Medvetandets natur

Moderator: Moderatorgruppen

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Medvetandets natur

Inläggav Vertumnus » 21 dec 2023 11:33

Anders skrev:
Algotezza skrev:…Det typiska för människan är att vi är medvetna om vårt medvetandes processer, vi kan syna dem och analysera dem, medan de renodlade djuren bara är mer eller midnre medvetna, mera sällan metamedvetna...

Det här är lite grann ett bold statement kanske. Vad djuren tänker vet vi inte förstås, vi ser mest bara att de inte beter sig IQ 100, men än mer, jo vi kan syna vårt medvetandes processer men blir vi just något klokare? Efter femsiffriga belopp psykologbesök kunde jag väldigt fullvuxen konstatera att jag är introvert, med vad introvert är… jag går till fest, har aldrig ångest inför fest med mingel, men vill bara (och praktiserar fortfarande ibland) krypa ihop i hörn i fosterställning så fort möjlighet bjuds. Medan jag över en öl kan prata filosofiskt med en annan person hur länge som helst. Och mig veterligt har vi ingen som helst koll på vad de processerna kommer ifrån. Eller bara en idé, i stunden, var kommer den ifrån?


Måsre inte det vara en grundläggande egenskap hos medvetandet att det betraktar och värderar sitt innehåll? Metapersrektivet hör till medvetandets väsen.

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Medvetandets natur

Inläggav xion » 21 dec 2023 11:41

Kanske så här?
Hjärnan är hårddisken.
Medvetandet är gränssnittet.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Medvetandets natur

Inläggav Smisk » 21 dec 2023 13:20

Vertumnus skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:…Det typiska för människan är att vi är medvetna om vårt medvetandes processer, vi kan syna dem och analysera dem, medan de renodlade djuren bara är mer eller midnre medvetna, mera sällan metamedvetna...

Det här är lite grann ett bold statement kanske. Vad djuren tänker vet vi inte förstås, vi ser mest bara att de inte beter sig IQ 100, men än mer, jo vi kan syna vårt medvetandes processer men blir vi just något klokare? Efter femsiffriga belopp psykologbesök kunde jag väldigt fullvuxen konstatera att jag är introvert, med vad introvert är… jag går till fest, har aldrig ångest inför fest med mingel, men vill bara (och praktiserar fortfarande ibland) krypa ihop i hörn i fosterställning så fort möjlighet bjuds. Medan jag över en öl kan prata filosofiskt med en annan person hur länge som helst. Och mig veterligt har vi ingen som helst koll på vad de processerna kommer ifrån. Eller bara en idé, i stunden, var kommer den ifrån?


Måste inte det vara en grundläggande egenskap hos medvetandet att det betraktar och värderar sitt innehåll? Metaperspektivet hör till medvetandets väsen.


Detta håller jag med om. Jag skiljer dock på medvetandet och innehållet/psyket/tänkandet/mind. Det är med psyket vi ständigt värderar saker och det är psyket vi inte kan "kliva ur". Medvetandet är inte en del av psykets innehåll utan psyket inklusive alla erfarenheter vi kan ha är objekt inför medvetandet.

Medvetandet är nödvändigt för metaperspektivet och för att kunna reflektera över och värdera olika saker.
För att förstå både medvetandet och psyket så krävs att vi förstår skillnaden mellan dem och hur dem förhåller sig till varandra.
För att göra det krävs introspektion, reflektion och/eller meditation.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster