Marksa skrev:Erfarenheten av "verkligheten för oss" är något vi/jag bygger inom mig. Visst kan jag kliva ur "verkligheten" i sinnet om jag så önskar, men det är inte tillrådigt för någon längre tid.
Precis. All typ av verklighet är en sammansättande process. Alltså allt inre och allt yttre är "sammansatt för oss". Det är detta man inte kan kliva ur på så sätt att man inte kommer runt att det är en process, det är sammansatt och att det är så "för mig".
För att förstå tiden och nuet kan det vara bra att förstå att dessa är erfarenheter av tid (minnen och förväntningar) och direkt erfarenhet nu (alla inre och yttre förnimmelser, alltså saker som känslor, tankar, medvetande samt intryck från våra 5 sinnen) som är sammansatta som en för oss meningsfull helhet.
När du säger att man kan "kliva ur" verkligheten är det inte det jag talar om vad jag förstår. Det du talar om skulle jag säga handlar om att vi kan förstå olika typer av saker, vi kan ha olika perspektiv och erfara olika typer av fenomen/intryck.
Intryck från syn, hörsel och smak är fundamentalt helt olika och de är alla "verkliga saker". Hjärnan och psyket sammansätter dem automatiskt till en helhet. Vi kan inte plocka bort något av dessa saker, de är alltså nödvändiga för att forma en "verklighet för oss".
Men vi kan specificera dem och välja att fokusera på olika saker och förstå dem som olika.
All erfarenhet presenteras för oss som "händelser i erfaren tid" men ontologiskt ÄR de av nödvändighet alltid vad de så att säga "redan är" nu.
Marksa skrev:Musik, film och tid är inte gemförbara medvetna upplevelser. musik och film förfinas genom dina sensoriska upplevelser. Din inre tid är något som ditt medvetna bygger upp "över tid" med hjälp av minnen händelser.
Jag är osäker på vad du menar med detta. Jag beskrev hur de är saker som "inte finns i naturen" på ett specifikt sätt. Jag håller med om att de är olika saker och att tid "byggs upp". Tid är en psykologisk process som ÄR själva uppbyggandet. Uppbyggandet av våra inre sammanhang är inte nödvändigtvis något som har någon ontologisk status i någon "yttre oberoende verklighet".
Nuet och tiden behöver förstås i denna kontext menar jag, ontologiskt sätt.
Marksa skrev:Ja du bör ha ett visst mått av medvetande, minne och inteligens för att uppfatta att filmen finns, du kan även spela upp filmen igen för att förstärka din inre bild av denna.
Marksa skrev:Din bild av "yttervärlden" är endast en mental sammansättning av densamma, helt korrekt, hur skulle det annars kunna vara.
Håller helt med. Man måste räkna med hur inre/yttre fenomen fungerar och förhållandet mellan dem för att förstå dessa saker och då tid och nuet som filosofiska koncept.
Marksa skrev:Hur saker kan erfaras i alla fall, hur saker kan existera är nog en annas sak.
Precis, det är vad jag menar. Saker som tid och nuet behöver förstås i termer av hur saker kan erfaras och hur saker kan finnas och vi behöver skilja på dessa saker. Tid kan existera, det kan erfaras, det betyder INTE att det är något "utanför erfarenheten" osv, etc, mm.
Marksa skrev:Vårat medvetande är så beskaffat att det ständigt arbetar för att skapa de bästa förutsättningarna för vår övelevnad i en verklighet som vi är en del av.
Ja så är det bland annat.
Man kan säga att våra förmågor och egenskaper som har överlevnadsvärde är meningsfulla. Men även andra förmågor som att känna mening, att vara kreativ att se värdet av att existera och att kunna balansera dessa saker omedvetet och medvetet är meningsfullt. Så länge förmågorna inte går stick i stäv med överlevnadsvärden så kommer de utvecklas på olika sätt.
Men att naturen delvis är levande och medveten och strävar efter samband och mening är inte ett resultat av meningslösa processer som av slump råkat bli just så. Istället är det genom meningsfulla processer det har varit så, är så och kommer vara så framöver.
Tiden och nuet är essentiella för filosofin då de anknyter till de ämnen den är känd för att dyka ner i som kunskap, existens och värde, epistemologi, ontologi och axiologi.
Det blir så för att deras natur blottar skillnaden mellan inre och yttre existens och hur vi kan uppfatta dem.