Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav David H » 18 jan 2022 11:52

citerar från annan tråd..
Pollen skrev:Historien har lärt oss att det som på min hjälte Aristoteles tid sågs som naturfilosofi - och nästan i 2000 år efter det - har knoppat av sig i olika vetenskaper som vi lärt oss känna igen redan från grundskolans NO- och SO-lektioner.
Utveckling! Tankens utveckling!


Detta är intressant infallsvinkel tycker jag. Om vi utgår från antiken som en slags rot till dagens vetenskap.. Det kan ses som en utveckling att det växt ut till olika grenar, till exempel samhällsorienterande ämnen och naturorienterande ämnen. Men jag tror också det är viktigt att inte glömma de olika ämnenas gemensamma nämnare. Ser man SO och NO som helt väsensskilt är det något som riskerar gå förlorat, menar jag. Det finns intressanta bidrag som kan hjälpa oss överbrygga de olika synsätten... till exempel Thomas Kuhn som visar på relevansen av ett historiskt/samhällsorienterande synsätt inom naturvetenskapen (även fysiken, som kan ses som mest extrema form av naturvetenskap), och Pierre Bourdieu m fl som använder vad som skulle kunna kallas naturvetenskapliga metoder inom samhällsorienterat forskningsfält.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Anders » 18 jan 2022 12:25

rekoj skrev:citerar från annan tråd..
Pollen skrev:Historien har lärt oss att det som på min hjälte Aristoteles tid sågs som naturfilosofi - och nästan i 2000 år efter det - har knoppat av sig i olika vetenskaper som vi lärt oss känna igen redan från grundskolans NO- och SO-lektioner.
Utveckling! Tankens utveckling!


Detta är intressant infallsvinkel tycker jag. Om vi utgår från antiken som en slags rot till dagens vetenskap.. Det kan ses som en utveckling att det växt ut till olika grenar, till exempel samhällsorienterande ämnen och naturorienterande ämnen. Men jag tror också det är viktigt att inte glömma de olika ämnenas gemensamma nämnare. Ser man SO och NO som helt väsensskilt är det något som riskerar gå förlorat, menar jag. Det finns intressanta bidrag som kan hjälpa oss överbrygga de olika synsätten... till exempel Thomas Kuhn som visar på relevansen av ett historiskt/samhällsorienterande synsätt inom naturvetenskapen (även fysiken, som kan ses som mest extrema form av naturvetenskap), och Pierre Bourdieu m fl som använder vad som skulle kunna kallas naturvetenskapliga metoder inom samhällsorienterat forskningsfält.


Det jag spontant tänker - Om man tänker, lite oberoende av institiution på universitet, säg Filosofisk, Sociologisk och naturvetenskaplig, säg Fysik - Så har jag rätt stor konfidens i att själva forskningsprojekten körs enligt vetenskaplig metod. Utan att egentligen ha en aning. Men jag förutsätter att alla projekt som körs på ett universitet är under någon slags granskning som garanterar vetenskapligt tillvägagångssätt.

Men - Vilka projekt som körs, är också det som det beslutats om enligt någon slags vetenskaplighet? Inom Fysik såväl som Sociologi?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav David H » 18 jan 2022 13:31

Anders skrev:
Det jag spontant tänker - Om man tänker, lite oberoende av institiution på universitet, säg Filosofisk, Sociologisk och naturvetenskaplig, säg Fysik - Så har jag rätt stor konfidens i att själva forskningsprojekten körs enligt vetenskaplig metod. Utan att egentligen ha en aning. Men jag förutsätter att alla projekt som körs på ett universitet är under någon slags granskning som garanterar vetenskapligt tillvägagångssätt.

Men - Vilka projekt som körs, är också det som det beslutats om enligt någon slags vetenskaplighet? Inom Fysik såväl som Sociologi?


Du skriver konfidens..och jag skulle då vara benägen att i vissa fall också kalla det en farhåga. Vetenskapliga metoder inom områden där de vetenskapliga metoderna inte hör hemma kan snarare göra skada än nytta, om de blir tvingande för personer att anpassa sig efter. Jag tänker då exempelvis inom områden som filosofi och psykologi. Personer som exempelvis Harald Davidsson skulle inte få mycket spelutrymme eftersom de inte har tänkesätt som stämmer överens med konventionell metod.

Det kan nog vara en svår utmaning för institutioner, att styra utan att styra allt för mycket. Visst finns det diverse regler, både lokala och centrala (nationella riktlinjer, EU-riktlinjer osv). Fysik har jag inte studerat på universitet och det har jag därför svårt att uttala mig om. Sociologi har jag studerat och där var det vissa tydliga regler man var tvungen att anpassa sig efter. Du kan till viss del välja metod, till exempel kvalitativ metod, kvantitativ metod, hermeneutisk metod, fenomenologisk metod...men oavsett vald metod finns det också vissa gemensamma regler alla måste anpassa sig efter.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Smisk » 24 jan 2022 13:05

Pollen skrev:
Svara gärna hur du vet att något finns utanför/bortom erfarenheten.
Särskilt den andliga existensens natur.

"Bra frågor" säger du.
Ge bra svar!


Det verkar som du inte va med på vad jag talade om tyvärr.

Man kan inte inom en dröm uppfatta verkligheten, den är inte drömlik, det är metaforen.

Utgångspunkten att man kan det har man endast om man missuppfattat drömmens natur.
Om man tar en dröm för att vara verklig utgår man ifrån något som bygger på en missuppfattning.
Om man istället förhåller sig till drömmen som en dröm har man en bättre utgångspunkt.

Den klassiska metaforen inom indisk filosofi är den om ormen och repet.
Där tänker man sig ett mörkt rum med en orm i hörnet man blir rädd för.
Reaktionen svarar mot hur man tänker sig att ormen är.
Undersöker man saken närmre inser man att det är ett rep och hela uppfattningen av situationen förändras.

Utgångspunkten att det finns en "värld med mig som separat föremål" är en helt annan än den att existensen är en scen som är av andlig natur, en som uttrycker den naturen, bortom världen och föremål i den.

Erfarenheten av världen som enbart en fysisk scen är en världsbild och erfarenheten att existensen är en andlig process är en annan världsbild.

Vetenskapens metod (som den nu är konstruerad) arbetar med reduktionistiska beskrivningar. Man "delar upp världen" i olika fält och analyserar varje fält för sig. Då den andliga metaforen syftar på essens, kvalitet, mening, värde, andlig natur osv och att det är dessa saker "naturen är" får inte vetenskapens metod grepp om dem.

Analogin med ormen och repet används ofta med syfte att illustrera skillnaden mellan att identifiera sig med "att vara en separat sak" jämfört med att "inte vara en separat sak".

Misstaget är att man med en drömlik uppfattning renderar livets natur till "ett föremål".

Vetenskapliga inriktningar kan ändå bidra. Systemteori och hjärn och kognitionsforskning visar ju saker ur ett komplext relationsbundet perspektiv respektive att olika funktioner hos hjärnan erfar saker på olika sätt. Vänster och höger hjärnhalva använder olika system för att förhålla oss till erfarenheten vi har. Den vänstra sorterar erfarenheter i delar och den högra ser samband. De kan göra samma saker men gör dem delvis på olika sätt.

Systemteori ser naturen som komplexa mönster av processer och hur dessa relaterar till varandra och fungerar tillsammans. Det är dessa aspekter den högra hjärnhalvan bäst hanterar.

Kvantteorin är en systemteori och kan endast fungera som så då den hanterar komplexa händelser i processer.

Naturen som vetenskapen "delar upp den" är en sak och naturen som en "andlig levande process" är en annan för att det andliga perspektivet innefattar kvalitet empiri+logik inte har tillgång till.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Smisk » 25 jan 2022 18:01

Pollen skrev:Onödigt krångligt sätt att beskriva det faktum att du och jag har begrepp för dröm och verklighet som visar att vi vet vad som är vad. Typ äpplen och päron.

Oavsett andlig eller materiell verklighetsuppfattning måste vi ta itu med urgamla frågor om vad som skiljer bra förklaringar från dåliga.
Och oavsett lägger du ut dina inlägg från en device (som finns i åtskilliga ex världen över) som inte har tillkommit som resultat av introspektion, studier av urgamla skrifter, uppenbarelser, böner, ochvadvetjag - utan av fokus på vetenskaplig metod inom åtskilliga discipliner och hårt arbete.

Din tanke verkar vara att eftersom vetenskap/vetenskaplig metod inte just nu kan redogöra för "essens, kvalitet, mening, värde, andlig natur osv", så kommer den aldrig kunna göra det.
Vanligt felslut! Ökänt bland filosofer.
Ingen vet hur vetenskapliga metoder och rutiner kommer att se ut om typ 100 år.
Vad vi gör och hur vi tänker utvecklas, vi har gått vidare från dina urgamla hjältar och min urgamla hjälte Aristoteles.



Jag menar inte att vetenskapen som sådan inte nödvändigtvis kommer göra det men vetenskapen som empirisk.
Empirisk på sättet att den endast innefattar det yttre perspektivet, alltså att det endast behandlar vad vi vet genom våra 5 fysiska sinnen, så kommer den inte kunna svara på hur vida livet har mening, värde, syfte osv med den metoden.

Det är inget felslut, det är enligt min erfarenhet och kunskap och hur jag tänker mig saker utifrån dem :)

Felslut är när man drar felaktiga slutsatser från tillgängliga premisser, det gör jag inte här. Det kan så klart tillkomma mer saker som förändrar min uppfattning men jag har goda skäl till att tänka så.

Det intressanta i denna kontext är hur dessa tankar beskriver hur jag tänker mig saker kring vetenskapens förmåga till kunskap om ALLT, och då speciellt saker som kräver "det inre" för att existera såsom de fenomen jag beskriv.

Mening springer inte runt i världen som föremål, ändå är livet meningsfullt för mig :)
Det innefattar egenskaper som gör det meningsfullt, trots att jag inte kan förnimma dem fysiskt, bevisa dem, räkna fram dem och som dessutom gör så oberoende om hur vida jag uppfattar det som meningsfullt. Detta helt enligt min egen uppfattning då alltså. Oberoende av vetenskapen som den nu fungerar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Pilatus » 25 jan 2022 19:40

Smisk skrev:Empirisk på sättet att den endast innefattar det yttre perspektivet, alltså att det endast behandlar vad vi vet genom våra 5 fysiska sinnen, så kommer den inte kunna svara på hur vida livet har mening, värde, syfte osv med den metoden.

Empiri är inte exkluderad från frågor om livets mening. Vi erfar ju om livet har någon mening för oss, eller om livet inte motsvarar våra förväntningar på godhet och lycka. Frågor om vad som har mening är av metafysisk natur till skillnad från de frågor som fysiken svarar på. Så kanske var det begreppsparet rationalism och empirism som du avsåg?
Moderator

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Smisk » 27 jan 2022 10:51

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Empirisk på sättet att den endast innefattar det yttre perspektivet, alltså att det endast behandlar vad vi vet genom våra 5 fysiska sinnen, så kommer den inte kunna svara på hur vida livet har mening, värde, syfte osv med den metoden.

Empiri är inte exkluderad från frågor om livets mening. Vi erfar ju om livet har någon mening för oss, eller om livet inte motsvarar våra förväntningar på godhet och lycka. Frågor om vad som har mening är av metafysisk natur till skillnad från de frågor som fysiken svarar på. Så kanske var det begreppsparet rationalism och empirism som du avsåg?


Semantisk fråga. Det jag menar med empiri är vad vi kan veta fysiskt och räkna på och då gäller vad jag menar.

Du försöker ändra på vad jag menar med empirisk med syfte att göra en halmdocka du kan argumentera mot för att det känns bättre än att förstå vad jag menar då det blir svårt att argumentera då.

Erfarenheten av mening, godhet och lycka är inte det jag syftar på de är inre fenomen och inte empiriskt på sättet jag säger.
Man kan inte räkna fram dem eller förnimma dem med fysiken. Fysiken har ingen plats för sakerna är min poäng.

Jag känner att jag får förklara allt extra mycket för dig så det blir långrandigt :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Pilatus » 27 jan 2022 20:56

Smisk skrev:Semantisk fråga. Det jag menar med empiri är vad vi kan veta fysiskt och räkna på och då gäller vad jag menar.

Jag avsåg inte att vara krånglig. Men empiri har med den sinnliga erfarenheten att göra, det är så ordet beskrivs lexikalt.
Smisk skrev:Du försöker ändra på vad jag menar med empirisk ...

Vad jag säger är hur ordet används av det stora flertalet.
Smisk skrev:Erfarenheten av mening, godhet och lycka är inte det jag syftar på de är inre fenomen och inte empiriskt på sättet jag säger.

Mmm
Smisk skrev:Jag känner att jag får förklara allt extra mycket för dig så det blir långrandigt :)

Det kan ju verka litet jobbigt. Men jag är litet begränsad och kan bara förstå det du skriver. Om det klart framgår av sammanhanget att du använder ett ords betydelse på ett eget sätt så skall jag inte bråka. Bäst är att försöka hålla sig nära ordens lexikala betydelse.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Smisk » 04 feb 2022 12:53

Pollen skrev:"vetenskapen som sådan" och "vetenskapen som empirisk" - vad betyder det här?


Att vetenskap kan vara mer än det vi idag syftar på som vetenskap. Den snävare formen så som fysiken är objektiv och beskriver saker som om dem är oberoende av en observator. "Block universe teorin", den många tror beskriver universums natur med så som Newton beskrev den, ger en snäv tolkning som blir paradoxal i fält som kvantteori, komplex systemteori och för att förstå det inre såsom medvetandet och andliga erfarenheter mm.

Vetenskapen är paradigmdriven och innefattar helt olika fält som förklarar helt olika saker. Det är komplext :) Man kan se meditativa mystika erfarenheter som vetenskapliga metoder för att upptäcka det inre exempelvis.

Pollen skrev:Kanske kan en meditation kring "faktum" förklara något om innebörden av "veta".
Kanske gör jag för stor affär av latinska grundbetydelsen som är typ "det gjorda" - faktum = det gjorda.

Allt vi vet är VÅRT vetande. Vi har gjort det. Just nu.
Som inte gör anspråk på att vara ALLT vetande. För evigt.
Allt det här finns redan i grottliknelsen och i Aristoteles insikt och analys av VÅRT förstånds begränsningar.


Ja vårat förstånds möjligheter/gränser är ett specifikt arbetsområde. Zen menar att det är ett som inte har något andligt värde alls exempelvis. Metoden med koaner som går ut på att mata rationellt tänkande med paradoxer för att lära det tänkandet att "inte leta efter andlighet" är ett exempel på det. "Hur låter det när man klappar händerna med en hand?" är ett exempel man reflekterar över så att det rationella tänkandet tvingas mot sina gränser. Syftet är att sätta det tänkandet i en kontext som gör att det uppfattas som ett specifikt verktyg för specifika saker och inte som något som "kan förklara allt". Andlighet är bortom intellektet :)

Enligt Zen.

Pollen skrev:Det var då det!
Nu vet vi att vi är ETT med världen i den meningen att så vitt vi vet (faktum) är hjärnan konstruerad av världsliga beståndsdelar. Kanske betyder det att det inte går att veta något om/förstå "essens, kvalitet, mening, värde, andlig natur osv" utan att förstå de beståndsdelar som du och jag består av.

Vi har all rätt att spekulera i en annan riktning, men det jag saknar är argument för att andra riktingar har något viktigt att erbjuda.


Frågan är vilka beståndsdelar? :)

Argumentet är att existensen innefattar de kvalitéer du talar om och att de är värda att inkludera i den, inte uteslutas.
Argumentet är att det är lätt att man som barn lär sig sin världsbild och sedan inte utforskar den mer klart tänkande.
Jag anser (Precis som Bernardo Kastrup mfl) att den världsbilden inte är någon bild av världen utan ett sätt för psyket att tänka så att vi kan fungera i vår vardag. Det är inte något "verklighet" vi erfar utan ett verktyg för att fungera, överleva och ha det gott.

Då vetenskapens snäva metoder inte svarar och inte kan svara på vad "verkligheten är" i sin helhet bör vi inte förhålla oss till den som så. Alltså, logik (koherenta beskrivningar av fakta och relationer) och empiri (alltså erfarenheter av saker som finns utanför oss) är verktyg och all vetenskap som följer av dessa, alla mikroskop och teleskop etc, är förlängningar av ett SPECIFIKT perspektiv som ger VISSA BESTÅNDSDELAR sorterade på JUST DET sättet, det ger inte en "förklaring av existensen".

Pollen skrev:När du talar om inre och yttre som perspektiv, så är min fråga vem eller vad har perspektiv?
Perspektiv finns inte i sig självt - någon eller något har perspektiv.
Om det är perspektiv från det inre? Ja då finns bara ett perspektiv: det inre.
Det yttre kan knappast ha ett perspektiv?
Alltså finns det något tredje som har perspektiv. Vad eller vem?
Och inte minst: varför är perspektivet just inre/yttre? Varför inte subjekt/objekt, ande/materia, sken/verklighet eller något annat?
Du ger inga argument för att det måste vara inre/yttre. Eller varför det är fruktbart att se det så till skillnad från andra perspektiv.


Bra frågor :)

Fenomenen inre/yttre ser jag som aspekter, alltså dimensioner av existens. Precis som höjd och bredd är möjligheter för ett två dimensionellt föremål att manifesteras så är dimensionerna inre/yttre två möjliga sätt för existensen att manifesteras.

Ordet perspektiv är användbart för att beskriva vad som syftas på, det är grejen med ordet, varken mer eller mindre.
Det är "universum som har fenomenen inom sig", det är existensen som manifesteras på det viset. Det är inte "mitt inre" eller "min kropp" det är existensens fenomen som delvis manifesteras och finns tillgänglig genom "jag som inre" och "jag som yttre" men det är inte ett helt eget fenomen utan är 100% integrerat i universum.

Som visdomstraditionerna menar så är essensen av denna "existens" bortom föreställningsförmåga, empiriskförmåga och logiskförmåga (går inte att beskriva).

Skälet till detta är att arbetsområdet har sina möjligheter/gränser. Precis som vi inte kan se ljud, smaka känsel eller lukta på tankar så kan vi inte förnimma "existens som sådan" eller räkna ut vad den måste vara.

Däremot så verkar det delvis värdefullt att ha en världsbild som innefattar inre/yttre fenomen, hur de förhåller sig till varandra samt insikten att alla saker vi vet något om är specifika saker som har sina möjligheter/gränser.

Jag kommer inte runt detta i alla fall, det är en filosofisk nödvändighet enligt mig.

Då andlighet är en uppenbar sak för mig, det är alltså givet som ett axiom, kräver alla filosofiska modeller att det inte utesluts som en del av en modell som "förklarar allt".


En "snäv" vetenskaplig metod som inte förklarar det inre, andlighet eller syfte, värde och mening behöver därför en kontext som ger den den SPECIFIKA funktion den behöver.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Smisk » 07 feb 2022 12:12

Pollen skrev:Andlighet är bortom intellektet :) skriver du glatt.
Hur vet vi då att Andlighet är en realitet?
Jag får aldrig ett svar!


Mycket bra fråga, det finns en tråd om vad andlighet är som handlar om det.
Riktigt bra ämne att göra en tråd om.

Det finns olika svar beroende på vad man menar med andlighet. Då jag påpekat att den typen av "sann kunskap" som är vetenskapens snävare arbetsområde inte innefattar någon "andlig kunskap" har vi något att förhålla frågan till.

Andlighet är tillgängligt på samma sätt som saker som estetisk känsla (ex skönhetsupplevelse), moraliskt värde (godhet) och qualia (direkt erfaren kvalitativ perception) finns.

Ingen av dessa kan bekräftas eller förklaras med den snäva empiriska (erfarenhet av yttre fenomen) + logiska beskrivningar som måttstock. Vi kan inte avvisa dessa eller bekräfta dem, de är "fenomen från insidan", fenomen som av nödvändighet finns "från insidan sett" och som därför uteslut av ett snävt empiriskt perspektiv.

Andlighet är bland annat en tillgänglig sådan erfarenhet av typen känslomässig estetisk värdemässig som relaterar jaget till naturen där bägge är något mer än en fysisk struktur. Känslan av "ett med en värdefull natur", "ett med allt liv", "ett med kosmos". "oneness" som mystikerna kallar en aspekt av en sådan andlig relation. Naturmysticism i detta fall.

Man kan med vetenskapens hjälp ge kontext åt en sådan erfarenhet när man sammanlänkar allt i naturen som en sammanhängande enhet som av nödvändighet inte kan existera utan att hänga ihop. Systemteorins och kvantfysikens perspektiv ger delvis en sådan pusselbit. Att allt är en sammanlänkad process av dynamiska händelser inuti vilket ens erfarenhet följer helt sammanlänkad och oseparerbar.

Andlighet är ett oändligt stort ämne som inte innefattas av denna tråden mer än att det är ett sådant fenomen som den snäva empiriska vetenskapen inte jobbar med.

Frågor som hur vida skönhet och moraliskt värde existerar ingår i samma typ av frågeställning.

Enligt mig existerar dessa lika mycket som stenar och galaxer, fast "det inre" är fältet genom vilket de av nödvändighet manifesteras.

Pollen skrev:Vetenskapens "snäva metoder" har möjliggjort att du på en device kan skriva ner dina privata funderingar och på ett ögonblick gör dem uppenbara för alla över hela världen! Är inte det fantastiskt?!


Ja det är fantastiskt trevligt :)

Universums andliga natur har skapat liv :) Supernice ;)

Pollen skrev:"Ordet perspektiv är användbart för att beskriva vad som syftas på, det är grejen med ordet, varken mer eller mindre."
Ja, det vet jag väl!
Men vem/vad har perspektivet?


Universum, existensen, liv.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Smisk » 08 feb 2022 12:00

Pollen skrev:Ja, som jag misstänkte är det andliga allt det som du inte kan förklara med "snäva metoder".
Men då är det andliga bara det som någon HITTILLS inte kunnat förklara med "snäva metoder".
Allt som vi inte begriper - för tillfället - tillhör det andligas sfär?

Det finns inga evidens för att "Universums andliga natur har skapat liv :)"


Exakt, ingen evidens finns ännu och det går troligtvis inte. På samma sätt som inget inre kan bekräftas med det yttre och vice versa då de är olika aspekter i sitt väsen. Det är poängen. Det är meningslöst att tänka att det skulle kunna gå att förklara dem med varandras fenomen. Korrelation kan fungera dock, det är något annat.

Världsbilden är att existensen = andlig natur. Inre/yttre är två aspekter, sidor, manifestationer, som utvecklar den.

Det kanske inte är omöjligt att delvis indirekt bekräfta dessa saker dock men då en stor del av vetenskapens metoder och världsbilderna som många har är fysikalistiska uppstår konflikter med existensen så som medvetandeproblemet, moralitet, mening, syfte osv som inte kan förklaras med det då det är reduktionistiskt.

Scientism som den världsbilden kallas (filosofisk världsbild, inte vetenskaplig) menar att man kan förklara allt men har inga belägg för det. Den vetenskapliga metoden har inga konflikter i sig, det är scientismen som implicit klär ut sig till vetenskaplig för att den tjänar på att framstå som byggd på kunskap när bevisföringen DEN använder inte kan bevisa sakerna den hävdar att den kan bevisa. :)

Jag tycker det är rätt lätt att se hur konflikten fungerar och att den bygger på att man misstagit två olika saker för att vara samma sak, det inre och yttre.

Idealismen och fysikalismen hanterar olika perspektiv av existensen och bägge är viktiga och meningsfulla att inkludera i en världsbild. Det är ett felslut att förklara dem med varandra och varken empiri eller logik stödjer den rockaden.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Smisk » 10 feb 2022 13:51

Pollen skrev:Du ger ett väldigt väldigt väldigt långt svar på min fråga "Hur vet vi då att Andlighet är en realitet?"
Min fråga rör inte vad andlighet är, utan hur vi kan veta att nånting är en realitet som inte är åtkomligt för förnuft/intellekt.


Vad andlighet är, är som sagt en stor fråga och en annan tråd.

Man kan alltså som sagt inte veta något ALLS om vad några inre kvalitativa fenomen ÄR med sina 5 sinnen och intellektet.
De erfars direkt som alla kvalitativa fenomen och kan ENDAST förhållas till på det sättet.

Andlighet är ett kvalitativt förhållande till att existera som innefattar syfte, mening och värde och allt inom dessa kategorier som skönhet, moralitet och spiritualitet.

Mysika erfarenheter som "ett med naturen" är ett exempel på ett "tillstånd av spirituell kvalitet" kan du tänka om du vill ha något att gå på. Det finns hela visdomstraditioner som endast handlar om dessa saker så det är inte ett litet område, Vedanta, Buddhism och Daoism går in i det bra.

Pollen skrev:Ditt svar säger mig att Andlighet INTE är bortom intellektet utan kan förnuftigt/intellektuellt analyseras på samma sätt som redan antika filosofer gjort om t ex estetik och etik.


Du fortsätter på vad är andlighet så jag tvingas kommentera lite trots att det är ett annat ämne än tråden.

Det är inte med våra 5 sinnen eller intellektet vi erfar estetik, det kräver andra kvalitativa komponenter.
Inom Vedanta finns det en yogatradition som heter Jnana yoga. Tillsammans med en metod som heter netti netti (inte detta, inte detta) använder man metoder för att frammana mysika erfarenheter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jnana_yoga
https://en.wikipedia.org/wiki/Neti_neti

Jnana är andlig erfarenhet/kunskap och delvis använder man intellektet för att upptäcka den. Man använder det "mot sig själv".

Exempelvis, eftersom man menar att bokstavligen ALLT vi erfar vara något annat än en spirituell enhet (universums natur) ALLTID kommer framstå så för våra 5 sinnen och intellektet så använder man dessa mot systemet själv. Då vi identifierat oss med en separat person som ett föremål i världen är detta ett spirituellt misstag som följer från att vi INTE har den andliga kunskapen.

Metoden är då sådan att man använder intellektet för att söka efter denna "person" men avfärdar den för att vara en fiktion.
Man tänker tanken "vem är jag?" eller "vad är jag?" och noterar vad som dyker upp. Det som dyker upp betraktar man som en fiktion, alltså som en "personlig erfarenhet" skapad av ett system som inte KAN veta något om något spirituellt.

Neti neti betyder helt enkelt att man avvisar allt som erfars som något annat än en "spirituell process" med syfte att hitta gränserna för det systemet. Syftet är ett uppvaknande från antagandet att världen är något essentiellt verkligt och istället se den som Maya, ett drama, en fiktion, en dans av "spirit".

Pollen skrev:"Enligt mig existerar dessa lika mycket som stenar och galaxer, fast "det inre" är fältet genom vilket de av nödvändighet manifesteras."
Men inte t ex tid?

På min fråga om vem/vad har perspektiv skriver du: "Universum, existensen, liv."
Så du ger oss universums, existensens och livets perspektiv?


Exakt :)

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Smisk » 14 feb 2022 14:00

Pollen skrev:
Jamen det här är ett urgammalt och utdaterat sätt att säga att språket inte är världen.
Dvs det du har upprepat flera gånger: t ex Kartan är inte terrängen.
Vi vet det!
Redan min hjälte Aristoteles la grunden för forskningen som lett fram till våra dagars insikter om hur språk förhåller sig det som språket handlar om.
Ditt tänkande är föraristoteliskt vilket gör det lätt, mycket lätt att missförstå vad du menar. Eller mycket lätt att förstå!


Insidan är inte utsidan och utsidan är inte insidan som jag säger :)

Nästan all filosofi berör detta till slut.

Vetenskapens snäva metod så som fysiken ger en viss typ av fakta från ett visst perspektiv som förhåller insidan till utsidan på ett visst sätt. Vidare får vi gå utanför fysiken för att veta mer.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Smisk » 18 feb 2022 16:40

Pollen skrev:Vad som är insida och utsida i din värld är inte lätt att begripa, men det verkar finnas en tredje sida: intellekt. Som sagt, jag vet inte hur du tänker det hela.

"Vetenskapens snäva metod" - den enda metod vi har!
Vi gillar den!
För att veta mer måste vi vi gå "utanför fysiken"?
Jag har frågat flera gånger vad du menar med veta.


Med snäv menar jag narrow science så som den exempelvis beskrivs här: https://psycheandsense.com/narrow-scien ... d-science/

Eller här: https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Wilber

Står under "Wilber on science".

Fysik, kemi och geologi är exempel på vad jag syftar på med snävare i kontrast till psykologi och sociologi exempelvis.

Vi har många vägar till erfarenhet, kunskap och värderingar mm. Perspektivet fysiken innefattar innefattar INTE allt, det är ETT perspektiv som ger svar på vissa valda saker som sagt. Det svarar INTE på hur kemi eller geologi fungerar och heller inte på vad psykologi eller sociologi är eller vice versa.

Då dem är olika sfärer och innefattar helt olika saker är det NÖDVÄNDIGT att använda andra perspektiv.
Att veta vad materia är, vad biologiskt liv är eller vad känslor är, kräver/innefattar helt olika saker.
Därför är det omöjligt att uppfatta existensens natur som en enhet med endast ett perspektiv, det är omöjligt att empiriskt bekräfta ett enda och det är logiskt felaktigt att säga att ett perspektiv säger saker om det som syns med ett annat. Det är ett logiskt felslut, ett feltänkt.

En direkt erfarenhet är en annan sak än en modell av något fysiske, det vi hör är annat än det vi ser, det som tänks annat än det vi tänker om osv.

Du får inte blanda kartan med terrängen? ;)

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Smisk » 21 feb 2022 18:12

Pollen skrev:Nu, just nu är det så att science inte har svar på t ex vad liv är.
Så ser kartan ut nu, just nu.
Varken du eller jag vet hur vetenskap/science ser ut om hundra år.
Att dogmatiskt utgå ifrån vad vi vet i dag - som du gör - och påstå att det även i fortsättningen kommer att se ut precis så här, är nonsens.
Det du kallar "perspektivet fysiken" är kanske något helt annat om hundra år.
Vart är perspektivet fysiken på väg - från idag?

Perspektivet andlighet har blivit snävare och snävare de senaste 5000 åren och jag tror att om hundra år är det poesi.



https://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster