Kan livs värde vara fakta?

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kan livs värde vara fakta?

Inläggav Smisk » 13 feb 2020 09:50

klorofyll skrev:Hänger inte riktigt med. Menar du att det finns en djupare mening där slump inte existerar, att tanke och handling är ett??? I sådana fall är jag benägen att hålla med dig...


Ja det kan man säga :)

Ett annat sätt att säga det är att slumpen är meningsfull. Tänker man så blir det en workaround kring "problemet med mening".
Den optimala är att "existensen innehåller mening".

När du säger "djupare mening" så blir det lite av en tanke som säger "mening i saker jag inte ser mening i".
Som tro, faith.

Erfarenheten av att något är meningsfullt och värdefullt fungerar som en ficklampa. Lampan belyser det vi erfar och när vi ser det med den kan vi hitta meningen i den. Men för att kunna se något måste vi rikta den mot något och den måste skärma av annat. Det är inte en slump att det fungerar så och det vi skärmar av är inte meningslöshet utan möjligheter att se mening i allt.

Om jag då inte ser värdet av att liv existerar i naturen är det så min ficklampa är riktad helt enkelt. Riktar jag den så att allt levande innefattar mening är det sättet jag riktar den. Valet att styra den är nödvändigt men kunskapen som styr den måste utvecklas.

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kan livs värde vara fakta?

Inläggav Smisk » 13 feb 2020 10:28

Anders skrev:Därför finns det skäl att inte gräva ner sig om livet har mening, värde, sånt skit.lever man bara på så går det bra. Man får inte sån där ågren som du pratar om, särskilt om man också håller sig borta från de ”stora frågorna”. Vi behöver inte gräva ner oss i värden för att handla förnuftigt heller. Man vet pretty damn well varför man kör 40,55 eller 69 på 40-vägen av genomfartskaraktär. Man behöver inte vara einstein för det.


Filosofi handlar oftast om att utreda saker som dessa och ta dem på allvar. Skriver du i rätt forum? ;)

Alla handlingar genomsyras av bedömningar, känslor och föreställningar tänker jag. Man behöver inte vara Einstein för att hantera beteendet i trafiken men det är något man får lära sig så man är inte född med förmågan till beteendet. Reglerna och situationerna vi förhåller oss till med dem kräver saker av oss och beteendet finns tillsammans med kraven situationerna lägger på oss.

Livet fungerar på samma sätt. Det är en pågående situation som kräver bedömningar av oss. Ångesten inför att livet INTE innehåller något av värde "egentligen" är ett "psykologiskt krav" vi förhåller oss till. De beteenden, den energilöshet och de känslor vi får till oss av våra psykologiska funktioner tillsammans med situationen utanför och inom oss speglar hur vi förhåller "mening till världen".

Det är som ett utbrett fenomen att man lätt överlåter kunskapen om livet till vetenskapen och "experterna som kan saker".
Vetenskaplig kunskap utreder dock inte värde och mening. Det ger att man lätt tänker att livet inte "egentligen" innehåller dessa egenskaper.
Detta förhållningssätt och effekterna av det bekräftar att perspektivet inte räcker.

Om hela världen uppfattar det som att liv på jorden inte "egentligen" har något värde är detta ett vetenskapligt och filosofiskt misslyckande.
Om liv endast är en naturresurs vi godtyckligt bestämmer värdet på är vi som någon som kör 100 på 40 vägen av genomfartskaraktär. ;)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kan livs värde vara fakta?

Inläggav Algotezza » 13 feb 2020 10:30

För att kunna värdera något krävs både förnuft och känsla och medkänsla/empati, IQ+EQ. Förnuft i sig är blint och utan riktning, rentav amoraliskt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kan livs värde vara fakta?

Inläggav Anders » 13 feb 2020 12:29

Algotezza skrev:För att kunna värdera något krävs både förnuft och känsla och medkänsla/empati, IQ+EQ. Förnuft i sig är blint och utan riktning, rentav amoraliskt.

"Något" kanske är väl generellt. Tror inte att Einstein behövde alltför mycket EQ för att komma på relativitetsteorin, och värdera den som viktig. Men då han sedan (säkerligen) bet på naglarna inför att skriva atombombsbrevet till Roosevelt behövdes det nog desto mer.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kan livs värde vara fakta?

Inläggav Smisk » 13 feb 2020 12:37

Algotezza skrev:För att kunna värdera något krävs både förnuft och känsla och medkänsla/empati, IQ+EQ. Förnuft i sig är blint och utan riktning, rentav amoraliskt.


På ett sätt kan man tänka sig att världen i sig inte är blind utan har riktning. Den är en scen där värdeegenskaper är inbyggda. Det är den levande naturen som utvecklat och lärt sig vad som är meningsfullt genom att det som fungerar bäst prövas mot omständigheter. Bäst för vad?
Det finns riktningar inbyggt i funktionerna hos sakerna som utvecklats av naturen, både de levande och döda tingen. De som är döda som stenar, mindre levande som träd och mer som katter och människor.

Det som ger ett mänskligt liv mening och får det att fungera på ett bra sätt är som det är av naturen givet eller som det är av meningsfullhet konstruerat.

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kan livs värde vara fakta?

Inläggav Smisk » 13 feb 2020 12:40

Anders skrev:
Algotezza skrev:För att kunna värdera något krävs både förnuft och känsla och medkänsla/empati, IQ+EQ. Förnuft i sig är blint och utan riktning, rentav amoraliskt.

"Något" kanske är väl generellt. Tror inte att Einstein behövde alltför mycket EQ för att komma på relativitetsteorin, och värdera den som viktig. Men då han sedan (säkerligen) bet på naglarna inför att skriva atombombsbrevet till Roosevelt behövdes det nog desto mer.


Fast det som driver Einstein är integrerat i hans personlighet och sätt att vara just Einstein. Hans IQ+EQ är som verktyg han har att navigera med.
Relativitetsteorin som Einstein förstod den finns som en del av en oändlig kedja som sitter fast i mänsklighet, natur och meningsfulla värderingar.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster