Vertumnus skrev:Hur kommer det sig tror du att människor i allmänhet delar uppfattningen att yttervärlden existerar som en realitet och var nånstans kan den eventuella förvirringen tänkas uppstå?
Det beror på hur intresserad, insatt, medveten och reflekterande man är kring dessa saker.
Väldigt få är intresserade av att som vuxna hålla på med filosofi så som Kant gjorde. Jag gissar att han va autistisk, han hade autistiska drag, det vet vi. Barn å andra sidan ställer frågorna ofta men svaren är inte enkla i många fall.
Som jag sagt flera gånger så är vi gjorda för att ha en världsbild och en värdemåttstock. Vi är alltså byggda för att skapa en karta och en kompass. Med andra ord, svar på frågorna "var är jag?" och "var skall jag?".
INGEN kan kliva ur detta
Precis som öppna ögon ALLTID ser så sorterar medvetandet ALLTID saker i dessa fack, vad är fakta och vad är viktigt, vad är sant och vad är värdefullt. Man kan likna det med balanssinnet, när vi står upp är det alltid påslaget. Är vi vakna (medvetna) är kartan/kompassen igång.
Detta anser jag är en förklaring kring varför vi uppfattar "en värld där ute" och "tankar/känslor/värden här inne".
Gör vi inte det får vi: Psykos.
Psykos är ett psykologiskt begrepp vi kan säga visar att vi vårat nervsystem, medvetande, kropp och hela varelse KRÄVER av oss att vi har en ordning av "var är jag?" och "var skall jag?".
Vet vi inte det är vi i en inre konflikt, kaos, oordning.
"världen där ute oberoende av oss" är en nödvändig del av den ordningen enligt mig.
Är det en korrekt uppfattning av "allt som existerar?": Nej.
Tiden är helt central för den ordningen, nuet är ett begrepp som pekar "bortom den" eller direkt på erfarna saker som kvalitén hos bilden ögonen tar emot eller hos ljudbilden öronen tar in osv. Dessa är erfarenheter som är exakt NU, alla erfarenheter är.
All ontologisk status kan ENDAST existera nu.