Nuet

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet

Inläggav Smisk » 30 aug 2022 08:59

Marksa skrev:Erfarenheten av "verkligheten för oss" är något vi/jag bygger inom mig. Visst kan jag kliva ur "verkligheten" i sinnet om jag så önskar, men det är inte tillrådigt för någon längre tid.


Precis. All typ av verklighet är en sammansättande process. Alltså allt inre och allt yttre är "sammansatt för oss". Det är detta man inte kan kliva ur på så sätt att man inte kommer runt att det är en process, det är sammansatt och att det är så "för mig".

För att förstå tiden och nuet kan det vara bra att förstå att dessa är erfarenheter av tid (minnen och förväntningar) och direkt erfarenhet nu (alla inre och yttre förnimmelser, alltså saker som känslor, tankar, medvetande samt intryck från våra 5 sinnen) som är sammansatta som en för oss meningsfull helhet.

När du säger att man kan "kliva ur" verkligheten är det inte det jag talar om vad jag förstår. Det du talar om skulle jag säga handlar om att vi kan förstå olika typer av saker, vi kan ha olika perspektiv och erfara olika typer av fenomen/intryck.

Intryck från syn, hörsel och smak är fundamentalt helt olika och de är alla "verkliga saker". Hjärnan och psyket sammansätter dem automatiskt till en helhet. Vi kan inte plocka bort något av dessa saker, de är alltså nödvändiga för att forma en "verklighet för oss".

Men vi kan specificera dem och välja att fokusera på olika saker och förstå dem som olika.

All erfarenhet presenteras för oss som "händelser i erfaren tid" men ontologiskt ÄR de av nödvändighet alltid vad de så att säga "redan är" nu.

Marksa skrev:Musik, film och tid är inte gemförbara medvetna upplevelser. musik och film förfinas genom dina sensoriska upplevelser. Din inre tid är något som ditt medvetna bygger upp "över tid" med hjälp av minnen händelser.


Jag är osäker på vad du menar med detta. Jag beskrev hur de är saker som "inte finns i naturen" på ett specifikt sätt. Jag håller med om att de är olika saker och att tid "byggs upp". Tid är en psykologisk process som ÄR själva uppbyggandet. Uppbyggandet av våra inre sammanhang är inte nödvändigtvis något som har någon ontologisk status i någon "yttre oberoende verklighet".

Nuet och tiden behöver förstås i denna kontext menar jag, ontologiskt sätt.

Marksa skrev:Ja du bör ha ett visst mått av medvetande, minne och inteligens för att uppfatta att filmen finns, du kan även spela upp filmen igen för att förstärka din inre bild av denna.


Marksa skrev:Din bild av "yttervärlden" är endast en mental sammansättning av densamma, helt korrekt, hur skulle det annars kunna vara.


Håller helt med. Man måste räkna med hur inre/yttre fenomen fungerar och förhållandet mellan dem för att förstå dessa saker och då tid och nuet som filosofiska koncept.

Marksa skrev:Hur saker kan erfaras i alla fall, hur saker kan existera är nog en annas sak.


Precis, det är vad jag menar. Saker som tid och nuet behöver förstås i termer av hur saker kan erfaras och hur saker kan finnas och vi behöver skilja på dessa saker. Tid kan existera, det kan erfaras, det betyder INTE att det är något "utanför erfarenheten" osv, etc, mm.

Marksa skrev:Vårat medvetande är så beskaffat att det ständigt arbetar för att skapa de bästa förutsättningarna för vår övelevnad i en verklighet som vi är en del av.


Ja så är det bland annat.

Man kan säga att våra förmågor och egenskaper som har överlevnadsvärde är meningsfulla. Men även andra förmågor som att känna mening, att vara kreativ att se värdet av att existera och att kunna balansera dessa saker omedvetet och medvetet är meningsfullt. Så länge förmågorna inte går stick i stäv med överlevnadsvärden så kommer de utvecklas på olika sätt.

Men att naturen delvis är levande och medveten och strävar efter samband och mening är inte ett resultat av meningslösa processer som av slump råkat bli just så. Istället är det genom meningsfulla processer det har varit så, är så och kommer vara så framöver.


Tiden och nuet är essentiella för filosofin då de anknyter till de ämnen den är känd för att dyka ner i som kunskap, existens och värde, epistemologi, ontologi och axiologi.

Det blir så för att deras natur blottar skillnaden mellan inre och yttre existens och hur vi kan uppfatta dem.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Nuet

Inläggav Marksa » 01 sep 2022 10:20

Smisk skrev:
Marksa skrev:Erfarenheten av "verkligheten för oss" är något vi/jag bygger inom mig. Visst kan jag kliva ur "verkligheten" i sinnet om jag så önskar, men det är inte tillrådigt för någon längre tid.


Precis. All typ av verklighet är en sammansättande process. Alltså allt inre och allt yttre är "sammansatt för oss". Det är detta man inte kan kliva ur på så sätt att man inte kommer runt att det är en process, det är sammansatt och att det är så "för mig".

För att förstå tiden och nuet kan det vara bra att förstå att dessa är erfarenheter av tid (minnen och förväntningar) och direkt erfarenhet nu (alla inre och yttre förnimmelser, alltså saker som känslor, tankar, medvetande samt intryck från våra 5 sinnen) som är sammansatta som en för oss meningsfull helhet.


Om man utrycker det enkelt 8) så plockar mitt vakna medvetande ihop min bild av verkligheten utifrån de erfarenheter (minnen och kunskap) jag har, Denna bild av verkligheten korrigeras sedan omedelbart av de sinnesintryck jag får via de sinnen jag har till förfogande till en ny bild av verkligheten. Detta arbete pågår hela tiden...
Medvetandet är dessutom fyllt med de preferenser, som utgör den personlighet som är jag, och som kan göra val i verkligheten som kan uppfattas som meningsfulla eller hedonistiska. Det är dessa medvetna val som leder till korrigeringar av min verklighetsuppfattning och i viss mån till praktiska handlingar som förändrar den verklighet jag/vi lever i. Det är inte svårare än så som jag se det.
Varje dag är en resa.

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet

Inläggav Smisk » 01 sep 2022 14:12

Marksa skrev:Om man utrycker det enkelt 8) så plockar mitt vakna medvetande ihop min bild av verkligheten utifrån de erfarenheter (minnen och kunskap) jag har, Denna bild av verkligheten korrigeras sedan omedelbart av de sinnesintryck jag får via de sinnen jag har till förfogande till en ny bild av verkligheten. Detta arbete pågår hela tiden...
Medvetandet är dessutom fyllt med de preferenser, som utgör den personlighet som är jag, och som kan göra val i verkligheten som kan uppfattas som meningsfulla eller hedonistiska. Det är dessa medvetna val som leder till korrigeringar av min verklighetsuppfattning och i viss mån till praktiska handlingar som förändrar den verklighet jag/vi lever i. Det är inte svårare än så som jag se det.


Precis, så är det delvis.

Det jag talade om är tiden och nuets plats i erfarenheten och världen med detta som bakgrund. Det du säger verkar enkelt vara att inre/yttre fenomen samverkar och det håller jag med om.

Det verkar som man just nu vetenskapligt menar att hjärnan "genererar verkligheten" och våra 5 sinnen testar sedan med nya intryck om det som "gissats" stämmer i med den. Som en projektor som redan på förhand har en uppfattning och att våra sinnen testar om den så att säga "fortfarande kan användas" för att förklara det vi "gissar"/projecerar.

Tiden är, som även Kant menar, en del av projektorn och nuet är det vi erfar direkt för att jämföra om verkligheten stämmer med den.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Nuet

Inläggav Marksa » 01 sep 2022 17:27

Smisk skrev:
Marksa skrev:Om man utrycker det enkelt 8) så plockar mitt vakna medvetande ihop min bild av verkligheten utifrån de erfarenheter (minnen och kunskap) jag har, Denna bild av verkligheten korrigeras sedan omedelbart av de sinnesintryck jag får via de sinnen jag har till förfogande till en ny bild av verkligheten. Detta arbete pågår hela tiden...
Medvetandet är dessutom fyllt med de preferenser, som utgör den personlighet som är jag, och som kan göra val i verkligheten som kan uppfattas som meningsfulla eller hedonistiska. Det är dessa medvetna val som leder till korrigeringar av min verklighetsuppfattning och i viss mån till praktiska handlingar som förändrar den verklighet jag/vi lever i. Det är inte svårare än så som jag se det.


Precis, så är det delvis.

Det jag talade om är tiden och nuets plats i erfarenheten och världen med detta som bakgrund. Det du säger verkar enkelt vara att inre/yttre fenomen samverkar och det håller jag med om.


"Precis, så är det delvis." Varför säger du så, man kan inte skriva ner på 100 ord hur medvandet tiden och nuet fungerar, så det jag skrev är precis det jag ville få fram här.
Så du är helt med på att medvetna val och handlingar är möjliga och att vi med dem kan förändra våran verklighet.

Smisk skrev:Det verkar som man just nu vetenskapligt menar att hjärnan "genererar verkligheten" och våra 5 sinnen testar sedan med nya intryck om det som "gissats" stämmer i med den. Som en projektor som redan på förhand har en uppfattning och att våra sinnen testar om den så att säga "fortfarande kan användas" för att förklara det vi "gissar"/projecerar.


Lite försiktig med hur du uttrycker detta, "genererar verkligheten" kanske är att ta i, det menar inte vetenskapen, men genererar en bild av verkligheten är bättre kan tyckas. Och det är ju det du säger lite senare i resonemanget.
Varje dag är en resa.

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet

Inläggav Smisk » 02 sep 2022 09:01

Marksa skrev:"Precis, så är det delvis." Varför säger du så, man kan inte skriva ner på 100 ord hur medvandet tiden och nuet fungerar, så det jag skrev är precis det jag ville få fram här.
Så du är helt med på att medvetna val och handlingar är möjliga och att vi med dem kan förändra våran verklighet.


Precis, det är en del av saken och det finns saker att tillägga. Ditt sätt att skriva antyder att du inte vill att vi säger fler saker om detta men det finns mycket att säga som varierar med kontext, perspektiv och syftet man har när man talar om det.

I detta fall va syftet för min del att klargöra tankar kring vad tid och nuet är och därför skillnaden mellan inre erfarenheter och yttre fenomen dessa får in och bearbetar osv. Det är helt nödvändigt att få klarhet i det för att förstå nuet.

Psyket hanterar erfarenheten på två sätt, omedvetna och medvetna. Det betyder att "verkligheten" (alltså uppfattningen, modellen av världen, tankar, känslor, värderingar mm) kommer utvecklas omedvetet (automatiskt) till stor del. Nästan helt :) Medvetandets möjligheter har utöver det en delvis påverkande effekt och kan då påverka beroende av ett gäng faktorer.

Medvetandet är ALLTID nu och kan endast påverka saker nu. Enligt visdomstraditionerna är medvetandet den enda saken som har något alls att göra med något "verkligt" då allt annat är konstruerat som en automatisk berättelse, det är alltså "omedvetet berättande". Drömlikt.

Tiden är en del av det berättandet. Det är ett sätt att omedvetet skapa ett sammanhang hos "berättelsen om världen för oss".

Marksa skrev:Lite försiktig med hur du uttrycker detta, "genererar verkligheten" kanske är att ta i, det menar inte vetenskapen, men genererar en bild av verkligheten är bättre kan tyckas. Och det är ju det du säger lite senare i resonemanget.


Allt vi uppfattar genereras på förhand är vad jag syftar på. Uppfattningen av "verkligheten" är en inre process som ständigt genereras, inifrån och ut, och där intryck från det yttre uppdaterar DEN. Det är inte en verklighet som kommer från utsidan och skapas av den utan från insidan, den skapas från insidan, och uppdateras i efterhand genom jämförelsen av nya intryck med modellen.

https://neuroscience.stanford.edu/news/ ... it-matters

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Nuet

Inläggav Marksa » 02 sep 2022 12:33

Smisk skrev:
Marksa skrev:"Precis, så är det delvis." Varför säger du så, man kan inte skriva ner på 100 ord hur medvandet tiden och nuet fungerar, så det jag skrev är precis det jag ville få fram här.
Så du är helt med på att medvetna val och handlingar är möjliga och att vi med dem kan förändra våran verklighet.


Precis, det är en del av saken och det finns saker att tillägga. Ditt sätt att skriva antyder att du inte vill att vi säger fler saker om detta men det finns mycket att säga som varierar med kontext, perspektiv och syftet man har när man talar om det.


Du miss läser mig, Att tala om hur medvetandet fungerar mm. är vad jag ägnar mig åt då jag har samtalet med dig. så kör på bara.

Smisk skrev:I detta fall va syftet för min del att klargöra tankar kring vad tid och nuet är och därför skillnaden mellan inre erfarenheter och yttre fenomen dessa får in och bearbetar osv. Det är helt nödvändigt att få klarhet i det för att förstå nuet.

Psyket hanterar erfarenheten på två sätt, omedvetna och medvetna. Det betyder att "verkligheten" (alltså uppfattningen, modellen av världen, tankar, känslor, värderingar mm) kommer utvecklas omedvetet (automatiskt) till stor del. Nästan helt :) Medvetandets möjligheter har utöver det en delvis påverkande effekt och kan då påverka beroende av ett gäng faktorer.


Som sagt, och jag vidhåller det. Att de erfarenheter och kunskaper vi besitter kan ändra våran verklighetsuppfattning. Sedan kan vi utföra medvetna handlingar som kan påverka vår verklighet. Detta är 2 sidor av medvetandet mynt.

Smisk skrev:Medvetandet är ALLTID nu och kan endast påverka saker nu. Enligt visdomstraditionerna är medvetandet den enda saken som har något alls att göra med något "verkligt" då allt annat är konstruerat som en automatisk berättelse, det är alltså "omedvetet berättande". Drömlikt.

Tiden är en del av det berättandet. Det är ett sätt att omedvetet skapa ett sammanhang hos "berättelsen om världen för oss".


Vi kan medvetet ändra på saker idag som påverkar vad som händer oss i framtiden. Så är det.

Marksa skrev:Lite försiktig med hur du uttrycker detta, "genererar verkligheten" kanske är att ta i, det menar inte vetenskapen, men genererar en bild av verkligheten är bättre kan tyckas. Och det är ju det du säger lite senare i resonemanget.


Smisk skrev:Allt vi uppfattar genereras på förhand är vad jag syftar på. Uppfattningen av "verkligheten" är en inre process som ständigt genereras, inifrån och ut, och där intryck från det yttre uppdaterar DEN. Det är inte en verklighet som kommer från utsidan och skapas av den utan från insidan, den skapas från insidan, och uppdateras i efterhand genom jämförelsen av nya intryck med modellen.


Så kan man utrycka detta. Vilket jag också gjorde högre upp i denna tråd.
Men att lägga till som förtydligande, är att det som genereras bygger på tidigare medvetna upplevelser, eller upplevelser som ligger djupare i vårat medvetande. Och att detta uppdateras i ett ständigt pågående flöde. Det är inte ett magiskt tänkande.
Varje dag är en resa.

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet

Inläggav Smisk » 02 sep 2022 13:15

Marksa skrev:Du miss läser mig, Att tala om hur medvetandet fungerar mm. är vad jag ägnar mig åt då jag har samtalet med dig. så kör på bara.


Ok gott :)

Marksa skrev:Som sagt, och jag vidhåller det. Att de erfarenheter och kunskaper vi besitter kan ändra våran verklighetsuppfattning. Sedan kan vi utföra medvetna handlingar som kan påverka vår verklighet. Detta är 2 sidor av medvetandet mynt.


Håller helt med.

Marksa skrev:Så kan man utrycka detta. Vilket jag också gjorde högre upp i denna tråd.
Men att lägga till som förtydligande, är att det som genereras bygger på tidigare medvetna upplevelser, eller upplevelser som ligger djupare i vårat medvetande. Och att detta uppdateras i ett ständigt pågående flöde. Det är inte ett magiskt tänkande.


Exakt. De tidigare erfarna upplevelserna är då alltså genererade "gissningar" som testas. Tanken (naiv realism) att vi kan ha tillgång till "en given verklighet där ute" som är giltig för allt och alla är missvisande.

Kant menade att tid är på förhand givet av erfararen (a-priori) och inte något från världen. Det är en åskådningsform och på det sättet en metod åskådaren/erfararen har och nödvändigtvis inte egenskaper som finns oberoende av den.

Detta håller jag helt med i men däremot skulle jag inte säga att tid inte existerar. Istället är det precis SÅ tid kan existera, som förhållandet mellan inre och yttre fenomen. Nuet blir då relativt denna förklaring något som pekar på erfarenhetens natur som den så att säga "redan är", av sig självt, och inte något som sorterats med tidssorteringens metod.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster