Sökandet efter akademikerbarnet som blir vänster

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Sökandet efter akademikerbarnet som blir vänster

Inläggav Anders » 09 sep 2020 07:17

Från wikipedia

”Simone de Beauvoir föddes i en högborgerlig familj i Paris. Hennes far, Georges Bertrand de Beauvoir, var advokat och gift med Françoise Beauvoir (född Brasseur). Moderns hårda uppfostran satte spår i den unga Simone de Beauvoir, som revolterade mot katolicism och bourgeoisie. Simone de Beauvoir var medveten om att fadern skulle ha föredragit en son framför de två döttrar han nu hade. Fadern sade till Beauvoir: "Du har en mans hjärna" och från tidig ålder var hon en student som utmärkte sig från mängden. Hon blev, likt sin far, mycket intresserad av teater och litteratur, ett intresse hon skulle behålla hela livet.

Efter första världskriget gick Simone de Beauvoirs morfar, som var vd för Meuse Bank, i personlig konkurs. Detta resulterade i att hela familjen försattes i fattigdom. Man fick flytta in i en mindre lägenhet och hennes far fick återgå i arbete, vilket gjorde att föräldrarnas relation blev lidande.”

Kanske en ledtråd.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

klorofyll

Re: Sökandet efter akademikerbarnet som blir vänster

Inläggav klorofyll » 09 sep 2020 17:58

Jag tycker lite synd om dem som tror att de hade haft det bättre med borgerligt styre... Jag är över-positiv. Ett företag (eller en person) som inte klarar vänster-styre kan ju typ lägga ner med en gång... Varför vänta liksom?

Återgå till "Filosofi"