Motsatspar inom kunskapssfären

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Motsatspar inom kunskapssfären

Inläggav David H » 25 jun 2021 11:42

Pollen skrev:Motsatspar som fått förfärande aktualitet de senaste åren är

* sanning - alternativ sanning
* fakta - alternativa fakta
* kunskap - alternativ kunskap


Menar du på allvar att detta är motsatspar, eller vill du göra en retorisk poäng av det?

Om jag exempelvis tänker motsats till "kunskap" associerar jag "okunskap", medan associationen "alternativ kunskap" känns mer långsökt.

Vissa tycker inte om att se alternativ, så långt har jag förstått...och i många situationer kan jag hålla med om att det är olämpligt att ägna energi åt irrationella och dåligt underbyggda alternativ... men ibland tänker jag också det kan finnas alternativ som verkligen kan vara nyttiga och förlösande.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Motsatspar inom kunskapssfären

Inläggav David H » 25 jun 2021 11:49

klorofyll skrev:Det blir lättare om man relaterar till något. Är god motsatsen till ond? Svårt. Men om man däremot säger: god är motsats till ond, i moral. Rätt?


Jo, så är det. Det gäller att se begreppen i ett sammanhang. Två begrepp kan vara motsatser i ett sammanhang, men i ett annat sammanhang är det inte längre motsatser.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Motsatspar inom kunskapssfären

Inläggav Anders » 25 jun 2021 12:36

Algotezza skrev:Kommer pragmatisk/ pragmatism in här, eller...? Vad är motsatsen till detta?

Idealisk/idealism?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Motsatspar inom kunskapssfären

Inläggav Anders » 25 jun 2021 12:40

rekoj skrev:
Pollen skrev:Motsatspar som fått förfärande aktualitet de senaste åren är

* sanning - alternativ sanning
* fakta - alternativa fakta
* kunskap - alternativ kunskap


Menar du på allvar att detta är motsatspar, eller vill du göra en retorisk poäng av det?

Om jag exempelvis tänker motsats till "kunskap" associerar jag "okunskap", medan associationen "alternativ kunskap" känns mer långsökt.

Vissa tycker inte om att se alternativ, så långt har jag förstått...och i många situationer kan jag hålla med om att det är olämpligt att ägna energi åt irrationella och dåligt underbyggda alternativ... men ibland tänker jag också det kan finnas alternativ som verkligen kan vara nyttiga och förlösande.

Håller med om att det knappast rör sig om motsatspar. Men däremot är det ”alternativa” sannerligen en plåga. Lika mycket från republikanhöger i USA som flumvänster i Sverige.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Motsatspar inom kunskapssfären

Inläggav Smisk » 02 jul 2021 14:01

Algotezza skrev:Kommer pragmatisk/ pragmatism in här, eller...? Vad är motsatsen till detta?


Pragmatisk tänker jag är praktisk så teoretisk kan var motsatsen i någon kontext.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Motsatspar inom kunskapssfären

Inläggav Smisk » 02 jul 2021 15:47

rekoj skrev:Går det beskriva motsatspar inom kunskapssfären? Är det möjligt att fullt ut förstå dessa motsatspar, och hur stor relevans har det att förstå skillnaden? Kan det vara en nackdel att tänka i motsatspar, för att man så att säga missar att se helheten om det bryts ner i mindre beståndsdelar?

Här är några motsatspar som ibland brukar omnämnas:

Konkret - abstrakt
Objektiv - subjektiv
Empirisk - logisk
A posteriori - a priori
Syntetisk - analytisk
Materiell - konceptuell
Empirisk/materiell - grammatisk
Induktiv - deduktiv
Sinnlig - andlig

Så kan man också fråga sig vad dessa motsatspar jag omnämnt här har för relation till varandra. Uttrycker alla dessa motsatspar i själva verket ett och samma motsatsförhållande?
Är det jag nämner äkta eller falska motsatspar?


Det jag tänker på är att det är lätt att på förhand tänka sig att saker är motsatser och med den tanken sortera saker så att man uppfattar att de är motsatser.

Sinnlig och andlig kan ses som motsatser i en viss kontext men i en annan kan man tänka sig att världens fysiska och mentala aspekter bägge är andliga fast två olika perspektiv av andlighet. En andlig utsida och en andlig insida där andligheten överskrider men inkluderar bägge aspekter.

Jag tänker även på yin-yang grejen som ofta påpekar att motsatser kan vara sidor av samma mynt där varje sida finns i relation till och FÖR att den andra finns. Dem är alltså ur det perspektivet inte alls motsatser utan "ingår i varandra" och finns ENDAST som "tillgängliga inför varandra". Att kategorisera dem som mot-satser blir lite av att man menar att de utesluter varandra när man även kan se dem som att de "fyller i varandras existens" på så sätt att ljuset visar mörker och mörker visar ljus.

Jag tänker mig att objektiv/subjektiv är en sådan missuppfattning där man för att man tänker sig dem som uteslutande missar att de är nödvändiga inför varandra.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Motsatspar inom kunskapssfären

Inläggav klorofyll » 02 jul 2021 17:20

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Kommer pragmatisk/ pragmatism in här, eller...? Vad är motsatsen till detta?


Pragmatisk tänker jag är praktisk så teoretisk kan var motsatsen i någon kontext.

Pragmatisk är att vara praktisk i praktiken?
"Motsatsen" är att vara teoretisk i teorin?

:D

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Motsatspar inom kunskapssfären

Inläggav David H » 25 apr 2023 11:47

Citerar från tråden Vad tänker du på:
David H skrev:
Pilatus skrev:Då vi bildar begrepp ser vi hur en abstraktion fungerar, t ex ordet "bil" vilket är ett abstrakt substantiv. Man kan träffa på en bil som man aldrig sett förut och ändå känna igen föremålet med sina väsentliga bil-egenskaper.


Här tänker jag att det är bra att kunna skilja mellan abstrakt substantiv, där begreppen abstrakt och substantiv betraktas separat var för sig, och vad som är ett abstrakt substantiv, dvs tillhörande ordklassen abstrakta substantiv.

Om man bara resonerar utifrån betydelsen av begreppet abstraktion skulle det kunna gå att argumentera för att en bil har abstrakta egenskaper, enligt det resonemanget du för. Kan här påminna om Platons idévärld, att de "perfekta" beskrivningarna av vad något är finns bara i idévärlden. Men detta gäller väl då alla substantiv, så utifrån det resonemanget skulle man väl kunna argumentera för att alla substantiv är abstrakta substantiv, och då missar man poängen med indelningen av olika ordklasser inom grammatiken.

Den som kollar i ett uppslagsverk kan då notera att "abstrakt substantiv" är ett eget upppslagsbegrepp, dvs inte något som bara följer av de separata termerna abstrakt och substantiv. T ex i Nationalencyklopedin står det:
NE.se:abstrakt substantiv skrev:abstrakt substantiv, substantiv som betecknar ett icke-påtagligt fenomen (utan massa)


Och motsatsen, konkret substantiv, är något som har massa.

Substantivet "bil" sorteras då in till de konkreta substantiven.

Gränsen mellan abstrakta och konkreta substantiv är dock inte helt entydig, på samma sätt som det inte är helt entydigt lätt att besvara frågan om vad som har massa och vad som inte har massa.


Tänker att den här diskussionen kanske blir mer begriplig om vi ser det i relation till frågan om Motsatspar inom kunskapssfären. Erkänner vi olika kunskapspar inom kunskapssfären, eller vill vi ha allting insorterat i samma fack? Uppdelningen mellan abstrakta substantiv och konkreta substantiv, kan väl ses som ett typexempel. Är det alls meningsfullt att dela in mellan abstrakta och konkreta substantiv, eller vill vi att alla substantiv ska betraktas från samma perspektiv?
Som jag ser det går det att argumentera för båda delarna. Alla substantiv kan betraktas som abstrakta substantiv för den som vill göra det, och alla substantiv kan nog betraktas som konkreta substantiv för den som vill göra det, distinktionen däremellan är inte självklar. Det finns inget direkt logisk motsägelse om vi antar en monistisk syn på verkligheten, tänker jag. Men jag tänker ändå att vi får ut mer om vi antar en dualistisk eller pluralistisk syn på verkligheten som antar att det finns olika motsatspar. Det ger en mer intressant verklighetsbeskrivning om vi utgår från att motsatsparen finns.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Motsatspar inom kunskapssfären

Inläggav David H » 03 maj 2023 18:08

Relationen mellan dessa motsatspar tänker jag kan jämföras med taoismens yinyang-symbol, se https://en.wikipedia.org/wiki/Yin_and_y ... symbol.svg

Dels har vi ett svart område med en vit punkt inuti, och dels har vi ett vitt område med en svart punkt inuti.

Om vi prövar denna bild på ett vanligt motsatspar, så som motsatsparet yttre värld och inre värld, vad innebär det då?

Vi kan då tänka oss att yttre värld representerar det vita, och inre värld represeterar det svarta. Men i det vita fältet, dvs yttre världen, finns också en punkt av det svarta, dvs inre värld, och i det svarta fältet, finns en punkt av det vita. Det ena finns inte bara jämsides med det andra, de två världarna befinner sig också i varandra. Och det tänker jag är en anledning till att det verkar så svårt att separera de två aspekterna.
Om vi t ex tar det här om Illusionens resonemang om att det imaginära utgör en del av universum. Om universum då är det yttre, och det imaginära tillhör det inre, innebär det då att det imaginära inte tillhör universum? Å ena sidan kan man vilja säga ja, eftersom det svarta (inre) inte är vitt, å andra sidan skulle man kunna svara nej, eftersom det trots allt finns en klick av det svarta i det vita. Du kan studera valfri del av det vita och du kommer aldrig hitta något svart, men du kan inte ta allt av det vita utan att därmed också få med dig något svart.

Slutsats: om universum är hela vår yttre värld finns något imaginärt / något av vårt inre däri. (Skulle nog kunna kallas ontologiskt anspråk)
Och motsvarande resonemang skulle också kunna föras angående inre värld. Att det går inte att helt frikoppla yttre värld från inre värld.

Sen en annan fråga om den svarta punktens storlek i vita fältet och vice versa. Går det att säga något om dess utbredning? Om vi tänker oss att det måste finnas balans mellan det yttre och det inre, då innebär det att ju mindre svarta punkten i vita fältet är, ju mer koncentrerad är den också. Kanske kan vi här tänka oss en inverterad yinyang-symbol om vi vänder den uppochner, att på baksidan av det vita fältet finns ett motsvarande svart fält, och på baksidan av svarta punkten finns en motsvarande vit punkt. Och vidare att om svarta punkten expanderar till den grad att den fyller det vita fältet, så kommer det upptäckas att i mitten av den svarta punkten (som nu förvandlats till ett svart fält) finns en vit punkt. Och längst inne i vita punkten/fältet finns en svart punkt osv i oändlig regress.

Låter detta rimligt?

Kan här noteras att yinyang-symbolen inte i sig illustrerar någon oändlig regress, men jag tänker att det kan ha och göra med att punkterna i själva verket är andra gradens symboler. Svarta punkten i vita fältet och vice versa har egentligen ingen utbredning, men utan utbredning går det inte att illustrera - så därför illustreras ett runt svart fält som symbol för dess punkt, dvs en form av symbolik inom symboliken.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Motsatspar inom kunskapssfären

Inläggav Anders » 04 maj 2023 07:32

Vad jag frågar mig här är om ordet "imaginär" har någon koppling till det engelska "imagine". Att vi föreställer oss något - är den föreställningen en del av universum? Eller snarare - kan man väldigt tydligt säga att den inte är en del av universum? (Har sen ingen aning om det har någon koppling till Illusionens resonemang)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Motsatspar inom kunskapssfären

Inläggav xion » 04 maj 2023 07:41

David H skrev:Relationen mellan dessa motsatspar tänker jag kan jämföras med taoismens yinyang-symbol, se https://en.wikipedia.org/wiki/Yin_and_y ... symbol.svg

Dels har vi ett svart område med en vit punkt inuti, och dels har vi ett vitt område med en svart punkt inuti.

Om vi prövar denna bild på ett vanligt motsatspar, så som motsatsparet yttre värld och inre värld, vad innebär det då?

Vi kan då tänka oss att yttre värld representerar det vita, och inre värld represeterar det svarta. Men i det vita fältet, dvs yttre världen, finns också en punkt av det svarta, dvs inre värld, och i det svarta fältet, finns en punkt av det vita. Det ena finns inte bara jämsides med det andra, de två världarna befinner sig också i varandra. Och det tänker jag är en anledning till att det verkar så svårt att separera de två aspekterna.
Om vi t ex tar det här om Illusionens resonemang om att det imaginära utgör en del av universum. Om universum då är det yttre, och det imaginära tillhör det inre, innebär det då att det imaginära inte tillhör universum? Å ena sidan kan man vilja säga ja, eftersom det svarta (inre) inte är vitt, å andra sidan skulle man kunna svara nej, eftersom det trots allt finns en klick av det svarta i det vita. Du kan studera valfri del av det vita och du kommer aldrig hitta något svart, men du kan inte ta allt av det vita utan att därmed också få med dig något svart.

Slutsats: om universum är hela vår yttre värld finns något imaginärt / något av vårt inre däri. (Skulle nog kunna kallas ontologiskt anspråk)
Och motsvarande resonemang skulle också kunna föras angående inre värld. Att det går inte att helt frikoppla yttre värld från inre värld.

Sen en annan fråga om den svarta punktens storlek i vita fältet och vice versa. Går det att säga något om dess utbredning? Om vi tänker oss att det måste finnas balans mellan det yttre och det inre, då innebär det att ju mindre svarta punkten i vita fältet är, ju mer koncentrerad är den också. Kanske kan vi här tänka oss en inverterad yinyang-symbol om vi vänder den uppochner, att på baksidan av det vita fältet finns ett motsvarande svart fält, och på baksidan av svarta punkten finns en motsvarande vit punkt. Och vidare att om svarta punkten expanderar till den grad att den fyller det vita fältet, så kommer det upptäckas att i mitten av den svarta punkten (som nu förvandlats till ett svart fält) finns en vit punkt. Och längst inne i vita punkten/fältet finns en svart punkt osv i oändlig regress.

Låter detta rimligt?

Kan här noteras att yinyang-symbolen inte i sig illustrerar någon oändlig regress, men jag tänker att det kan ha och göra med att punkterna i själva verket är andra gradens symboler. Svarta punkten i vita fältet och vice versa har egentligen ingen utbredning, men utan utbredning går det inte att illustrera - så därför illustreras ett runt svart fält som symbol för dess punkt, dvs en form av symbolik inom symboliken.


Människan har en förkärlek för att dra gränser.(kanske beror på vårt behov av revirhävdande)
Att dra gränsen mellan idevärlden och sinnevärlden är inte så helt enkelt.
Människans kropp hör till sinnevärlden (den fysiska världen). När hon dör blir hon bara ett stycke död vävnad.
Människans själ (idevärlden) upphör att finnas till när hon dör. (även om det ur religiös synpunkt kan finnas delade meningar därom.)
En levande människa har kontakt med den fysiska världen via sina sinnen men denna kontakt kräver att sinnena förmedlar sina intryck till den inre världen (idevärlden). Livet är en förutsättning för denna kommunikation. Den ena världen kan inte existera utan den andra. Det finns ett ömsesidigt beroende. Vi bär båda dessa världar inom oss.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Motsatspar inom kunskapssfären

Inläggav Smisk » 04 maj 2023 10:53

klorofyll skrev:
Smisk skrev:
Algotezza skrev:Kommer pragmatisk/ pragmatism in här, eller...? Vad är motsatsen till detta?


Pragmatisk tänker jag är praktisk så teoretisk kan var motsatsen i någon kontext.

Pragmatisk är att vara praktisk i praktiken?
"Motsatsen" är att vara teoretisk i teorin?

:D


Så kan man uttrycka det :D

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Motsatspar inom kunskapssfären

Inläggav David H » 05 maj 2023 14:58

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Kommer pragmatisk/ pragmatism in här, eller...? Vad är motsatsen till detta?


Pragmatisk tänker jag är praktisk så teoretisk kan var motsatsen i någon kontext.


Jag har läst en del verk av så kallade pragmatister, så som John Dewey och Richard Rorty....och jag tror inte att de skulle gå med på att motsatsen till egna ståndpunkten är typ "teoretism". De vill nog egentligen bara ge uttryck för något mer allmänt.

Men jag tänker att det kanske på nåt vis har och göra med motsatsernas eviga dilemma, att varje punkt behöver en motpunkt. Varje gång man söker helt och hållet separera något från något annat på mer existentiell nivå verkar det som man får man med ett frö av dess motsats. I det ena finns alltid något av det andra som gäckar.

Dostojevskij skrev: "För att göra sanningen mera sannolik, bör man absolut blanda i en smula lögn"

Återigen får det mig att tänka på yinyang-symbolen, med den svarta pricken i det vita, och vita pricken i det svarta. Att det behövs en prick av svart lögn i det vita sanningsfältet, för att göra sanningen mer sannolik?
Kanske är det bara goja det jag skriver här, men jag tror det finns nåt att spinna vidare på....
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Motsatspar inom kunskapssfären

Inläggav Smisk » 05 maj 2023 16:06

David H skrev:Jag har läst en del verk av så kallade pragmatister, så som John Dewey och Richard Rorty....och jag tror inte att de skulle gå med på att motsatsen till egna ståndpunkten är typ "teoretism". De vill nog egentligen bara ge uttryck för något mer allmänt.


Kan du utveckla varför du inte tror det om du kan stätta ord på det?

Jag googlade på motsatasen och fick:idealistisk, teoretisk, romantisk, orealistisk, verklighetsfrämmande.
Romantisk ser jag som intressant, så kanske man kan tänka?

Pragmatiskt uppfattar jag som ett lite lurigt begrepp om man inte ger det en kontext där betydelsen specificeras.
Det används för att betyda saker om kunskap, existens och värden och oftast hur det viktiga inte är att komma fram till det ultimata här utan istället vad som fungerar i praktiken och vad vi fungerar bäst för oss när vi tänker oss det vi gör kring dessa.

David H skrev:Återigen får det mig att tänka på yinyang-symbolen, med den svarta pricken i det vita, och vita pricken i det svarta. Att det behövs en prick av svart lögn i det vita sanningsfältet, för att göra sanningen mer sannolik?
Kanske är det bara goja det jag skriver här, men jag tror det finns nåt att spinna vidare på....


Den symbolen skall väl ses som en levande spänning som aldrig fastnar i något utan ständigt rör sig.
Samtidigt är statisk/rörlig motsatspar på samma sätt. De är nödvändiga för varandra och kan inte tas bort från denna levande relation. De skall heller inte ses som regelrätta motsatser utan istället som sidor av samma mynt.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Motsatspar inom kunskapssfären

Inläggav David H » 05 maj 2023 17:33

Smisk skrev:
David H skrev:Jag har läst en del verk av så kallade pragmatister, så som John Dewey och Richard Rorty....och jag tror inte att de skulle gå med på att motsatsen till egna ståndpunkten är typ "teoretism". De vill nog egentligen bara ge uttryck för något mer allmänt.


Kan du utveckla varför du inte tror det om du kan stätta ord på det?

Jag googlade på motsatasen och fick:idealistisk, teoretisk, romantisk, orealistisk, verklighetsfrämmande.
Romantisk ser jag som intressant, så kanske man kan tänka?

Pragmatiskt uppfattar jag som ett lite lurigt begrepp om man inte ger det en kontext där betydelsen specificeras.
Det används för att betyda saker om kunskap, existens och värden och oftast hur det viktiga inte är att komma fram till det ultimata här utan istället vad som fungerar i praktiken och vad vi fungerar bäst för oss när vi tänker oss det vi gör kring dessa.


Avgörande fråga är väl alltid kontexten, tänker jag, som även du är inne på här.

Angående varför de så kallade pragmatisterna inte skulle vilja gå med på att tala om någon motsats till egna ståndpunkten, tänker jag skulle vara för att de inte föreställer sig någon refererbar motsatspunkt. Kan här relatera till vår tidigare diskussion om att ställa frågor med ja/nej-svar...och jag skrev något om att jag menar att ja/nej-frågorna inte är av direkt filosofiskt intresse. Då är det inte heller direkt av intresse att säga ja eller nej till pragmatism.
Som t ex uttrycks i detta citat av Wittgenstein: "Our only task is to be just. That is, we must only point out and resolve the injustices of philosophy, and not posit new parties – and creeds."

Jag tror att en som Rorty skulle vara benägen att hålla med Wittgenstein om detta, och därför skulle han också mena att frågan om pragmatism inte heller handlar om något direkt ja/nej-ställningstagande.

Men det hela är också ganska knepigt, på gränsen till paradoxalt, och jag tror man på nåt vis måste medge att det må förefalla lite paradoxalt. Eller åtminstone att vi behöver tillföra fler dimensioner till våra förklaringsmodeller för att det ska bli begripligt. Någonstans behöver ja/nej-frågorna och detta om motsatspunkter också passa in i filosofiska diskursen, tänker jag. Även det hör till filosofin.

På senare tid har jag läst mer av Jung och han presenterar ett lite annorlunda perspektiv om pragmatism, som jag även det tycker är intressant.

Smisk skrev:
David H skrev:Återigen får det mig att tänka på yinyang-symbolen, med den svarta pricken i det vita, och vita pricken i det svarta. Att det behövs en prick av svart lögn i det vita sanningsfältet, för att göra sanningen mer sannolik?
Kanske är det bara goja det jag skriver här, men jag tror det finns nåt att spinna vidare på....


Den symbolen skall väl ses som en levande spänning som aldrig fastnar i något utan ständigt rör sig.
Samtidigt är statisk/rörlig motsatspar på samma sätt. De är nödvändiga för varandra och kan inte tas bort från denna levande relation. De skall heller inte ses som regelrätta motsatser utan istället som sidor av samma mynt.


Jo, det stämmer också med hur jag uppfattat det.
Att alls försöka förklara något som är i ständig rörelse kan bli väldigt rörigt, och det är lätt att hamna i självemotsägelser för den som vill försöka göra det...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster