Förnuftsresistens

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3213
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Förnuftsresistens

Inläggav Smisk » 28 nov 2019 11:27

Faktaresistens är ett etablerat begrepp och man kan lätt se att det har en användning i och med internets funktion i vår värld.
Det är lätt att gissa en sak och sedan få den saken spräckt som en såpbubbla.

Googlar man på förnuftsresistens får man bara 6 träffar. :)

Jag ser ganska ofta ett fenomen där klartänkta resonemang inte får fäste. Det är oftast samma sak, det är en grupp människor som har en irrationell uppfattning där ifrågasättandet av den inte känns viktigt för dem. De stärker sin känslomässiga relation till saken i varandras sällskap och har inte lust att ändra tankarna trots att logiken talar mot uppfattningen.

Det händer även ibland i en dialog mellan två personer men det är lätt att resonera med en person och ännu lättare i en grupp mot en person. Tycker 5 personer en sak av logiska skäl och en motsatsen av irrationella blir det lätt att vara logisk i ett resonemang.

Det som nästan alltid händer är dock att även om ett resonemang inte går igenom i en irrationell grupp så visar det sig att det stämde i det långa loppet och att efter någon dag har alla ändrat sig plötsligt :)

Jag tror det har att göra med att vi har olika personlighet, olika känslor och värderingar, grupptillhörighet, "smidighet i en social situation" och att man har olika behov av genomtänkthet. En del har inte riktigt lärt sig tänka rationellt, logiskt och klart och har heller inte behövt det.

Det är då man på en fråga även som äldre kan svara "därför" som svar. "Varför röker du samtidigt som du inte vill röka?" - Därför.

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Re: Förnuftsresistens

Inläggav sinkaduza » 28 nov 2019 12:46

Hur lär man sig tänka klart nu tänker du? Har dessa sammansatta nyord någon motsats? Så vems är resistensen?

Mvh
savoir faire

Smisk
Inlägg: 3213
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Förnuftsresistens

Inläggav Smisk » 28 nov 2019 12:56

sinkaduza skrev:Hur lär man sig tänka klart nu tänker du? Har dessa sammansatta nyord någon motsats? Så vems är resistensen?

Mvh
savoir faire


Motsatsen till att tänka klart är att missuppfatta, blanda ihop saker, veta saker när man gissat, gör felslut osv. Klartänkthet är att utreda dessa saker genom att tänka igenom dem och konvertera missuppfattningarna till förståelse, gissningarna till kunskap, felslut till logiska resonemang osv.

Resistensen tillhör dem som när deras irrationalitet blir tillgänglig för utredning är som immuna mot denna klarhet :)

Motsatsen till förnuftsresistens kan exempelvis vara genomtänkhetsmottaglig ;)

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Re: Förnuftsresistens

Inläggav sinkaduza » 28 nov 2019 14:10

Smisk skrev:
sinkaduza skrev:Hur lär man sig tänka klart nu tänker du? Har dessa sammansatta nyord någon motsats? Så vems är resistensen?

Mvh
savoir faire


Motsatsen till att tänka klart är att missuppfatta, blanda ihop saker, veta saker när man gissat, gör felslut osv. Klartänkthet är att utreda dessa saker genom att tänka igenom dem och konvertera missuppfattningarna till förståelse, gissningarna till kunskap, felslut till logiska resonemang osv.

Resistensen tillhör dem som när deras irrationalitet blir tillgänglig för utredning är som immuna mot denna klarhet :)

Motsatsen till förnuftsresistens kan exempelvis vara genomtänkhetsmottaglig ;)


resistens har flera betydelser som motsåndskraft styrka okänslighet, frågan är väl syftet med ordet idag och i de sammanhang det används. Så nästa fråga blir vems 'fakta' vems 'förnuft' för att avgöra vad

Klartänk kanske kan vara att veta vad man vill

kan man lära sig det

mvh
sinkadusa

Smisk
Inlägg: 3213
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Förnuftsresistens

Inläggav Smisk » 28 nov 2019 16:58

sinkaduza skrev:resistens har flera betydelser som motsåndskraft styrka okänslighet, frågan är väl syftet med ordet idag och i de sammanhang det används. Så nästa fråga blir vems 'fakta' vems 'förnuft' för att avgöra vad

Klartänk kanske kan vara att veta vad man vill

kan man lära sig det

mvh
sinkadusa


Jag har alltid undrat om man kan veta vad man vill, någon som kan förklara hur man gör? :)

Precis som faktaresistens betyder att man inte tar till sig fakta så menar jag här att man inte tar till sig förnuftighet.

xion
Inlägg: 3216
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Förnuftsresistens

Inläggav xion » 28 nov 2019 17:25

Smisk skrev:
sinkaduza skrev:resistens har flera betydelser som motsåndskraft styrka okänslighet, frågan är väl syftet med ordet idag och i de sammanhang det används. Så nästa fråga blir vems 'fakta' vems 'förnuft' för att avgöra vad

Klartänk kanske kan vara att veta vad man vill

kan man lära sig det

mvh
sinkadusa


Jag har alltid undrat om man kan veta vad man vill, någon som kan förklara hur man gör? :)

Precis som faktaresistens betyder att man inte tar till sig fakta så menar jag här att man inte tar till sig förnuftighet.

Man vet kanske vad man vill för stunden. Men sen går det ju alltid att ändra sig såvida man inte är väldigt viljeresistent (envis)
Att vara förnuftresistent är kanske att vägra att "följa med strömmen".

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Re: Förnuftsresistens

Inläggav sinkaduza » 28 nov 2019 17:29

det är allenarådande betydelsen, men det är inte ett självbegrepp utan den som anser sin fakta eller förnuft det som är rätt och sanning, använder dessa designord med ett syfte.

En ny variant av ond god smart och dum?
mmm

har vi tänkt klart.

mvh x

Smisk
Inlägg: 3213
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Förnuftsresistens

Inläggav Smisk » 29 nov 2019 11:27

xion skrev:Man vet kanske vad man vill för stunden. Men sen går det ju alltid att ändra sig såvida man inte är väldigt viljeresistent (envis)
Att vara förnuftresistent är kanske att vägra att "följa med strömmen".


Om du följer strömmen och ditt beteende blir tillgängligt för reflektion men inte utreder det med ett klart tänkande blir du förnuftsresistent tänker jag. Om du märker att skälet till beteendet är att "alla andra gör det" men att du egentligen värderar att göra annat men inte "kan se det" kan du inte tänka klart för att irrationella faktorer driver dig och inte genomtänkta skäl.

xion
Inlägg: 3216
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Förnuftsresistens

Inläggav xion » 29 nov 2019 12:38

Smisk skrev:
xion skrev:Man vet kanske vad man vill för stunden. Men sen går det ju alltid att ändra sig såvida man inte är väldigt viljeresistent (envis)
Att vara förnuftresistent är kanske att vägra att "följa med strömmen".


Om du följer strömmen och ditt beteende blir tillgängligt för reflektion men inte utreder det med ett klart tänkande blir du förnuftsresistent tänker jag. Om du märker att skälet till beteendet är att "alla andra gör det" men att du egentligen värderar att göra annat men inte "kan se det" kan du inte tänka klart för att irrationella faktorer driver dig och inte genomtänkta skäl.

Jo, det där låter väl förnuftigt om jag förstår dig rätt.
Alla tror sig säkert vara förnuftiga.
Om andra anser sig förnuftigare och vill att du ändrar åsikt, men du inte kan finna "förnuftiga" skäl till att göra detta, så skulle man kunna säga att du är förnuftresistent. eller...

Smisk
Inlägg: 3213
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Förnuftsresistens

Inläggav Smisk » 29 nov 2019 17:23

xion skrev:Jo, det där låter väl förnuftigt om jag förstår dig rätt.Alla tror sig säkert vara förnuftiga.
Om andra anser sig förnuftigare och vill att du ändrar åsikt, men du inte kan finna "förnuftiga" skäl till att göra detta, så skulle man kunna säga att du är förnuftresistent. eller...


Nja, antalet folk som tror att de är förnuftiga avgör inte om någon är det eller inte, det har jag svårt att se, men visst är jag resistent mot deras åsikt ;)

Skälet till att ändra åsikten är antingen förnuftigt eller inte. Om de vill få mig att börja röka och anser att de är förnuftiga och jag inte börjar för att jag vet att rökning går mot något jag värdesätter, hälsa, är jag förnuftig men inte dem.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Förnuftsresistens

Inläggav Anders » 30 nov 2019 08:53

Smisk skrev:
sinkaduza skrev:Hur lär man sig tänka klart nu tänker du? Har dessa sammansatta nyord någon motsats? Så vems är resistensen?

Mvh
savoir faire


Motsatsen till att tänka klart är att missuppfatta, blanda ihop saker, veta saker när man gissat, gör felslut osv. Klartänkthet är att utreda dessa saker genom att tänka igenom dem och konvertera missuppfattningarna till förståelse, gissningarna till kunskap, felslut till logiska resonemang osv.

Resistensen tillhör dem som när deras irrationalitet blir tillgänglig för utredning är som immuna mot denna klarhet :)

Motsatsen till förnuftsresistens kan exempelvis vara genomtänkhetsmottaglig ;)

Motsatsen kan också vara att bestämma sig för att något är sant, och inte lyssna på argument. På grund av att det som sägs passar ens världsbild, sin grupps åsikt, därför att man läst det i en bok, eller har sett i en tidning att det finns forskning som stödjer nånting.

Mycket, mycket vanligt, vanligare än förr. Sociala media understödjer detta, och allt från SD till Aktivister. Att ha en ”stark åsikt” är verkligen på modet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3213
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Förnuftsresistens

Inläggav Smisk » 02 dec 2019 10:31

Anders skrev:Motsatsen kan också vara att bestämma sig för att något är sant, och inte lyssna på argument. På grund av att det som sägs passar ens världsbild, sin grupps åsikt, därför att man läst det i en bok, eller har sett i en tidning att det finns forskning som stödjer nånting.

Mycket, mycket vanligt, vanligare än förr. Sociala media understödjer detta, och allt från SD till Aktivister. Att ha en ”stark åsikt” är verkligen på modet.


Om någon sett serien Chernobyl så har vi ett exempel där man ser missuppfattningar och beslut baserade på låtsaskunskap om saker som möter verkligheten. När något är svårt att förstå och man har ont om tid att fatta viktiga beslut och man egentligen mest vill skydda sin egen låtsaskunskap får man en spiral av nonsens.

Öppenhet, ärlighet, transparens, tillgänglighet, omtänksamhet, nyfikenhet, förståelse och liknande egenskaper saknar nästan värde när man inte vågar visa att man inte kan och måste gissa och låtsas att gissningarna är kunskap.

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Re: Förnuftsresistens

Inläggav sinkaduza » 02 dec 2019 11:43

Smisk skrev:
Anders skrev:Motsatsen kan också vara att bestämma sig för att något är sant, och inte lyssna på argument. På grund av att det som sägs passar ens världsbild, sin grupps åsikt, därför att man läst det i en bok, eller har sett i en tidning att det finns forskning som stödjer nånting.

Mycket, mycket vanligt, vanligare än förr. Sociala media understödjer detta, och allt från SD till Aktivister. Att ha en ”stark åsikt” är verkligen på modet.


Om någon sett serien Chernobyl så har vi ett exempel där man ser missuppfattningar och beslut baserade på låtsaskunskap om saker som möter verkligheten. När något är svårt att förstå och man har ont om tid att fatta viktiga beslut och man egentligen mest vill skydda sin egen låtsaskunskap får man en spiral av nonsens.

Öppenhet, ärlighet, transparens, tillgänglighet, omtänksamhet, nyfikenhet, förståelse och liknande egenskaper saknar nästan värde när man inte vågar visa att man inte kan och måste gissa och låtsas att gissningarna är kunskap.


verkligheten genom en serie?

Om du inte vet vad du vill
varken nu eller med tråden
eller att verkligheten inte kommer genom en serie
har du kanske själv författat nonsens och resistenstänket har kommit ur samma källa som du kallar låtsaskunskap

mvh smisk

Smisk
Inlägg: 3213
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Förnuftsresistens

Inläggav Smisk » 02 dec 2019 12:41

sinkaduza skrev:Om du inte vet vad du vill
varken nu eller med tråden
eller att verkligheten inte kommer genom en serie
har du kanske själv författat nonsens och resistenstänket har kommit ur samma källa som du kallar låtsaskunskap

mvh smisk


Har du sett serien?

Då vet du vad jag talar om och det är inte verkligheten i serien :)
Jag talar alltså om dynamiken i dramat där personer är osäkra men tvingas fatta beslut.

God dag yxskaft ;)

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Re: Förnuftsresistens

Inläggav sinkaduza » 02 dec 2019 13:31

Smisk skrev:
sinkaduza skrev:Om du inte vet vad du vill
varken nu eller med tråden
eller att verkligheten inte kommer genom en serie
har du kanske själv författat nonsens och resistenstänket har kommit ur samma källa som du kallar låtsaskunskap

mvh smisk


Har du sett serien?

Då vet du vad jag talar om och det är inte verkligheten i serien :)
Jag talar alltså om dynamiken i dramat där personer är osäkra men tvingas fatta beslut.

God dag yxskaft ;)


har aldrig sett någonting

verklighet är inte ett subjektiv bakom två ögon?


mmvh dynamiken mellan yxhuvudet och stubben


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster