Objektivt medvetande

Moderator: Moderatorgruppen

Sheki
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 sep 2021 03:32

Objektivt medvetande

Inläggav Sheki » 26 sep 2021 03:40

Alla har ett objektivt medvetande. Vare sig de ljuger för sig själv eller är sanningsfulla så vet de om det. Det svåra är när man har övertygelser som inte är så sannolika eller baserade på lögner. Övertygelserna kan vara sådana att de baseras på en lögn och då är man medveten om detta. Det är så nämligen att en övertygelse som baseras på lögn härstammar från icke vetande som man tar för vetande men medvetandet vet att så är fallet. Många av människorna är övertygade baserat på lögner. Kristna kommer till himmelen men inte Buddister eller Ateister kan inte komma till himmelen.

Det är en intressant process som människan går igenom när hon ställer sig frågan såvida hon vet något eller är övertygad om det eller rent av inbillad. Det man är medveten under denna period kan antingen vara rent vetande eller en övertygelse eller en lögn så det är inte riktigt så att för medvetandet att den inte vet vad som är vad.

Jag vet att jag vet och resten är jag inte så säker på har hänt mig några gånger. Det som egentligen händer då är att man har en övertygelse om att man inte vet medan man egentligen vet vad man är övertygad om, inbillad kontra vet. Varför beter sig då medvetandet på detta sätt med tvivel? Det kan vara så att hjärnan i sig självt inte vet något och behöver starkare instruktioner från medvetandet om vad som är och inte är. Många påstår att det undermedvetna inte kan skilja på en lögn kontra en sanning medan medvetandet kan det.

Kanske inser du att ditt medvetande är objektivt alltid och alltid kommer vara det. Vi ses!

Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster