Vad är svenskhet?

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3150
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Vad är svenskhet?

Inläggav xion » 18 maj 2022 06:32

Det här lät som en intressant filosofisk fråga.
Hörde den på nyheterna nu i morse.
Absolut ingen fråga som SD ska få "äga".
Den är universell. Vad är ryskhet, tyskhet, finskhet o.s.v?
Är det egentligen möjligt att identifiera nationalistiska särdrag?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är svenskhet?

Inläggav Anders » 18 maj 2022 06:48

Klart det är. Möjligt att identifiera om inte nationalistiska så väl nationella särdrag. Sverige ligger inte mitt i Europa, hav och berg skiljer oss från andra länder. Vår historia är vår egen. Och vår väg till det samhälle vi har.

Sedan är den som har pengar och/eller universitetsutbildning inom 2-3 generationer i sin bakgrund - som i alla länder - naturligtvis mer av en kosmopolit. Och kan ha svårt att se det svenska. Men åk till Norge och upplev skillnaden. Eller Finland eller Danmark.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är svenskhet?

Inläggav Anders » 18 maj 2022 15:19

Pollen skrev:
Anders skrev:Klart det är. Möjligt att identifiera om inte nationalistiska så väl nationella särdrag. Sverige ligger inte mitt i Europa, hav och berg skiljer oss från andra länder. Vår historia är vår egen. Och vår väg till det samhälle vi har.

Sedan är den som har pengar och/eller universitetsutbildning inom 2-3 generationer i sin bakgrund - som i alla länder - naturligtvis mer av en kosmopolit. Och kan ha svårt att se det svenska. Men åk till Norge och upplev skillnaden. Eller Finland eller Danmark.


Hmm, att resa utomlands för att få svar på svenskhet är. är ett originellt grepp. :)

Why not? Hur kan du se skillnaden om du inget har att jämföra med? Sen, åker du till Thailand(Enda långt borta förutom USA jag varit i) så naturligtvis förvånas du över likheterna också. Alternativt jobba multinationellt och jämför med kollegor med samma utbildning som du men olika nationalitet.

De tyska utbytesstundenterna som läste samtidigt med oss förfasade sig över att vi inte fuskade på tentorna. Kollegorna i USA skakade på huvudet åt vår alkoholkörningsmoral. Givet samma utbildning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är svenskhet?

Inläggav Anders » 19 maj 2022 05:59

Pollen skrev:
Anders skrev:Why not? Hur kan du se skillnaden om du inget har att jämföra med? Sen, åker du till Thailand(Enda långt borta förutom USA jag varit i) så naturligtvis förvånas du över likheterna också. Alternativt jobba multinationellt och jämför med kollegor med samma utbildning som du men olika nationalitet.

De tyska utbytesstundenterna som läste samtidigt med oss förfasade sig över att vi inte fuskade på tentorna. Kollegorna i USA skakade på huvudet åt vår alkoholkörningsmoral. Givet samma utbildning.

Hmm igen, slutsatsen kan väl inte bli att det är tyskt att fuska och amerikanskt att köra berusad?
Och fusk har avslöjats här i landet båda på prov och i forskning, och svenskar kör ju också berusade vilket brottsstatistiken vittnar om.
Så visst finns det svenskar som tycker att det är okej med fusk och fyllekörning; det som inte är okej är att åka dit.

Så, för att ”halmgubba” tillbaka, för att man skulle kunna tala om svenskhet skulle alla individer i landet vara tvungna att vara stöpta i samma form för att du skulle acceptera begreppet?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är svenskhet?

Inläggav Anders » 21 maj 2022 10:18

Pollen skrev:
Anders skrev:Så, för att ”halmgubba” tillbaka, för att man skulle kunna tala om svenskhet skulle alla individer i landet vara tvungna att vara stöpta i samma form för att du skulle acceptera begreppet?

Halmgubbe?!
Att Smisk numera påstår att mina argument bygger halmgubbar av hans "insikter" begriper jag. Smisks inlägg är bekännelser, inte i första hand argument, men jag läser dem som argument och jag försöker visa vart argumenten för oss om vi/jag tar dem på allvar. Att han inte förstår tar jag med ro.
Så! Du är helt klart inte en Smisk.

Om jag säger att det är svenskt att vara för jämlikhet finns det andra svenskar som säger att jämlikhet bara är ett vackert namn för avundsjuka. Vem har inte hört talas om den kungliga svenska avundsjukan?

Det är roligt att leta på youtube på vad t ex amerikaner som har bott några och kanske flera år i vårt vackra land har att säga om vad som är bra och dåligt med att leva här.
Ger oss ingrodda svenskar något att tänka på.
Som om vi inte redan vet vad det svenska är?!
Måste vi fråga någon annan om det?
Frågar man oss ingrodda svenskar får vi självklart olika svar. Eller hur? Vad som är svenskhet är inte en vetenskaplig fråga. Vad som är tyskt, amerikanskt, afghanistanskt går inte att definiera, om vi med definition menar det som avslöjar essens.
Sverigedemokraterna har självklart talat om essentiella svenskar, som jag antar är Svenskhetens bärare och banerförare.
Björn Söder har sagt att samer och judar inte är essentiella svenskar och, gissar jag, inte har med svenskhet att göra.

Vad betyder det för nästkommande regeringsalternativ där SD självklart kommer att ingå?

Får vi se apartheidlagar som gör skillnad på "svenskar" och samer och judar och afrikaner och muslimer?
Det är synd att denhär frågan inte har fått utrymme alls i DN, SvD, GP och alla andra kommande regeringsorgan.


Vad som är svenskhet är inte en vetenskaplig fråga… varför inte? Därför att en, som växt priviligierat, verkar som berest konstnär och kulturpersonlighet, född i god familj på Östermalm inte kommer ge samma bild som Svetsarens barn som med goda betyg börjat en utbildning på universitetet? Eller samma bild som den, vars föräldrar flytt ayatollorna och nu skapat sig ett liv här i landet?

Om man vetenskapligt skulle vilja identifiera svenskhet, skulle det vara ett omöjligt projekt? Därför att alla inte kommer ge samma svar på allt? Kanske tvärt om, en duktig sociolog skulle kunna dra nytta av olikheterna, medveten om de sociala positionerna för att identifiera de olika spelplanen i nationen och hur de samverkar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är svenskhet?

Inläggav Anders » 21 maj 2022 11:02

Den kungliga svenska avundsjukan är värd en egen tråd…
Jag tillåter mig att dela upp ”rättvisa” i två olika grundtankar. - den egalitära och den meritokratiskta. Equal outcome eller equal opportunity. Och avundsjukan kan då definieras som, ”varför flyger det inte in lika många stekta sparvar i min mun som de vars föräldrar är akademiker?”, om man är egalitär, och ”varför får inte jag samma möjligheter” om man är meritokratisk.

Den berömda nämndekvinnan som ville fria eftersom den anklagade ”var av god familj” visade på något som jag inte kan hitta någondera i. Svenskan, ”horunge” brukade inte vara ett särskilt gångbart uttryck men har dykt upp på senare tid. Finns inte heller att finna om man letar efter den svenska avundsjukan. Och låt oss hoppas det aldrig blir en del av vad som kan kallas svenskt, avundsjuka eller inte. Jag brukade tänka att avsaknaden av ”hijo de puta” eller ”sonofabitch” var något jag som svensk var stolt över att vi inte hade i språket. ”Idiot”. Där något, kanske inte unikt för Sverige, men svenskt. Familj borde inte vara en framfångfaktor. Och i att inte gömma sig bakom familj - där har man nog en god ledtråd till att hitta viktiga delar i vad den svenska avundsjukan kan bestå i. Visst, du kan vara avundsjuk på syskonet som hade större lycka i genmonopolet, men jag skulle påstå att den avundsjukan är mer global.

Om jag skulle vilja påstå, om det ligger något i detta, att folkhemmet var en viktig motor i det hela. Skötsamhet, lite statens uppgift är som sig bör att skola - inte bara arbetskraften - utan alla, på samma villkor. Den kungliga svenska avundsjukan var inte särskilt kunglig alls, utan en folklig önskan om fairness. Visst, att solidariskt ta hand om alla som verkligen hade problem. Men också kräva var och en efter förmåga.

Och den som blir välbärgad kommer att vilja ge sina barn det bästa, mycket förståeligt och kärleksfullt på det individuella planet och förödande för all form av jämlikhet. Och, med värderingarn jag uppfattar gäller här i lander, modern till all svensk avundsjuka.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3150
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är svenskhet?

Inläggav xion » 08 jun 2022 12:38

Svenskhet är något som möjligen fanns i en svunnen tid.
Numera är Sverige så pass mångkulturellt att någon enhetlig folkkaraktär går det inte att tala om.
Vad som kan finnas kvar finns i så fall hos den äldre generationen.
Och det skulle i så fall vara godtrogenhet och naivitet och följsamhet mot samhällets lagar och regler.
Tidigare reagerade turister på att det är så rent och välstädat. Men det var då det.
När jag växte upp fick man lära sig att aldrig kasta papper och skräp om kring sig.
Det var då det. Svenskhet ses nu mest som ett slags rasism.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är svenskhet?

Inläggav Anders » 08 jun 2022 16:03

xion skrev:Svenskhet är något som möjligen fanns i en svunnen tid.
Numera är Sverige så pass mångkulturellt att någon enhetlig folkkaraktär går det inte att tala om.
Vad som kan finnas kvar finns i så fall hos den äldre generationen.
Och det skulle i så fall vara godtrogenhet och naivitet och följsamhet mot samhällets lagar och regler.
Tidigare reagerade turister på att det är så rent och välstädat. Men det var då det.
När jag växte upp fick man lära sig att aldrig kasta papper och skräp om kring sig.
Det var då det. Svenskhet ses nu mest som ett slags rasism.

Det varierar allt. Ser jag ungdomar i min närhet, tycker de beter sig många ungefär som jag själv betedde mig i motsvarande ålder. Stort personligt ansvar, inte gömma sig bakom familj, super på helgen, anammar till och med musik från förra milleniet. Sen finns det i och för sig rätt många som kör en skränig, gapig stil, och som mer tyr sig till gruppen, lite mer inspirerade av rapkulturen. Som gärna låter andra försörja och söker drömmar. Men det fanns väl såna förr också, bara inte där jag växte upp.
Hur det är med svenskheten i betongen vet jag inte. Stökigt var det då jag växte upp, stökigare verkar det vara nu, det sköts inte. Men det är bara vad man hör om utanför. Hur en artonåring med föräldrar, hyfsat utbildade och med rötterna i medelhavslatituderna ser på sakernas tillstånd vet jag inte.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 923
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är svenskhet?

Inläggav 531bts » 09 jun 2022 11:53

Allt det du som född o uppvuxen i den överenskomna yta som kallas Sverige, identifierar dig med, o i samförstånd kan kommunicera obehindrat med dina landsmän. Allt det som du ser skiljer din identifikation som svensk, i möten med individer från andra länder o besök i andra länder.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är svenskhet?

Inläggav Anders » 10 jun 2022 06:28

531bts skrev:Allt det du som född o uppvuxen i den överenskomna yta som kallas Sverige, identifierar dig med, o i samförstånd kan kommunicera obehindrat med dina landsmän. Allt det som du ser skiljer din identifikation som svensk, i möten med individer från andra länder o besök i andra länder.

Det är att vara svensk men svenskhet är kanske något som en utifrån skulle tycka vara särdrag hos oss som är härifrån. Germaner är vi i alla fall definitivt. Det individuella. Avsaknaden av en översättning av sonofabitch, använd. Det har kommit tillbaka, och de som använder uttrycket gör inte intryck av svenskhet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är svenskhet?

Inläggav Marksa » 11 jun 2022 17:45

I svenskhet ligger vällan att vara lite butter, inte så välkomnande mot främlingar. Hur många år eller generationer tar det att bli accepterad i en byhåla på landet tro. Och nu pratar jag inte ens om någon familj som kommer från ett medelhavsland.
Du skall inte heller sticka ut för mycket för då blir det en himla snack, det ingår väl i svenskens kynne.

Nä nu låter jag lite bitter, vilket ju inte är fallet igentligen. Det finns många människor som välkomnar människor i nöd, eller för den delen även storstadskillen som flttat ut på landet, men som sagt det tar sin lilla tid om man inte växt upp i byn.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är svenskhet?

Inläggav Anders » 12 jun 2022 08:42

Marksa skrev:I svenskhet ligger vällan att vara lite butter, inte så välkomnande mot främlingar. Hur många år eller generationer tar det att bli accepterad i en byhåla på landet tro. Och nu pratar jag inte ens om någon familj som kommer från ett medelhavsland.
Du skall inte heller sticka ut för mycket för då blir det en himla snack, det ingår väl i svenskens kynne.

Nä nu låter jag lite bitter, vilket ju inte är fallet igentligen. Det finns många människor som välkomnar människor i nöd, eller för den delen även storstadskillen som flttat ut på landet, men som sagt det tar sin lilla tid om man inte växt upp i byn.

Vi är Germaner, på gott och ont. Montesquieu var inte helt ute och cyklade. Går du runt bandet säg 50-70 breddgraden N så hittar du inte många tjattrande folkslag.

Och alla bor inte i byar. Fast som i Karlstad är det inte överallt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är svenskhet?

Inläggav Pilatus » 12 jun 2022 16:34

Anders skrev:Vi är Germaner, på gott och ont. Montesquieu var inte helt ute och cyklade. Går du runt bandet säg 50-70 breddgraden N så hittar du inte många tjattrande folkslag.

Norra Europa har litet av en egen historia med asatro och runskrift. Så kom Gustav I och en svensk bibelöversättning och de nordiska staterna mejslades ut och Sverige utvecklade en stormaktstid. Det är litet mer än "hoppa grodorna" som Mona Sahlin föreställde sig.

PS. Med bibelöversättningen fick Sverige ett språk vilket var mycket normerande. Prästen talade inte längre latin, han kunde förklara väggmålningar och bibeltexter. Folket blev läskunnigt.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är svenskhet?

Inläggav Anders » 17 jun 2022 15:22

Pilatus skrev:
Anders skrev:Vi är Germaner, på gott och ont. Montesquieu var inte helt ute och cyklade. Går du runt bandet säg 50-70 breddgraden N så hittar du inte många tjattrande folkslag.

Norra Europa har litet av en egen historia med asatro och runskrift. Så kom Gustav I och en svensk bibelöversättning och de nordiska staterna mejslades ut och Sverige utvecklade en stormaktstid. Det är litet mer än "hoppa grodorna" som Mona Sahlin föreställde sig.

PS. Med bibelöversättningen fick Sverige ett språk vilket var mycket normerande. Prästen talade inte längre latin, han kunde förklara väggmålningar och bibeltexter. Folket blev läskunnigt.

Mongolerna, Kineserna, Japanerna, Ryssland, USA, Nordvästeuropeerna, Ashkenazyjudarna, Siouxer, Comancher… inga folk som är kända för att sitta på häcken direkt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är svenskhet?

Inläggav Pilatus » 17 jun 2022 15:50

Anders skrev:
Pilatus skrev:
Anders skrev:Vi är Germaner, på gott och ont. Montesquieu var inte helt ute och cyklade. Går du runt bandet säg 50-70 breddgraden N så hittar du inte många tjattrande folkslag.

Norra Europa har litet av en egen historia med asatro och runskrift. Så kom Gustav I och en svensk bibelöversättning och de nordiska staterna mejslades ut och Sverige utvecklade en stormaktstid. Det är litet mer än "hoppa grodorna" som Mona Sahlin föreställde sig.

PS. Med bibelöversättningen fick Sverige ett språk vilket var mycket normerande. Prästen talade inte längre latin, han kunde förklara väggmålningar och bibeltexter. Folket blev läskunnigt.

Mongolerna, Kineserna, Japanerna, Ryssland, USA, Nordvästeuropeerna, Ashkenazyjudarna, Siouxer, Comancher… inga folk som är kända för att sitta på häcken direkt.

Det är ju korrekt, men de har ju också sina nationella särdrag. Andra länder utvecklades långsamt och ensidigt. Ålderdomliga statsskick och ortodox religion medverkade till att flera länder inte hängde med under renässansen och den industriella revolutionen. Flera står kvar och trampar.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 40 och 0 gäster