Olika sätt att tolka text, om teorier, narrativ mm

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Olika sätt att tolka text, om teorier, narrativ mm

Inläggav hakkapeliitta » 28 nov 2022 21:28

Fasen Rekoj, du verkar ha problem med att förstå skriven text.
Det du skriver som problematiskt är enkel text. Var är problemet? Vad är problemet?
Jag är amatörpsykoanalytiker.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Olika sätt att tolka text, om teorier, narrativ mm

Inläggav David H » 28 nov 2022 21:37

hakkapeliitta skrev:Fasen Rekoj, du verkar ha problem med att förstå skriven text.
Det du skriver som problematiskt är enkel text. Var är problemet? Vad är problemet?


Nog har jag problem med att förstå skriven text ibland, har inte du det? Vad menar du är enkel text som jag uppfattat problematiskt?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Olika sätt att tolka text, om teorier, narrativ mm

Inläggav hakkapeliitta » 28 nov 2022 21:44

rekoj skrev:
hakkapeliitta skrev:Fasen Rekoj, du verkar ha problem med att förstå skriven text.
Det du skriver som problematiskt är enkel text. Var är problemet? Vad är problemet?


Nog har jag problem med att förstå skriven text ibland, har inte du det? Vad menar du är enkel text som jag uppfattat problematiskt?

Kan inte direkt peka på nån speciell text, men du skriver själv ordmassor där man har svårt att orientera sej. Åsikt på åsikt, påstående på påstående, liknar ofta halmgubbar som man har svårt ta ställning till.
Detta är inte illa menat, kanske jag som är trög och hänger inte med.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Olika sätt att tolka text, om teorier, narrativ mm

Inläggav David H » 28 nov 2022 22:12

hakkapeliitta skrev:Kan inte direkt peka på nån speciell text, men du skriver själv ordmassor där man har svårt att orientera sej. Åsikt på åsikt, påstående på påstående, liknar ofta halmgubbar som man har svårt ta ställning till.
Detta är inte illa menat, kanske jag som är trög och hänger inte med.


Hm. Ja, visst skriver jag långa inlägg ibland, och jag vill inte behöva be om ursäkt för mina långa inlägg. Kanske är inläggen misslyckade, och det må så vara. Jag är ofta trög i huvet, och idag är jag mer trög än vanligt. Skriver jag i vanliga fall dåliga inlägg är det troligt att inläggen jag skriver idag är ännu sämre, tänker jag. Och om du inte hänger med i vad jag skriver kanske det kan ha och göra med att det inte finns något att hänga med i. Eller för att hänga med i mina inlägg innebär det kanske att du behöver omdefiniera vad det innebär att "hänga med".
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Olika sätt att tolka text, om teorier, narrativ mm

Inläggav Smisk » 01 dec 2022 11:29

Som du är inne på så är uppfattningar vi har sammanhangsberoende. Texter är väldigt snäva strukturer av information även om de kan innehålla andra aspekter av kommunikation invävt i sig... som exempelvis :-P

Att erfarenhet, förståelse och tolkningar måste av nödvändighet ha sammanhang för att kunna säga något om något alls.
De ingår alltid i andra saker som har betydelse.

Tolkaren deltar själv med sina förmågor, perspektiv, tankar, personlighet, värderingar mm och ena stunden kan en sak uppfattas och andra stunden en annan.

Jag har en pragmatisk uppfattning av detta och menar att kunskap kan vara komplext och man får tolka saker utifrån nivån av hur viktigt det är att den är på ett visst sätt. Filosofin har inga sånna gränser dock, att sätta dem är som att fånga en fågel och studera den oberoende av sin natur och säga att det är fågeln man studerar.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Olika sätt att tolka text, om teorier, narrativ mm

Inläggav David H » 01 dec 2022 18:26

Smisk skrev:Jag har en pragmatisk uppfattning av detta och menar att kunskap kan vara komplext och man får tolka saker utifrån nivån av hur viktigt det är att den är på ett visst sätt. Filosofin har inga sånna gränser dock, att sätta dem är som att fånga en fågel och studera den oberoende av sin natur och säga att det är fågeln man studerar.


Frågan om filosofisk tolkning är intressant, tycker jag. Jag är fullt enig med dig om att filosofin inte har samma gränser som vetenskapen, som du skrev om i en annan tråd. Men är filosofin gränslös, och kontextlös? Snarare är jag benägen att använda mig av ett narrativ som säger att filosofin har gränser, men att dessa gränser inte är någon vanlig typ av gränser. Jag tänker mig att det kan vara likt att tala om tredimensionella former i en tvådimensionell värld...omöjligt är det inte, men det kan bli väldigt trixigt, och det gäller på nåt vis att hålla tungan rätt i mun när man talar om det. Talar om filosofins gränser, alltså.
Vi är ju båda överens om att filosofi inte är vad som helst. Och om man då skulle säga att filosofin är gränslös, kan för mig låta som det leder en in i slutsatsen att filosofin landar i typ "vad som helst".
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Olika sätt att tolka text, om teorier, narrativ mm

Inläggav David H » 01 dec 2022 19:43

Pollen skrev:Smisk skriver
"kunskap kan vara komplext"
"tolka saker utifrån nivån av hur viktigt det är att den är på ett visst sätt"
Enstaka ord begriper jag. Tillsammans blir de nonsens!
Som moderator för en sajt som betonar filosofi bör du David H vara noga med att markera gränser.


Vilken tur då att jag faktiskt argumenterar för gränser också! Och jag uppfattar det som att även Smisk är för gränser. Vi må utmana gränser på olika sätt, men vi är inte gränslösa. Gällande modereringen uppskattar jag att alla "drar sitt strå till stacken", så synpunkter från dig och andra är jag tacksam för.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Olika sätt att tolka text, om teorier, narrativ mm

Inläggav Smisk » 02 dec 2022 11:02

David H skrev:Frågan om filosofisk tolkning är intressant, tycker jag. Jag är fullt enig med dig om att filosofin inte har samma gränser som vetenskapen, som du skrev om i en annan tråd. Men är filosofin gränslös, och kontextlös? Snarare är jag benägen att använda mig av ett narrativ som säger att filosofin har gränser, men att dessa gränser inte är någon vanlig typ av gränser. Jag tänker mig att det kan vara likt att tala om tredimensionella former i en tvådimensionell värld...omöjligt är det inte, men det kan bli väldigt trixigt, och det gäller på nåt vis att hålla tungan rätt i mun när man talar om det. Talar om filosofins gränser, alltså.
Vi är ju båda överens om att filosofi inte är vad som helst. Och om man då skulle säga att filosofin är gränslös, kan för mig låta som det leder en in i slutsatsen att filosofin landar i typ "vad som helst".


Jag håller med i allt detta, så tänker jag med. Jag menar att man kan tänka sig att om filosofin är det filosofer gör, och att de skulle ha någon speciell roll i det, så är den rollen att med öppenhet och klarhet i tanke utreda sakers natur. Sakers gränser är helt nödvändiga för sakers natur. Eftersom tolkningar innefattar gränser vi själva väljer att sätta, vi själva väljer perspektiv, narrativ, intresse, syfte, mening och beteende, så måste dessa av nödvändighet ingå i filosofins roll.

Jag håller med om att filosofi inte är vad som helst. Filosofiska reflektioner kring vilka "sätt" man kan, bör eller måste tolka saker på är en sak som snabbt blir komplext och lurigt att hantera. Existensen och medvetandet med alla erfarenheter vi kan ha är så komplext att det inte verkar få några gränser. Frågor kring existensens, kunskapens och värdets natur som är filosofins domäner kan bli svårt att få något slutgiltigt fast grepp om.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Olika sätt att tolka text, om teorier, narrativ mm

Inläggav Anders » 02 dec 2022 11:05

Lyssnar på Maria Gripes böcker om Rosengåva, många år sen jag läste dem, som bok.

Man skulle kunna säga mycket filosofiskt om hennes böcker, och tolka in lite olika saker.
Lyssnar på många Sommarpratare och Söndagsintervjuer i P1 och jävlar vad jag tolkar in det ena och det andra som sägs där.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika sätt att tolka text, om teorier, narrativ mm

Inläggav Algotezza » 02 dec 2022 11:55

Jag minns att jag läste Narniaböckerna av Lewis som väldigt ung. Jag började alltså med hans böcker när jag var runt tio-elva år. När jag läste filosofi i Lund i början av 70-talet läste jag hela serien på engelska och skaffade sedan de svenska översättningarna.

Jag vill ta upp två erfarenheter från läsningen av dessa böcker.

En kompis i klassen som varken var ett läs- eller ljushuvud undrade om jag kunde ge tips på en riktigt bra bok. På den tiden läste även de utan läshuvud böcker. Det är annorlunda idag. Jag sade att Min morbror trollkarlen var en väldigt bra bok, varför han lånade den. Nästa vecka kom han tillbaka och var rejält sur, och sade: Det där var en skitkass bok! Och jag fattade ingenting, hur kunde han tycka det? Boken var ju BRA, helt enkelt.

Jag läste om böckerna i tjugoårsåldern och var speciellt på jakt efter en detalj som jag tyckte var intressant, när jag läste dem första gången. Men hur jag än letade i samtliga böcker, fanns det ingen sådan detalj. Tydligen var det något jag lagt till under läsningen eller när jag drömde om det jag läst på natten.

Händer det er ibland att andra inte fattar tjusningen i de böcker ni läst och rekommenderat till andra? Naturligtvis - men kan ni förstå varför? Jag könde ju inte på något sätt igen mig i Min morbror trollkarlen men gilalde den ändå. Måste man på något sätt känna igen sig i en bok för att man skall ttycka om den?

Har det hänt er att detaljer ni minns från böcker vid närmare betraktande inte alls finns med där uttryckligen?

Läsning och tolkning är en skaparprocess menar jag. Man återskapar någons verk i sitt medvetenade.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Olika sätt att tolka text, om teorier, narrativ mm

Inläggav Smisk » 02 dec 2022 17:01

Algotezza skrev:Händer det er ibland att andra inte fattar tjusningen i de böcker ni läst och rekommenderat till andra? Naturligtvis - men kan ni förstå varför? Jag kände ju inte på något sätt igen mig i Min morbror trollkarlen men gillade den ändå. Måste man på något sätt känna igen sig i en bok för att man skall ttycka om den?

Har det hänt er att detaljer ni minns från böcker vid närmare betraktande inte alls finns med där uttryckligen?

Läsning och tolkning är en skaparprocess menar jag. Man återskapar någons verk i sitt medvetenade.


Detta är ganska vanligt, referensramar, erfarenheter, smak, personlighet, sammanhang, tillfället, kontexten osv tid och plats påverkar på olika sätt. Jag läser inte mycket text men pratar ofta om film, serier och spel med andra och det är lite av en kul grej att försöka se vad olika personer tycker. Jag tycker om att jämföra hur man uppfattar saker och att träffa en ny person som gillar serier och testa vilka uppfattningar de har om mina favoriter osv säger mycket om personen på ett sätt.

En del filmer är exempelvis gjorda för att kunna uppfattas på flera olika sätt. David Lynch filmer är exempelvis filmer som vissa inte förstår sig på men som vissa andra ser något av värde i.

Spel är det mest intressanta då man bokstavligen själv är en del av verket. Rollspel där man skapar karaktärer och narrativ själv kan upplevas som helt olika från person till person.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster