I den senaste Tankar för dagen (P1, 4:26 min) förklarar psykiatrikern Ing-Marie Wieselgren att hennes "moraliska kompass" styr hennes åsikter i rätt riktning, när det exempelvis gäller människor som flyr från förföljelse och söker uppehållstillstånd.
Det ger en värdefull inblick i svenskarnas mentala tillstånd, varför de accepterar förstörelsen av vårt land. Det är faktiskt amoraliskt att styras av en "kompass". Då fungerar man ju som en robot. Man slipper bry sig om konsekvenserna av sina ställningstaganden, utan går bara dit pilen pekar. Att vara en moralisk person innebär tvärtom att man brottas med problemen, men det slipper man om man har en kompass. Allting blir väldigt enkelt.
Här har vi förklaringen till varför tillståndet i västvärlden blir alltmer kaotiskt. Medborgarna har blivit amoraliska. Det är nämligen jobbigt att vara en moralisk person. Man måste sätta sig in i problemen, och man måste samtidigt lyssna till hjärta och instinkt. Hur ska det gå för våra efterkommande? vår kultur? vår ekonomi? Inget av detta behöver man grubbla på om man litar på sin kompass.
Det här liknar en mental robotisering. Människorna förlorar alltmer kontakten med sina instinkter, sina historiska rötter, och hjärtats sanning. Istället har de tillgång till den politiska korrekthetens kompass, som helt och hållet bygger på rådande samhällsskonsensus. Jag blir illa till mods när jag lyssnar på personer så svårt drabbade av syndens förstörande kraft.
Den amoraliska kompassen
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Den amoraliska kompassen
Är man humanist och/eller tror man på Gud är det självklart att ha en inre kompass. Din kanske behöver kalibreras något?
Re: Den amoraliska kompassen
lynx skrev:Är man humanist och/eller tror man på Gud är det självklart att ha en inre kompass. Din kanske behöver kalibreras något?
Jo, vi har en "kompass", men den är alldeles otillräcklig. Vår moraliska funktion klarar av mycket mera än att bara gå dit pilen pekar. Att bara lita på kompassen är därför amoraliskt. Man gör det för lätt för sig. Jämförelsevis, om vi bara litade till vår "logiska kompass" när vi tänker, så hade inget fungerat. Istället analyserar vi de intellektuella problemen noggrannt.