Pilatus skrev:Illusionen skrev:VAD ÄR DET SOM SÄGER ATT VÅRT MEDVETANDE INKL JAGET STRUKTURELLT
BASERAS PÅ EN NIVÅ SOM ÄR DEN ENDA FÖREKOMMANDE I UNIVERSUM?
Angående tinget i sig. Det vi är medvetna om i vår omvärld är de ting som är inplacerade i tid och rum (åskådningsformerna). Tingen som de framstår för oss med hjälp av våra tolv förståndskategorier (enhet, mångfald, totalitet, realitet, negation, begränsning, ting, orsak, gemenskap, möjlighet, tillvaro och nödvändighet). Tingen existerar oberoende av oss. Det kan inte finnas framträdelse utan att något är upphov till framträdelsen. Med tinget i sig menar Kant inte att det finns någon dold verklighet, eller något för oss oåtkomligt.
Om tinget i sig vet vi ingenting mer än att det existerar och ger oss de intryck, det "råmaterial" som vi ordnar efter principerna tid, rum, kausalitet, enhet, mångfald etc. Kant funderar alltså inte över verkligheten som sådan, hur den egentligen är, utan över verkligheten som vi uppfattar den. Verkligheten som sådan kallar han "tinget i sig" och verkligheten som vi uppfattar den, "tinget för oss". Kants filosofi har alltså kunskapsteorin som mål, inte ontologin. Ref. Wikipedia Noumenon
Så långt du här beskriver Kants ”verk”, i det aktuella fallet, förefaller det som vi är helt överens.
Innan jag skriver något mer utförligt vill jag redovisa några väsentliga punkter, och invänta ev kommentarer från övriga.
Om vi beaktar att Kant levde mellan 1724 – 1804 och Maxwell mellan 1831 – 1879
så blir Kants ordval lätt att acceptera. Han var alltså ovetande om de elektromagnetiska fälten
och Maxwells ekvationer, men verkar likväl varse effekterna av dem.
Det jag i konceptet försöker beskriva är ”
TRANSFORMERINGS-SPRÅNGET” mellan ”
tinget i sig” och ”
tinget för oss”.
”Tinget för oss” är som jag tolkar det, detsamma jag kom att benämna ”det atomära perspektivet”.
Medan ”tinget för oss” är beskrivbart via våra atomära begrepp, gäller inte detta för ”tinget i sig”.
Denna begrepps-skillnad påverkar växelverkan mellan atomer, vilket hänsyn tas till, via vxv-modellen.
Språnget ifråga kommenterar jag i tidigare inlägg, enligt citat,
”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall utforskas och besvaras,
är att förklara begreppet ”
jaget” och dess subjektiva och komplexa relation till vår verklighets s k rum-tid,
alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till,
något
materiellt. Principen som efterfrågas är här den atomära modell, som beskriver relationen och sambanden
mellan hjärnan som materia och jaget.”
Ett liknande inlägg som nämner atomens roll,
”Notera att dessa aktuella begrepp är atomära till sin natur, och formade av hur ”jaget” förnimmer vår
s k verklighet, rumtiden. Utifrån detta skall sedan det alternativa tidsbegreppet beskrivas.
Det innebär t ex att ”jaget”och dess subjektiva och komplexa relation till vår verklighets s k rum-tid skall förklaras,
m a o hur den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till,
något materiellt, som hjärnans
atomer, vars ”existens” jaget är delaktig i.”
I tidigare inlägg skriver jag även citat,
”Sambandet mellan, de elektromagnetiska fälten inkl de kantringskriterier som leder till fältkoncentrationer
i form av materiella ”atomer”, rymmer flera för resonemanget viktiga ingredienser/komponenter.
Det är innehållet i, och beskrivning av, det fascinerande ”
transformerings-språnget” mellan ”jaget” och hjärnans fältaktivitet/funktion som här avses och efterfrågas.”
Jag har inte det fullständiga svaret, och det har med stor sannolikhet ingen annan heller.
Utan tillgång till svaret går det inte att avgöra ”jagets” relation till vår förnimbara verklighet.
Om det därutöver förhåller sig så att ”jaget” innefattar ”
perspektivgränsöverskridande” samband
finns det risk för att svaret ligger dolt bortom våra atomära begrepp, utom räckhåll för oss.
Den allmänna uppfattningen är att ”jagets” hemvist är den i rumtid förnimbara materiella hjärnan.
”Transformerings-språnget” är då kännetecknande för det som länkar samman "jaget" och hjärnan.
Teorin om att medvetandet skapar kunskap av egen kraft (Rationalism), liksom teorin om att all kunskap baseras på
erfarenhet av yttervärlden (Empirism), påverkas även de av den saknade beskrivningen av ”transformerings-språnget”.
/ Illusionen
Pax vobiscum.https://www.youtube.com/watch?v=qvFUw9HvRf8