Den kanske mest klassiska formen av vedergällning är Talionsprincipen, som på Wikipedia beskrivs som: "en rättskränkning skall mötas med ett ont, såvitt möjligt alldeles lika med det, som rättskränkningen medfört". (se https://sv.wikipedia.org/wiki/Talionprincipen) I Bibeln beskrivs det som "ett öga för ett öga, en tand för en tand". Ofta anses detta vara en förlegad etisk princip, att vi vet bättre nu... men samtidigt finns det rättsliga områden där denna princip fortfarande tillämpas. På samma wikisida står det: "Inom skadeståndsrätt gäller i princip Talionprincipen både i Sverige och många andra länder. Den som orsakar en ekonomisk skada ska ersätta det vare sig han kan betala eller ej. Kan man ej betala får man betala av."
Ett känt exempel som lyft frågan om vedergällningsprincip är "fångarnas dilemma". (Se: https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A5ngarnas_dilemma)
I detta scenario anklagas två personer för att tillsammans ha begått ett brott. Dilemmat kan sammanfattas så här: genom att inte samarbeta med andra fången gynnas du själv, men om ni båda samarbetar så gynnas ni båda i högre grad än om ingen av er hade samarbetat. Det bästa från ren egoistisk synpunkt är att inte samarbeta, medan från altruistisk synpunkt gynnas det om båda parter samarbetar.
Frågan om vedergällning blir aktuell när man tillämpar fångarnas dilemma som ett upprepat scenario. Då får var och en ställas inför samma dilemma många gånger om, och du får samla på dig information om hur din medfånge valde att agera i tidigare fall. Det har då visats att den strategi som fungerat bäst är att alltid inleda med samarbete, men om din partner inte samarbetar i gengäld är det bästa att sätta hårt mot hårt,
Wikipedia:Fångarnas dilemma skrev:Det visade sig att den metastrategi, som klarade sig bäst, var "öga för öga", som innebär att spelaren börjar med att samarbeta, och sedan upprepar det drag som motspelaren gjorde i föregående spelomgång. På så sätt kommer spelare som inte samarbetar att själva bli bestraffade, men kan bli förlåtna om de återgår till att samarbeta.
Innebär detta att vi borde återgå till Talionsprincipen för att få en lyckligare och mer harmonisk värld? Knappast. Det främsta motargumentet som jag ser det är att ett abstrakt/teoretiskt exempel aldrig kan återspegla den faktiska verkligheten. Situationer som uppstår i verkligheten är alltid mer komplexa. Människor misstar sig väldigt ofta, och den inneboende mänskliga narcissismen, gör nog lätt att många uppfattar sig själva som rättfärdiga och samarbetsvilliga, och uppfattar andra som mer illvilliga och emot samarbete än vad de egentligen är. Med den mixen, kan man nog förstå att det finns fog för talesättet "Ett öga för ett öga gör världen blind"..och varningen om att en människa borde inte försöka inta rollen som en dömande gud.
Sen kan det också vara värt att komma ihåg att den långsiktiga skadan av att välja icke-samarbete när du borde samarbetat som kan vara betydligt större än skadan av att ha samarbetat när du inte borde samarbetat.
Samtidigt så menar jag också att det finns faror med att bortse från vedergällningsprincipen. Att bemöta grymhet med snällhet är det många som försökt, men utan större framgång. Jag tänker till exempel på relationer mellan våldsamma män och kvinnor som tänker att de ska göra männen snälla genom att "vända andra kinden till". Kvinnan som stannar kvar i relationen och vänder andra kinden till leder ofta till att våldet eskalerar.
Vedergällning som etisk princip är nog ofta underreklamerad, just eftersom det kan vara svårt att förstå hur man själv ska gynnas, genom att uppmuntra andra till att avstå från samarbete. Då kan många finna att det är en bättre strategi att inför andra predika altruism, och sedan själv dra fördel genom att utnyttja deras dum(snäll)het. Jag kan tänka mig att det är ett skäl till att lagboken ofta kan upplevas ganska diffus kring frågan om legitimitet av vedergällningsprinciper.