kunna
göra anspråk på att vara en av de mer fundamentala och obesvarade frågorna inom filosofin.
Det kan ifrågasättas om våra atomära begrepp och storheter räcker för att mer uttömmande besvara frågan.
Det perspektivgränsöverskridande går då, i förlängningen, att associera med det vi lägger i begreppet "själ",
vilket gör frågeställningen än mer fascinerande. ”

Jag skulle kunna vidareutveckla tankarna kring detta senare, men för att det skall vara meningsfullt
behöver man behärska principerna som tillämpas i konceptet, men även känna till principerna kring/bakom
begreppet resonans. Resonans och DRP är närbesläktade med varandra.

Av föregående inlägg framgår att jag är på väg att lämna forumet, men det finns möjlighet att nå mig
via hemsidan och angiven e-post-adress om så önskas. Den vägen står även öppen för Anders,
och andra som har visat intresse av att förstå konceptet, i den händelse man undrar över något.

/ Illusionen / Bengt

Pax vobiscum.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav scirocco » 01 dec 2020 18:59

Jag ska inte ge mig in på konceptet. Har läst lite av det. Jag reagerar emot illussionens ständiga utsago att oombedda yttrar sig med kritik. Vem skulle vara ombedd bengt? Skulle dj själv be någon som inte sympatiserar med dig att yttra sig?

Du har hundra gånger velat lämna forumet så fort du får mothugg. Här är mest vanliga men ändå kloka människor. Varför lägger du inte ut ditt koncept på något matematikerforum eller på något vetenskapsforum istället?

Delar annars ditt intresse för att mata fåglar. Var inte så känslig. Inte ens barn är det. Önskar dig allt väl annars verkligen. Och god jul & ha hälsan!

Din ständige motståndare på alla plan. Men ändå inte. scirocco med all rätt anonym och ej ombedd skribent

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav scirocco » 01 dec 2020 20:21

Förövrigt en urdålig sida tekniskt sett. Jac gör avdelningar o mellanrum. Ställer upp texten snyggt. Men när man postar dras allt ihop. Rätta till det. Nån är väl datakunnig

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Pilatus » 01 dec 2020 20:38

scirocco skrev:Förövrigt en urdålig sida tekniskt sett. Jag gör avdelningar o mellanrum. Ställer upp texten snyggt. Men när man postar dras allt ihop. Rätta till det. Nån är väl datakunnig

Njea, det tycks du inte vara ensam om! Det beror kanske på vilken slags operativsystem du använder. Titta på Illusionens sidor, de är verkligen bedrövligt knöliga.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster