Hur bra är världen iegentligen?
Moderator: Moderatorgruppen
Hur bra är världen iegentligen?
Om man ser världen för vad den faktiskt är, vad tycker ni om den? Är det verkligen värt att leva? Världen verkar vara fylld av kontroverser (politik, doping inom idrott med mera), konflikter, diskussioner, bråk, mord, virus, störande insekter (flugor, fjärilar, skalbaggar med mera), sjukdomar, pandemier och många andra former av negativitet. Finns det verkligen några helt bra ögonblick i livet? De är i så fall få.
Re: Hur bra är världen iegentligen?
Goze skrev:Om man ser världen för vad den faktiskt är, vad tycker ni om den? Är det verkligen värt att leva? Världen verkar vara fylld av kontroverser (politik, doping inom idrott med mera), konflikter, diskussioner, bråk, mord, virus, störande insekter (flugor, fjärilar, skalbaggar med mera), sjukdomar, pandemier och många andra former av negativitet. Finns det verkligen några helt bra ögonblick i livet? De är i så fall få.
Det handlar mycket om själva upplevelsen. Det mesta bara är. Här kan filosofin hjälpa en att få perspektiv på tillvaron. Om det finns berg måste det också med nödvändighet finnas dalar, annars vore allt platt. Man måste upptäcka livet "karamell" och suga i sig.
Goze skrev:Om man ser världen för vad den faktiskt är, vad tycker ni om den? Är det verkligen värt att leva? Världen verkar vara fylld av kontroverser (politik, doping inom idrott med mera), konflikter, diskussioner, bråk, mord, virus, störande insekter (flugor, fjärilar, skalbaggar med mera), sjukdomar, pandemier och många andra former av negativitet. Finns det verkligen några helt bra ögonblick i livet? De är i så fall få.
Här var glaset halvtomt
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
4 november 2017
-
hakkapeliitta
Anders skrev:Här var glaset halvtomt
En pessimist ser glaset halvtomt, en optimist ser glaset halvfyllt.
Grejen är den att livet tycks bestå av mycket tjafs, sjukdomar och naturkatastrofer (översvämningar, åskoväder, jordbävningar med mera) och annan negativitet (våldtäkt, mord, mobbning, diskriminering, kränkning, orättvisa, ojämställdhet med mera).
Min syn är att optimister snarare blundar för verkligheten.
Min syn är att optimister snarare blundar för verkligheten.
Du tar "nyheterna" på för stort allvar verkar det som?
Det viktigaste är inte hur saker är utan hur man ser dem och vad man gör med dem. Vi styr inte över hur saker är, endast vad vi gör.
"nyheterna" har lite med världen att göra och mycket med ytliga värden andra gör reklam för att göra.
"helt bra ögonblick" är subjektivt så det är upp till dig och dina värderingar. Det är hur du ser det du själv bygger värderingarna på.
För många krävs det nästan en större kris för att se detta verkar det som. Då flyttas horisonten lite lättare och man kan få lite mer kontroll över tänkandet som flyttade den.
Det är inte världen som flyttar tänkandet, det är medvetandet.
Pollen skrev:Jag vill lägga till att - med ett citat vars upphovsperson jag glömt - vi som tar hand om varann är fler än de som tar livet av varann.
Utan tvekan
Både världen och det man kan göra i den är kalas
Det finns mycket skräp och lidande med men mycket mer av allt annat.
Vi är gjorda för de flesta svårigheter. Det är när man inte finner mening som allt blir för svårt men även med mening kan självmordstankar infinna sig. Önskar människan lärde sig lösa konflikter på annat sätt än krig. Önskar samhällen blev mer jämlika.
Det är skönt att skita, dricka kaffe, se lönnarna ute nu, googla, och spela gitarr i alla fall, det väger upp lite.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
4 november 2017
4 november 2017